Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Reizen door Amerika => Reizen algemeen => Topic gestart door: F350-maniac op 04-07-2007, 11:45 uur

Titel: Automatische koppeling
Bericht door: F350-maniac op 04-07-2007, 11:45 uur
jaja nog 2 maanden dan is het zover  ;D dan mogen ook wij eindelijk weer

toch nog een vraagje waar we altijd te laat aan denken, hoe zit het nou met die automatische koppelingen? We gaan dit jaar de Rockies in dus met name omhoog en omlaag kan ik me zo voorstellen dat je um niet altijd in D moet hebben.
Maar wanneer gebruik je wat (de R kan ik zelf nog wel bedenken  innocent) en wat is het principe achter de 1 en de 2 want daar gaat het dan natuurlijk om.

Hoop dat een paar doorgwinterde campergasten me hier nog even op weg kunnen helpen !  Alvast bedankt wederom, hoop dat nog niet iedereen al weg is  ::)

Ewoud
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: BbimmerR op 04-07-2007, 14:25 uur
P = Parkeerstand
R = Achteruit
N = Neutraal
D = 1e tot en met 4e versnelling
3 = 1e tot en met 3e versnelling
2 = 1e tot en met 2e versnelling
1 = 1e versnelling

Stand 1, 2 en 3 heb je eigenlijk niet nodig, want gewoon met de D stand werken is vaak voldoende.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: F350-maniac op 04-07-2007, 14:40 uur
thnx GJ maar hoe zit het dan als ik zoals ik "normaal" doe op de motor wil remmen als ik naar beneden rij vanaf x.000 meter hoog, hoe doe je dit met een automatische koppeling? of als je steil omhoog moet en je wil wat extra power hebben als je teveel terugzakt? ga ik dan van D naar...?
had ik 20 jaar geleden best een lesje aan kunnen besteden  bloos
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: BbimmerR op 04-07-2007, 15:14 uur
thnx GJ maar hoe zit het dan als ik zoals ik "normaal" doe op de motor wil remmen als ik naar beneden rij vanaf x.000 meter hoog, hoe doe je dit met een automatische koppeling? of als je steil omhoog moet en je wil wat extra power hebben als je teveel terugzakt? ga ik dan van D naar...?
had ik 20 jaar geleden best een lesje aan kunnen besteden  bloos

Ja dan kun je het volgens mij wel de 2 of 3 stand gebruiken, want in de D remt de auto niet op de motor af. Met stand 2 en 3 wel lijkt mij wel (heb ik helaas geen ervaring mee). anders gewoon het remmetje gebruiken.

Als je overigens steil omhoog gaat en de snelheid wordt minder, dan trap je gewoon het gas wat meer in, als de auto dan voelt dat het vermogen zakt, dan schakelt deze automatisch naar een lagere versnelling.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: USofA op 04-07-2007, 15:25 uur
Is dus toch wel iets anders dan de Europese automaat.
Hier ken ik alleen N, P, D, L en R
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Willem goes Miami op 04-07-2007, 16:17 uur
Even in de gaten houden, wanneer je echt gaat klimmen zet de automaat even een standje lager.
Als je alleen D hebt dan is er verder niets, echter als je ook kunt selecteren naar 4/3 dan dat liever doen anders gaat de rotzooi aan de kook.
Kijk maar eens hoeveel grote automaten langs de kant staan met kokende motor. Beter een iets hoger toerental draaien dan constant heen en weer schakelen.

