Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie
Reizen door Amerika => Reizen algemeen => Topic gestart door: Tom_B op 12-07-2005, 22:07 uur
-
Ik vertrek over 2 weken naar Amerika voor een rondreis. Op 2 plaatsen zullen wij een huurauto krijgen. Nou zal dit in Amerika een automaat zijn. Ik heb echter nooit in een automaat gereden. Hoe werkt dit precies, en zijn er dingen waar je speciaal op moet letten? Bij het optrekken of parkeren bijvoorbeeld.
-
Het werkt heeeel eenvoudig.
Zet de auto in de drive stand en hij gaat vanzelf.....
klink wel erg eenvoudig, maar zo is het ook.
Je hebt een drive stand en een parkeerstand.
Een low drive voor wat stijlere wegen, maar is niet echt noodzakelijk en gebruik je niet echt.
Maak gewoon even een rondje op de parkeerplaats van de verhuurder.
In het begin heb je de neiging om de koppeling in te trappen, maar al snel raak je gewend
En al heel snel wil je niet anders meer.
Gas geven en remmen, iedereen kan het.
-
Ik zit een beetje met dezelfde onzekerheid :P. En om naar Drive of reverse te gaan? Moet je dan op een soort van koppelingsknopje drukken of zo? Of gewoon doen?
En hoe start je de motor? in neutraal of in 1ste drive?
-
Dus als ik het goed begrijp tref je de auto aan in de parkeerstand. Je start de auto en zet hem in zijn drive (wel even de rem intrappen) en geeft gas. Of je zet hem in zijn achteruit, als je zo de parkeerhaven uit moet ;)
Verder gaat het vanzelf en is het alleen gas geven en remmen. Ook voor een stoplicht is het remmen, en bij groen weer gas.
De 1 en 2 moet ik dus op stijlere wegen gebruiken? Ik kom o.a. in San Fransisco dus misschien dat ik het daar nodig heb.
Klinkt erg simpel en een stuk relaxter dan handmatig schakelen.
-
Algemeen advies, je linkerbeen even vergeten. Je doet alles met rechts. Dat is in het begin even wennen, want je zoekt met je linkerbeen naar de koppeling, en 9 van de 10 keer ga je dan heel hard op de rem staan. Dat heb je dan meteen afgeleerd :-)
Verder kun je nooit van (D)rive meteen naar (R)everse omdat de (N)eutral stand er nog tussen zit, dus die fout kun je niet maken. Wel even wachten tot de auto geheel stillstaat voordat je hem in (P)ark zet.
Als je bergaf rijdt, even bijremmen en dan naar 3, 2 of 1 terugschakelen (sommigen alleen 2 en 1, anderen zelfs nog meer standen). De keuze is afhankelijk van hoe snel je naar beneden wilt gaan. Je merkt het vanzelf en kiest dan al gauw de juiste stand.
De meeste automaten starten alleen als je in (P)ark of in (N)eutral staat, en om vanuit die standen in (D)rive of (R)everse te komen moet je de rem intrappen. Bij sommige autos moet je dan ook nog een knop indrukken op de handle, maar niet altijd.
Je hebt het waarschijnlijk in 3 minuten onder de knie, zo niet sneller.
-
Het is even wennen als je nog nooit automaat hebt gereden.
Zoals Loek al zegt, gebruik je linkerbeen helemaal niet!
Als je beide benen gebruikt lig je zo tegen de voorruit aan.
Mijn ervaring is (ik rijd hier in NL ook automaat) dat je die 3,2 en 1 niet nodig hebt.
Start de auto, rem indrukken, van P naar D en rijden maar.
Je zal zien dat het een hele relaxte manier van rijden is, succes!
-
Moeilijker dan rijden met een automaat is het rijden met de Crouse controle. Op de meeste huur auto’s zit wel zo’n ding. Je moet alleen even zoeken waar die zit. Soms zitten de knoppen op het stuur en soms zitten ze verwerkt in de richtingaanwijzer of de ruitenwisser handel. Dan moet je nog weten hoe het werkt.
Harm
-
Ja, zit ik net antwoord te geven op deze vraag/stelling, in een bovenstaande topic.............. ??? ??? ???
