Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Internationaal rijbewijs

Discussie gestart

MiamiHeat

Alleen nog maar in Georgia.
Florida heeft de wet die invoering van een IDP regelde ingetrokken.
Zie:  http://www.flgov.com/2013/04/02/governor-scott-signs-international-drivers-license-bill-at-florida-chamber-of-commerces-international-days/

Governor Rick Scott begrijpt het tenminste! En ik hoef geen IDP aan te schaffen als we weer naar Miami gaan!
#31 - 17-04-2013, 20:01 uur

jhbechthum

Alleen nog maar in Georgia.
Florida heeft de wet die invoering van een IDP regelde ingetrokken.
Heeft Exit Reizen het dus ook niet goed (is overigens niet de enige)...
Was Nederland maar zo handig om ons rijbewijs ook in het Engels op te stellen: Kleine moeite, groot gemak. ::)

Johan.
#32 - 17-04-2013, 20:41 uur
« Laatst bewerkt op: 17-04-2013, 21:50 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Ruud2004

Alleen nog maar in Georgia.
Florida heeft de wet die invoering van een IDP regelde ingetrokken.
Heeft Exit Reizen het dus ook niet goed (is overigens niet de enige)...
Was Nederland maar zo handig om ons rijbewijs ook in het Engels op te stellen: Kleine moeite, groot gemak. ::)

Johan.

Juist daarvoor is het Nederlands rijbewijs voorzien van die handige symbooltjes die de categorie verduidelijken.  Trouwens mooi uitgezocht Johan !  :afro:
#33 - 21-04-2013, 14:30 uur
Kijk eens op onze reisverslagen http://ruud2004.com/

jhbechthum

Juist daarvoor is het Nederlands rijbewijs voorzien van die handige symbooltjes die de categorie verduidelijken.

Maar de verklaring van de cijfers is in het Nederlands  >:(
Hoewel de cijfers, net als de symbolen voor de categorieën, internationaal vastgelegd zijn in de verdragen is het dus toch geen Engelstalig rijbewijs.

Johan
#34 - 21-04-2013, 15:42 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

jhbechthum

Ik heb maar weer eens gezocht of de IDP al door de RDW uitgegeven wordt. ::)

Daarbij kwam ik het volgende bericht tegen: Echtheidsverklaring rijbewijs; goedkoper dan internationaal rijbewijs.
Citaat
"Wie naar Australië reist (en deze tip zal voor meerdere landen gelden) heeft officieel een Internationaal Rijbewijs nodig. In Nederland is dat alleen verkrijgbaar bij de ANWB. Hoewel het een uiterst goedkoop ogend drukwerkje is, is het erg prijzig: 15,95; het wordt ieder jaar duurder en het is maar 1 jaar geldig. Op korte termijn moet Nederland, volgens een Europese richtlijn, deze rijbewijzen 3 jaar geldigheid meegeven en gaat de RDW ze verkopen. Maar er is nog een beter alternatief! Via de site van de RDW kan een echtheidsverklaring worden aangevraagd voor 4,90. Gewoon via het internet te bestellen. Een echtheidsverklaring is een verklaring (in de vorm van een brief) afgegeven door de RDW in de Engelse taal, waarin staat of u met een rijbewijs geregistreerd staat in het Centraal Rijbewijzenregister. Wij hebben van de Australische politie de bevestiging gekregen dat deze verklaring geaccepteerd wordt en ook de camperverhuurder die een Internationaal Rijbewijs vroeg neemt er genoegen mee. Het is net zo lang geldig als je rijbewijs, veel goedkoper dan een Internationaal Rijbewijs en je hoeft er niet voor naar een ANWB winkel!"
Het bericht is wel een jaar oud, en de link naar het aanvraagformulier klopt niet meer.
De informatie is echter nog steeds actueel, en als het in Australië geldt, waarom dan niet in de USA, of waar dan ook?

Op de site van het RDW: Uw registratie in het Centraal Rijbewijsregister staat ook aangegeven dat de Echtheidsverklaring in het Engels opgesteld is, en wat daarin vermeld wordt.
Daar is ook de juiste link naar het aanvraagformulier te vinden met de nodige instructies.

Dit lijkt me een veel beter alternatief voor de IDP, en ook nog eens goedkoper.
Vooral ook omdat het net zo lang geldig is als het rijbewijs.

Iemand een idee hierover?

