Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Schiphol voor beginner?

Discussie gestart

J0057

Hallo allemaal.
Ik ga aankomende vrijdag voor het eerst naar de VS, om o.a. in New York met een paar bekenden Independence day mee te vieren.
Ik ben nogal neurotisch soms en ik ben nogal zenuwachtig geworden wat betreft de reis ernaartoe. Ik vlieg vrijdagmiddag met een KLM vliegtuig naar Londen om daarna met Virgin Atlantic door te vliegen naar Newark Liberty.
Het is gelijk ook mijn eerste keer vliegen, dus vroeg ik me af of mensen hier me kunnen helpen met een soort stap voor stap lijst van wat te doen als ik op de parkeerplaats van Schiphol sta vrijdagochtend vroeg?

Alvast bedankt :)
#1 - 28-06-2009, 21:41 uur

Jez

Om relaxed te beginnen, begin je al thuis:

1. Kies thuis je stoelen via de website van KLM
2. 72 uur voor vertrek: Vul online het ESTA-formulier in
3. 24 uur voor vertrek: Check online in, dan heb je meer tijd op Schiphol en hoef je niet te stressen voor de incheck-balie

Op Schiphol:
4. Heb je thuis boardingpassen kunnen printen? Geef dan de bagage af die je wilt inchecken (dus niet je handbagage). Geen boardingpassen? Geen nood; ga naar een zelf-incheck kiosk en print ze daar. Even rond kijken en je ziet ze al staan.
5. Als alles is ingecheckt en je bent het vliegveld beu, ga dan door de douane. Die vind je achter de incheckbalies. Hou je paspoort en boardingpassen bij de hand.
6. Ga nog even winkelen, wat eten, wat drinken en loop richting je gate
7. Dit wisselt nog wel eens: het ondervragingsrondje. Vaak is dit bij de gate, maar soms ook al eerder. Een beambte stelt je enkele vragen, zoals: Wie heeft de koffers gepakt? Hoe ben je op het vliegveld gekomen? Heb je iets van andere mensen meegekregen om mee te nemen? Heb je je bagage op enig moment onbeheerd achter gelaten? Beantwoord de vragen naar waarheid.
8. Ook de lokatie van de beveiligingscontrole wisselt nog wel eens. Maar als je hem tegenkomt (en dat kom je): Je legt al je handbagage, de jas die je aan hebt, je broekriem en sieraden op de band, zodat dit door de scan gaat. Heb je een laptop bij je, dan haal je die uit de tas en legt het op de band. Voor alle losse spullen zijn er plastic bakken om ze in te doen. Soms moet je je schoenen uit doen; trek dus iets makkelijks aan. Haal het doorzichtige 1-literzakje met vloeibare spullen uit je handbagage en leg dit ook op de band. Hou je paspoort en boardingpas in je hand. Wacht tot je een teken krijgt dat je zelf door de beveiligingspoort kunt lopen. Doe dit rustig. Je krijgt vanzelf een groen teken; loop vlot door en pak vlot je spullen van de band. Heb je tijd nodig om bijv. schoenen aan te trekken of iets op te bergen, loop dan een stukje verder, zodat je de rij niet ophoudt.
9. Wacht tot jouw vlucht gaat boarden en de rij waar je zit wordt omgeroepen. Sluit aan in de rij om te boarden. Hou weer je paspoort en boardingpas in je hand. Je krijgt het kleine stukje met je stoelnummer erop mee; bewaar dit zodat je weet waar je zit en voor in het plakboek. Zoek je stoel op, plaats je handbagage in het luik boven je.
10. Geniet van de vlucht en nog meer van Amerika!
#2 - 28-06-2009, 22:50 uur
« Laatst bewerkt op: 28-06-2009, 22:52 uur door Jez »
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

J0057

Hardstikke bedankt!
Goddank dat Heathrow wel de site volgepropt heeft met how-to's voor zo'n beetje alle situaties. Ik hoor dat het een echte hel is om daar goed je weg te vinden.
#3 - 28-06-2009, 23:10 uur