-
Een handig hulpmiddeltje om te wennen is om in het begin je linkerschoen even uit te trekken, zodat je went om alleen je rechtervoet te gebruiken.
Ontkoppelen in een automaat (dus via het rempedaal) is geen pretje.
-
Ontkoppelen in een automaat (dus via het rempedaal) is geen pretje.
Ik moest eens in een reflex remmen in een automaat. Je bent er dan aan gewend om met de ene voet te ontkoppelen en met de andere te remmen. In een automaat sta je dan met twee voeten bovenop dat brede rempedaal.
Stond wel snel stil... mensen achter me waren er niet zo blij mee.....
-
Volgens mij is het nog moeilijker als je weer terug moet naar een schakelauto!
Stop je voor een verkeerslicht, slaat je motor wéér af >:(
-
Als het rijden in een automaat je echt te veel wordt, dan kun je zlatijd nog overwegen een auto te huren met chauffeur voor je vakantie. Misschien is dan een Rolls Royce een leuke optie.
;)
-
;D
Na een paar keer Amerika..
Staat ie geheid voor je deur?!
Een automaat met Airco ;D
-
Er staat hier in het durp een mega-vette Bronco te koop......... Voor weinig...........
-
Er staat hier in het durp een mega-vette Bronco te koop......... Voor weinig...........
Is dat die witte van O.J. Simpson? ???
-
Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?
Gaat me heel vies lijken als ik dat moet gebruiken en dat ik moet schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Moet je dan rekening houden met een bepaalde max snelheid voordat je daar naartoe schakelt? (of heb je een goede handleiding zitten in het handschoenbakje ;-) )
En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?
-
Er staat hier in het durp een mega-vette Bronco te koop......... Voor weinig...........
Is dat die witte van O.J. Simpson? ???
Staat die In Kaatsheuvel? Nee, tenzij die is overgespoten.................
-
Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?
Gaat me heel vies lijken als ik dat moet gebruiken en dat ik moet schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Moet je dan rekening houden met een bepaalde max snelheid voordat je daar naartoe schakelt? (of heb je een goede handleiding zitten in het handschoenbakje ;-) )
En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?
Ik heb bijna nooit de bergversnellingen gebruikt in de bergen?!
Misschien hooguit de 2e versn. bergop
Dus maak je niet te veel zorgen ook zonder de bergversnellingen kom je wel omhoog, misschien moet je wat vaker de kickdown gebruiken meer niet!
-
Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?
En dat moet je gebruiken in de bergen om een stijle helling af te gaan, zoals je met een "normale" auto in een lage versnelling de helling af gaat om op de motor te remmen?
Ik gebruik ze wel eens, alhoewel je in de VS niet zoveel steile hellingen tegenkomt.
3-2-1 gebruik je alleen bergaf om op de motor te remmen :D
Bergop schakelt de automaat zelf wel terug !
-
Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?
Schakelen doe je echt alleen als achteruit wil rijden. Die andere standen heb je eigenlijk niet nodig. Het meest bergachtige stuk dat ik gereden heb was highway 23 in de de Santa Monica Mointains. Dit is de verbindingsweg van de de 101 naar de kust bij Malibu. Op de kaart leek het een mooi recht stuk. Daar aangekomen bleek het een opeenvolging van haarspeldbochten in een smal bergweggetje te zijn. Bijna alles in de D gereden, naar beneden rem je dan wat meer.
Tijdens je eerste rit in een automaat kun je linkerbeen, bij wijze van spreken, het beste in je nek leggen. Het went allemaal erg snel, maar je moet wel alert blijven op je koppeling reflex.
Bij het verhuurbedrijf willen ze je alles graag nog eens uitleggen. Je ben waarschijnlijk toch de zoveelste (Europeaan) die er naar vraagt die dag.
-
Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?
-
Dus er is geen levende ziel die die 3-2-1 stand gebruikt?
Toch wel. Als je b.v. tegen een lange rechte steile bergpas oprijdt dan heeft je automaat de neiging om terug te schakelen, vooruit, even later weer terug, weer vooruit, enz. Dat rijdt niet lekker. In zo'n geval zet ik 'm altijd even in z'n drie. Een wagen met vier cylinders heeft hier overigens meer last van dan eentje met zes. Ook in de afdaling laat ik de drie, of soms twee, er wel eens voor zorgen dat ik automatisch de speed limit aanhoudt. Alleen niet vergeten om weer naar "drive" te schakelen als je beneden bent, anders is je tank twee keer zo snel leeg.
