Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Ervaring met de zogenaamde "Yellow secondary" van de douane

Discussie gestart

Yessica

Nou, ben net weer terug uit The States en heb me bij aankomst nog nooit zo onwelkom gevoeld zeg  :(

Bij de douane werd me een rij toegewezen die heel langzaam ging -een vlucht Japanners die na ons binnenkwam was bij andere rijen al weer door de douane terwijl ik nog steeds stond te wachten- dus de dame bij mijn booth ging zeer grondig en secuur te werk.
Nou ben ik van 1 t/m 9 september in Boston geweest voor een vakantie en van 22 t/m 26 september in Atlanta, omdat ik daar een date had.
Ze vroeg me waarom ik weer terug was in Amerika en ik legde uit dat ik iemand had leren kennen die ik ging opzoeken, maar dat dat citytripje al vroeg dit jaar geboekt stond en dat er zodoende dus 2 bezoekjes aan Amerika binnen 1 maand waren gepland.
Alles goed en wel, ze vroeg naar mijn verblijfsadres, ik dacht dat alles akkoord was, maar vervolgens deed ze mijn paspoort in een doorzichtige tas met een gele rits, kwam iemand me ophalen, liep een stukje met me mee en zei: "Knock on that door there". Ik klopte aan, liep binnen, een hele ruimte vol met mensen en iemand snauwde dat ik mijn paspoort op de balie moest leggen. Maar noch de douaniere, noch de persoon die met me meeliep, noch het personeel in deze ruimte zeiden waarom ik daar zat. Ik had echt geen idee wat er nou aan de hand was. Erg stom ook dat niemand even zegt wat er is, zeker ook omdat je niet mocht bellen en er iemand op me stond te wachten. Ik zag al aan het aantal mensen dat het nog heel lang ging duren. (Dat was ook zo, uiteindelijk zat er 3 uur tussen aankomst vliegtuig en de ontmoeting met mijn date, die geduldig stond te wachten.)

Van veel mensen die zaten te wachten werden vingerafdrukken genomen, niet die digitale die ze van iedereen nemen, maar echt met inkt. Ik zat bij wijze van spreken tussen de moustafa's en mohamed's met tikkende tijdbommen in hun rugzak, dus ik voelde me best beledigd. (Die moustafa's en mohamed's moesten overigens naar de "Red secondary", ik schat zo in dat rood een hoger veiligheidsrisico is dan geel.

Na ellenlange tijd (en de volgorde van binnenkomst daar werd niets mee gedaan, pure willekeur welk paspoort uit de stapel werd gepakt) werd ik geroepen en vroegen ze wat ik in Amerika ging doen. Ik vertel hetzelfde. Ik kreeg het advies nog mee "be careful" en ik kon gaan. Ik zei, maar het kan best zijn dat ik nog wel vaker naar Amerika ga, loop ik dan iedere keer dit risico? Ze zei dat dat afhing van hoe ik mezelf presenteerde tegenover de douane. Nou, ik presenteer me altijd hetzelfde, doodnormaal en ik vond het bijzonder opvallend dat heel veel mensen uit de rij bij mijn booth, daar ook zaten te wachten. Van mij werden overigens geen vingerafdrukken genomen.

Maar toen was ik er nog niet. Vervolgens moet je ergens dat blauwe customsformuliertje afgeven, waar je op moet aangeven of je iets van groenten of vlees bij je hebt en zo, en die man pakte hert formuliertje en deed het in zo'n zelfde plastic zak maar dan met een blauwe rits. Ik zei "oh no, not again 2 hours, please!" maar hij zei dat er iets opgeschreven stond en dat er echt even naar gekeken moest worden. Dat snap ik nou niet. Dat ze achterdochtig zijn bij 2 bezoekjes in een maand dat kan ik nog begrijpen, maar wat heeft dat te maken met de invoer van producten (die allemaal op 'nee' stonden)?

Met een sip gezicht keek ik de man achter de balie waar ik heen was gestuurd aan en zei "I have never felt so unwelcome in The States".  Waarop hij zei, "I'll make sure you feel welcome again". Dit keer duurde het ongeveer een minuut of 10 voordat hij terug kwam en zei dat alles in orde was en dat ik door kon lopen. Maar op mijn vraag wat er nou was zei hij alleen "everything is okay, you can go". Ik kreeg dus niet een echt antwoord.

En gisteravond bij het boarden gaf ik mijn boarding pass en paspoort en werd ik opzij gehouden toen mijn paspoort werd gecheckt, ik mocht nog niet het vliegtuig in. Er werd wat gerommeld in de computer en uiteindelijk kon ik aan boord gaan.