Jez

Het valt allemaal wel mee, hoor. En als je het even niet meer weet, dan loopt er altijd wel een grondstewardess of ander personeel rond waar je iets aan kunt vragen.
#4 - 28-06-2009, 23:28 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

babarage

op één van de vluchten, waarschijnlijk die van london naar de vs zul je een groene en een witte kaart krijgen die je moet invullen voor je bij de douane in amerika aankomt.  

aankomst in amerika
volg de bordjes met customs/exit of hoe het er ook mag heten.  bij de douane aansluiten bij de rij voor non-citizens.  aan de douane beambte geef je je paspoort en de beide kaarten.  hij/zij kijkt eea na, vraagt wellicht nog wat vragen (wat kom je doen, waar blijf je) en kan evt naar je retourticket vragen.  compleet ten overvloede vermeld ik nog even dat je niet grappig moet wezen want dat kan zomaar fout uitpakken.  gewoon vriendelijk en to the point antwoorden en alles gaat goed.  je krijgt je paspoort terug met de groene kaart er in geniet en de witte kaart los .  als ik me niet vergis komen nu eerst de koffers, kijk op de schermen op welke band de koffers aankomen van jouw vlucht en pik ze daar op.  de schattige beagle honden die er rondlopen zijn meestal op zoek naar verboden etenswaren.  met koffers ga je door de volgende controle, hier lever je de witte kaart in.  en dan sta je buiten bij de ontvangsthal.

kind kan de was doen en er loopt altijd zat personeel rond dat je kan helpen.  
#5 - 28-06-2009, 23:37 uur

bgroeneveld

Voor alle zekerheid: de douane zijn de mensen die je koffers besnuffelen (in de VS letterlijk, er loopt een hondje langs de rij koffers om te kijken of er geen planten -- bloembollen mogen mits voorzien van een speciaal certificaat --  vlees en echt slechte dingen in zitten). En die je vragen of je iets aan te geven hebt.

In Nederland bekijkt de marechaussee je paspoort en loert in de computer om te zien of je geen belastingschulden hebt. Bij terugkomst zijn zij de mensen die bepalen of je het land wel of niet in mag.

In de VS ga je eerst door  'immigration' en zij bekijken of je paspoort nog wel geldig is, of je voldoende geld hebt, een retourkaartje, met andere woorden: of je wel waardig bent om in de VS toegelaten te worden. Als je goed bent gekeurd mag je naar de douane (customs) om je koffers op te halen.

De mensen die bij binnenlandse vluchten in de VS (en als je er weer uit gaat) op vliegvelden kijken dat je geen messen, houwitzers en andere gevaarlijke dingen meeneemt werken voor de TSA (de Transportation Security Administration). Je moet in de VS (anders dan op Schiphol) eerst de poortjes en de rontgenmachine door en dan pas krijg je toegang tot het vliegveld, in Nederland is die controle pas vlak voor je het vliegtuig in gaat).

Het wijst zich redelijk vanzelf, gewoon achter de kudde aanlopen.

Goede reis.

#6 - 30-06-2009, 17:15 uur

RonB1963

Hee, dat vooraf inchecken en stoel uitzoeken lijkt mij ook wel wat!
Ik vlieg binnenkort met United Airlines naar Phoenix.

Van de reisorganisatie heb al een email ontvangen met United Airlines Confirmationnumbers, vluchtnummers, ticket numbers etc.
Dus daarmee zou ik aan de slag kunnen?

Kan dat vooraf inchecken en stoelvoorkeur aangeven ook voor de binnenlandse vlucht? Ik moet nl overstappen op Washington
#7 - 03-07-2009, 11:57 uur

jerbia

Gewoon naar www.united.com gaan -> itineraries & check-in -> my itineraries -> confirmation no. en naam invullen -> stoelen wijzigen etc.