Ik heb eigenlijk nog wat vragen voor mensen met verstand van autotechniek.
Hoe lang mag je eigenlijk in zo'n lage versnelling blijven rijden?
Past zo'n automaat zich aan je rijgedrag aan, zit er een computertje in of zo?
Er zit ook meestal ergens een knopje voor "sportief rijgedrag". Wanneer gebruik je dat nou eigenlijk? Ik doe dat wel eens in de bergen als je b.v. campers moet inhalen (met een 6-cylinder lukt dit meestal gemakkelijk, met een 4-cylinder niet, dan sukkel ik er maar gewoon even achteraan).
-
Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?
Het is een leuke slingerende rit door de bergen met veel hoogteverschil.
Volgens Google Maps ligt ook het Santa Monica Mts National Rec Area (zelf niet geweest). Het zijn de heuvels die meer richting de stad overgaan in Beverly Hills.
Een volgende keer wil de omgeving van Los Angeles verder verkennen. Er schijnen meer mooie parkachtige recreatiegebieden te zijn.
Toen wij er reden was het wat mistig, helaas. Misschien dat we daarom ook nauwelijks tegenliggers tegenkwamen. Het is namelijk redelijk smal. Het is geen geen highway zoals je die uit CHiP's kent.
-
Even off topic: is dat een aanrader, die highway 23?
Een volgende keer wil de omgeving van Los Angeles verder verkennen. Er schijnen meer mooie parkachtige recreatiegebieden te zijn.
Dit wilden wij vorig jaar doen, door de San Gabriel Mountains touren. Maar vanwege bosbrandgevaar waren de meeste weggetjes afgezet :-\
Het is geen geen highway zoals je die uit CHiP's kent.
Geen idee wat CHiP's is ???
-
Geen idee wat CHiP's is ???
Je kent Erik Estrada toch wel? Basiskennis!
http://www.chips-tv.com/
-
Erik Estrada wel, maar Chips niet :-[
Was misschien iets te jong..........
-
Ik heb eigenlijk nog wat vragen voor mensen met verstand van autotechniek.
1) Hoe lang mag je eigenlijk in zo'n lage versnelling blijven rijden?
2) Past zo'n automaat zich aan je rijgedrag aan, zit er een computertje in of zo?
3) Er zit ook meestal ergens een knopje voor "sportief rijgedrag". Wanneer gebruik je dat nou eigenlijk? Ik doe dat wel eens in de bergen als je b.v. campers moet inhalen (met een 6-cylinder lukt dit meestal gemakkelijk, met een 4-cylinder niet, dan sukkel ik er maar gewoon even achteraan).
1) Net zolang totdat de motor of de transmissie te warm wordt. Dat zal in een amerikaan niet zo snel gebeuren. De tank zal alleen eerder leeg raken dan in een hogere versnelling.
2) Sommige wel, sommige niet. Sommige transmissies hebben een adaptief karakter, die passen zich aan aan het rijgedrag van de bestuurder. Ik weet alleen niet of huurauto's dat ook hebben, lijkt me niet zo handig, heeft zo'n michael schumacher wannebee de auto voor je gehad, ga jij overal gierend weg.
van de europese auto's hebben alleen de grotere merken (BMW. mercedes, Audi etc) een adaptieve bak.
3) Als je sportief wilt rijden, de transmissie zal dan versnelling langer vasthouden (hoger toerental) en zal eerder terugschakelen, dit levert dus een sportiever rijgedrag en kost dus meer brandstof. De Audi S6 waar ik in Nederland eens in mocht rijden paste ook het motorgedrag aan in de S stand, die werd een stuk rauwer.
-
Ik heb de versnellingen ook alleen gebruikt als ik de berg af ging, je hoeft er geen snelheid voor te maken, je kunt gewoon de pook in de juiste stand zetten. Natuurlijk kun je ook remmen, maar als je dat te veel doet, raken je remmen oververhit en dat moet je voorkomen. Gewoon op de motor afremmen dus, je merkt het vanzelf als je te snel gaat.