De D is echt het beste voor de snelweg en 4/3  of lager voor het echte berg werk.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Traveller op 05-07-2007, 12:51 uur
Bij het dalen beslist de 3 en 2 gebruiken, anders gaan je remmen eraan! En inderdaad, als het erg stijgt is het ook geen luxe om gebruik te maken van de bergversnellingen. Nog een tip wanneer de moter te warm wordt: alle KACHELS voluit aan!! Dit werkt echt (weten we uit ervaring....) Het is even zweten, maar altijd beter dan langs de kant staan toch?
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: F350-maniac op 05-07-2007, 14:21 uur
mooi zo toch een hoop nuttige tips  ;) waarvoor dank !

met zweten zal wel meevallen aangezien we er pas eind september/begin oktober zijn, dus de hitte hebben we wel gehad. Knal gewoon alles vol open als het moet idd.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: BbimmerR op 05-07-2007, 14:58 uur
Leuk dat je ook eind september/ oktober gaat.
Ik heb je route even bekeken en 'wij' overlappen veel plekken, dus grote kans dat wij jullie kunnen tegenkomen  :)
(het wereldje is immers erg klein)
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Vegas op 06-07-2007, 11:22 uur
Het valt wel mee met de steilheidsgraag (of hoe noem je dat). De Rockies zijn dan wel hoog, maar de wegen gaan niet heel erg stijl omhoog of omlaag.
Bij Estes Park (ik weet niet of je daar komt) zitten wat steile stukken en net buiten Denver ook.
Ik heb dan wel geen camper ervaring, maar volgens mij moet het geen enkel probleem zijn om de D te (blijven) driven.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Jasmino op 06-07-2007, 12:07 uur
Nou, volgens mij is het wel belangrijk om de 1, 2 of 3 te gebruiken, vooral bij het dalen van een steile berg. Als je dat in de D doet, moet je steeds remmen om snelheid te verminderen en daardoor worden de remmen heet. En als die verbranden, heb je dus geen remmen meer  :o

Dat is dus de reden dat je vaker van die gravelstukken tegenkomt halverwege de berg, waar je kunt "uitrollen" als de remmen het niet meer doen. Er staan op sommige stukken ook borden dat je je remmen moet testen....... Niet in de D van een steile berg af, dus!
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Vegas op 06-07-2007, 15:49 uur
Citaat
Nou, volgens mij is het wel belangrijk om de 1, 2 of 3 te gebruiken, vooral bij het dalen van een steile berg. Als je dat in de D doet, moet je steeds remmen om snelheid te verminderen en daardoor worden de remmen heet. En als die verbranden, heb je dus geen remmen meer 

Dat is dus de reden dat je vaker van die gravelstukken tegenkomt halverwege de berg, waar je kunt "uitrollen" als de remmen het niet meer doen. Er staan op sommige stukken ook borden dat je je remmen moet testen....... Niet in de D van een steile berg af, dus!

Je hebt helemaal gelijk.
Ik bedoelde eigenlijk alleen maar dat volgens mij de wegen rondom de Rockies, over het algemeen, niet heel erg stijl zijn....
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: F350-maniac op 09-07-2007, 07:18 uur
 2006-01 lol ik hoop de grindbakken toch over te slaan hoor en de omgeving Denver pakken we dit keer niet mee dus wie weet valt het idd mee met de hele steile stukken

GJ wij zijn te herkennen aan het type camper zoals op ons fotootje het zou wel een stunt zijn als we elkaar tegenkomen, we hebben er echt ongelovelijk veel zin in het is echt aftellen geblazen nu hoor, over 2 weken mijn rekening betalen  nog haha dat is nog wel even slikken....
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: BbimmerR op 09-07-2007, 09:12 uur
GJ wij zijn te herkennen aan het type camper zoals op ons fotootje het zou wel een stunt zijn als we elkaar tegenkomen....

Ik ga er in ieder geval op letten  ;D
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: DennisH op 09-07-2007, 11:10 uur
Remmen op de motor, terugschakelen dus, rijdt ook rustiger.
De auto 'hangt' dan als het ware tegen de motor aan.
Wij doen niet anders, ook niet met handgeschakeld, en zeker niet met die zware SUV's in amerika.
We zijn redelijk wat steile paden in parken afgegaan en proberen meestal op de motor te remmen.
De gewone remmen blijven dan koud en zijn altijd beschikbaar voor een noodstop.

