Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Internationaal rijbewijs

Discussie gestart

Cees A

Het is ook niet meer dan een vertaling van je "echte" rijbewijs.
Een internationaal rijbewijs alleen heeft dan ook geen enkele geldigheid.
Je gebruikt een int. rijbewijs altijd samen met je "echte" rijbewijs.

In de Geneva Convention on Road Traffic staan de eisen waaraan een IDP moet voldoen en hoe het eruit moet zien.
De maximale geldigheid van zo'n IDP mag, ook weer volgens die Convention, 3 jaar zijn.
Waarom Nederland de geldigheid op slechts 1 jaar heeft gesteld weet ik niet.

Bijlage: Tekst van Geneva Convention on Road Traffic.  http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf
Ga naar Annex 7 op pagina 72 van dat PDF document, daar vind je alles over het IDP
 
#16 - 24-02-2013, 17:25 uur

Pieter79

Dat is helder Cees, dank je. Misschien goed om een kopie van deze bepalingen mee te nemen naar de ANWB en te eisen dat je een 3-jarige geldigheidsduur wil??!  8)
Iedereen moet het inderdaad zelf weten, ik zou iig geen IDP aanschaffen.

Gr. Pieter
#17 - 24-02-2013, 18:25 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Cees A

Volgens mij hoef jij dat ook niet met je Amerikaanse drivers licence .............  ;)
De ANWB confronteren met de tekst van de Convention is geen slecht idee, maar ik vrees dat die bureaucratische molog daar siberisch onder blijft.
Even een ander (brutaal) vraagje.  Doe je, gezien je avatar, iets in de luchtvaart of luchtmacht ?  vlieg je misschien zelf ?
#18 - 24-02-2013, 18:42 uur

Pieter79

Even een ander (brutaal) vraagje.  Doe je, gezien je avatar, iets in de luchtvaart of luchtmacht ?  vlieg je misschien zelf ?

Een vriend van mij is F16 piloot geweest. Afgezien daarvan ben ik zelf ook piloot, alleen van iets minder spectaculaire vliegtuigen. In mijn dagelijkse leven ben ik gewoon een ingenieur in de werktuigbouwkunde, niets met lucht- of ruimtevaart helaas. :-\

Gr. Pieter
#19 - 24-02-2013, 19:16 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Cees A

Ah, oké.
Ik heb zelf meer dan 20 jaar een private pilot licence gehad dus jouw avatar viel me op.
Vandaar mijn nieuwsgierige vraag.
 
#20 - 24-02-2013, 21:06 uur

jhbechthum

Ik ben eens verder op zoek gegaan en kwam tegen dat rijbewijzen afgegeven sinds 19 januari 2013 moeten voldoen aan nieuwe Europeese regels.

Één daarvan (uit bijlage I) is:
Citaat
Bladzijde 2 bevat:
....
b) een toelichting bij de genummerde rubrieken op de bladzijden 1 en 2 van het rijbewijs voor de rubrieken 1, 2, 3, 4 a), 4 b), 4 c), 5, 10, 11 en 12;
Indien een lidstaat deze vermeldingen in een andere nationale taal dan een van de volgende talen (Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools, Portugees, Roemeens, Slowaaks, Sloveens, Spaans, Tsjechisch, Zweeds) wenst te stellen, moet hij het rijbewijs opstellen in twee talen waaronder een van de bovengenoemde talen, onverminderd de overige bepalingen van deze bijlage;

Dit zou (kunnen) betekenen dat de toelichting op Nederlandse rijbewijzen vermeld is in het Nederlands én het Engels.
Als dit zo is dan is een IDP niet meer nodig omdat dan alles met symbolen (categorieën aangeduid met internationaal vastgestelde letters) of (tevens) in het Engels vermeld is.

Is er iemand die een NL-rijbewijs van na 19-01-2013 heeft en dit kan bevestigen?