Online inchecken kan vanaf 24 uur voor vertrek.
#8 - 03-07-2009, 12:11 uur

Henkvdz

Gewoon naar www.united.com gaan -> itineraries & check-in -> my itineraries -> confirmation no. en naam invullen -> stoelen wijzigen etc.

Online inchecken kan vanaf 24 uur voor vertrek.
En wanneer je lichamelijk aan de forse kant bent, kun je gelijk upgraden naar Economy Plus, 13 cm meer been- en knieruimte.
Het kost een paar centen, €243 Ams>>Vegas enkele reis voor twee personen, maar het was mij het bedrag waard.
Voor de retourreis heb ik ook Economy Plus besteld en die kostte maar €134. Raar maar waar.
Groet Henk
#9 - 03-07-2009, 16:56 uur

RonB1963

Ik wil in de USA een Leatherman multitool kopen. Die zijn daar aanzienlijk goedkoper dan hier. De kans bestaat dat ik, in tegensteling tot de heenreis, wèl ruimbagage heb. Komt mijn Leatherman dan wel door de controle, als ik 'em in de ruimbagage stop?
Of moet ik 'em (voorzien van 'gebruiksporen') vanuit de States naar mijn huiadres in NL opsturen?
#10 - 08-07-2009, 22:40 uur

Jez

Wat kost het en hoe groot is het? Je mag voor €430,- invoeren zonder invoerrechten te betalen. Als het in een koffer past en niet zwaarder is dan 23 kg hoef je niet extra voor bagage te betalen. Groter, duurder, zwaarder, andere afmetingen dan van een koffer kost je extra.
#11 - 08-07-2009, 23:47 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

RonB1963

't Gaat me niet om de afmetingen, het gewicht of de waarde, maar ik dacht er meer aan dat het ding als een wapen gezien wordt.
Ze doen toch al moeilijk om een nagelschaartje?
Ik heb al eens een Leatherman kunnen inleveren bij de douane. En 'em dus niet meer teruggekregen. Mijnheer de douanier/grenscontroleur kon weer fijn mooi-weer spelen toen 'ie er aan het eind van zijn dienst mee thuiskwam.  >:(

Ik moet er dus voor zorgen dat ik ruimbagage heb, op de terugweg. Dan kan 'ie daarin. Op de heenweg heb ik slechts een rugtas met fotoapparatuur bij me. Da's dus handbagae. Dat gaat ècht het ruim niet in! De rest wat ik nodig heb, koop ik in de States.
#12 - 09-07-2009, 02:35 uur

RLS

Ik heb een keer een aardig probleem gehad, op JFK omdat ik geen ruimbagage bij me had (had ik wel, maar die was niet aangekomen op JFK). Toen bleek dat ik wel ruimbagage had ingechecked, maar deze verloren was (dag erna netjes per taxi bezorgd gekregen van Delta), was het okay.

Hoop dat ze niet moeilijk gaan doen!
#13 - 04-08-2009, 19:18 uur

HenkM

Ik wil in de USA een Leatherman multitool kopen. Die zijn daar aanzienlijk goedkoper dan hier. De kans bestaat dat ik, in tegensteling tot de heenreis, wèl ruimbagage heb. Komt mijn Leatherman dan wel door de controle, als ik 'em in de ruimbagage stop?
Of moet ik 'em (voorzien van 'gebruiksporen') vanuit de States naar mijn huiadres in NL opsturen?

Inderdaad wel in de ruimbagage meenemen maar dat is dan ook geen enkel probleem ( vanuit de VS naar Nederland tenminste). Ik heb zelf in 2006 een groot jachtmes meegenomen naar Nederland. Was geen enkel probleem.

Ga je richting de VS, dan kunnen ze op Schiphol behoorlijk zeiken. In 2001 (voor 9-11) nog ternauwernood een zakmes mee kunnen krijgen ("voor deze keer laten we het nog toe maar de volgende keer ....."). Na 11 sept. 2001 zou ik, volgens mij, geboeid zijn afgevoerd.
#14 - 26-08-2009, 21:52 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15