Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Automatische koppeling

Discussie gestart

KKop

Sommige moderne automaten zijn intelligent genoeg om zelf terug te schakelen om op de motor te remmen.  Als ik in mijn Nissan Titan tijdens een afdaling een aantal seconden de rem gebruik (ik geloof 5), dan schakelt de automaat terug en begint op de motor te remmen.  Niet alle automaten doen dat, maar het is het proberen waard, scheelt weer handmatig terugschakelen.
#16 - 09-07-2007, 13:24 uur

ned in MO

Dit had ik nog niet zo lang opgeschreven op een ander amerikaans forum.
Linken mag ik dit topic niet dus heb ik het maar met knippen en plakken gedaan


Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen  )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)


Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt
#17 - 09-07-2007, 20:51 uur
« Laatst bewerkt op: 09-07-2007, 20:57 uur door ned in MO »
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

DennisH

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Goeie tip ! Vooral omdat wij zijn gewend om met links de koppeling in te trappen en dat doe je normaal wat harder dan remmen.
Anders gezegd, als je wil remmen en in een reflex doe je ontkoppelen en remmen dan stamp je met beide voeten op de rem.
Om dat te voorkomen doe ik wel eens in het begin (of als je in een drukke straat rijdt of moe bent, etc) m'n linkerschoen uit.
Om de een of andere reden gebruik je die voet dan niet meer om auto te rijden....
#18 - 10-07-2007, 12:41 uur

Tekkel

Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P
Is het ook niet zo dat je dan hier en daar schuin richting stoep moet parkeren?
Zodat als je door de handrem of P-stand heen gaat, de auto tegen de stoeprand hangt/rolt?

Bart
#19 - 10-07-2007, 14:07 uur
Visum Australia granted; 12-01-2009

Vegas

Citaat
Is het ook niet zo dat je dan hier en daar schuin richting stoep moet parkeren?
Zodat als je door de handrem of P-stand heen gaat, de auto tegen de stoeprand hangt/rolt?

Inderdaad in SF. Volgens mij zelfs verplicht.
#20 - 10-07-2007, 15:27 uur

F350-maniac

is het te doen om met een camper beetje door SF te rijden? Met dat kleine ding van ons dit jaar vast wel denk ik .

Bedankt voor alle schakeltips, we gaan eens even op een rustig rocky mountain weggetje wat uitproberen  :D
#21 - 23-07-2007, 08:14 uur
2007 - Calgary - Rocky Mountains - Las Vegas - Los Angeles - San Francisco - Calgary

gamble73

Wij hadden op de RV die we in 2003 hadden gehuurd op de schakelhandel of bij de knopjes van de cruisecontrol een teotsje waarmee
je het opschakelen kon uitzetten.
Als je dus afdaalde zetje de cruisecontrol aan en drukte je gelijk het knopje in, hij bleef dan een soort van tegen de versnelling aan hangen.
Het werkte erg relaxed en de snelheid liep echt niet op, ging dus erg goed.

gr erik
#22 - 23-07-2007, 21:38 uur

Hans B

Uit eigen ervaring.

Ik rij al jaren met mijn camper (zie plaatje).
Ik had tot dit jaar nooit geen idee hoe zwaar die woog, maar in Canada zag ik dat enkele "scales" open waren en voor de lol zijn we eens op de weegbrug gaan staan.
De teller gaf 16.840 pound aan, wat omgerekend zo'n 7.500 kilogram is.
Als ik met dat gewicht een berg af rij, is het altijd 2e maar ook redelijk vaak 1e versnelling.
Grofweg kan ik (ervaring) aanhouden dat 5% hellingen in z'n 2e te doen zijn, 6% 2e of 1e en 7/8% altijd in z'n 1e versnelling.
Natuurlijk hangt een en ander ook van het aantal bochten af, maar ik heb nog maar zeer weinig haarspeldbochten gezien en meestal kun je heel goed een eind vooruitkijken.
Velen keren heb ik het idee dat er bergaf niemand op de weg rijdt, maar als ik achterom kijk, ben ik altijd de eerste van de lange file (ha,ha)
Ik neem geen risico, want ik wil heelhuids met m'n gezinnetje weer thuiskomen.

Ook naar boven ga ik niet snel, maar dat ligt aan het motorvermogen.
Mijn camper heeft ca.250 (benzine) PK en moet dan de 7.500 kilogram trekken, dat 30 kg/per PK.

Ondanks bovenstaande heb ik tot dusver elk jaar een onbeschrijfelijk mooie vakantie gehad.
We zijn op de hoogste bergtoppen en midden in de drukste steden geweest.

Hans

#23 - 26-08-2007, 11:14 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Mr-Leo

Goeie tip van die linker voet. In het begin heb ik nog 1 of 2 keer per ongeluk met links de koppeling in getrapt.......... die er niet zat :)
#24 - 26-08-2007, 17:31 uur

ned in MO


Dit had ik nog niet zo lang opgeschreven op een ander amerikaans forum.
Linken mag ik dit topic niet dus heb ik het maar met knippen en plakken gedaan


Een automaat is heel makkelijk te rijden. Daarom heet het ook automaat
Een automaat heeft doorgaans 4, 5 of 6 versnellingen.
Starten gaat normaal in P (parkeerstand) maar kan ook in N (neutraal)

Een automaat heeft of een handle aan de stuurkolom of staat op de vloer.

