Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie
Reizen door Amerika => Reizen algemeen => Topic gestart door: peter1962 op 29-03-2007, 08:20 uur
-
Gisteren zag ik op RTL4 het programma dossier 2300 met als onderwerp 'bijna ongelukken' in de luchtvaart. Het ging niet specifiek over NY maar de beelden van de verkeerstoren waren van Newark en JFK.
Er werd verteld dat vertragingen op Newark meer regel dan uitzondering zijn. Hoe is jullie ervaring daar mee?
Qua 'bijna ongelukken' valt het wel mee, alhoewel iedere 'bijna' is er 1 teveel. Maar je zult maar luchtverkeersleider zijn..........what a job!
Na het zien van deze reportage heb ik veel waardering voor deze mensen.
Peter
-
Er zijn deze week nogal veel programma op de tv over vliegen, ongelukken, etc..
Zal wellicht met de vliegramp op Tenerife (30 jaar geleden) te maken hebben.
Hierover waren een stuk of 3 reportages.
Vanavond op RTL4 : wat te doen als je neerstort.
't Is wel allemaal heel opwekkend zo voor vertrek deze zomer.
Hans
-
Nou, het ging niet zo zeer over de (eventuele) ongelukken. Wat ik interessant vond was het werk en de hektiek in de toren.
Wat benadrukt werd was de drukte in het luchtruim van NY en de vliegvelden daar.
Het was zeer zeker niet zoals andere programma's die een rampvlucht volgen met alle speculaties vandien en "sensationele" beelden.
Misschien inderdaad vanwege Tenerife hoewel dat niet genoemd werd.
Peter
-
Wat ik ook wel heel apart vond was dat er duidelijk werd gemaakt dat men nog steeds met apparatuur werkt, waar Fred Flintstone mee gewerkt zou kunnen hebben, gewoon omdat dit het meest betrouwbaar is.
-
Wat ik ook wel heel apart vond was dat er duidelijk werd gemaakt dat men nog steeds met apparatuur werkt, waar Fred Flintstone mee gewerkt zou kunnen hebben, gewoon omdat dit het meest betrouwbaar is.
Amerikanen zijn wat old fashioned ze houden ook nog steeds vast aan mijlen en inches, gallons en pounds.
En dat terwijl er toch zeer geavanceerde apperatuur op de wereld is om briefjes en ponsmachines te vervangen.
;D ;D
Hans
-
Wat ik ook wel heel apart vond was dat er duidelijk werd gemaakt dat men nog steeds met apparatuur werkt, waar Fred Flintstone mee gewerkt zou kunnen hebben, gewoon omdat dit het meest betrouwbaar is.
Amerikanen zijn wat old fashioned ze houden ook nog steeds vast aan mijlen en inches, gallons en pounds.
En dat terwijl er toch zeer geavanceerde apperatuur op de wereld is om briefjes en ponsmachines te vervangen.
;D ;D
Hans
Gelukkig rijden ze wel "Rechts" anders waren het net Engelsen. ;)
-
Er werd verteld dat vertragingen op Newark meer regel dan uitzondering zijn. Hoe is jullie ervaring daar mee?
Ik heb op JFK weleens in de file op de startbaan gestaan. Er stonden er 30 voor ons en bij anderhalve minuut per vliegtuig duurde het allemaal dus lang zat!
Btw, ze schijnen dus wel enorm veel brandstof te verbruiken bij dat taxien/wachten, maar dat wordt allemaal ingecalculeerd....
-
Wat ik ook wel heel apart vond was dat er duidelijk werd gemaakt dat men nog steeds met apparatuur werkt, waar Fred Flintstone mee gewerkt zou kunnen hebben, gewoon omdat dit het meest betrouwbaar is.
Als het die reportage is die ik denk dat ze is. Dan is ze al wel een paar jaartjes oud hoor,ong 10 jaar.
In 10 jaar tijd kan er op gebied van luchtvaart veel veranderen,de Amerikanen gebruiken nu wel veel moderner spul,dan in die reportage .
-
Helaas is de apparatuur die ze gebruiken bij de FAA wel ietsje ouder dan 10 jaar. Toen ik mijn pilootopleiding deed in Houston (ik ben private pilot en heb daarnaast een instrument brevet) heb ik Houston Center bezocht. Dit Center behandelt alle vluchten die door hun sector (een groot gedeelte van Texas) gaan, of ze nu landen, opstijgen of doorkruisen op weg naar de volgende sector. Gedurende die excursie een goede indruk gekregen van het systeem wat inderdaad verouderd is. Echter, de controllers zijn ontzettend goed en de discipline is enorm. En dat moet ook wel, er zijn op ieder moment letterlijk duizenden vluchten in progress in de VS. Ik heb sindsdien ontzettend veel respect gekregen voor die mensen. Stap altijd met vertrouwen in het vliegtuig hier.
-
Ik vind het altijd erg interessant die programma's over (bijna) vliegtuigongelukken. Ik voel me juist veiliger in een vliegtuig na het zien van zulke programma's omdat je ziet hoeveel dingen er wel niet moeten fout gaan voordat het echt fout gaat. En na elk ongeluk worden met maatregelen genomen zodat het weer wat veiliger wordt.
En je weet ook gelijk wat je allemaal niet moet doen bij een crash, zoals alvast je life jacket opblazen :)
-
Over veilig landen gesproken, kennen jullie deze al?
(http://img45.imageshack.us/img45/7461/glidegr0.jpg)
Het gevolg van pounds en kilo's omrekenen. (http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider)
Bart