Johan.
#21 - 24-02-2013, 21:41 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Ings

Wat een stoere mannen hier allemaal op dit forum, piloten enzo...  :P
Bedankt voor de informatie van allemaal tot nu toe!

Groetjes Ings
#22 - 28-02-2013, 20:24 uur
« Laatst bewerkt op: 28-02-2013, 20:33 uur door Ings »
2012 Camperrondreis Los Angeles - San Fransisco (4 weken)
2013 Camperrondreis Denver - Las Vegas (4 weken)

jhbechthum

Ik heb afgelopen maandag 3 vragen gesteld via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier in de hoop meer duidelijkheid te krijgen (met name vraag 2 en 3).
De vragen in het kort:
1. Heb ik een IDP nodig voor de USA?
2. Waarom slechts 1 jaar geldig i.p.v. 3 jaar?
3. Worden nieuwe rijbewijzen (tevens) in het Engels uitgegeven?

Reactie van Informatie Rijksoverheid:
Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.
Er lijkt dus serieus naar gekeken te worden.

Zojuist van het ministerie van Infrastructuur en Milieu een 'behandelbericht' gekregen:
Hartelijk dank voor uw e-mailbericht.  Deze geregistreerd onder het kenmerk IENM/BSK-2013/xxxxx.
Het streven is om binnen een maand een antwoord gereed te hebben.

Wordt vervolgd 8)

Johan.
#23 - 01-03-2013, 12:53 uur
« Laatst bewerkt op: 01-03-2013, 13:01 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

MiamiHeat

Top Johan! Ik ben benieuwd! Heb nog even voordat we naar Miami gaan....
#24 - 01-03-2013, 15:39 uur

Ings

Goede actie Johan!  :afro:
#25 - 01-03-2013, 17:19 uur
2012 Camperrondreis Los Angeles - San Fransisco (4 weken)
2013 Camperrondreis Denver - Las Vegas (4 weken)

jhbechthum

Het vervolg 8)

Voor de volledigheid het complete bericht wat ik verzonden heb aan Rijksoverheid.nl op 25 februari 2013:

Onderwerp: Europees en Internationaal rijbewijs

Ik heb een Nederlands rijbewijs op bankpasformaat (uitgegeven in 2007).
De verklaring van de cijfers is in het Nederlands.
De categorieën worden met de internationaal (en Europees) vastgelegde letters aangeduid.
Overigens zijn de cijfers voor de toelichting ook internationaal (en Europees) vastgesteld.

Deze zomer gaan we op vakantie naar de USA.

Mijn vragen zijn:
1. Heb ik een Internationaal Rijbewijs (IDP) nodig?

2. In de 'Geneva Convention on Road Traffic' en de 'derde Europese rijbewijsrichtlijn' wordt een geldigheidsduur van 3 jaar genoemd.
Waarom is het Nederlandse IDP slechts 1 jaar geldig? Dit doet mij en vele anderen denken aan geldklopperij van de ANWB.

3. Sinds 19 januari 2013 moeten rijbewijzen voldoen aan nieuwe Europeese regels.
Één daarvan (uit bijlage I) is:
"b) een toelichting bij de genummerde rubrieken op de bladzijden 1 en 2 van het rijbewijs voor de rubrieken 1, 2, 3, 4 a), 4 b), 4 c), 5, 10, 11 en 12; Indien een lidstaat deze vermeldingen in een andere nationale taal dan een van de volgende talen (Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools, Portugees, Roemeens, Slowaaks, Sloveens, Spaans, Tsjechisch, Zweeds) wenst te stellen, moet hij het rijbewijs opstellen in twee talen waaronder een van de bovengenoemde talen, onverminderd de overige bepalingen van deze bijlage;"
Betekend dit dat de toelichting op Nederlandse rijbewijzen in het vervolg vermeld wordt in het Nederlands én het Engels?