In Death Valley staan er zelfs borden dan je niet op de rem moet afdalen. De schijven worden dan zo heet dat ze gras in de brand kunnen steken als je de auto erop zet. En de remvloeistof kan gaan koken en dan worden de remmen sponzig. Maar dan moet je het wel bont maken.

Gewoon proberen, veel plezier  ;)
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: KKop op 09-07-2007, 13:24 uur
Sommige moderne automaten zijn intelligent genoeg om zelf terug te schakelen om op de motor te remmen.  Als ik in mijn Nissan Titan tijdens een afdaling een aantal seconden de rem gebruik (ik geloof 5), dan schakelt de automaat terug en begint op de motor te remmen.  Niet alle automaten doen dat, maar het is het proberen waard, scheelt weer handmatig terugschakelen.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: ned in MO op 09-07-2007, 20:51 uur
Dit had ik nog niet zo lang opgeschreven op een ander amerikaans forum.
Linken mag ik dit topic niet dus heb ik het maar met knippen en plakken gedaan


Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen  )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)


Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: DennisH op 10-07-2007, 12:41 uur
GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Goeie tip ! Vooral omdat wij zijn gewend om met links de koppeling in te trappen en dat doe je normaal wat harder dan remmen.
Anders gezegd, als je wil remmen en in een reflex doe je ontkoppelen en remmen dan stamp je met beide voeten op de rem.
Om dat te voorkomen doe ik wel eens in het begin (of als je in een drukke straat rijdt of moe bent, etc) m'n linkerschoen uit.
Om de een of andere reden gebruik je die voet dan niet meer om auto te rijden....
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Tekkel op 10-07-2007, 14:07 uur
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P
Is het ook niet zo dat je dan hier en daar schuin richting stoep moet parkeren?
Zodat als je door de handrem of P-stand heen gaat, de auto tegen de stoeprand hangt/rolt?

Bart
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Vegas op 10-07-2007, 15:27 uur
Citaat
Is het ook niet zo dat je dan hier en daar schuin richting stoep moet parkeren?
Zodat als je door de handrem of P-stand heen gaat, de auto tegen de stoeprand hangt/rolt?

Inderdaad in SF. Volgens mij zelfs verplicht.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: F350-maniac op 23-07-2007, 08:14 uur
is het te doen om met een camper beetje door SF te rijden? Met dat kleine ding van ons dit jaar vast wel denk ik .

Bedankt voor alle schakeltips, we gaan eens even op een rustig rocky mountain weggetje wat uitproberen  :D
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: gamble73 op 23-07-2007, 21:38 uur
Wij hadden op de RV die we in 2003 hadden gehuurd op de schakelhandel of bij de knopjes van de cruisecontrol een teotsje waarmee
je het opschakelen kon uitzetten.
Als je dus afdaalde zetje de cruisecontrol aan en drukte je gelijk het knopje in, hij bleef dan een soort van tegen de versnelling aan hangen.
Het werkte erg relaxed en de snelheid liep echt niet op, ging dus erg goed.

gr erik
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Hans B op 26-08-2007, 11:14 uur
Uit eigen ervaring.

Ik rij al jaren met mijn camper (zie plaatje).
Ik had tot dit jaar nooit geen idee hoe zwaar die woog, maar in Canada zag ik dat enkele "scales" open waren en voor de lol zijn we eens op de weegbrug gaan staan.
De teller gaf 16.840 pound aan, wat omgerekend zo'n 7.500 kilogram is.
Als ik met dat gewicht een berg af rij, is het altijd 2e maar ook redelijk vaak 1e versnelling.
Grofweg kan ik (ervaring) aanhouden dat 5% hellingen in z'n 2e te doen zijn, 6% 2e of 1e en 7/8% altijd in z'n 1e versnelling.
Natuurlijk hangt een en ander ook van het aantal bochten af, maar ik heb nog maar zeer weinig haarspeldbochten gezien en meestal kun je heel goed een eind vooruitkijken.
Velen keren heb ik het idee dat er bergaf niemand op de weg rijdt, maar als ik achterom kijk, ben ik altijd de eerste van de lange file (ha,ha)
Ik neem geen risico, want ik wil heelhuids met m'n gezinnetje weer thuiskomen.

