Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

TSA-slot te openen door Nederlandse douane?

Discussie gestart

jhbechthum

Ik doe graag mijn ruimbagage op slot, vooral om te voorkomen dat er iets in gedaan wordt.
Echt waardevolle dingen heb ik gewoon bij me in de handbagage.

Bij thuiskomst enkele jaren geleden na weer een geweldige reis in de USA bleek dat het slot van een van de koffers (grote reistas) verwijderd was. Deze was blijkbaar geopend voor inspectie.
Naar aanleiding van een vraag/bericht op dit forum (in denk http://forum.verenigdestaten.info/index.php/topic,12496) heb ik een set TSA-sloten aangeschaft.

We zijn nu terug van een vakantie naar Turkije embarressed. Ik heb ook nu weer de TSA-sloten gebruikt.
Bij aankomst in Turkije bleek ook nu het (TSA-)slot van de koffer (ook weer de grote reistas) verwijderd.

Naar aanleiding hiervan heb ik een e-mail gestuurd naar Schiphol en kreeg net een reactie van de bagageafhandelaar.
Op de vraag: Kan de douane op Schiphol het TSA-slot openen en weer afsluiten?
komt het antwoord: Naar mijn weten niet! En dat geldt volgens mij voor meerdere luchthavens in Europa!

Ik zit dus nu met de vraag wat het nut van een TSA-slot is als de Europeese douane deze niet kan openen. Bij vertrek naar de USA wordt de bagage tenslotte gecontroleerd op Schiphol (of andere Europeese luchthaven).
Het zou betekenen dat het TSA-slot alleen nut heeft bij een binnenlandse vlucht in de USA.

Iemand hier een zinnig idee over?

Johan.
#1 - 28-06-2012, 20:04 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

hdeweert

Hallo
Het op slot doen van een koffer is zinloos. De man die wat in jou koffer wil doen wil het er ook weer uit hebben en dat is bijna niet mogelijk. De manier om wat mee te sturen is om een extra label op jou naam uit te draaien en een volle koffer op jou naam mee te zenden. Deze word dan elders weer van de band gehaald in je weet dus van niets.( als alles goed gaat ) . Mijn ervaring in de bagage kelder van schiphol is, dat het openen van een kofferslot een fluitje van een cent is. Het sluiten is een groter probleem. In de bagage kelder op schiphol  word de bagage tot en met doorgelicht. De Amerikaanse douane echter opent bij de geringste twijfel echter de uitgaande koffers en opent deze indien zij dat nodig vinden. Als er dan een TSA slot op zit kunne zij dat openen. Wij doen bij onze reizen een band om de koffer, zetten het code slot op 0000 en plakken daar een stukje duck tape overheen zodat ze niet verschuiven. Het afsluiten van bagage geeft naar mijn weten dus alleen maar  een vals veiligheidsgevoel.
#2 - 28-06-2012, 21:53 uur

MissFluffy

Ik heb toch al enkele keren gehad als ik in Amerika aankom ,dat mijn koffer wel geopend is (gebruik ook tsa sloten ).De controledienst in Amerika  laat dan netjes een formulier achter dat zij de controle hebben gedaan . Meestal controleren zij electrisch apparaat zoals scheermachine of trimmer en dat is dan ook te merken dat het half uiteen nog ligt of tewel plat van battery is .
In Europa heb ik er geen ervaring mee .


Gr,
#3 - 28-06-2012, 21:54 uur

jhbechthum

Bedank voor het meedenken.

Het is inderdaad wellicht een vals gevoel van veiligheid.
Vanaf het moment van afgeven bij inchecken tot hij weer op de transportband bij het afhalen licht wordt hij alleen bereikbaar voor luchthavenpersoneel.
Je moet tenslotte ook een beetje vertrouwen hebben in het personeel (de piloot vertrouwen we toch ook?). En als ze iets willen openen, om wat voor reden dan ook, doen ze het toch wel.

Misschien dan toch maar een andere tip van de bagageafhandelaar volgen?:
Doe de tas/koffer op slot met een ty-wrap.
Weet je tenminste dat hij wel of niet geopend is geweest.
Verder kun je ook niets met die wetenschap.