Het antwoord op deze vraag brengt mij (eventueel) weer terug bij vraag 1 want als dit zo is dan is met een nieuw rijbewijs geen IDP meer nodig.

Bij voorbaat dank voor beantwoording.

P.S. Bij voorkeur schriftelijke beantwoording omdat hierover veel onduidelijkheid en dus discussie is.



Na vorige week maar eens een herinnering gestuurd te hebben, heb ik vandaag het volgende antwoord ontvangen:

16-04-2013

Ons kenmerk: IENM/BSK-2013/xxxxx


Geachte heer Bechtum,

Hierbij wil ik reageren op uw mail van 25 februari aan Informatie Rijksoverheid. Daarin stelt u een aantal vragen over het internationale rijbewijs (IRB).

Deze zomer gaat u op vakantie naar de USA. Hebt u een IRB nodig?

Het Nederlandse rijbewijs wordt in principe in de USA erkend, ook bij het huren van een voertuig. Er zijn echter verhuurmaatschappijen die toch een IRB (Internationaal Rijbewijs, model 1949) verlangen. Daarom wordt aangeraden dit document voor de zekerheid mee te nemen. Het IRB is verkrijgbaar bij ieder ANWB-verkooppunt, ook voor niet-leden, en is 1 jaar geldig.

In de Geneva Convention on Road Traffic en de derde Europese rijbewijsrichtlijn wordt een geldigheidsduur van 3 jaar genoemd. Waarom is het Nederlandse IDP slechts 1 jaar geldig?

Het IRB dat Nederland uitgeeft is tot dusverre gebaseerd op de verkeersverdragen van Parijs (1926) en Geneve (1949). Daarin staat dat de geldigheidsduur van het IRB één jaar bedraagt. De derde Europese rijbewijsrichtlijn (2006/126/EG) heeft geen betrekking op het IRB.
De afgifte van IRB’s wordt verzorgd door de ANWB. Voor de ANWB is indertijd gekozen omdat dit een werkzame oplossing was.
Onlangs heeft Nederland de “opvolger” van het Verdrag van Geneve getekend. Dat is het Verdrag van Wenen. In dat verdrag staat dat het IRB een geldigheidsduur van 3 jaar heeft.
Zodra de Nederlandse regelgeving is aangepast aan het Verdrag van Wenen zal de geldigheid van de IRB’s die hier afgegeven worden verlengd worden tot 3 jaar. Bovendien zullen IRB’s dan ook bij de RDW te verkrijgen zijn.

Sinds 19 januari 2013 moeten rijbewijzen voldoen aan nieuwe Europese regels
Één daarvan (uit bijlage I) is
"b) een toelichting bij de genummerde rubrieken op de bladzijden 1 en 2 van het rijbewijs voor de rubrieken 1, 2, 3, 4 a), 4 b), 4 c), 5, 10, 11 en 12;
Indien een lidstaat deze vermeldingen in een andere nationale taal dan een van de volgende talen (Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans, Grieks, Hongaars, Italiaans, Lets, Litouws, Maltees, Nederlands, Pools, Portugees, Roemeens, Slowaaks, Sloveens, Spaans, Tsjechisch, Zweeds) wenst te stellen, moet hij het rijbewijs opstellen in twee talen waaronder een van de bovengenoemde talen, onverminderd de overige bepalingen van deze bijlage;"
Betekent dit dat de toelichting op Nederlandse rijbewijzen in het vervolg vermeld wordt in het Nederlands én het Engels?


U doelt hier op de bijlage van de derde Europese rijbewijsrichtlijn.
In deze regel staat dat wanneer een lidstaat een rijbewijs wil afgeven in een andere taal dan één van de genoemde, dan moet er een tweede taal bij, waarbij minstens één van de twee talen op de lijst voorkomt.
Nederland geeft rijbewijzen af in de Nederlandse taal. Het Nederlands staat op de genoemde lijst vermeld. Dat betekent dat het rijbewijs niet ook in het Engels gesteld hoeft te worden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan de eerdere correspondentie meesturen.


DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Namens deze,

Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid

drs. <xxxxxxxx>



In het antwoord wordt dus voorbijgegaan aan de wetgeving, en met name de afwijkende wetgeving in de staten Georgia en Florida. De term "in principe" staat mij echter niet zo aan, klinkt mij te vrijblijvend....
Nadruk wordt vooral gelegd bij de autoverhuurbedrijven die en om (kunnen) vragen.

Wat betreft de geldigheidsduur had ik ondertussen op wikipedia al gevonden dat: "De éénjarige geldigheid is gebaseerd op het Verdrag van Geneve van 19 september 1949 nopens het wegverkeer (Tractatenblad 1951, nr. 81). In 1968 is dit verdrag aangepast (verdrag van Wenen van 8 november 1968 inzake het wegverkeer (Tractatenblad 1974, nrs. 35 en 174) en is de geldigheidstermijn verhoogd naar drie jaar. Dit is echter in de afgelopen 45 jaar niet in de Nederlandse regelgeving doorgevoerd."
Gezien het antwoord op mijn vraag gaat de geldigheidsduur dus (ooit) aangepast worden naar 3 jaar.
Tevens verkrijgbaar bij de RDW (overheid) in plaats van de ANWB (particuliere instantie).

Verder zit het er niet in dat het Nederlandse rijbewijs (ook) in het Engels opgesteld zal worden zodat het rijbewijs op zichzelf ook een IDP is.

Johan.

#26 - 16-04-2013, 12:55 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Henkvdz

Ook ik heb verleden week een IDP bij de ANWB opgehaald, dat wordt dan ter plekke uitgeschreven en van twee stempeltjes voorzien.
Wat een vod, ik had het geluk dat de ANWB-medewerker een redelijk handschrift had, maar anders wordt je op pad gestuurd met een handgeschreven papieren/kartonnen vod met wat inlegvelletjes en je pasfoto met wat nietjes scheef ingeniet, en dat voor 18 euro. Een aanfluiting. :o
Het is dat ik het risico van onverzekerd rijden [het gevolg van een ongeldig document] in Georgia niet wil lopen, maar anders was ik de ANWB-winkel weer uitgelopen. >:(
Johan, evengoed bedankt voor je actie.
Groet Henk
#27 - 16-04-2013, 16:12 uur

jhbechthum

Hoewel ik dat vodjesgevoel ook heb als ik zo'n lelijk stukje papier zie, handingevuld door een of andere verkoopster, soms zelfs matig gekopieerd, is het toch een officieel document.
Ik kon zo gauw de Nederlandse versie niet vinden, maar wel een Engelse:
www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf
Doorbladeren naar Annex 7 en daar staat het exact beschreven.

Bij het zoeken kom ik ook nog tegen dat volgens Exit reizen: "Alleen in de staat Massachusetts is het verplicht om tevens in het bezit te zijn van een internationaal rijbewijs."
Vreemd genoeg is hier op het forum gemeld dat alleen in Georgia en Florida een IDP nodig is.

De verwarring blijft :o

Johan.

Edit: Nederlandse versie is te vinden op:
http://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/VertalingNL/Bijlage7/Tekst/geldigheidsdatum_16-04-2013
#28 - 16-04-2013, 22:02 uur
« Laatst bewerkt op: 16-04-2013, 22:14 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Cees A

Alleen nog maar in Georgia.
Florida heeft de wet die invoering van een IDP regelde ingetrokken.
Zie:  http://www.flgov.com/2013/04/02/governor-scott-signs-international-drivers-license-bill-at-florida-chamber-of-commerces-international-days/
#29 - 16-04-2013, 22:18 uur

Pieter79

Wat een luxe, ik heb een Amerikaans rijbewijs en Nederlands rijbewijs. :)
#30 - 17-04-2013, 01:16 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15