Ook naar boven ga ik niet snel, maar dat ligt aan het motorvermogen.
Mijn camper heeft ca.250 (benzine) PK en moet dan de 7.500 kilogram trekken, dat 30 kg/per PK.

Ondanks bovenstaande heb ik tot dusver elk jaar een onbeschrijfelijk mooie vakantie gehad.
We zijn op de hoogste bergtoppen en midden in de drukste steden geweest.

Hans

Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Mr-Leo op 26-08-2007, 17:31 uur
Goeie tip van die linker voet. In het begin heb ik nog 1 of 2 keer per ongeluk met links de koppeling in getrapt.......... die er niet zat :)
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: ned in MO op 30-08-2007, 05:16 uur

Dit had ik nog niet zo lang opgeschreven op een ander amerikaans forum.
Linken mag ik dit topic niet dus heb ik het maar met knippen en plakken gedaan


Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen  )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)


Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt


Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Mr-Leo op 30-08-2007, 08:39 uur
In een Chevy Cobalt had je geen 3,2,1 maar L en II
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: nbraakman op 05-09-2007, 16:38 uur
Sommige moderne automaten zijn intelligent genoeg om zelf terug te schakelen om op de motor te remmen.  Als ik in mijn Nissan Titan tijdens een afdaling een aantal seconden de rem gebruik (ik geloof 5), dan schakelt de automaat terug en begint op de motor te remmen.  Niet alle automaten doen dat, maar het is het proberen waard, scheelt weer handmatig terugschakelen.

De Mazda 3 waar we deze zomer in rond hebben gereden leek het ook te doen. Bergafwaards voelde je hoe hij op de motor remde, zelfs als ik mijn voet van de rem af had.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: Rob op 05-09-2007, 21:44 uur
Wij hadden dit jaar een nieuwe chrysler waar je buiten de normale drive ook extra kon schakelen van 1 tot 6 en dit zonder koppeling (zoals in de formule 1) Gaat zeer snel en vooral te gebruiken in de bergen. Het duurde wel drie dagen voor ik wist waar dat pookje voor diende!

Rob
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: MiamiHeat op 05-09-2007, 21:49 uur
Wij hadden dit jaar een nieuwe chrysler waar je buiten de normale drive ook extra kon schakelen van 1 tot 6 en dit zonder koppeling (zoals in de formule 1) Gaat zeer snel en vooral te gebruiken in de bergen. Het duurde wel drie dagen voor ik wist waar dat pookje voor diende!

Rob

Dat heet TipTronic en das toch wel even een heeeeeeel andere techniek als die men in F1 gebruikt. Het is echter wel een geinige gadget maar gebruiken doe ik het zelden.....onze auto heeft dat ook.
Titel: Re: Automatische koppeling
Bericht door: ruud op 23-10-2007, 12:52 uur
Ik heb al vele malen met een camper van 30 ft steile bergwegen bereden en mijn advies is : ALTIJD je bergversnellingen gebruiken.
Wanneer je in drive niet bovenkomt ga je vanzelf wel naar een bergversnelling, maar veel belangrijker is om ze bij afdalen te gebruiken.
Afdalingen van 10 of 11 % zijn geen uitzondering in Amerika. Als de afdaling steil lijkt zet je hem gewoon in de 3e bergversnelling. Blijft de snelheid te hoog, even bijremmen en terug naar 2. Bij afdalingen met de door mij genoemde percentages zul je zelfs de eerste nodig hebben. Weer even remmen en terugschakelen naar 1 en hij brengt je lachend door de bergen. Gebruik bij het afdalen je remmen bijna niet want de remschijven worden snel heet. Laat de motor maar brullen, daar heeft hij niets van. Op deze manier heb je de RAMP ook niet nodig want als je eenmaal in de grindbak beland zak je tot de assen in het grind en kom je daar zonder hulp niet meer uit.
Ruud.