Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Internationaal rijbewijs

Discussie gestart

Freckles49

Hoi Wop,

Hierbij dan.

https://www.facebook.com/#!/ANWB?fref=ts

Heb ook het verhaal hieronder geknipt en geplakt.

Belinda Bout

 Zojuist een bijzonder onaardige dame van het contactcentrum aan de telefoon gehad. Weken geleden heb ik een klacht gestuurd en na weken nog geen antwoord. Ik bel met mijn vraag over het Internationaal Rijbewijs die volgens de ANWB VERPLICHT is in Amerika. Nu komen wij al jaren in the USA en huren elk jaar een auto maar nog nooit is er om een Internationaal Rijbewijs gevraagd. Bij navraag in Amerika is er 1 staat waar dit verplicht is. De dame aan de telefoon begreep mijn klacht niet zo en vroeg zich af of ik wel in ieder staat was geweest. Ze begreep totaal niet waar ik mij druk om maakte. Ik maak mij druk om het feit dat ik op kosten word gejaagd een waardeloos papiertje aan te schaffen wat niets meer is dan een vertaling! Dan nog de ANWB bepaald dat zo'n vod 1 jaar geldig is! Ik voel me belazerd maar ook dat begreep deze dame niet. Slecht geslapen misschien? Misschien een cursusje klantvriendelijkheid? Of misschien toch maar zoeken naar een andere baan mevrouw? Misschien is werken in een zuurballentent iets voor u?

Vind ik leuk · · 27 augustus om 10:52
Schrijf een reactie...

ANWB Als u in Amerika wilt autorijden heeft u een rijbewijs nodig. U kunt daarvoor gewoon uw eigen rijbewijs meenemen, deze wordt (bijna) overal geaccepteerd. Om problemen te voorkomen kunt u ook een Internationaal Rijbewijs kopen, maar deze is zoals u aangeeft inderdaad niet verplicht. Onze excuses voor de nare ervaring aan de telefoon.

Vind ik leuk · Beantwoorden · 27 augustus om 10:58 · Bewerkt..
#46 - 29-08-2013, 17:22 uur

Timelord

Het weigeren van een huurauto is toch raar, want de meesten bestellen en betalen toch al vooraf, gewoon hier in Nederland ?
Hebben wij ook gedaan.

De allereerste keer wel zo'n IRB aangeschaft, maar daarna nooit meer. Het is gewoon een vodje, schande dat daar zoveel geld voor gevraagd word!.

En wat mij eigenlijk nog het meeste steekt: als er toeristen hiernaartoe komen, dan moeten wij alles maar kunnen lezen en begrijpen, maar als wijzelf naar het buitenland gaan, dan moeten WIJ ons aanpassen !.
#47 - 01-09-2016, 10:38 uur

Ben2USA

Ik overweeg met eigen camper naar de States te gaan. Ik verzeker de wagen dan via een Duits bedrijf. Die stelt wel degelijk een IRB verplicht, expliciet. Dus: 'niet te snel schreeuwen; ff elke situatie goed uitzoeken' lijkt mij een  prima advies.
#48 - 18-09-2016, 13:25 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Wop

Citaat
'niet te snel schreeuwen; ff elke situatie goed uitzoeken' lijkt mij een  prima advies.

Dat is altijd een goed advies Ben.  Doch, blijft het feit dat een IRB niet verplicht is bij de Amerikaanse autoriteiten.
#49 - 19-09-2016, 13:38 uur

Ben2USA

Formeel juridisch is dat ongetwijfeld zo Wop.
Echter ik ben een pragmatisch mens en schat in dat we als USA bezoekers ook wel eens een eigen auto meenemen of naar Canada reizen in een huur- of eigen auto.
Dan geldt in elk geval (ook):
   Canada http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/after-transportation-driving.asp 
        If you plan to use a foreign driver’s licence in Canada, you should get an International Driving Permit (IDP) in your home country. An        IDP will give you a translation of your licence into French and English.

En:
USA http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/after-transportation-driving.asp
Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved. Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. Bona fide tourists can drive their own private cars bearing valid license/registration tags issued in the Netherlands for a period not to exceed one year from date of arrival. Motorists from the Netherlands are required to exhibit the International Distinguishing Sign on the rear exterior of their private vehicle. This standardized sign must be obtained in the Netherlands prior to departure to the United States.

Ook las ik het volgende bij het USA bureau rijbewijzen, maar kan de link niet openen (time-out):
Information for Non-US Citizens - Department of Driver Services
www.dds.ga.gov/drivers/dldata.aspx?con=1741471757&ty=dl
9 aug. 2016 - Non-US citizens holding a valid foreign driver's license are allowed ... the driver must also have an International Driving Permit (IDP) .......................).