Nou, minder leuke ervaring. Ben erg bang dat bij een volgende keer weer allerlei vlaggen omhoog gaan want er is vast een zeker bij mij een aantekening gemaakt en daar zit ik toch niet echt op te wachten. Ik heb niets eens iets slechts op mijn geweten, vind alleen de VS leuk  ???

Ik vraag me af of er misschien meer mensen hier zijn die deze ervaring hebben? Ik heb al gegoogeld op 'yellow secondary' maar kan er zo niets over vinden.
#1 - 27-09-2010, 16:44 uur



MissFluffy

Mijn man heeft ook zo eens heel onheus behandeld geweest .De immigration officer was zeer onvriendelijk en mijn man moest hem maar vertellen wat hij op zijn kerfstok had .Nu ja , we waren echt verbijsterd van zijn vraag en mijn man hoe hij ook ontkende en zei dat hij geen strafblad had ,kreeg te horen dat zo iemand als hij niet anders kon dat iets verkeerds gedaan te hebben .Dit gebeurde allemaal aan de customs desk zelf .Onze grond zakte echt weg onder ons voeten wnat wat we ook zeiden ,die man achtte geen geloof aan ons verhaal .Dreigementen van " ik zet jullie op de eesrte vliegtuig terug naar huis ,jullie komen er niet in " .Tja dan sta je daar ,machteloos ...niet wetend wat je overkomt .We zijn wel zeer beleefd gebleven en hebben ondanks wat die ons ook zei ,blijven ontkennen .Dan moesten we maar eens verklaren hoe wij deze reis konden betalen en welke functie mijn man had ,waarop die man zei dat hij moeilijk kon geloven dat wij dat ons konden veroorloven .We moesten toenen dat we genoeg geld of kredietkaarten bijhadden ,hetgeen we dan ook deden .
Naar mijn inziens heeft die man dik geprofiteerd van zijn functie ,hij had totaal geen reden om ons zo aan te pakken .Uiteindelijk mochten we verder en als we door de duoane gingen ,werden we door de duoane aangesproken die eigenlijk hetgeen wat net ervoor gebeurde allemaal wat deed verzachten .Ik denk dat die man door zijn enthousiasme door te horen waar onze reis naartoe ging ,niet eens wist wat ons net ervoor hadden meegemaakt .Ik moet ook zeggen ,zo aangepakt worden ,vergeet je niet meteen .Begin van onze vakantie heeft dan ook tijd nodig gehad om dit te doen vergeten .
Nog elk jaar wanneer we heen reizen voel ik me zeer ongemakkelijk als ik door immigrations moet .Vergeten doe je zoiets nooit .Al was dit gebeurd in 2002 ,we weten nu dat het een willekeur van immigration officer is en dat je echt de pech moet hebben om dit tegen te komen .
Dus neen , je zal waarschijnlijk bij de volgende reis gewoon door kunnen lopen zonder dat er iets aan de hand is
#2 - 27-09-2010, 17:13 uur

Johan

Pffff een volstrekt belachelijk verhaal om zo te worden behandeld! Helaas dit soort willekeur kan ontstaan doordat de immigration officers feitelijk teveel macht hebben. Het zou zo moeten zijn dat na een eerste check van de officer direct een follow up zou moeten plaatsvinden met een andere officer die toetst.

Vervelend voor je dat dit is gebeurt maar ik denk niet dat dit een standaard verhaal gaat worden voor je.
Ik vermoed dat je aan willekeur ten prooi bent gevallen!
#3 - 27-09-2010, 18:49 uur

ned in MO

Yup, teveel idioten daar die $8 per uur betaald krijgen, erg gefrustreerd zijn en het dan leuk vinden om machtsspelletjes te spelen.
Moet je helaas doorheen maar daarna ben je in het vriendelijkste land ter wereld
#4 - 27-09-2010, 19:49 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Jez