Het zou beter zijn als ze op Schiphol (en ook Brussel) hetzelfde systeem zouden hanteren als op Atlanta (of Antalya):
Op Atlanta krijg je de koffers na het inchecken terug en breng je ze zelf bij de scanners van de douane. Je kunt dan wachten tot de koffer gescand is zodat je hem eventueel zelf kunt openen.
Op Antalya worden de koffers zelfs gescand bij binnenkomst van de vertrekhal, nog voor het inchecken.

Johan.
#4 - 29-06-2012, 19:49 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

hdeweert

Voor veel mensen is het gevoelsmatig een groot probleem om de koffers niet meer onder eigen beheer te hebben. De angst voor het bijvoegen of wegnemen van artikelen is erg sterk. Je zou versteld staan van het geavanceerde systeem van koffertransport dat zich in veel luchthavens onder je voeten bevind. Schiphol heeft een van de goed geautomatiseerde systemen voor transport en daarin opgenomen de scan en ook worden bepaalde vluchten met drugs honden in de gaten gehouden. Deze dingen probeert men zoveel mogelijk buiten het zicht van de passagier te houden. Deze heeft zelf al de meeste moeite als hij door een poortje moet lopen en daarvoor zijn riem schoenen etc moet afdoen. IK heb nog meegemaakt dat de koffers voor het inchecken eerst doorzocht werden, dat was heel vervelend en wij waren dar soms een uur aan kwijt. Nu leveren we onze koffers in en gaan lekker achter de douane shoppen. Wij hopen alleen maar dat onze koffers gelijk met ons op de eindbestemming ariveren.
#5 - 29-06-2012, 20:19 uur

jhbechthum

Wij hopen alleen maar dat onze koffers gelijk met ons op de eindbestemming ariveren.
Dat is het belangrijkste. Ik ben altijd toch wel opgelucht als ik ze weer op de band aan zie komen :afro:.
De eerste keer America (2002) werd de bagage wel gescand voor het inchecken, en de tas moest open ???. We hadden de batterijen in de zaklamp laten zitten, en dat wordt gezien als een energiestaaf (wat vanalles kan zijn).
Hierbij had ik geen vervelend gevoel, maar juist een gevoel van veiligheid. Dat heb ik overigens ook bij het poortje en de handbagage scan.
De standaard security-vragen aan de gate vindt ik dan weer onzinnig :).

Wat betreft de ruimbagage denk ik dat ik maar er aan moet wennen om de koffers gewoon niet op slot te doen.
Jammer van de aangeschafte TSA-sloten die zo nuttig leken.

Johan.
#6 - 29-06-2012, 20:55 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

jhbechthum

Hier even een update / aanvulling:

Deze week ontving ik een uitgebreide reactie van:
   Douane Schiphol Passagiers
   Team Klantmanagement
   Cluster klachten en schades


Ik heb een aantal belangrijke opmerkingen vet gemaakt zodat deze eruit springen.

Citaat
Geachte heer Bechthum,

Via het Customer Care Center van de luchthaven Schiphol ontving ik uw vraag met betrekking tot een TSA-slot op uw koffer. Ik heb uit uw bericht begrepen dat van uw koffer een TSA-slot is verdwenen, en u vragen heeft met betrekking tot het nut van het gebruik van een dergelijk slot en hoe en waar bagage met zo’n slot wordt gecontroleerd.

De bagage van reizigers kan zowel op de luchthaven van vertrek (in uw geval Schiphol) als op de luchthaven van de bestemming (in dit geval Antalya) door de Douane worden gecontroleerd:
  • De Douane controleert bij vertrek of zich in de bagage geen voorwerpen bevinden waarvan de uitvoer verboden of aan regels gebonden is. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan voorwerpen die cultureel erfgoed zijn, of beschermde plant- of diersoorten. Hierbij voert de Douane een niet- fiscale taak uit. In het land van de bestemming controleert de Douane eveneens op dergelijke niet- fiscale aspecten.
  • Wanneer een reiziger op de luchthaven van bestemming de ruimbagage heeft opgehaald en ervoor kiest de bagagehal te verlaten via de doorgang met de borden “Niets aan te geven”, kan de Douane controleren of zich in de bagage goederen bevinden die ten invoer hadden moeten worden aangegeven. Dit doet de Douane vanuit haar fiscale taak. Daarnaast controleert de Douane dan ook op niet-fiscale aspecten.