Wat ik ook wel makkelijk vond is de hellingproef. Als je de auto in drive zet, gaat hij vanzelf al een klein beetje gas geven, dus als je de rem loslaat, gaat hij niet achteruit. Let hier ook op als je je rempedaal loslaat voor het stoplicht! Niet zo'n goed plan.
Verder is het rijden in een automaat echt te makkelijk... je wordt er zo lui van... ;)
-
Automaat rijden is Zooo heerlijk dat....
ik hier in nederland ook automaat rijd
-
Wat ik ook wel makkelijk vond is de hellingproef. Als je de auto in drive zet, gaat hij vanzelf al een klein beetje gas geven, dus als je de rem loslaat, gaat hij niet achteruit. Let hier ook op als je je rempedaal loslaat voor het stoplicht! Niet zo'n goed plan.
Werkt dit ook bij echte hellingen? In San Francisco zag ik toch regelmatig auto's terug rollen voor het stoplicht. Ik heb het zelf niet getest, de auto die wij gehuurd hadden blokkeerde vijf seconden tegen terug rollen. Ik neem aan dat zo'n beveiliging er niet voor niks op zit.
-
Wat ik ook wel makkelijk vond is de hellingproef. Als je de auto in drive zet, gaat hij vanzelf al een klein beetje gas geven, dus als je de rem loslaat, gaat hij niet achteruit. Let hier ook op als je je rempedaal loslaat voor het stoplicht! Niet zo'n goed plan.
Werkt dit ook bij echte hellingen? In San Francisco zag ik toch regelmatig auto's terug rollen voor het stoplicht. Ik heb het zelf niet getest, de auto die wij gehuurd hadden blokkeerde vijf seconden tegen terug rollen. Ik neem aan dat zo'n beveiliging er niet voor niks op zit.
Voor dit soort gevalletjes gebruik je stiekum je linkervoet ;)
-
Er staat mij iets bij dat dit een relatief nieuw snufje is. Wat
oudere auto's of goedkopere modellen hebben zo'n optie misschien niet?
-
Zelfs op mijn Deawoo zit dit snufje ;)
-
Op mijn Swift ook, en die is al 11 jaar oud. ;D ;D ;D
Rob, lees effe goed waar je op hebt gereplyed..................
-
Grapjassen. De reactie was natuurlijk op het automatisch gas geven bij een helling met een automaat ;D
-
Dat doet de Cruise-Control niet de automaat ;D
-
als ik het goed heb begrepen zit er naast de 'D' voor drive ook een stand 1 en 2 op voor steile hellingen. Kun je die tijdens het rijden inschakelen of moet je eerst stoppen en dan in stand 1 of 2 zetten??
-
Je kunt tijdens het rijden gewoon naar de 1 of 2 schakelen. Je hoeft niet extra te stoppen.
-
Tis niet bevoordelijk voor de motor als je 70miles rijdt 'm in z'n 1 te zetten ;D
-
Tis niet bevoordelijk voor de motor als je 70miles rijdt 'm in z'n 1 te zetten ;D
Dan moet je hem in de R van racen zetten. ;D
-
HAHAHAHAHA
-
Pas nou op, straks gaat iemand dat daadwerkelijk proberen..........
Krijg je weer van die stukken in de krant "Dutch tourist, blonde, not used to automatic cars"
-
Hhahaahahaahahhaah ;D ;D ;D ;D
-
Hahaha... moet wel lachen om die Nederlanders die in Amerika wonen en in NL hun rijbewijs hebben gehaald en moeilijkheden hadden met de linker voet!!! Getsie, ben ik nu TE Amerikaans omdat ik hier mn rijbewijs voor 10 dollar heb gehaald (en nooit in NL) en ik geen flauw idee heb hoe dat "linker voet probleem" moet voelen?
M'n ouders waren op bezoek in OKT en hadden een rental... hoe m'n vader het deed op weg hier naar toe weet ik niet, maar hij kon de auto toch echt niet in z'n achteruit krijgen (... totdat ik hem er op wees dat je toch wel de rem ingedrukt moet houden met je voet voordat je de stick kan bewegen... was wel grappig. Oh ja.... en dat je toch ECHT naar rechts mag ook al is het licht rood (tenzij een bordje zegt dat het niet mag)...
