Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

IATA komt met nieuwe standaard afmetingen voor handbagage

Discussie gestart

Wop

MIAMI - Niet de fabrikanten van cabinekoffers of de luchtvaartmaatschappijen zelf, maar brancheorganisatie IATA komt met een standaard en certificering van koffers die voldoen aan de eisen van luchtvaartmaatschappijen voor cabinebagage. Alle bij IATA aangesloten maatschappijen zullen de koffer accepteren. "Alleen als er kleine vliegtuigen met kleine bagagebakken worden ingezet, is dit niet mogelijk", meldt IATA-vertegenwoordiger Tom Windmuller.

Volgens Windmuller is IATA tijdens de zoektocht naar de ideale afmetingen niet eerst in contact getreden met haar leden, maar met vliegtuigbouwers Airbus en Boeing.

De nieuwe standaard, die het meest geschikt is voor de bekende bagagebakken in vliegtuigen, bedraagt 55 centimeter lengte, 35 centimeter hoogte en 20 centimeter breedte. Met dit formaat is volgens IATA elke passagier ervan verzekerd dat zijn of haar koffer past. IATA voegt daar aan toe dat de standaard is gebaseerd op vliegtuigen met minimaal 120 stoelen.

IATA heeft een label en logo ontwikkeld, waarop "IATA Cabin OK" staat. Maatschappijen kunnen aan de hand van het logo zien dat de koffer voldoet aan de afgesproken voorwaarden. "Met de ontwikkeling van een overeengekomen optimaal formaat komt er weer wat gezond verstand en orde in de problematiek van afwijkende handbagage", meent Windmuller, bij IATA onder andere verantwoordelijk voor passagierszaken.
IATA verwacht dat later dit jaar de eerste bagagestukken met erkend logo in de winkels zullen liggen.

Te lezen op: Luchtvaartnieuws.nl
#1 - 12-06-2015, 19:35 uur

Terpies

De laatste keer dat ik in de USA was (juli 2014) werd zelfs de handbagage gewogen.

Bij KLM mocht deze in totaal 12,5 kilo wegen, alle overtollige kilo's moesten eruit of betaald worden als overgewicht.

Daarna werd er aan de handbagage een 'checked label' gehangen, wat bij het ingaan van het vliegtuig weer gecontroleerd werd.

Ik weet niet of andere reizigers op het forum dit herkennen. Ik heb hier in het verleden en ook bij andere vliegmaatschappijen nooit controle op gehad.

Het kan ook liggen aan de grote hoeveelheid ps4 en Xbox one spelcomputers die meerdere mensen meezeulden als handbagage, maar dit had ik nooit meegemaakt.
#2 - 12-06-2015, 19:57 uur

MiamiHeat

Ik zag het toevallig gisteren op SeaTac dat bij een vlucht van maatschappij CONDOR naar Frankfurt, iedereen zijn handbagage moest laten wegen en binnen de afmetingen moest het zijn. De vlucht vertrok hierdoor zelfs te laat!! Maar ja...als je ook ziet wat mensen meenemen aan boord...echt belachelijk!
#3 - 12-06-2015, 20:09 uur

Mississippi

De laatste keer dat ik in de USA was (juli 2014) werd zelfs de handbagage gewogen.

Bij KLM mocht deze in totaal 12,5 kilo wegen, alle overtollige kilo's moesten eruit of betaald worden als overgewicht.

Daarna werd er aan de handbagage een 'checked label' gehangen, wat bij het ingaan van het vliegtuig weer gecontroleerd werd.

Ik weet niet of andere reizigers op het forum dit herkennen. Ik heb hier in het verleden en ook bij andere vliegmaatschappijen nooit controle op gehad.


Een paar jaar geleden gingen ze tijdens inchecken bij Transavia ook de handbagage wegen. Toen ik dat zag heb ik tijdens het wachten een paar kilo in m'n jaszakken gestopt en de laptop achter m'n broekriem op m'n rug....
De handbagage was nog steeds te zwaar maar -voor deze ene keer- kon ik het toch meenemen.

 >:D

 Edit: De limiet voor die vlucht was 6kg en mijn tas woog leeg al 3.5 kg
#4 - 12-06-2015, 21:20 uur
« Laatst bewerkt op: 12-06-2015, 21:39 uur door Mississippi »

jhbechthum

Maar ja...als je ook ziet wat mensen meenemen aan boord...echt belachelijk!

