Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Grens Canada-US visum

Discussie gestart

Katharina

Hoi allemaal,

Ik wil vanaf december 9 maanden door Noord-Amerika reizen. Voor de US heb ik dan een ESTA waarmee ik 3 maanden mag reizen. Dan wil ik naar Canada gaan (met de auto de grens over rijden). Nu weet ik dat ik na 6 maanden Canada niet meer terug mag naar de US, omdat de dagen in Canada meetellen voor de maximale 90 dagen in de US; je zou het hele gebied moeten verlaten om de teller weer op 0 te laten beginnen.

Nu is mijn vraag: Kan ik Canada wel in voor 6 maanden, nadat ik 3 maanden in de US ben geweest? Tellen de dagen in de US niet mee in de toegestane 6 maanden in Canada?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden, ik wil gauw boeken!!

Groetjes Katharina
#1 - 20-10-2015, 15:48 uur

Jez

Volgens de Canada website hoef je als je via land Canada binnenkomt, geen eTA (de Canadese ESTA) aan te vragen. Een geldig legitimatiebewijs volstaat. Ik kan geen uitsluiting vinden als je eerst 3 maanden in Amerika bent geweest. Neem wel voor de zekerheid bewijzen mee dat je uiteindelijk terugkeert naar Nederland en niet de intentie hebt in 1 van beide landen te blijven.
#2 - 20-10-2015, 20:41 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Katharina

Dank voor je antwoord!
Ik las inderdaad ook dat een Eta niet nodig is. Maar alsnog is de maximum toegestane periode gewoon 6 maanden toch?
Wat betreft mijn vraag lijkt het me wel raar dat Amerika nog iets te maken heeft met waar jij heen gaat nadat je het land hebt verlaten, maar ik wil zeker zijn voordat ik boek...
#3 - 20-10-2015, 20:56 uur

Jez

Op zich niet zo gek, als je je bedenkt dat velen op deze manier illegaal in Amerika proberen te komen of te blijven. Als Amerika het idee krijgt dat je niet terug gaat naar je eigen land, kunnen ze je de toegang ontzeggen. Daarom nogmaals: zorg voor voldoende bewijzen dat je geen intentie hebt op het continent te blijven.

Bedenk overigens dat de ESTA enkel een afreistoestemming is. Een goedgekeurde ESTA betekent nog niet dat je ook werkelijk wordt toegelaten.

Gezien je reisplannen is het wellicht wijs om een visum aan te vragen in plaats van onder de Visa Waiver te reizen. Kost iets meer en iets meer moeite, maar als je de benodigde visa krijgt, heb je wel meer zekerheid en waarschijnlijk minder kans op moeilijkheden bij de douane.

#4 - 20-10-2015, 22:17 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Terpies

Als je zoals Jez hierboven aangeeft een VISA Waver aan gaat vragen zou ik je met klem adviseren om te wachten met boeken, totdat je het visum binnen hebt.

Er zijn teveel mensen die een non-refundable ticket kopen, en vervolgens de toegang tot de USA wordt ontzegd doordat het visum wordt afgewezen.

Let wel, dat als je visum wordt afgewezen je dit ook eerlijk moet aangeven bij de vragen op je ESTA aanvraag. De kans is dan ook groot dat bij een afgewezen visum je ESTA ook geweigerd wordt.

Om dan alsnog toegang te krijgen zul je dan dus contact op moeten nemen met de ambassade.

Hangende je aanvraag zou ik iig wachten met het boeken van een ticket.
#5 - 21-10-2015, 21:51 uur

Ikbenwalter

Als je eerst 90 dagen op een vwp in de usa verblijft; dan vervolgens 6 maanden in Canada dan zou er in principe geen beperking moeten zijn om opnieuw met een vwp de usa te herbetreden.
Wees dan wel voorbereid in het aantoonbaar maken dat de langdurig reist; een retourticket hebt;  over financiele middelen beschickt en een permanent verblijfadres in NL hebt.
Ik ken 2 recente situaties van wereldreizigers die in bovenstaande situatie weer werden toegelaten. Zij bezaten een retour ticket.
ik kan het zo even  niet vinden maar ik meen me te herinneren dat er een regeltje was mbt de vwp als je de enrty doet in de usa en de exit (nasr huis vliegen) in canada.