Probeer niet lullig te doen, maar zie de humor er wel van in :)
-
Hahaha... moet wel lachen om die Nederlanders die in Amerika wonen en in NL hun rijbewijs hebben gehaald en moeilijkheden hadden met de linker voet!!! Getsie, ben ik nu TE Amerikaans omdat ik hier mn rijbewijs voor 10 dollar heb gehaald (en nooit in NL) en ik geen flauw idee heb hoe dat "linker voet probleem" moet voelen?
Huur maar eens een auto met een schakelbak. Dan kom je er snel genoeg achter.
-
Huur maar eens een auto met een schakelbak. Dan kom je er snel genoeg achter.
En ga dan het centrum van Amsterdam in ;D
-
Gek, ik heb nooit last van dat switchen. Ik heb jaren lang 2 automaten en een schakelbak gehad. Dagelijks reed ik zowel in de schakebak als in de automaat en nooit last van dat linkervoet syndroom gehad. Zeker een kwestie van gewenning.
-
Een tijdje terug was ik op vakantie in Frankrijk met m'n eigen handgeschakelde auto. Om de paar dagen vergat ik wel weer een keer om de koppeling in te trappen bij het stoppen. Vooral als je langzaam op een parkeerplaats rondreed.
Het zit er blijkbaar bij mij ingesleten... vakantie betekent rijden in een automaat, dus je linkervoet niet gebruiken.
-
Ik ben het met Loek eens, Ik heb ook een automaat en een schakelbak en heb weinig last van het linkervoet syndroom.... ;) Waar ik wel last van heb is dat mijn caddy een 7.7 liter motor heeft en mijn escortje maar 1.4. En dat merk je wel in benzine verbruik en vermogen Ha ha
-
Ik was ook niet op m'n gemak om ginds met een automatiek te gaan rijden. Ik was er écht niet gerust in.
Maar dat is 100% meegevallen. Tijdens de korte rit van het verhuurcenter naar het hotel even verderop was ik er al aan gewend.
Een veel grotere aanpassing was het toen ik weer thuis met m'n eigen auto moest gaan rijden. De dag dat we thuisgekomen zijn ben ik naar de winkel gereden en onderweg 2 keer stilgevallen. Vergeten te schakelen.... ;D
Ik weet; als ik ooit een nieuwe auto koop, is het een automatiek! Zeker weten!
-
KH,
Fijn om te horen dat je nu ook voor de automaat bent gevallen.
Hoe was je honeymoon?
-
Ik weet; als ik ooit een nieuwe auto koop, is het een automatiek! Zeker weten!
Zo denk ik er ook over, maar dan wel een fatsoenlijke, een 4-traps met koppelomvormer is wel erg ouderwets en oneconomisch.
-
Ik heb hier in NL in 2003 en 2004 een Chrysler Voyager V6 3L gereden, een automaat (een echt Amerikaans model uit 1989, voordat de Voyager officieel in NL uitkwam).
Daarvoor altijd schakel. Maar toen ik de Voyager wegdeed (hij was na 16 jaar echt OP) weer schakel. Maar ik hoefde er geen seconde aan te wennen. Het is volgens mij met schakelen/koppelen net als zwemmen - als je dat eenmaal geleerd hebt verleer je 't nooit meer. Maar die Chrysler mis ik nog altijd!
-
Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?
Cruise control werkt bij iedere auto anders begrijp ik, dus met die vraag zal ik jullie niet vermoeien... ;)
-
Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?
Ja, dat kun je wel doen, maar dan ben je toch nog aan het schakelen en dat is juist niet de bedoeling van een automaat.
Als je voor een verkeerslicht stil staat, sta je met je voet op de rem en blijft de automaat in de D (drive).
Licht op groen, rem los en gas erbij.
Vooral in een stad met veel schakelen heb je voor je gevoel 'tijd over'.
Dus alleen remmen en gassen. Koppelen en schakelen tijdens het rijden helemaal vergeten.
Hans
-
Ik snap zowieso niet waarom in Nederland auto's niet standaard worden uitgerust met een automaat: dat rijdt gewoon zo gelaxt!!!!!!!!!! Vooral in de stad of bij het filerijden. Ik wil niet meer anders!
