Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Toll Violation

Discussie gestart

karper

Eenmaal terug van een fantastische reis in de westkant van de USA werd ik verrast door 2 credit card afschrijvingen. Ik had een huurauto van Hertz en daar zit naar achteraf bleek een @Platepass systeem in. Ik reed de 1e dag over de Golden Gatebrug, waar de fee $ 7 is maar geen cashbetaling meer mogelijk is. Het programma wordt dan geactiveerd en je betaalt $ 4,95 per dag tot einde huurperiode met een maximum van $ 24,95. Ok, valt nog enigszins te begrijpen.

Maar er volgde een tweede afschrijving: een zgn "Toll Violation". M.a.w. een boete van totaal $ 93,50.
Op de terugweg van San Diego naar het vliegveld ben ik blijkbaar langs een tolweg gereden. Maar mijn systeem was toch geactiveerd?

Heb ik iets fout gedaan? Of had ik iets anders moeten doen?

Of kan het zijn dat hier een administratieve fout is gemaakt en kan ik het terugvorderen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr, karper
#1 - 11-07-2014, 00:22 uur
« Laatst bewerkt op: 11-07-2014, 00:25 uur door karper »

Cees A

Lijkt er inderdaad op dat iemand ergens een fout heeft gemaakt.
Op deze pagina kun je overigens een overzicht zien van alle geregistreerde tolls tijdens je huurperiode.  https://bill.platepass.com/receipt/receipt.aspx
Kies je verhuurder, vul het huurcontactnummer in en de datum waaropje de huurauto inleverde.

Let op: het kan tot 6 weken na afloop huurperiode duren voor alle registraties zichtbaar zijn.
Ik ben eind mei teruggekomen uit Florida en ik had dus een hele lijst met tolregistraties, maar pas vorige week was die hele lijst compleet.

Op genoemde pagina zie ik bij "contact" een emailadres staan.  Misschien dat je er eens een mailtje aan kunt wagen.

#2 - 11-07-2014, 18:42 uur

karper

Heb ik inmiddels gedaan, Cees.

Het vreemde is dat wanneer ik zoek op rental agreement-nr het niet wordt gevonden. Wanneer ik mijn credit card invul wel.

Het blijft me wel bevreemden. Ik weet ook niet hoe het werkt. Zit er een apparaatje in je auto? Zou het wellicht kunnen dat die het niet deed en men daardoor denkt dat ik zonder te betalen op de tolweg reed?

Of is er toch iets anders?
Ik heb vrijwel de hele rit op de Express Lane gereden. Maar we zaten met z'n tweeën in de auto, dat zou dus OK moeten zijn.

Ik ben benieuwd of ik nog een reactie krijg op mijn e-mail.

Daarnaast heb ik wat vraagtekens bij het 'zomaar'afschrijven van bedragen ten laste van mijn credit card. Op die manier ben je een beetje vogelvrij lijkt me. Ik heb er immers niet voor die bedragen getekend?

Karper



#3 - 11-07-2014, 22:28 uur

Jez

Daarnaast heb ik wat vraagtekens bij het 'zomaar'afschrijven van bedragen ten laste van mijn credit card. Op die manier ben je een beetje vogelvrij lijkt me. Ik heb er immers niet voor die bedragen getekend?

Karper

Dit zou je in je huurovereenkomst terug moeten kunnen vinden. Vaak staat in de kleine lettertjes dat dit soort zaken direct worden doorbelast op je credit card. Met het accepteren van de huurovereenkomst accepteer je dit automatisch ook.
#4 - 11-07-2014, 22:30 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

karper

Daar ben ik ook bang voor. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je geen credit card hebt (in 1993 reisde ik voor de 1e keer naar de USA en had toen geen credit card. Ik moest de borg voor de auto contact betalen en kreeg die terug bij inleveren). In zo'n situatie kunnen ze ook niks afschrijven.
#5 - 11-07-2014, 22:45 uur

Cees A

Daar ben ik ook bang voor. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je geen credit card hebt (in 1993 reisde ik voor de 1e keer naar de USA en had toen geen credit card. Ik moest de borg voor de auto contact betalen en kreeg die terug bij inleveren). In zo'n situatie kunnen ze ook niks afschrijven.
Ik vraag me af of er in 1993 al electronische tolheffing was.   Ik weet in ieder geval zeker dat Plate-Pass toen nog niet bestond.