De douanecontroles staan los van de controles door de luchthavenbeveiliging, die moet toezien op de veiligheid van de luchthaven en vliegtuigen. De TSA-sloten zijn ontwikkeld om de luchthavenbeveiliging ertoe in staat te stellen om bagagestukken te controleren.

De Europese wetgeving stelt het verplicht dat reizigers hun medewerking aan douanecontroles verlenen. Dit houdt in dat zij bagagestukken geopend ter controle bij de Douane moeten aanbieden. Wanneer douaneambtenaren een koffer buiten de aanwezigheid van een reiziger willen controleren, dan moet de bagageafhandelaar (die de koffer namens de reiziger bij de Douane ter controle aanbiedt) ervoor zorgen dat de koffer geopend is. De douaneambtenaren op Schiphol hebben in regel niet de middelen om een TSA-slot te openen en weer af te sluiten.

Ik kan niet vaststellen of het TSA-slot op Schiphol of in Antalya van uw bagage is gehaald en of dit door een douanedienst of luchthavenbeveiliging is gebeurd, maar begrijp wel dat het vervelend is om een dergelijk slot op deze wijze kwijt te raken. Op uw vraag hoe zinvol het is om TSA-sloten op uw bagage te doen, kan ik niet goed antwoord geven: dit is een persoonlijke keuze. Ik hoop dat u met deze uitleg een afweging zult kunnen maken van het belang dat u erin stelt om uw bagage met een TSA-slot af te sluiten.

De conclusie blijft dus hetzelfde: de begage niet op slot doen...

Johan.
#7 - 05-08-2012, 10:42 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Chris RTA

In mijn optiek is het gewoon juist niet slim om tsa sloten te gebruiken.
Als ze hem kunnen openen zullen ze dat juist doen. al is het maar uit interesse en gewoon omdat het kan.
Ik heb geregeld gehoord dat mensen een briefje in de koffer vinden dat ze er in zijn geweest.
Mijn koffer is nog nooit open gemaakt zover ik het weet. Ik heb nog nooit een briefje in mijn koffer gevonden.
Hoe doen wij dit?
Wij laten indien de koffer nog niet is gescand de sloten van de koffer open. Om de koffer doen wij een kofferband met slot dat geen tsa slot is en deze gaat dus wel op slot. Zijn er momenten dat ze in de koffer willen kunnen ze de band doorknippen en de koffer openen. Dit kost mij dan alleen een band. Dit lijkt mij al te veel moeite voor de mensen die in mijn koffer willen snuffelen blijkbaar. Ik ben 1 keer een band kwijtgeraakt en bij controle was er niemand in de koffer geweest.
Als de koffer, zoals ze dat in usa soms doen, voor het afgeven gechecked wordt, doen wij de koffer wel op slot. Dit mag dan ook. Dit is dan nog een blokkade voor het ontvangende vliegveld en daar zijn de slechterikken waarschijnlijk te lui voor.
Bij een vriend van mij is er ooit een camera uit zijn koffer gejat. Nu is dat ook niet slim om te doen, maar aan de andere kant zou het gewoon moeten kunnen.


#8 - 05-08-2012, 16:29 uur

Old Faithful


een kofferband met slot dat geen tsa slot is en deze gaat dus wel op slot.

Waarom doe je dat? Denk je echt dat alleen de douane die band door zal knippen en dat een eventuele dief dat niet zal doen?
#9 - 05-08-2012, 23:09 uur
Groet,

Old Faithful

Ine

Ik denk niet dat er een zekere regel voor geldt. Met TSA slot is onze koffer nooit gecontroleerd. Juist die keren dat wij met een kleinere koffer zonder TSA slot reisden wel. Overigens zijn we nooit wat kwijt geraakt en lag er netjes een briefje in de koffers.
#10 - 06-08-2012, 09:36 uur

jhbechthum

Ik ben ook nog niets kwijt geraakt.
Wij reizen altijd met een koffer en een (grote) tas.
De koffer is (voor zover bekend) nooit open gemaakt. Niet zonder en niet met TSA-band.
De tas met simpel slot is een keer vanuit Atlanta opengemaakt. Er lag keurig een briefje in dat er geďnspecteerd was.
Ik ga ervan uit dat dit kwam omdat ik in het midden van de tas een doosje had met alle adapters en opladers erin wat er misschien verdacht uit heeft gezien (elektronica; snoertjes e.d.).
Dat was voor mij de reden de koffer en tas met een TSA-slot af te sluiten.