Wij hebben net iets vergelijkbaars meegemaakt, Yessica, ongeveer 2 weken geleden. We waren toch in de buurt, dus zijn we tijdens onze rondreis door de States 2 daagjes naar Canada geweest. Na 2 dagen dus weer terug, de Canadees/Amerikaanse grens over, met de auto. Eerst langs het gebruikelijke grenskantoor, paspoorten laten zien, paar vragen beantwoorden. Toen moesten we parkeren en het kantoor binnenlopen. Ze vroegen onze autosleutel en zetten onze auto in een garage. Daar werd die uitgebreid onderzocht. Wij werden ondertussen ondervraagd. Wat doen we hier, waarom, hoe lang? Is dat een huurauto? Wat moesten we in Canada? Waarom gaan we zo vaak naar Amerika, waar betalen we dat wel niet van? Wat voor werk doen we, hoeveel geld hebben we bij ons? Ik nog uitleggen dat we in NL vakantiegeld krijgen bovenop ons salaris. Vond de strenge dame ook maar raar. Het mapje met papieren dat ik in mijn hand had,. werd uitgebreid bekeken, elk papiertje dat erin zat. Er zaten ook wat oude foto's in en we mochten uitleggen wie dat allemaal waren (nou, oudste kind, ik tig jaren jonger, etc.). Ondertussen kwam de man die onze auto doorsnuffelde met manliefs pillendoosje aan. Die zat in zijn tas in de auto. Gelukkig had ik een medicijnenpaspoort bij me, dus kon ik verklaren wat dat was. Eindelijk, na iets van 3 kwartier, kregen we de autosleutel terug en mochten we gaan.

Later spraken we een Canadese dame (geboren in NL maar Canadess paspoort) die precies hetzelfde had meegemaakt. Zij opperde het vermoeden dat ze misschien wel iets of iemand zoeken, extra alert zijn. Dit was rond dezelfde periode van de terreurdreigingen in Frankrijk enzo.
#5 - 01-10-2010, 20:11 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Mississippi

Als mijn vrouw meegaat heeft zo de laatste jaren ook een extra wachttijd van minstens een uur. Omdat de vingerafdruk van haar wijsvingers niet goed wordt gedetecteerd met de oude scanners van Homeland Security, wordt ze de laatse 3 jaar ook doorgestuurd naar zo'n hok met probleemgevallen. Ook hier is men niet mededeelzaam en onvriendelijk. Uiteindelijk is er niets aan de hand en krijgt ze haar paspoort altijd zonder verdere vragen terug.

Door de onbekende wachttijd kunnen geen vluchten met een overstap boeken. Ik ga de laatste tijd maar alleen naar de VS en de vakanties met mijn familie gaan we in Canada of (dit jaar) in Australie vieren.

We gaan nog wel op familiebezoek in Mississippi. We boeken dan een directe vlucht naar Atlanta.
Het heeft ook een voordeel, we hoeven nooit meer op de bagage te wachten  :-\
#6 - 03-10-2010, 10:43 uur
« Laatst bewerkt op: 15-10-2010, 22:59 uur door Mississippi »

MissFluffy

Ik weet niet of die scanners op Washington Dulles Airport nieuwe of de oude zijn maar enkele jaren terug moest mijn man ook zijn vingerafdrukken geven en men vroeg hem meteen wat hij voor werk deed omdat ze zogenaamd geen afdrukken kregen .Toen hij zei dat hij met cement in contact komt , zeiden ze meteen dat dit de reden was waarom zijn vingers kaal stonden .Dit is maar eenmaal gebeurd en sindsdien nooit meer iets van gevraagd .
Als ik dan lees wat jouw vrouw elke keer meemaakt , mogen we van geluk spreken want lijkt me heel ergerlijk steeds om zelfde probleem oponthoud te krijgen .
#7 - 03-10-2010, 14:43 uur

Pieter79

Hoe is het afgelopen met je date(s)?? Nog iets aan de haak geslagen?  ;)

Gr. Pieter
#8 - 04-10-2010, 00:44 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Yessica

Hoe is het afgelopen met je date(s)?? Nog iets aan de haak geslagen?  ;)

Gr. Pieter

De 21e ga ik voor voor date nummer 2 met dezelfde mijnheer.
Mijn cursus 'golddiggen' werpt zijn vruchten af, hehe  ;D

Maar dat betekent dus ook.... weer door de customs in Atlanta over anderhalve week... Hopelijk gaat het dit keer iets soepeler.
#9 - 12-10-2010, 20:00 uur



Yessica

Nou krijg ik een mail van Delta waarin wordt gesproken over 'security measures from the Department of Home Security'. Ik moet al mijn gegevens invullen anders kan mijn vlucht geannuleerd worden. In die mail wordt verwezen naar deze site van DHS: http://www.dhs.gov/files/programs/gc_1169676919316.shtm
Hier wordt gesproken over het aanvragen van een 'redress', dit is bedoeld voor mensen die steeds naar die yellow secondary moeten. Als ik naar dat aanvraagformulier kijk, staan er dus 2 dingen op die op mij van toepassing waren; ik moest naar de yellow secondary en bij vertrek werd mijn paspoort ingenomen, werd er iemand gebeld en kreeg ik daarna pas mijn boarding pass en toestemming om aan boord te gaan.
Wat zal ik doen, er wordt namelijk gesproken over mensen die 'repeatedly' naar de yellow secondary moeten en mij is het pas één keer overkomen, of zal ik aankijken hoe het deze keer gaat? Ik ben ook bang dat ik slapende honden wakker maak als ik dat formulier nu al invul. Aan de andere kant, waarom heb ik deze mail van Delta gekregen? Sta ik dan toch op één of andere lijst....? Ik vind het maar naar allemaal. Als ik dat redress nou wel aanvraag, gaat het dan in het vervolg soepeler?

