Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rijden in een automaat

Discussie gestart

Chi Sin X

Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?

Gaat me heel vies lijken als ik dat moet gebruiken en dat ik moet schakelen zonder de koppeling te gebruiken.  Moet je dan rekening houden met een bepaalde max snelheid voordat je daar naartoe schakelt? (of heb je een goede handleiding zitten in het handschoenbakje ;-) )

En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?
#16 - 04-08-2005, 09:04 uur

Jez

Er staat hier in het durp een mega-vette Bronco te koop......... Voor weinig...........

Is dat die witte van O.J. Simpson?  ???

Staat die In Kaatsheuvel? Nee, tenzij die is overgespoten.................
#17 - 04-08-2005, 10:20 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

usfreak

Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?

Gaat me heel vies lijken als ik dat moet gebruiken en dat ik moet schakelen zonder de koppeling te gebruiken.  Moet je dan rekening houden met een bepaalde max snelheid voordat je daar naartoe schakelt? (of heb je een goede handleiding zitten in het handschoenbakje ;-) )

En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?

Ik heb bijna nooit de bergversnellingen gebruikt in de bergen?!
Misschien hooguit de 2e versn. bergop

Dus maak je niet te veel zorgen ook zonder de bergversnellingen kom je wel omhoog, misschien moet je wat vaker de kickdown  gebruiken meer niet!
#18 - 04-08-2005, 22:42 uur

Mississippi

Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?

En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?

Ik gebruik ze wel eens, alhoewel je in de VS niet zoveel steile hellingen tegenkomt.
3-2-1 gebruik je alleen bergaf om op de motor te remmen  :D
Bergop schakelt de automaat zelf wel terug !
#19 - 05-08-2005, 16:25 uur

sweatbox

Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?


Schakelen doe je echt alleen als achteruit wil rijden. Die andere standen heb je eigenlijk niet nodig. Het meest bergachtige stuk dat ik gereden heb was highway 23 in de de Santa Monica Mointains. Dit is de verbindingsweg van de de 101 naar de kust bij Malibu. Op de kaart leek het een mooi recht stuk. Daar aangekomen bleek het een opeenvolging van haarspeldbochten in een smal bergweggetje te zijn. Bijna alles in de D gereden, naar beneden rem je dan wat meer.

Tijdens je eerste rit in een automaat kun je linkerbeen, bij wijze van spreken, het beste in je nek leggen. Het went allemaal erg snel, maar je moet wel alert blijven op je koppeling reflex.

Bij het verhuurbedrijf willen ze je alles graag nog eens uitleggen. Je ben waarschijnlijk toch de zoveelste (Europeaan) die er naar vraagt die dag.
#20 - 07-08-2005, 00:47 uur
« Laatst bewerkt op: 07-08-2005, 10:44 uur door sweatbox »

Jez

Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?
#21 - 07-08-2005, 01:16 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Bakvet

Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?



Toch wel. Als je b.v. tegen een lange rechte steile bergpas oprijdt dan heeft je automaat de neiging om terug te schakelen, vooruit, even later weer terug, weer vooruit, enz. Dat rijdt niet lekker. In zo'n geval zet ik 'm altijd even in z'n drie. Een wagen met vier cylinders heeft hier overigens meer last van dan eentje met zes. Ook in de afdaling laat ik de drie, of soms twee, er wel eens voor zorgen dat ik automatisch de speed limit aanhoudt. Alleen niet vergeten om weer naar "drive" te schakelen als je beneden bent, anders is je tank twee keer zo snel leeg.

Ik heb eigenlijk nog wat vragen voor mensen met verstand van autotechniek.
Hoe lang mag je eigenlijk in zo'n lage versnelling blijven rijden?
Past zo'n automaat zich aan je rijgedrag aan, zit er een computertje in of zo?
Er zit ook meestal ergens een knopje voor "sportief rijgedrag". Wanneer gebruik je dat nou eigenlijk? Ik doe dat wel eens in de bergen als je b.v. campers moet inhalen (met een 6-cylinder lukt dit meestal gemakkelijk, met een 4-cylinder niet, dan sukkel ik er maar gewoon even achteraan).
#22 - 07-08-2005, 10:26 uur
« Laatst bewerkt op: 07-08-2005, 10:28 uur door Bakvet »

sweatbox

Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?

Het is een leuke slingerende rit door de bergen met veel hoogteverschil.
Volgens Google Maps ligt ook het Santa Monica Mts National Rec Area (zelf niet geweest). Het zijn de heuvels die meer richting de stad overgaan in Beverly Hills.

Een volgende keer wil de omgeving van Los Angeles verder verkennen. Er schijnen meer mooie parkachtige recreatiegebieden te zijn.