Walter
#6 - 22-10-2015, 19:36 uur
« Laatst bewerkt op: 22-10-2015, 20:07 uur door Ikbenwalter »

Jez

Als je zoals Jez hierboven aangeeft een VISA Waver aan gaat vragen zou ik je met klem adviseren om te wachten met boeken, totdat je het visum binnen hebt.
Dat is niet wat ik aangeef, want de Visa Waiver is je standaard visum dat je bij aankomst in de US krijgt, nadat je een goedgekeurde ESTA hebt gekregen. Je zult dus wel een ticket moeten kopen en afreizen, wil je weten of je onder het VWP naar binnen mag.

Ik bedoel een toeristenvisum zoals een B-visum. Die vraag je tevoren hier in Nederland aan en dan is het inderdaad wel slim eerst je visum af te wachten.
#7 - 22-10-2015, 21:15 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Terpies

Bovendien zou ik als ik jou was de voorwaarden voor het huren van een auto goed bekijken.

Een auto huren in de US en 'gewoon' 6 maanden de grens overgaan naar Canada kan voor mogelijke problemen zorgen.

Ik zou dit in de huurvoorwaarden goed nakijken, en overleggen met de verhuurmaatschappij of dit überhaupt mogelijk is.

Misschien dat je door je route vast zit aan bepaalde (internationale) verhuurbedrijven, zoals Hertz of Avis, maar dan nog is het de vraag of je zomaar 6 maanden de grens met Canada over kunt.

Wat ik zo kan vinden op de verschillende sites is dat je alleen maar over de grens mag met een US rental car naar Canada als je een US resident bent, dus ik zou dit zeker navragen.

Sowieso zul je te maken gaan krijgen met drop-off kosten in Canada aangezien je na je verblijf in Canada al je USA dagen al hebt opgemaakt, dus je komt de USA niet meer in, dus ook niet om je auto af te leveren.
#8 - 23-10-2015, 16:25 uur
« Laatst bewerkt op: 23-10-2015, 16:33 uur door Terpies »

Jez

Daarop aanvullend: het was nooit mogelijk om voor zo'n lange periode een auto te huren. Uit mijn hoofd was dit altijd max ca. 50 dagen. Ik heb hier al een tijd niet meer naar gekeken, dus ik weet niet wat er nu mogelijk is aan huurperiode.
#9 - 23-10-2015, 21:37 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

jhbechthum

Wat ik zo kan vinden op de verschillende sites is dat je alleen maar over de grens mag met een US rental car naar Canada als je een US resident bent, dus ik zou dit zeker navragen.

Ik ben in 2010 vanuit USA naar Canada (Niagra Falls) gegaan met een huurauto (Hertz) en na een paar dagen weer verder naar de USA.
Ik heb vooraf bij Hertz in NL nagevraagd of er extra papieren (b.v. toestemming om aan de douane te laten zien) nodig zijn. Zij zeiden dat ze door zouden geven dat de nodige papieren in de auto gelegd zouden worden.
Toen deze er niet in lagen bij het ophalen van de auto ben ik naar de balie gegaan. Daar werd verteld dat er geen extra papieren of explicite toestemming nodig is en ik dus vrij was om de grens over te steken.

Nu is 6 maanden iets heel anders dan een paar dagen.
Altijd navragen dus, al is het maar voor je gemoedsrust.

Daarnaast wat Jez al aangeeft: kun je wel een auto huren voor een periode die zo lang is? Al geprobeerd te boeken (alleen quote opvragen, niet echt boeken natuurlijk)?

Johan.
#10 - 24-10-2015, 07:19 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

jetusa

Gaat topicstarter een auto huren dan?
#11 - 25-10-2015, 22:14 uur

jetusa

Dank voor je antwoord!
Ik las inderdaad ook dat een Eta niet nodig is. Maar alsnog is de maximum toegestane periode gewoon 6 maanden toch?
Wat betreft mijn vraag lijkt het me wel raar dat Amerika nog iets te maken heeft met waar jij heen gaat nadat je het land hebt verlaten, maar ik wil zeker zijn voordat ik boek...