Het vreemde is dat wanneer ik zoek op rental agreement-nr het niet wordt gevonden. Wanneer ik mijn credit card invul wel.
Karper
Gebruik je wel het juiste nummer ?
Je moet niet het reserveringsnummer gebruiken maar het nummer op je huurcontract.
Dat nummer vind je ook terug op het strookje dat je krijgt bij inleveren van de auto.

Het blijft me wel bevreemden. Ik weet ook niet hoe het werkt. Zit er een apparaatje in je auto? Zou het wellicht kunnen dat die het niet deed en men daardoor denkt dat ik zonder te betalen op de tolweg reed?
Karper
Plate Pass, de naam zegt het eigenlijk al, werkt met kentekenplaatherkenning. Er zit dus geen tolpas of transponder of zo in je auto
Hertz heeft de kantekens van zijn auto's geregistreerd. Bij een tolpoort wordt je kenteken gefotografeerd en die foto tesamen met jouw huurcontract waarop de periode staat dat jij in die auto hebt gereden zorgt ervoor dat de rekening, via Hertz, bij jou terechtkomt.

Ik ben, zoals ik eerder schreef, dit jaar in Florida geweest en ik moet zeggen dat Plate Pass soms voor verwarring zorgt.
Zo'n electronische tolpoort zoekt namelijk in eerste instantie naar een tolpas of een transponder waar je toltegoed op staat. In Florida is dat de SunPass.
Nou, die heb je niet bij Plate Pass en dan krijg je dus allerlei alarmerende, knipperende, meldingen te zien dat je toltegoed te laag is of dat er geen tegoed is.
Je moet echt leren om je daar niks van aan te trekken. 
Plate Pass werkt namelijk achteraf. Na die tolpoort wordt je kenteken gefotografeerd (net als bij overtreders die zonder tegoed door de tolpoort rijden) en pas dan wordt dat kenteken door het Plate-Pass systeem herkend.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met Hertz en Plate Pass.
Ook nu klopte de rekening precies. Veel heffingen varierend van 0,50 $ tot 1,50 $ en een paar dure uitschieters. (o.a. brug Sanibel Island)

Op dit Plate Pass verhaal is een uitzondering en dat is het noord-oosten van Amerika waar men met EZ-pass tolsysteem werkt.
Bij EZ-pass tolpoorten werkt het systeem van kentekenplaatherkenning niet. Vraag me niet waarom, want ik heb geen idee.
Men is er blijkbaar wel mee bezig om Plate-Pass ook in die regio werkend te krijgen, maar hoe kang dat nog duurt weet niemand
Ik heb vorig jaar in die regio rondgetoerd en ik had toen een Hertz auto met een EZ-Pass transponder op de voorruit.

Daarnaast heb ik wat vraagtekens bij het 'zomaar'afschrijven van bedragen ten laste van mijn credit card. Op die manier ben je een beetje vogelvrij lijkt me. Ik heb er immers niet voor die bedragen getekend?
Karper
Plate Pass is een zogenaamd opt-in systeem.  De auto is er weliswaar klaar voor, maar je hoeft er geen gebruik van te maken.
Op het moment dat je voor het eerst onder een electronische tolpoort doorrijdt geef je automatisch aan dat je gebruik wil maken van dit systeem en krijg je te maken met alle kosten die hieraan verbonden zijn
Als je echter je tolkosten op een andere manier betaalt, bijvoorbeeld cash (als dat nog mogelijk is) of met een eigen tolpas heb je niks met PlatePass te maken 

Ik heb vrijwel de hele rit op de Express Lane gereden. Maar we zaten met z'n tweeën in de auto, dat zou dus OK moeten zijn.
Ik ben benieuwd of ik nog een reactie krijg op mijn e-mail.
Karper
Ja inderdaad, alles zou OK moeten zijn. Ik begrijp ook niet waar die overtreding vandaan komt.
Ik ben dan ook benieuwd naar het antwoord op je mail.

#6 - 12-07-2014, 08:53 uur

karper

Dank voor je antwoorden, Cees.

Ja, ik had het juiste (RA) nr ingegeven. Het grappige is dat wanneer ik zoek op Credit Card hij dit nummer toont op de 'bon' (Notice number).

Ik ben zelf erg benieuwd wat het antwoord zal zijn. Want je wilt natuurlijk graag weten waarvoor je wordt aangeslagen. Dan kan je er wat mee de volgende keer.