Dat nu ook (weer van de tas, bewust alleen kleding e.d.; adapters los verdeeld in de koffer) het TSA-slot verdwenen was maakte dat ik de vraag van het nut van deze sloten aan Schiphol / de Douane gesteld heb.

Blijkt dus dat het alleen echt nut heeft bij een binnenlandse vlucht.
Verder lijkt een slot alleen nuttig voor een gauwdief. Iemand met gereedschap en de gelegenheid en lukt het toch wel om er in te komen.

Johan
#11 - 06-08-2012, 10:33 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

Chris RTA


een kofferband met slot dat geen tsa slot is en deze gaat dus wel op slot.

Waarom doe je dat? Denk je echt dat alleen de douane die band door zal knippen en dat een eventuele dief dat niet zal doen?

Hoe onderscheid jij douane van een dief?
Ik denk zeker dat het een drempel verhogende waarde heeft. De douane heeft makkelijk toegang tot gereedschap om hem open te maken. En een dief niet zo zeer en moet snel handelen voor hij door anderen gezien wordt. Er vanuit gaande dat de dief ook op schiphol werkt.

#12 - 07-08-2012, 19:30 uur

semarja

Persoonlijk maak ik me er niet zo druk om.

Dit jaar zijn we met American Tours International naar Florida geweest en kregen de opdracht de koffers niet op slot te doen.
Een beetje vertrouwen in het personeel op de vluchthavens moet je toch hebben, vind ik.

Overigens waren de koffers voor zover ik kon zien niet open geweest, ondanks adapters en scheerapparaat.
Ik had ze bewust verdeeld tussen de kleding.

En inderdaad, toch altijd die opluchting als je je koffers op de bagage band ziet verschijnen  :afro:

De vragen vind ik inderdaad ook onzinnig, je geeft gewoon de gewenste antwoorden, die in ons geval de waarheid waren, maar hoe weet zo'n douane meneer of mevrouw dat?

Misschien wat off-topic, maar ik dacht eraan door de vragen van de douane........

Pipo Chris, ik vraag me af wat jij antwoordt als bij aankomst in Amerika de vraag naar je beroep wordt gesteld?
Mijn echtgenoot is net als jij artiest  (je kent hem van het goochelaarsforum), maar naast het beroep als artiest werkt hij 2 dagen in een apotheek.
Ik heb alleen dat als beroep opgegeven. Later hoorde ik via via over zo'n programma van een luchthaven, waar iemand zichzelf artiest noemde,
dat dat nogal wat problemen gaf. Je mag ook prive antwoorden hoor, of via Hans/Max :)
Leuk om elkaar hier tegen te komen, trouwens!

#13 - 10-08-2012, 17:38 uur

Chris RTA

Ik heb er nooit echt last mee gehad. Ik heb een berg visite kaartjes bij. En ik heb ook een andere baan erbij.
Ze hebben nooit echt doorgevraagd bij ons na de vraag wat ik deed.
Vaak heb ik ook wel een pak kaarten, ballonnen en elastiekjes bij. Dus het bewijs is zo geleverd.

Wij zien er natuurlijk ook erg betrouwbaar uit.  ;D


#14 - 10-08-2012, 19:13 uur

Loek

Tsa slotjes kosten ook niet niets, voor hetzelfde bedrag koop je een hele bundel tie wraps waar je je koffer ook redelijk mee kunt afsluiten.  Het houdt de douane niet tegen om het open te maken evenals een dief met gereedschap, maar een eventuele gelegenheidsdief moet meer moeite doen om erin te komen en zoekt verder naar een makkelijker slachtoffer.
#15 - 17-08-2012, 17:47 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15