Als hij in P staat altijd eerst de rem in trappen anders wil ie niet (beveiliging zodat kleine kindjes hem niet in de versnelling kunnen krijgen)

P parkeerstand
R reverse(achteruit)
N neutraal (gebruik je niet tenzij je moet duwen  )
D soms met rondje er omheen is drive(rijden dus

Vervolgens heb je nog 3, 2, 1.
Dit zijn de bergversnellingen.
Als je met een handbak in oostenrijk van de berg afgaat zet je hem wel eens in 3 of 2 om op de motor af te remmen
Zo ook met een automaat. Normaal zoekt die de hoogste vernelling waar ie zich het lekkerst voelt. Om nu niet net 160 naar beneden te rijden en je remmen te oververhitten jun je hem dus handmatig een tandje lager zetten zodat ie net als je eigen auto beter op de motor remt.

Ook berg op is dit soms handig omdat ie dan beter op toeren blijft. Zodra je bergop even het gas loslaat denkt de automaat opschakelen en dat wil je soms niet. Dit dus ter vookoming van het continue op en terugschakelen van de automaat

Dan zijn er ook nog automaten waarbij je zelf kan schakelen
Hierbij kan je de pook als ie in D staat naar links of rechts duwen.
vervolgend heb je dan + en _ om op en terug te schakelen.
Kan je leuk mee spelen maar in dagelijks leven is D wat je gebruikt
De handmatig heid komt weer van pas in de bergen zodat je hem in BV 3 vast kunt zetten en weer op de motor kan remmen.

gebruik van de voeten.

GEBRUIK ALLEEN DE RECHTER VOET!!!!!!!!

Links remmen kan ook maar alleen als je daar langdurig aan gewend bent. je remt automatisch met rechts.

Probeer maar eens thuis met je linkervoet te remmen.
Doe je gordel om want je zit dan gegarandeerd met je neus tegen de voorruit(met links is het heel moeilijk doseren)


Hellingproef

Voet op de rem automaat in D. rem los en gas geven Als je dit normaal doet(niet op het gas gaan staan) dan zal de auto door de kruipneigingen van de automaat niet achteruit rijden.

Als het heel steil is (in San Fran BV) dan kan je je linkervoet op de rem zetten, beetje gas geven, rem loslaten en weg rijden. Een kind kan de was doen.

Perkeren.

Stoppen en automaat in P. Doe je dit niet dan wil de sleutel niet uit het slot.
Sta je op een helling eerst handrem (soms met voetpedaal) er op en dan in P

Hoop dat dit helpt


#25 - 30-08-2007, 05:16 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

Mr-Leo


nbraakman

Sommige moderne automaten zijn intelligent genoeg om zelf terug te schakelen om op de motor te remmen.  Als ik in mijn Nissan Titan tijdens een afdaling een aantal seconden de rem gebruik (ik geloof 5), dan schakelt de automaat terug en begint op de motor te remmen.  Niet alle automaten doen dat, maar het is het proberen waard, scheelt weer handmatig terugschakelen.

De Mazda 3 waar we deze zomer in rond hebben gereden leek het ook te doen. Bergafwaards voelde je hoe hij op de motor remde, zelfs als ik mijn voet van de rem af had.
#27 - 05-09-2007, 16:38 uur



Rob

Wij hadden dit jaar een nieuwe chrysler waar je buiten de normale drive ook extra kon schakelen van 1 tot 6 en dit zonder koppeling (zoals in de formule 1) Gaat zeer snel en vooral te gebruiken in de bergen. Het duurde wel drie dagen voor ik wist waar dat pookje voor diende!

Rob
#28 - 05-09-2007, 21:44 uur

MiamiHeat

Wij hadden dit jaar een nieuwe chrysler waar je buiten de normale drive ook extra kon schakelen van 1 tot 6 en dit zonder koppeling (zoals in de formule 1) Gaat zeer snel en vooral te gebruiken in de bergen. Het duurde wel drie dagen voor ik wist waar dat pookje voor diende!

Rob

Dat heet TipTronic en das toch wel even een heeeeeeel andere techniek als die men in F1 gebruikt. Het is echter wel een geinige gadget maar gebruiken doe ik het zelden.....onze auto heeft dat ook.
#29 - 05-09-2007, 21:49 uur

ruud

Ik heb al vele malen met een camper van 30 ft steile bergwegen bereden en mijn advies is : ALTIJD je bergversnellingen gebruiken.
Wanneer je in drive niet bovenkomt ga je vanzelf wel naar een bergversnelling, maar veel belangrijker is om ze bij afdalen te gebruiken.
Afdalingen van 10 of 11 % zijn geen uitzondering in Amerika. Als de afdaling steil lijkt zet je hem gewoon in de 3e bergversnelling. Blijft de snelheid te hoog, even bijremmen en terug naar 2. Bij afdalingen met de door mij genoemde percentages zul je zelfs de eerste nodig hebben. Weer even remmen en terugschakelen naar 1 en hij brengt je lachend door de bergen. Gebruik bij het afdalen je remmen bijna niet want de remschijven worden snel heet. Laat de motor maar brullen, daar heeft hij niets van. Op deze manier heb je de RAMP ook niet nodig want als je eenmaal in de grindbak beland zak je tot de assen in het grind en kom je daar zonder hulp niet meer uit.
Ruud. 
#30 - 23-10-2007, 12:52 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15