Johan.
#35 - 07-06-2013, 12:36 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Cees A


Even een paar kanttekeningen:
---- Op de site van de RDW lees ik dat deze echtheidsverklaring bedoeld is voor mensen die gaan verhuizen naar een ander EU of EVA land en in hun nieuwe thuisland hun NL rijbewijs moeten omruilen voor een rijbewijs van dat land.
Het is nog maar de vraag of zo'n echtheidsverklaring overal wordt geaccepteerd als vervanging van een IDP.
 http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uw-registratie-in-het-Rijbewijsregister.aspx

---- In Annex 7 van de Convention on Road Traffic staat precies beschreven waaraan een IDP (of gelijkwaardig document) moet voldoen en hoe het eruit moet zien.
Ik ken die echtheidsverklaring niet, maar vraag me af of die verklaring aan de eisen van Annex 7 voldoet
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf  (ga naar pagina 73 van dit PDF document, daar vind je Annex 7)

---- Het is een beetje Nederlands om (het nut van) regels en wetten ter discussie te stellen.
Misschien heb je in deze kwestie best gelijk, maar gelijk hebben is nog iets anders dan gelijk krijgen.
Want wat nu als een deputy-sheriff jou in een of ander afgelegen gat in Georgia staande houdt omdat jij vond dat 15 mph in een schoolzone veeeeeel te langzaam is ?
Ik wens je veel succes als deze deputy je Nederlandse rijbewijs niet begrijpt of niet wil begrijpen en een IDP wil zien.
Ook al heb je de gehele uitgeprinte tekst van de Convention on Road Traffic bij je, ik vrees toch dat je in zo'n geval naar de rechtbank moet om je gelijk te halen en zelfs als je dat gelijk krijgt mag je je afvragen of het dat allemaal waard is.

Mijn persoonlijke ervaring / mening.
Ik ga al meer dan 20 jaar naar Amerika en heb daar inmiddels meer dan 100.000 km gereden.
Tot een paar jaar geleden had ik zowel een Nederlands als een Amerikaans rijbewijs, dus ik heb me nooit druk hoeven maken over een IDP.
Ik ben echter in al die jaren ook nog nooit staande gehouden o.i.d. en dat zal voor de meesten onder ons gelden.
Men kan nog zo vol bravoure beweren dat men zonder IDP in Georgia heeft rondgereden en dat zo'n IDP "dus" niet nodig is, maar men heeft nooit echt getest (tijdens een staande houding) of dat ook inderdaad zo is.
Als ik nu naar Georgia zou gaan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en voor die schamele 18 euro een IDP gaan halen bij de ANWB.

Ik laat nu de vraag of zo'n IDP volgens allerlei internationale verdragen werkelijk nodig is even buiten beschouwing.
Zo'n IDP voorkomt bij een staande houding in ieder geval een (toch niet te winnen) welles-nietes discussie met een hillbillie-sheriff

#36 - 08-06-2013, 10:44 uur

Mark One

Mooi al deze verhalen over het "geweldige" internationale rijbewijs.
 
Na zes / zeven jaar zonder enkel probleem een huurauto te hebben kunnen ophalen had ik dit afgelopen jaar wel.  :-\

Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat zowel in de Nederlandse reiswereld als in de wereld van autoverhuur bedrijven in de Verenigde Staten over dit onderwerp op de "werkvloer" veel onduidelijkheid is.

Bij personeel van autoverhuur bedrijven schort het aan kennis, men heeft geen idee hoe een rijbewijs eruit kan zien. Daarnaast kan men "spontaan" geen Engels lezen.  :o
Dit overkwam mij afgelopen jaar in Atlanta,Georgia.  De bij de ene vesting van Hertz, "NO WE CAN'T RENT YOU A CAR" de ander vestiging, ook in Atlanta, "NO PROBLEM WHAT KIND OF CAR DO YOU NEED".

Uiteindelijk met een dag vertraging dus wel een auto kunnen bemachtigen.
Eind goed al goed zullen we maar denken.  :)
#37 - 09-06-2013, 11:18 uur

jhbechthum

Ik was in eerste instantie van plan om mijn oude IR mee te nemen.
Omdat mijn echtgenote er geen heeft, toch besloten om er 2 aan te schaffen en zo eventuele problemen te voorkomen.
Kosten: 2x € 17,95 (niet-leden € 18,95) - duidelijk duurder geworden >:(
Hoe simpel zou het zijn als op ons NL-rijbewijs gewoon de nummers 1-5 ook in het Engels verklaard zouden worden :-\

Johan.
#38 - 01-07-2013, 21:15 uur
« Laatst bewerkt op: 02-07-2013, 20:01 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Bakvet

Waarom twee? Die codes zijn toch op ieder rijbewijs hetzelfde?

Wat is de meerwaarde van die 18 euro boven onderstaande vertaling? Die codes zijn op ieder Europees rijbewijs hetzelfde en sommige Amerikaanse staten gebruiken ze zelfs.