Toen wij er reden was het wat mistig, helaas. Misschien dat we daarom ook nauwelijks tegenliggers tegenkwamen. Het is namelijk redelijk smal. Het is geen geen highway zoals je die uit CHiP's kent.
#23 - 07-08-2005, 10:26 uur

Jez

Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?

Een volgende keer wil de omgeving van Los Angeles verder verkennen. Er schijnen meer mooie parkachtige recreatiegebieden te zijn.


Dit wilden wij vorig jaar doen, door de San Gabriel Mountains touren. Maar vanwege bosbrandgevaar waren de meeste weggetjes afgezet :-\

Citaat

Het is geen geen highway zoals je die uit CHiP's kent.


Geen idee wat CHiP's is  ???
#24 - 07-08-2005, 10:55 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

sweatbox

Citaat
Geen idee wat CHiP's is  ???

Je kent Erik Estrada toch wel? Basiskennis!

http://www.chips-tv.com/
#25 - 07-08-2005, 11:10 uur
« Laatst bewerkt op: 07-08-2005, 11:11 uur door sweatbox »

Jez

Erik Estrada wel, maar Chips niet  :-[
Was misschien iets te jong..........
#26 - 07-08-2005, 11:48 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

DennisH

Ik heb eigenlijk nog wat vragen voor mensen met verstand van autotechniek.
1) Hoe lang mag je eigenlijk in zo'n lage versnelling blijven rijden?
2) Past zo'n automaat zich aan je rijgedrag aan, zit er een computertje in of zo?
3) Er zit ook meestal ergens een knopje voor "sportief rijgedrag". Wanneer gebruik je dat nou eigenlijk? Ik doe dat wel eens in de bergen als je b.v. campers moet inhalen (met een 6-cylinder lukt dit meestal gemakkelijk, met een 4-cylinder niet, dan sukkel ik er maar gewoon even achteraan).

1) Net zolang totdat de motor of de transmissie te warm wordt. Dat zal in een amerikaan niet zo snel gebeuren. De tank zal alleen eerder leeg raken dan in een hogere versnelling.

2) Sommige wel, sommige niet. Sommige transmissies hebben een adaptief karakter, die passen zich aan aan het rijgedrag van de bestuurder. Ik weet alleen niet of huurauto's dat ook hebben, lijkt me niet zo handig, heeft zo'n michael schumacher wannebee de auto voor je gehad, ga jij overal gierend weg.
van de europese auto's hebben alleen de grotere merken (BMW. mercedes, Audi etc) een adaptieve bak.

3) Als je sportief wilt rijden, de transmissie zal dan versnelling langer vasthouden (hoger toerental) en zal eerder terugschakelen, dit levert dus een sportiever rijgedrag en kost dus meer brandstof. De Audi S6 waar ik in Nederland eens in mocht rijden paste ook het motorgedrag aan in de S stand, die werd een stuk rauwer.
#27 - 08-08-2005, 09:22 uur
« Laatst bewerkt op: 08-08-2005, 09:23 uur door DennisH »

blusmuts

Ik heb de versnellingen ook alleen gebruikt als ik de berg af ging, je hoeft er geen snelheid voor te maken, je kunt gewoon de pook in de juiste stand zetten. Natuurlijk kun je ook remmen, maar als je dat te veel doet, raken je remmen oververhit en dat moet je voorkomen. Gewoon op de motor afremmen dus, je merkt het vanzelf als je te snel gaat.

Wat ik ook wel makkelijk vond is de hellingproef. Als je de auto in drive zet, gaat hij vanzelf al een klein beetje gas geven, dus als je de rem loslaat, gaat hij niet achteruit. Let hier ook op als je je rempedaal loslaat voor het stoplicht! Niet zo'n goed plan.

Verder is het rijden in een automaat echt te makkelijk... je wordt er zo lui van... ;)
#28 - 08-08-2005, 16:59 uur

usfreak


Automaat rijden is Zooo   heerlijk  dat....
ik hier in nederland ook automaat rijd
#29 - 08-08-2005, 17:01 uur

sweatbox


Wat ik ook wel makkelijk vond is de hellingproef. Als je de auto in drive zet, gaat hij vanzelf al een klein beetje gas geven, dus als je de rem loslaat, gaat hij niet achteruit. Let hier ook op als je je rempedaal loslaat voor het stoplicht! Niet zo'n goed plan.


Werkt dit ook bij echte hellingen? In San Francisco zag ik toch regelmatig auto's terug rollen voor het stoplicht. Ik heb het zelf niet getest, de auto die wij gehuurd hadden blokkeerde vijf seconden tegen terug rollen. Ik neem aan dat zo'n beveiliging er niet voor niks op zit.
#30 - 08-08-2005, 18:20 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15