Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Valet parking tipgeven

Discussie gestart

Henkvdz

Gedurende mijn komende trip [3 weken] door het oosten van de USA kom ik hotels tegen waar valet parking wordt aangeboden, mijn vraag: wanneer geef ik mijn tip en hoeveel.
Vast bedankt voor de reactie.
Groet Henk
#1 - 11-04-2013, 11:34 uur

Chris RTA

Ik denk dat het een beetje afhangt hoe je er zelf in staat en wat de status is van het hotel en wat je al moet betalen aan parkeer kosten.

Vaak is er ook gewoon self parking waarbij je de auto zelf weg zet. Evt gratis of niet.

De keren dat ik valet parking heb moeten doen ivm geen parkeer gelegenheid bij hotel, heb ik iedere keer 2$ gegeven.
In principe hoef je niks te geven, maar het wordt wel een beetje verwacht. Ik heb ook wel eens niets gegeven, gewoon omdat ik geen geld op zak had en of die gozer niet aardig vond.
Het is ook maar een beetje hoe veel ze jou helpen met je koffers uit de auto halen en hoe snel ze je auto hebben gehaald etc.



#2 - 11-04-2013, 11:50 uur

Henkvdz

Ik denk dat het een beetje afhangt hoe je er zelf in staat en wat de status is van het hotel en wat je al moet betalen aan parkeer kosten.

Vaak is er ook gewoon self parking waarbij je de auto zelf weg zet. Evt gratis of niet.

De keren dat ik valet parking heb moeten doen ivm geen parkeer gelegenheid bij hotel, heb ik iedere keer 2$ gegeven.
In principe hoef je niks te geven, maar het wordt wel een beetje verwacht. Ik heb ook wel eens niets gegeven, gewoon omdat ik geen geld op zak had en of die gozer niet aardig vond.
Het is ook maar een beetje hoe veel ze jou helpen met je koffers uit de auto halen en hoe snel ze je auto hebben gehaald etc.
Ik gun iedereen het zijne en wanneer de Valetman moet bestaan van zijn tips ben ik de laatste die hem dat ontzegd, dus $2 is de norm.
Hoe gaat het dan in z'n werk; je komt aanrijden, draagt de auto over [na uitladen van de koffers], en dan komen ze de autosleutels naar de hotelkamer brengen??
Dan geef je de tip of wacht je tot ze de auto weer voor rijden??
Je ziet; het leven zit vol problemen, alsof er geen Syrië bestaat.
Groet Henk
#3 - 11-04-2013, 16:05 uur

jhbechthum

Misschien is het ver gezocht, maar even volgens de regels:
  • Ik neem aan dat je in een huurauto rondrijdt.
  • Je geeft je sleutels aan de valetman (is dat echt de benaming?).
  • Daarmee geef je die persoon toestemming om in de huurauto te rijden.
  • Deze persoon is niet ingeschreven als extra bestuurder bij de verhuurmaatschapij.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Johan
#4 - 11-04-2013, 19:09 uur
Bezocht: AL-AR-CO-FL-GA-HI-ID-MI-MS-NC-NE-NY-PA-SD-TN-UT-VA-WV-WY
2019: UT-AZ-NV-CA-GA-AL

kimvanos

Wat is dit een aandoenlijke thread :)

Valet parking: je geeft je auto over aan de valet en zij rijden em de parkeergarage in. Zij houden de autosleutels (voor het geval ze de auto zouden moeten verzetten om plaats te maken voor anderen bv) en je krijgt een ticket met een nummer er op (zoals bv wanneer je je koffer in het hotel laat opslaan) . Als je je auto weer ophaalt, geef je je valet ticket en ze rijden de auto voor je voor. Dan kun je de man of vrouw een dollar of twee geven.

De bell staff van het hotel helpen je met je koffers. Als zij goed hun best doen, kun je hem of haar ook een dollar of twee geven.

Daarom is het dus goed om altijd wat dollars op zak te hebben. En mocht je het een keer niet bij je hebben, kun je de volgende keer (als die er is) eentje extra geven.

Het is altijd even uitvogelen hoe het zit met al die tips. In principe iedereen die in de service industry werkt en jou een handje helpt, verdient een tip. Wees er vooral niet ongemakkelijk onder en doe er niet moeilijk over. Gewoon open en bloot een dollar geven staat echt niet ongewoon. Het hoeft niet te lijken op een drugs deal en vouw vooral het briefje niet op tot een minuscuul propje, zoals ik buitenlanders zo vaak zie doen ;)

Maar wat betreft parking is valet idd wel het duurste. Je kan altijd vragen of er self parking is, dat scheelt. Ligt er aan waar je bent maar wellicht staat er in de buurt van je hotel een goedkopere parkeergarage, dan zou dat ook een optie zijn.