-
Ik rij ook automaat, ik vind het fantastisch rijden...
We hebben ook een schakelauto daar stap ik af en toe even in om het niet af te leren ;)
Maar automaat rijden is echt niet moeilijk
-
Even voor de zekerheid - als je stilstaat, voor bijvoorbeeld een stoplicht, moet je hem dus even in N zetten?
Ja, dat kun je wel doen, maar dan ben je toch nog aan het schakelen en dat is juist niet de bedoeling van een automaat.
Als je voor een verkeerslicht stil staat, sta je met je voet op de rem en blijft de automaat in de D (drive).
Licht op groen, rem los en gas erbij.
Vooral in een stad met veel schakelen heb je voor je gevoel 'tijd over'.
Dus alleen remmen en gassen. Koppelen en schakelen tijdens het rijden helemaal vergeten.
Hans
Als je veel geremd hebt en je remschijven zijn erg warm, dan zou ik de auto voor het stoplicht wel in z'n N zetten. De kans is namelijk groot dat de remklauw en schijf zo warm zijn dat ze kromme remschijven veroorzaken.
-
Is dat niet een kwaal waar vooral goedkope Franse auto's last van hebben? Anyway, na een steile afdaling doe ik inderdaad altijd wat jij zegt of wat ik anders doe: de handrem aantrekken. Alleen wat ik me nu afvraag: maakt die handrem dan ook gebruik van die gloeiend hete remschijven?
-
Natuurlijk worden de remschijven erg heet als je veel remt, vooral als je bergaf gaat.
Hiervoor heb je echter de mogelijkheid om wel te schakelen en dat moet je dan ook wel doen.
Op je schakelbak staat de 1 en de 2, dit zijn de 1e en 2e versnelling, schakel je deze stand in, dan blijft de versnelling/vertraging in deze stand staan en rem je af op de motor.
In mijn eerste reactie ging ik er vanuit dat er op 'vlak'-terrein (bv. Nederland) gereden werd.
Ik ben zelf met m'n camper in 2001 de TIOGA pas naar beneden gereden, had keurig in de 2e versnelling geschakeld, maar moest onderweg toch nog regelmatig bijremmen. De snelheid liet ik oplopen tot 40 ml, daarna afremmen tot 20 mile. Aan het eind gekomen waren de remmen zo heet geworden, dat ze niet meer werkten. Ik trapte er volledig doorheen. Gelukkig was er geen ander verkeer anders had ik in Lee Vining een behoorlijke aanrijding veroorzaakt, nu kon ik de t-kruising met sturen nog net redden. Later gevraagd en ik had in de 1e versnelling naar beneden gemoeten. Ik had ém tijdens de afdaling wel enkele malen in de 1e geschakeld. De snelheid bleef wel max. 25 mile, maar het gaf zo veel lawaai (afremmen op de motor), dat ik 90% de 2e versnelling heb gebruikt. Dit is een goede leer geweest.
Je hebt natuurlijk aardig wat kg's achter je. Voor een personenauto zal dit niet zo snel gelden, al blijft het natuurlijk wel oppassen met hele lange afdalingen.
De snelheid tijdens een afdaling niet te hoog laten oplopen, dan hoef je niet te veel bijremmen.
Hans
-
Na een dag ben je er al aan gewend.
Heb hier in Nederland ook een automaat gehad en vond het ideaal.
Vooral bij stoplichten en met filerijden.
Alleen met glad weer had ik liever een schakelbak gehad.
-
Meer en meer autos wroden nu geleverd met een semi-automaat, soms ook wel Tiptronic genoemd. Ook huurautos. Je kunt hem dan in D(rive) zetten en ermee rijden als in alle automaten, of als je dat leuk of nodig vindt kun je zelf door alle versnellingen gaan met het handje. Enige verschil: je hebt geen koppeling. Een van de laatste huurauto die ik huurde, had een 5 versnelling tiptronic automaat (Chrysler). In de stad liet ik de automaat het werk doen, en in de bergen schakelde ik zelf, vooral bergaf. Twee van onze eigen autos zijn ook voorzien van deze semi-automaten.