1 = Last Name
2 = Other names
3 = Date and place of birth
4a = Valid from
4b = Photo valid until
4c = Issuing authority
5 - License number
7 = Signature
8 = City of residence
9 = Category
10 = Category valid from
11 = Categroy valid until
12 = Information codes and restrictions
13 / 14 unused
BSN = Social security number
#39 - 01-07-2013, 22:38 uur

jhbechthum

Waarom twee? Die codes zijn toch op ieder rijbewijs hetzelfde?

Wat is de meerwaarde van die 18 euro boven onderstaande vertaling? Die codes zijn op ieder Europees rijbewijs hetzelfde en sommige Amerikaanse staten gebruiken ze zelfs.

Ik ben het helemaal met je eens 8)
Alleen v!@#$%t de Nederlandse overheid het om dit, net als bij een ID-bewijs, ook zo te vermelden op het rijbewijs >:(. Het zou zo simpel kunnen zijn :o.
Daarom wordt in sommige landen/staten een Internationaal Rijbewijs gevraagd. Bij elk rijbewijs is een eigen IR nodig (daarom 2).
Ik heb ze dan ook met frisse tegenzin aangeschaft :'( om een mogelijke discussie met oom agent of de dame bij de autoverhuur te voorkomen.
Wat betreft jou vertaling, die is niet rechtsgeldig, en een IR wel ^-^ (officiëel Europees document).

Omdat de vertaling altijd hetzelfde is heb ik destijds een IR aangeschaft nadat ik mijn NL-rijbewijs had verlengt. Op die manier klopt het IR met het NL-R, behalve de geldigheidsduur.
De jaren erna nam ik gewoon mijn verlopen IR mee.

Johan.
#40 - 02-07-2013, 13:29 uur
« Laatst bewerkt op: 02-07-2013, 14:51 uur door jhbechthum »
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Wop

Ik ga volgende week naar de States, met alleen mijn Hollandse rijbewijs ;) Dit heb ik overigens al mijn reizen gedaan. Nog nooit problemen mee gehad, ook niet toen ik ooit in San Francisco ben aangehouden door een politieagent.  :afro:
#41 - 03-07-2013, 18:59 uur

Pieter79

Een autoverhuurbedrijf wil het liefst mogelijk zoveel mogelijk auto's verhuren. Die gaan je niet weigeren omdat je niet zo'n vodje van een kopie als internationaal rijbewijs niet bij je hebt.

Gr. Pieter
#42 - 08-07-2013, 03:59 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Freckles49

Vandaag een kleine overwinning behaald. Vorige maand hebben wij nav van eerdere berichtgevingen ons gek laten maken en 2 IRB gekocht bij de ANWB. We hebben nadrukkelijk gevraagd of het echt nodig was en ja bla bla bla zonder zou je geen auto meer krijgen. Toch zat het mij niet lekker en ben in de baas z'n tijd en kosten ( bedankt ) gaan bellen naar de verhuurbedrijven in Amerika. Zo heb ik Hertz, Alamo  gesproken en nog één, de naam is me even ontschoten. Allemaal hetzelfde antwoord voor wat betreft Florida, geen IRB nodig. Heb er klacht van gemaakt naar de ANWB en geen antwoord. Dan maar even bellen vanmorgen. Ik kreeg mevrouw Zuurpruim aan de telefoon die hoog bij laag erbij bleef dat een IRB wel nodig is. Ze vroeg me nog hoe vaak ik in Amerika was geweest en in welke Staten. Ik was al snel klaar met deze dame en heb haar verteld dat ze maar beter kan solliciteren in een zuurballentent. Boos als ik was heb ik op de ANWB Facebook mijn verhaal verteld en na nog geen 3 minuten kreeg ik al bericht terug. Excuses van de ANWB want ik had gelijk geen IRB nodig in iedergeval niet in Florida.
Toen heb ik de manager van ons ANWB filiaal gebeld en deze dame heeft mij uitermate verrast door ons alle kosten te vergoeden die wij hebben gemaakt. Dus 2 keer 17,95 plus de kosten van het maken van de pasfoto's. 


#43 - 27-08-2013, 18:21 uur

Johan

Dat heb je goed gedaan!
Inderdaad volstrekt onnodig om dat vodje te hebben.

Het is spijtig dat de ANWB er letterlijk om liegt of haar mensen niet goed instrueert!
#44 - 28-08-2013, 02:48 uur

Wop

Hoi Linda,

Heb je een link naar dat Facebook bericht of is dat al verwijderd? Ik vind het wel interessant genoeg om te delen op de Facebookpagina van USA4ALL!
#45 - 29-08-2013, 16:50 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15