Mee eens.
Ik probeer zonder handbagage te reizen. Geen gestouw in de bagagabakken.
Ik met een fotocamera-tas waar ook de paspoorten e.d. in zitten, en mijn vrouw met schoudertas met tablet en versnaperingen. Alles bij de hand.

Johan
#5 - 12-06-2015, 21:22 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Jez

De nieuwe standaard, die het meest geschikt is voor de bekende bagagebakken in vliegtuigen, bedraagt 55 centimeter lengte, 35 centimeter hoogte en 20 centimeter breedte.

Dit is toch niet nieuw? Ik heb het idee dat deze afmeting altijd al bij veel maatschappijen de standaard was. Nu dus overal.
#6 - 12-06-2015, 21:39 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Pieter79

Mee eens.
Ik probeer zonder handbagage te reizen. Geen gestouw in de bagagabakken.
Ik met een fotocamera-tas waar ook de paspoorten e.d. in zitten, en mijn vrouw met schoudertas met tablet en versnaperingen. Alles bij de hand.

Johan

Grappig; voor mij geldt juist het omgekeerde... Niks inchecken, en alles in een kleine koffer die het vliegtuig in mag en een standaard (normale grootte) rugzak. Hoef nooit te wachten op bagage op het vliegveld of erger bagage die niet mee het vliegtuig is ingegaan (één keer mee gemaakt in verleden). Mijn reizen zijn wel vaak maar minder een week, of niet langer dan 10 dagen.

Gr. Pieter
#7 - 12-06-2015, 23:13 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

jetusa

Leuk dat de Iata met een standaardmaat komt, maar er zijn toch al standaardafmetingen? Alleen wordt daar niet op gecontroleerd. Ik heb werkelijk in al die jaren  niet 1 keer meegemaakt dat handbagage gewogen werd of gepast werd in zo'n bak die bij de ingang van de gate staat.
Als maatschappijen dat consequent zouden doen, zou volgens mij het merendeel van het leed al geleden zijn. En dan wel laten betalen voor hetgeen overtollig en alsnog het ruim in moet, anders blijft iedereen op deze manier gratis bagage meenemen, terwijl je ook een koffer tegen betaling kan inchecken. 

De enige die streng zijn dat het echt maar 1 stuk is, dat is Easyjet, daar mag je dus echt niet een dames-handtas en een rolkoffertje hebben, maar wordt je geacht echt alles in je rolkoffertje te stoppen. Wat best wel onhandig is, maar fair enough, regel is regel. Overigens mag je wel als extra een tas van de See-buy-fly hebben met je taxfree aankopen, en die verder volproppen met de inhoud van je handtas.
#8 - 13-06-2015, 00:46 uur

Old Faithful

Overigens mag je wel als extra een tas van de See-buy-fly hebben met je taxfree aankopen, en die verder volproppen met de inhoud van je handtas.
Ik heb er geen maar als, dan zou ik de handtas met inhoud daar in doen.  ;)
#9 - 13-06-2015, 01:06 uur
Groet,

Old Faithful

Hans B

Ryan Air
heeft bij de incheck balie zelfs een stalen bak staan waar je tas in moet passen als die mee de cabine in gaat.

Verder zie ik op de binnenlandse Amerikaanse vluchten veel mensen (Amerikanen) enorme hoeveelheden meenemen.
Als je dan laat instapt dan is er geen ruimte meer voor mijn kleine tasje.

Strengere regels is oke, maar strengere controle is beter.
#10 - 14-06-2015, 08:39 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Daardoor heb ik het eens gehad dat mijn laptop bij de ruimbagage moest.  >:( Gelukkig heeft hij het overleefd.
#11 - 14-06-2015, 11:10 uur
Groet,

Old Faithful

jetusa

Overigens mag je wel als extra een tas van de See-buy-fly hebben met je taxfree aankopen, en die verder volproppen met de inhoud van je handtas.
Ik heb er geen maar als, dan zou ik de handtas met inhoud daar in doen.  ;)

Precies. Koop iets in een taxfree winkel, vraag om een grote tas en voilà! Raar toch, dat dat dan wel mag. We hebben op de terugweg de proef op de som nogmaals genomen en ja, hoor, werkte ook met een taxfree-tasje van Stansted airport. En ik hield mijn handtas stug buiten het rolkoffertje, maar nee, hoor, dat mocht niet.
#12 - 15-06-2015, 00:28 uur

Ikbenwalter

nooit maar dan ook nooit is door geen enkele airline mijn handbagage gecheckt.  ik neem nooit een hutkoffer of 3 tassen mee de cabine in ....

walter
#13 - 24-06-2015, 21:47 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15