Wat jhbechthum aanhaalt is natuurlijk een legitiem punt, maar een beetje vergezocht denk ik. Daar zou ik me niet druk om maken. Je bent niet de eerste huurauto die ze parkeren. Hoewel een ongeluk in een klein hoekje zit, die auto gaat echt niet verder dan een paar honderd meter.

Succes met al je getip :)
#5 - 12-04-2013, 05:08 uur

Chris RTA

Kim,

Dat heb je haarfijn uitgelegd.

Ik zou mij ook niet druk maken om die extra bestuurder. Wij gaan dit jaar voor de 10e keer die kant op en heb nog nooit betaald voor een extra bestuurder.
#6 - 12-04-2013, 11:05 uur

Cees A

Pipo Chris schrijft: Wij gaan dit jaar voor de 10e keer die kant op en heb nog nooit betaald voor een extra bestuurder.

Ik hoop dat je hiermee bedoelt dat je altijd alleen rijdt of dat je je auto altijd ophaalt in Californie waar een extra bestuurder gratis is.
Ik hoop niet dat je hiermee bedoelt dat je onbevoegden in je huurauto laat rijden
#7 - 12-04-2013, 11:23 uur
« Laatst bewerkt op: 12-04-2013, 13:04 uur door Cees A »

Henkvdz

Wat is dit een aandoenlijke thread :)

Valet parking: je geeft je auto over aan de valet en zij rijden em de parkeergarage in. Zij houden de autosleutels (voor het geval ze de auto zouden moeten verzetten om plaats te maken voor anderen bv) en je krijgt een ticket met een nummer er op (zoals bv wanneer je je koffer in het hotel laat opslaan) . Als je je auto weer ophaalt, geef je je valet ticket en ze rijden de auto voor je voor. Dan kun je de man of vrouw een dollar of twee geven.

De bell staff van het hotel helpen je met je koffers. Als zij goed hun best doen, kun je hem of haar ook een dollar of twee geven.

Daarom is het dus goed om altijd wat dollars op zak te hebben. En mocht je het een keer niet bij je hebben, kun je de volgende keer (als die er is) eentje extra geven.

Het is altijd even uitvogelen hoe het zit met al die tips. In principe iedereen die in de service industry werkt en jou een handje helpt, verdient een tip. Wees er vooral niet ongemakkelijk onder en doe er niet moeilijk over. Gewoon open en bloot een dollar geven staat echt niet ongewoon. Het hoeft niet te lijken op een drugs deal en vouw vooral het briefje niet op tot een minuscuul propje, zoals ik buitenlanders zo vaak zie doen ;)

Maar wat betreft parking is valet idd wel het duurste. Je kan altijd vragen of er self parking is, dat scheelt. Ligt er aan waar je bent maar wellicht staat er in de buurt van je hotel een goedkopere parkeergarage, dan zou dat ook een optie zijn.

Wat jhbechthum aanhaalt is natuurlijk een legitiem punt, maar een beetje vergezocht denk ik. Daar zou ik me niet druk om maken. Je bent niet de eerste huurauto die ze parkeren. Hoewel een ongeluk in een klein hoekje zit, die auto gaat echt niet verder dan een paar honderd meter.

Succes met al je getip :)
Dank je wel Kim.
Erg duidelijk.
Groet Henk
#8 - 12-04-2013, 11:58 uur

kimvanos

Mooi zo.

Nog iets over de tips. Want ze weten het in Amerika wel behoorlijk uit te melken. Ik kan het nog verder specificeren: iedereen die jou fysiek een handje helpt... dan heb ik het dus over de valet (die rennen om je auto te halen), de bellstaff (die helpen koffers sjouwen), de kamermeisjes (die hun rug breken om dagelijks je bed te verschonen), de serveersters (die heen en weer rennen met je borden), de barman (die de hele dag op zijn voeten staat). Zie je een patroon?

Soms gaan ze wel iets te ver, vind ik. Zo hebben ze nu ook bij bijna elke coffee shop een "tip jar" staan. Je bestelt zelf aan de kassa en haalt het zelf op. Minder werk kunnen zij niet voor je doen. Niet anders dan bij McDonalds bestellen, en daar geef je ook geen tip. Zelfde als wanneer je eten bij een restaurant afhaalt.

Het fysieke verschil tussen het werk van een barman en een barista is natuurlijk klein. Maar de barman krijgt geen loon en moet het van tips verdienen. De Starbucks mensen krijgen gewoon een salaris. Je moet het maar weten, maar dat weet je nu dus :)

Gidsen verdienen overigens ook een tip, maar die schromen nooit om je dat ook duidelijk te vertellen.
#9 - 12-04-2013, 18:18 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15