Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

internationaal rijbewijs

Discussie gestart

Doortje

De vorige vakanties naar Amerika hadden wij een internationaal rijbewijs geregeld bij de ANWB.
Nou vragen wij ons af, of dit wel echt noodzakelijk is. Bij de verhuurmaatschappij vragen ze namelijk
naar het originele rijbewijs.
#1 - 26-05-2007, 12:33 uur

Tink

Ligt aan het verhuurbedrijf ter plaatse. Sommige vragen wel je internationaal rijbewijs en ook als je aangehouden wordt door politie of met een ongeluk te maken krijgt is een internationaal rijbewijs handiger.

Wij wonen dan wel in de US maar als wij naar Europa gaan hebben we ook alrijd een internationaal rijbewijs bij ons.(nee we hebben geen NL rijbewijs meer) Dus het werkt 2 kanten op.
#2 - 26-05-2007, 12:52 uur
if the Dream is Big enough - the facts don't matter

Mrjn

Altijd als we een internationaal rijbewijs mee hadden, werd er om het origineel gevraagd en gezegd dat ze nix met dat vod van de anwb konden, maar eergisteren begon het jongetje bij Dollar ineens te mutsen dat we een international driving permit moesten hebben. Toen ik zei dat het nog nooit een probleem was om een auto te huren zonder, begon hij te miepen dat we een probleem zouden hebben als de politie ons zou aanhouden. Nou heeft de politie ons een keer aangehouden en die konden ook nix met het internationaal rijbewijs...
#3 - 26-05-2007, 13:39 uur

Adriaan47

Ik heb een jaar op alleen een internationaal rijbewijs gereden in USA.( na 6 maanden verlengd )
Mijn echte rijbewijs was verlopen en had ik verloren.
Ik ben verschillende keren aangehoude en had geen enkel probleem.
Twee keer de politie heeft het via de laptop in de patrole car nagekeken en binnen 5 min mijn naam en gegevens kwamen op.
Ik was altijd erg onder de indruk van het.
Mijn Internationaal rijbewijs was wel uitgegeven bij de New Zealandse AAA maar dat zou geen verschil moeten maken alsdat de ANWB als het waren een zuster onderneming is van hun.
Naar mijn weten is de wegenwacht uitgevonden in New Zealand is mij eens verteld.
Na een jaar was ik wel aan het eind en maximum en moest ik mijn USA rijbewijs halen.
Ik kon het niet eerder halen daar ik nog steeds op een tourist visa was in USA en je moet een permanent 911 adress hebben en aantonen voordat je een USA rijbewijs kan halen.
#4 - 26-05-2007, 14:37 uur

Adriaan47

Doortje..als je mijn verhaal leest dan zou ik ten alle tijden een internationaal rijbewijs meenemen en hebben op vakantie.
Zoals in mijn geval ..je hoeft je echte maar te verliezen en nog erger met mij ( Was ook verlopen..hahah ).
Niet zozeer dus voor een verhuur bedrijf maar meer voor jezelf om lekker door te kunnen rijden.
Ik zou ze wel op verschillende plaatsen opbergen.
#5 - 26-05-2007, 14:51 uur

Mr-Leo

Een internationaal rijbewijs alleen heeft niet zoveel waarde. Het is een vertaling van je 'echte' rijbewijs en moet je dus samen laten zien als er om gevraagd wordt. Je kunt je echte rijbewijs dus niet thuis laten!

vanaf de anwb site:

Het Internationaal Rijbewijs geldt als een internationaal verkeersdocument. Het is een vertaling van uw Nederlandse rijbewijs in meerdere talen.

In veel landen is een Internationaal Rijbewijs vereist als u daar als niet-ingezetene bij een tijdelijk bezoek een (motor)voertuig wil besturen. Of als u een (motor)voertuig wilt huren, kan het verhuurbedrijf erom vragen. Het Internationaal Rijbewijs is 1 jaar geldig.

