Okido, your final day (Day 4):
Ik stel voor dat dit je "NYC Chill Day" gaat worden, je hebt de belangrijkste dingen nu intussen wel gezien (je kunt nu eenmaal niet alles zien in 4 dagen) en je moet je na 4 dagen natuurlijk wel een beetje een New Yorker gaan voelen. Kortom to the Park en shoppen met die handel!!! Daarbij blijf je op die manier wat dichter bij je hotel dan wanneer je Downtown gaat wat je een hoop stress scheelt in die paar uur die je hebt voordat je naar het vliegveld gaat.
8:45: Verlaat hotel en loop naar Times Square (yep, is ie weer en het is een cliche...maar cliche's ontstaan niet voor niets). Ik stel voor dat je niet zwaar ontbijt maar juist een licht snel ontbijt neemt, waarom?...het is je laatste dag en verwen jezelf eens met een mooie lunch, dat is toch veel leuker dan een ontbijtje als je nog half slaapt

Ik zal je ook een lunch-suggestie geven namelijk!
9:00: Jullie staan nu op Times Square. Zoek in de buurt even naar een tentje waar je kunt ontbijten zodat je klaar bent om op pad te gaan (Dunkin' Donuts en een creamcheese bagel is ook lang niet slecht

)
9:30-9:45: Ik stel voor dat je het shoppen voor het laatst bewaard, ten eerste omdat je niet de hele dag met dingen wilt lopen die je eventueel koopt en ten tweede (de Nederlandse reden

) je kunt een inschatting maken van wat het reisje je uiteindelijk gaat kosten en of het mee of tegenvalt. Weet je ook welke winkels je eventeel moet mijden...
Op naar dat park dus maar. Loop via Avenue of the Americas naar het noorden richting
Rockefeller Center. Sla bij RC rechtsaf (tussen de gebouwen door ergens rond 49th street) zodat je langs het bekende ijsbaantje loopt en door
Channel Gardens. Je komt vanzelf uit op 5th Ave. vlakbij St. Patrick's Cathedral. Volg Fifth nu verder naar het noorden tot je bij
Grand Army Plaza komt (dit is zo'n beetje waar je op dag 2 rechtsomkeer maakte volgens mijn schema), dit wordt je
Central Park beginpunt.
10:15: Er zijn een aantal dingen die je moet zien maar vergis je niet het is geen lullig parkje en je loopt meer dan je denkt van tevoren. Print even een kaartje van het internet, dat is wel zo handig maar ik geef je de bezienswaardigheden in zo'n volgorde dat je niet blijft slingeren en heen en weer lopen (althans dat ga ik proberen). Snij bij Grand Army Plaza meteen links het park in waar je meteen tegen de "Pond" aanloopt. Neem gewoon eens 10 minuten de tijd om op een bankje te zitten, je zit daar namelijk precies op de grens van rust en drukte met mooi uitzicht op het
Plaza Hotel. Hou daarna een Noord-W richting aan zodat je op
Wollman Rink stuit, dit was tig jaar terug the pet project van Donald Trump al is het in de zomer natuurlijk lang niet zo interessant als in de winter. Loop verder noordelijk naar
The Dairy, dat ligt er vlakbij hoor, het is een zeer leuk gebouwtje waar ook het Visitor's Center inzit. Loop verder noordelijk via
"The Mall" naar
Bethesda Fountain and Terrace (erg mooi en de kans om een hotdogje te eten mocht je al honger hebben

). Loop nu in een linkerboog om het water heen naar
Bow Bridge (hou je camera maar alvast gereed). Je zult nu intussen denk ik wel gezien hebben dat het veel lopen is haha.
Loop nu nog iets noordelijker richting
Belvedere Castle, moet je zeker zien en heeft prachtig uitzicht. Heb je dit prachtige gebouw helemaal gezien dan is het tijd om via oostelijke richting (richting MET) terug te draaien (180 bocht zeg maar). Lijkt me tijd voor een lekker lunch en ik weet precies waar!
+/-12:30: Zeer moeilijk om de tijd in te schatten dus kan varieren. Lunch in het
Central Park Boathouse www.thecentralparkboathouse.com(en probeer zeker hun burger!!!).
13:30: Neem op Fifth Ave. een taxi richting eventuele winkels / winkelgebied in de buurt van je hotel (en die zijn er zeker hoor) waar je perse heen wil. Je vlucht vertrekt om 18u dus ik zou niet later dan UITERLIJK 15:15 een taxi (doen, is wel zo lekker) nemen richting vliegveld.
Er valt in dit schema wel het een en ander te schuiven/schappen mocht je bijv. langer willen shoppen of zo. Wil je tips voor winkels (zeg maar welke/wat) dan heb ik die wel voor je maar het is makkelijker als ik wat specifieker kan zijn, de een wil bijv. kleding de ander gadgets en als de dollar dan nog steeds zo laag staat dan zou ik daar zeker van profiteren. Let wel op je invoerlimiet (belastingtechnisch)!!!
TIP: Pak in je hotellobby meteen het gratis boekje
"Official NYC Guide" mee. Handige info, restaurants, coupons, etc.
Heb je nog vragen of wil je ergens schuiven in een van mijn schema's dan hoor ik het wel zodat ik je misschien verder kan helpen.