Dus ik neem in elk geval een IRB mee.
Lijkt me zowel formeel (Canada) en als minimaal 'advised' (USA) correct; en dus erg pragmatisch en dat is toch wat we willen weten?
#50 - 23-09-2016, 12:09 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Pieter79

Een internationaal rijbewijs is gewoon oplichterij. Als de ANWB ze op z'n minst uitgaf voor de duur dat je rijbewijs geldig is, maar nee, ze zetten er een stempel op voor maar een jaar of zo. Verder is het maar een vodje met wat vertalingen. Is er niemand die een pdf kan genereren met diezelfde vertalingen zodat iedereen dit 'IRB' zelf kan uitprinten?

Voor huurmaatschappijen die die eisen stellen (ik ben ze nog niet tegengekomen), jammer en helaas maar dan huur ik wel ergens anders. En wat betreft die camper via dat duits bedrijf; doe gewoon of je neus bloedt en lees over die voorwaarde heen.

Het wordt tijd om deze onzin, deze melkkoe, voor eens en altijd de wereld uit te helpen.

Gr. Pieter
#51 - 23-09-2016, 12:43 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

Ben2USA

Canadese wetsregel gelezen?  USAgov-advies gelezen?
--ik stop met deze discussie--
#52 - 24-09-2016, 14:05 uur
Geboeid door Natuur boven en onder water Plus Cultuur

Pieter79

Canadese wetsregel gelezen?  USAgov-advies gelezen?
Ja, zie hieronder.

Dan geldt in elk geval (ook):
Canada http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/after-transportation-driving.asp 
If you plan to use a foreign driver’s licence in Canada, you should get an International Driving Permit (IDP) in your home country. An IDP will give you a translation of your licence into French and English.
Het statement "you should get" is niet hetzelfde als "must have" of "required to". Het is een suggestie, maar niet verplicht.

En:
(link klopt niet) USA http://www.cic.gc.ca/english/newcomers/after-transportation-driving.asp
Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved. Motorists from the Netherlands who visit the United States as bona fide tourists, can drive legally using their valid domestic driver license for a period not to exceed one year from date of arrival. Bona fide tourists can drive their own private cars bearing valid license/registration tags issued in the Netherlands for a period not to exceed one year from date of arrival. Motorists from the Netherlands are required to exhibit the International Distinguishing Sign on the rear exterior of their private vehicle. This standardized sign must be obtained in the Netherlands prior to departure to the United States.
Ook hier; "advised to obtain an International Driving Permit" is niet een noodzaak om het aan te schaffen.


Ook las ik het volgende bij het USA bureau rijbewijzen, maar kan de link niet openen (time-out):
Information for Non-US Citizens - Department of Driver Services
http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.aspx?con=1741471757&ty=dl
Non-US citizens holding a valid foreign driver’s license are allowed to drive in the state of Georgia for tourism or business purposes. If the foreign license is not printed in English, the driver must also have an International Driving Permit (IDP) or similar translation issued in accordance with the provision of the Convention on Road Traffic, any similar treaty, international agreement, or reciprocal agreement between the United States and a foreign nation.
Deze geldt alleen voor de staat Georgia. Iets verder in het stuk staat ook dat als je langer dan 30 dagen in Georgia verblijft je "must obtain a Georgia driver's license". Vraag me af hoeveel vakantiegangers dat doen, en of de federale regel meer betekend dan de lokale Georgia requirements....

Ik blijf dus nog steeds bij mijn standpunt dat het weggegooid geld is, en de ANWB afzetters zijn aangezien ze het maar een jaar 'geldig' maken, terwijl je rijbewijs nog bijna 10 jaar geldig kan zijn.

Uiteraard moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij of zij doet.

Gr. Pieter
#53 - 24-09-2016, 16:27 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

jhbechthum

Het statement "you should get" is niet hetzelfde als "must have" of "required to". Het is een suggestie, maar niet verplicht.
Met mijn school-Engels (nauwelijks een 5 à 6) ben ik erg voorzichtig om te reageren op iemand die in de USA woont..... ;)

Google-translate geeft voor "You should" als vertaling "Je moet", dus toch wel een verplichting.
Verder is de ANWB geen afzetter, maar de door de overheid aangewezen instantie om het officiële document namens de overheid uit te geven.

Overigens ben ik het volledig met je eens: Het IRB zou net zo lang geldig moeten zijn als het bijbehorende rijbewijs, en een beetje degelijker dan het papiertje wat het nu is; iedereen kan zoiets eenvoudig in elkaar zetten.
De 'afzetter' is de overheid die het vertikt om het Nederlandse rijbewijs 2-talig uit te geven: Nederlands en Engels. Als dat gebeurde was deze hele discussie overbodig.

Ik ben als eens eerder in deze materie gedoken, zie het topic Internationaal rijbewijs .

Ikzelf heb de eerste jaren een IRB aangeschaft als ik een nieuw rijbewijs had zodat rijbewijsnummer tenminste klopte en het daarna meerdere jaren gebruikt meegenomen.
De laatste keren heb ik geen IRB meer aangeschaft en dus ook niet meegenomen.
Maar zoals je aangeeft: Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt; het is ook weer geen wereldbedrag om je zekerder te voelen.