Waar te koop?
Bij ieder ANWB-verkooppunt is het Internationaal Rijbewijs te koop (ook voor niet-leden!). De kosten zijn € 13,-. Het is niet te koop via internet of telefoon.
#6 - 26-05-2007, 15:21 uur

Adriaan47

Leo...ik had helemaal geen geldig rijbewijs meer zoals je hebt kunnen lezen en dmv het internationaal rijbewijs kon ik door blijven rijden.
#7 - 26-05-2007, 15:25 uur

jerbia

Wij hebben vorige week ook een internationaal rijbewijs gehaald bij de ANWB omdat we toevallig toch in de buurt waren. We hebben hem in Amerika nog nooit hoeven laten zien maar mocht er om gevraagd worden, bijv. als je aangehouden wordt door de politie, dan is het toch wel handig als je hem hebt. Dit internationaal rijbewijs is inderdaad alleen maar een vertaling en geen vervanging van je echte rijbewijs.
#8 - 26-05-2007, 15:41 uur

Adriaan47

Het was een vervanging voor mij voor een jaar..daar ik mijn originele had verloren.( en was verlopen ook trouwens )
Of het legal was of niet..kan me niet schelen ..zolang het nu maar geaccepteerd wordt en het for sure deed in mijn geval.
#9 - 26-05-2007, 15:49 uur

Marianne

Het was een vervanging voor mij voor een jaar..daar ik mijn originele had verloren.( en was verlopen ook trouwens )
Of het legal was of niet..kan me niet schelen ..zolang het nu maar geaccepteerd wordt en het for sure deed in mijn geval.
Het is niet legaal, en dat jij er altijd mee bent weggekomen, betekent niet dat dat altijd bij iedereen het geval zal zijn. Je zult altijd je gewone rijbewijs bij je moeten hebben. Een internationaal rijbewijs is niet verplicht, maar kan handig zijn.

Doortje,
Als je nog een oud internationaal rijbewijs hebt, zou ik dat meenemen, het gaat immers om de vertaling. Ik heb nooit begrepen waarom dat internatioale rijbewijs maar een jaar geldig is.

Marianne
#10 - 26-05-2007, 16:10 uur

Adriaan47

Marianne ..zoals ik probeer te vertellen ...het is dus beter als niks hebben als je je echte rijbewijs kwijt raakt.
Atleast je hebt een kans en je zal verbaast staan hoeveel kansen in dit land je hebt.
We proberen aan te geven dat een internationaal bewijs zeker zijn voordelen heeft en je beter niet zonder kan gaan.

Betreffende alleen maar een jaar geldig is gebaseerd op het hebben van een maximum tourist visa of een jaar en men gaat er vanuit dat elke periode langer je dus een andere visa hebt en langer mag blijven en dus een 911 adres hebt en dus een USA rijbewijs kan halen.
#11 - 26-05-2007, 16:30 uur

Mr-Leo

Er is niet een speciaal int. rijbewijs voor de VS. Dus ik weet niet of het te maken heeft met het feit dat je maar een jaar als toerist in de VS kan verblijven. Voor die 13 euro zou ik iig zeker altijd zo'n ding ophalen, voor de zekerheid. Het is inderdaad beter dat je iets kan tonen dan helemaal niets. Maar het is zeker geen vervanging. Alleen al omdat 't maar een simpel stukje papier is met een stempel en een pasfoto er op geniet. Zo na te maken dus :)
#12 - 26-05-2007, 17:09 uur

Adriaan47

Ik geloof niet dat er enig land is wat je langer dan een jaar tourist laat blijven.. het lijkt mij logish dat je het rijbewijs van het land moet hebben nadat jaar daar je beschouwd wordt te wonen in dat land.
Het zou te gek zijn dat je onbeperkt door kan gaan met een buitenlands rijbewijs.
#13 - 26-05-2007, 18:13 uur

sachasenne

Ik wist niet dat je je gewone rijbewijs ook moet meenemen. Ik dacht dat het internationale je gewone rijbewijs vervangt, zoals een paspoort je gewone identiteitskaart vervangt.
Je identiteitskaart moet je dan toch niet meer meenemen??

Carine
#14 - 26-05-2007, 20:24 uur

Jez

Over dit onderwerp bestaat al een topic, namelijk hier
#15 - 26-05-2007, 20:36 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15