Ik laat weten hoe het afloopt!

Karper
#7 - 12-07-2014, 11:20 uur

Hans B

Zelf reizen we in onze eigen camper, maar de laatste dag had ik bij Hertz een auto gehuurd om de rit van de stalling naar het vliegveld te maken. Toen ik Manhattan in reed kwam ik ook een tol tegen. Niet wetende van een electronisch betaling, ben ik via de ouderwetse slagboom gereden en heb daar contant betaald. Kreeg ik later een afschrift van Hertz of ik betalen wilde ($15). Ik heb bij Hertz aangekaart dat ik contant betaald had (overigens geen bewijs -tolkaart oid-gekregen), ik heb er niets weer van gehoord.
#8 - 12-07-2014, 12:43 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

karper

Ik heb nog geen antwoord vanuit de USA, maar wat speurwerk op internet levert mij het volgende op:
Als je op SR 73 vanuit San Diego richting LA rijdt, moet je een transponder van FasTrak in de auto hebben. Normaliter zorgt de autoverhuurder hiervoor.
Mijn auto had vrijwel zeker geen transponder. Ik vermoed dat de toll-violation hierdoor komt. Wedden?

Maar hoe kon ik dat nu weten? Ik ben echt met de stroom mee gereden (en dat was een flinke) en niet langs een afgezonderde 'lane' geglipt.
Ik had verwacht dat door het @platepass systeem de tol automatisch in rekening werd gebracht, maar dat systeem gebruiken ze niet op die weg.

Heeft de autoverhuurder (Hertz) hier nog een rol in? I nde sfeer van communicatie
 
Wat vinden jullie?


#9 - 14-07-2014, 22:36 uur

karper

Ik zou jullie op de hoogte houden van de afloop.
In eerste instantie kreeg ik steeds standaard antwoorden als: "U bent zelf verantwoordelijk voor tol en boetes". En daarmee leek voor Hertz de zaak af. Ik ben er niet mee akkoord gegaan en door gegaan. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor overtredingen, maar dan moet je het wel weten!
Na onderzoek door Hertz in Nederland EN in de USA bleek dat er wel degelijk een "Fastrak Transponder" in de auto zat (ik heb hem evenwel niet kunnen ontdekken). Dat apparaat moet je aanzetten als je op een tolweg rijdt dan wel op een "Express lane" waar je met minimaal 2 personen in moet zitten. Vroeger werd dat visueel gecontroleerd, nu blijkbaar met het apparaatje.
Mijn apparaat stond niet aan, het verkeers-systeem reageert daar op, fotografeert je kenteken en stuurt een boete naar Hertz, die deze vervolgens weer (met een fikse toeslag) volautomatisch op je creditcard belast.

Mijn statement was dat Hertz op geen enkele manier heeft gecommuniceerd over de aanwezigheid van een dergelijke voorziening, ook niet in de 'confirmation' en het 'contract'. Je kan als bestuurder dan gewoon niet weten dat je dat apparaat moet bedienen en op bepaalde momenten zelfs moet aanzetten. Als er een simpel briefje had gelegen in de geest van "Denk aan tolwegen, zet het apparaat aan dat zich bevindt in het linker  kastje" o.i.d).

Na intern beraad heeft Hertz dit statement onderschreven en met schriftelijke excuses het bedrag teruggestort. Een nette afhandeling!

Karper


#10 - 20-08-2014, 23:07 uur

Pieter79

Na intern beraad heeft Hertz dit statement onderschreven en met schriftelijke excuses het bedrag teruggestort. Een nette afhandeling!

Mooie coulance regeling die ze met je hebben getroffen, hoor je niet al te vaak! Hopelijk gaan ze nu hun informatie aanpassen zodat andere huurders daar baat van kunnen hebben.

Gr. Pieter
#11 - 21-08-2014, 03:43 uur
"I pledge allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."
Inventor ***9 Patents Granted*** (Update Oct-2023)

karper

Je hebt helemaal gelijk!

Het ging hier in dit specifieke geval om de route San Diego, Los Angeles. (Juni 2014).

Dus huurders opgelet! Ook al zit je met meerdere personen in de auto en rij je op de Express Lane,  kijk naar je Fastrak Transponder op dit traject!

Karper
#12 - 21-08-2014, 23:11 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15