Wie heeft hier ervaring mee  of wil met me meedenken?

De dagen dat je onbezorgd naar de VS kon lijken wel voorbij. Ik heb nooit iets geks gedaan en ben 'brandschoon'. Ja, ik ben 2 keer in een maand naar de VS geweest, maar dat zal toch wel meer mensen gebeuren?
#10 - 15-10-2010, 20:25 uur



Pieter79

Ik vloog 3 maal (verspreidt) per jaar voor 2 a 3 weken naar de USA om m'n toenmalige Amerikaanse vriendin (nu dus mee getrouwd en woon alweer anderhalf jaar in de States) te bezoeken. Gelukkig nooit in de secondary of wat dan ook gemoeten, alhoewel ze op een gegeven moment wel vragen begonnen te stellen (ben je alweer hier etc etc)... Gelukkig was ik toen al verloofd en ging altijd met Holidays of in de zomervakantie dus kon altijd zonder problemen door.

Nu jij prive 2x per maand gaat kan ik me wel iets voorstellen dat ze achterdochtig worden. Verder, ben er zeker van dat je 'date' werk heeft en minimaal 120 of 130% van het minimum loon verdient anders gaat het alsnog lastig worden om te emigreren.

Verder leuk om eenzelfde verhaal te lezen wat ik aan den lijve heb ondervonden!

Gr. Pieter
#11 - 16-10-2010, 00:17 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

MissFluffy

Op de' duur krijgt ge al schrik om naar daar te reizen   ???
Ik ben benieuwd naar de afloop ervan .Ik heb het wel eens meer gelezen van mensen die door de immigration officers eruit gepikt worden maar nog nooit over die redress .
#12 - 16-10-2010, 11:50 uur

Mrjn

Kan het niet zo zijn dat die laatste douanier, die de opmerking maakte dat ie ervoor zou zorgen dat je je weer welkom zou voelen, jouw zaak aanhangig heeft gemaakt? Het klinkt een beetje als de plek waar je gaat klagen als je onterecht in die yellow secondary komt of geweigerd bent.

Je kunt natuurlijk ook altijd Delta mailen en vragen waarom je die mail hebt gekregen?
#13 - 16-10-2010, 16:49 uur

Yessica

Nou, van voorpret als je naar de US gaat is bij mij al geen sprake meer.

Wil ik online inchecken, dat scheelt je 's morgens toch al gauw een anderhalf uur, krijg ik deze melding

Citaat
We are unable to check you in at this time due to U.S. Government travel authorization requirements. Travelers entering the U.S. under the Visa Waiver Program are now required to have a travel authorization (ESTA) on file with the U.S. Government. Please use the link below in order to request or check the status of your Travel Authorization and once submitted, you must check in with an agent at the airport.

Delta gebeld, maar die komen niet verder dan dat ze niets kunnen doen en dat ik morgen gewoon naar de balie moet. Daar baal ik van aangezien ik alleen handbagage heb en het wel fijn is als je zo door kunt lopen naar de douane.

Ik ga bijna geloven dat ik een terrorist ben of zo  :'(
#14 - 20-10-2010, 18:47 uur



MissFluffy

Amai , zeker niet leuk als je zo al moet vertrekken .De onnodige stress die je erbij krijgt ,niet weten hoe dit hier gaat aflopen maar ook ginder bij immigrations .
Ik wens je veel succes toe Yessica .Wie weet heeft het inderdaad te maken omdat je je ESTA vorige keer niet hebt geupdate .Indien dit is ,konden ze toch wel eens iets zeggen .Ik vermoed dat je die nu wel al hebt ingevuld  .Normaal moet die gebeuren 72 uur voor afreis maar ik leesde hier en daar toch dat sommige dit op de luchthaven nog in orde kunnen brengen dus wie weet komt alles nog goed .
Erg he, je gaat er geld opdoen en hebt totaal geen slechte bedoelingen en dan krijg je dit .Dit is zeker niet meer leuk afreizen te noemen .
#15 - 20-10-2010, 18:53 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15