Eerst even over hierboven: per 15 maart 2016 is een ETA voor Canada verplicht als je via de lucht binnenkomt.
Starting March 15, 2016, visa-exempt foreign nationals who fly to or transit through Canada will need an Electronic Travel Authorization (eTA). Exceptions include U.S. citizens and travellers with a valid visa.
Entry requirements for other methods of travel (land, sea) have not changed.
http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta.asp

Dan over je vraag:
Voor zover mij bekend staat niets je in de weg om op de US aan te vliegen, daar eerst max. 90 dagen verblijven (gewoon op een ESTA (en daarmee impliciet op een Visa Waiver Program alias I-94) en vervolgens 6 maanden in Canada te verblijven en vanuit Canada direct (zonder tussenstop in US) terug te vliegen.

Het enige "probleem" dat ik kan bedenken is dat als je over land (dus niet per vliegtuig) de US verlaat naar Canada, dat je dan voor de US nergens geregistreerd het land verlaat, omdat er vaak aan de US grens niemand zit en er geen fysiek I-94 meer in je paspoort geniet zit wat er dan uitgehaald kan worden.
Als je per vliegtuig van de US naar Canada gaat, dan gaat die registratie via je paspoort en geautomatiseerd, bovendien kan je dan altijd nog met je boarding pass (goed bewaren) bewijzen dat je echt vertrokken bent.
Nu las ik laatst ergens dat de truc met overland reizen zou zijn dat je je I-94 zou kunnen uitprinten en dat zou kunnen inleveren door aan de US-Canada grens de US office in te gaan. Hoe dat uitprinten van I-94 in zijn werk gaat is mij niet bekend, het uitprinten van je ESTA is eenvoudig, maar dat is volgens niet hetgeen wat je nodig zou moeten hebben, daar ESTA alleen een aanvraag is om naar de US te mogen reizen.

Zowel bij binnenkomst in US als bij binnenkomst van Canada zal men kunnen vragen (zeker als ze horen/lezen hoe lang je van plan bent te blijven) om je retourticket, hoe je in je onderhoud gaat voorzien en eventuele andere bewijslast dat je het land weer gaat verlaten. Weest voorbereid en neem "bewijsmateriaal" mee. Alles wat er op doet wijzen dat je genoeg binding hebt met Nederland is mooi meegenomen: bankafschriften, werkgeversverklaring (bv van onbetaald verlof).

Vergeet ook niet je ziektekosten verzekering en een extra medische kostendekking via een reisverzekering (je gewone ziektekosten is meestal niet dekkend genoeg voor de US/Canada, ook aan een evt. reeds bestaande doorlopende reisverzekering zit een maximale reistijd, vaak maar 3 maanden). Laat je verzekering een Medical verklaring opstellen, dat is een verklaring in het engels waarin zij aangeven voor welke zaken je via hun verzekerd bent.
#12 - 25-10-2015, 22:43 uur

Old Faithful

Hoe dat uitprinten van I-94 in zijn werk gaat is mij niet bekend,

Citaat

How can I get a printout of my I-94 Form?

The I-94 website www.cbp.gov/i94 is a public website travelers may visit in order to retrieve their electronic I-94 number.  You may print a copy of the form. The printout from the Customs and Border Protection (CBP) website is an official Form I-94.

For more information on the I-94 automation process, visit CBP.gov.

If you wish to receive automatic updates to this Q&A, select "Subscribe to Updates" on the left side of this screen.
Bron: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1694/~/i-94-automation---how-to-print-a-copy-of-your-i-94-form
#13 - 26-10-2015, 10:37 uur
Groet,

Old Faithful

jetusa

Thanks Old Faithful, wellicht komt het mijzelf ook ooit van pas!
#14 - 26-10-2015, 17:19 uur

jhbechthum

Gaat topicstarter een auto huren dan?

Uit het oorspronkelijke bericht waar staat "(met de auto de grens over rijden)" neem ik aan van wel  ;).
Of anders een auto kopen? Kan wel voordeliger zijn voor zo'n lange periode.
Overigens was het een antwoord op Terpies ^-^

Andere vraag: Leest topicstarter nog wel mee?

Johan
#15 - 26-10-2015, 19:23 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15