Johan
#54 - 24-09-2016, 20:30 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Bakvet

Dit is wat er op de ANWB website staat met betrekking tot de USA:

  • Het Nederlandse rijbewijs is geldig in de Verenigde Staten, ook bij het huren van een auto.
  • Omdat verhuurbedrijven in de meeste staten (ondanks het feit dat de staat het Nederlandse rijbewijs erkent) toch een IRB eisen, wordt aangeraden dit document voor de zekerheid mee te nemen.
  • Het IRB is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden. Neem het Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee.
  • Het IRB is 1 jaar geldig.

Het eerste punt is waar.  Het tweede punt is 100% gelogen. Het laatste punt is gewoon oplichterij, er is geen  enkele reden waarom het maar 1 jaar geldig zou zijn, ander dan om er ieder jaar opnieuw geld voor te kunnen vragen. Vergelijk het bijvoorbeeld maar met België, waar het dan ten minste nog drie jaar geldig is.

Kortom: de kwalificatie "oplichterij" is hier zeker op zijn plaats.
#55 - 26-09-2016, 22:04 uur

jhbechthum

Het laatste punt is gewoon oplichterij, er is geen  enkele reden waarom het maar 1 jaar geldig zou zijn, ander dan om er ieder jaar opnieuw geld voor te kunnen vragen. Vergelijk het bijvoorbeeld maar met België, waar het dan ten minste nog drie jaar geldig is.

Ik zit hier een beetje in een spagaat :)
Mijn mening is anders dan de regels.

Ik ben het er volledig me eens dat het IRB net zo lang geldig zou moeten zijn als het bijbehorende nationale rijbewijs.
In Europese verdragen is een geldigheidsduur van 3 jaar vastgelegd.
Het is echter zo dat de Nederlandse overheid dat verdrag na meer dan 45 jaar nog steeds niet geratificeerd heeft. Daarom is het in Nederland slechts 1 jaar geldig volgens de oude Nederlandse regels.
De ANWB is in dezen slechts een uitvoerend orgaan van de overheid, die uiteraard voor eigen parochie preekt. Ik weet niet of ze de inkomsten uit de uitgifte van de IRB (net als BTW) af moeten dragen aan de overheid.

Johan.
#56 - 27-09-2016, 19:46 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Pieter79

Het laatste punt is gewoon oplichterij, er is geen  enkele reden waarom het maar 1 jaar geldig zou zijn, ander dan om er ieder jaar opnieuw geld voor te kunnen vragen. Vergelijk het bijvoorbeeld maar met België, waar het dan ten minste nog drie jaar geldig is.

Het is echter zo dat de Nederlandse overheid dat verdrag na meer dan 45 jaar nog steeds niet geratificeerd heeft. Daarom is het in Nederland slechts 1 jaar geldig volgens de oude Nederlandse regels.

Temeer een reden om dat vodje niet meer aan te schaffen ;)

Gr. Pieter
#57 - 27-09-2016, 19:58 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

jhbechthum

Begin juni 2017 maar weer eens geïnformeerd bij de overheid naar de stand van zaken.
Vandaag het volgende antwoord gekregen:

Hierbij wil ik reageren op uw mail van 6 juni aan Informatie Rijksoverheid. Daarin vraagt u wanneer het Verdrag van Wenen uitgevoerd gaat worden wat betreft het internationaal rijbewijs, en het dus 3 jaar geldig zal zijn.

Op dit moment zijn er in VN-verband acties gaande waardoor het internationaal rijbewijs op termijn zou gaan verdwijnen. Rijbewijzen die aan bepaalde eisen voldoen kunnen dan gaan fungeren als internationaal rijbewijs.
In afwachting van verdere ontwikkelingen op dit terrein is het proces om tot inwerkingtreding van de betreffende wetgeving te komen - op basis waarvan een in Nederland afgegeven internationaal rijbewijs een geldigheid van 3 jaar zou krijgen - tot nader orde 'on hold’ gezet.
Een termijn waarop het internationaal rijbewijs zou gaan verdwijnen kan ik op dit moment helaas niet geven.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
Namens deze,
Hoofd afdeling Verkeersveiligheid en Wegvervoer


We zijn dus nog niets opgeschoten, en als ik dit zo lees dan zit dat er voorlopig ook niet in.

Johan.
#58 - 06-11-2017, 20:33 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Wop

Mooi bericht om dit topic af te sluiten.

Bij USA4ALL vinden wij een IRB niet nodig en zonde van het geld. Als iemand zich er prettig bij voelt, dan moet hij/zij deze gewoon aan schaffen. WIj kunnen echter wil melden dat er in onze ruime Amerika ervaring nog nooit naar is gevraagd.
#59 - 09-11-2017, 09:51 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15