Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Chiefram

Mijn ervaring is dat in Amerika de bediening in een restaurant, en dan heb ik het over studenten, hun vak heel erg serieus nemen.

Ik Nederland is mijn ervaring dat het bij een aantal niets uitmaakt hoe ze bedienen. Als ze aan het eind van de maand maar hun salaris hebben.
#91 - 18-08-2005, 05:14 uur

sweatbox

Ja, ik vond dit ook al een vreemd "excuus".  Inderdaad zijn de meeste waiters/waitresses studenten, maar hoe dan ook wil dat niet zeggen, dat er mindere service uit voortkomt.  Maar ja, ik vind de Amerikaanse jeugd over het algemeen veel beleefder, dan de Nederlandse jeugd, dus het komt waarschijnlijk meer van nature.

Ik had het niet eens bedoeld als een vergelijking, laat staan als een excuus.
Waar ik op doel is ervaring en zeker niet mentaliteit of instelling. Zoals ik al gezegd heb wil ik hier niet eens aan twijfelen, zowel in de VS als in Nederland niet.

Mijn ervaring is dat ik in Amerika veel minder vaak door studenten bediend werd.  En dan spreek ik niet over diners, fastfood ketens of zaken als Denny's. Voor de laatste twee, om de simpele reden dat wij daar niet eten. Als mijn obeservatie niet klopt ben ik niet in representatieve restaurants geweest, of weet ik niet hoe een Amerikaanse student uit ziet. Het zij zo.

Wat ik wel zie is dat er onder de bediening in de VS de verschillende functies vaak bij meerdere personen zijn onder gebracht. Er loopt een baasje rond om de bestellingen op te nemen en de boel organiseerd, iemand brengt de borden rond, iemand ruimt af en dekt de tafels en iemand loopt met een kan water rond. Hieruit volgt vanzelf een bepaalde hierarchie.
In Nederland worden deze dingen, op het water na, vaak door een en dezelfde persoon gedaan. Hierdoor uit een gebrek aan ervaring zich vaak als een gebrek aan overzicht.

Volgens het Amerikaanse tip systeem ontvang je , als gewoon en behoorlijk je werk doet, minimaal 15% van de rekening. Het prestatie deel is alles wat hier boven op komt. Met dit deel bovenop kun je je waardering uitspreken, niet met de standaard 15% (lees: het kopen van de bediening). Het daadwerkelijke prestatiedeel is dus ongeveer gelijk aan dat in Nederland. Als Amerikaanse waiter ben je voor je inkomen dus meer afhankelijk van de bezetting op een avond. Hier kun je als waiter nauwelijks invloed op uitoefenen, behalve je best doen en hopen dat men terug komt. Die financiële argumenten over prestatiebeloning geloof ik dus ook niet zo.

Shoot me, if I'm wrong.

p.s. ik hou hier wel het gevoel aan over dat sommigen willen en moeten horen dat in Amerika alles beter is.


#92 - 18-08-2005, 09:06 uur

Frank S

Citaat
Serveerster krijgt Porsche als fooi

Uitgegeven: 18 augustus 2005 13:23
Laatst gewijzigd: 18 augustus 2005 13:34


STOCKHOLM - Een gepensioneerde Zweed heeft tijdens een etentje met vrienden een serveerster een Porsche als fooi gegeven. Dat berichtte het dagblad Aftonbladet donderdag. De man vroeg de 19-jarige Josefin Justin naar haar leeftijd, en beloofde haar de sportwagen als zij antwoord zou geven. Hoewel ze aannam dat de man een grapje maakte, gaf Justin antwoord, waarop ze zijn telefoonnummer kreeg.

Toen het meisje de volgende dag belde, mocht ze de auto direct komen ophalen. Het bleek een Porsche 924 uit 1979 ter waarde van ruim 3200 euro te zijn. "Er moet wel wat aan gebeuren, bijvoorbeeld een likje verf, maar verder doet alles het prima", aldus Justin.

"Ik keek in haar ogen en zag een engel, en ik dacht: die Porsche moet zij hebben", verklaarde de vrijgevige Zweed zijn ruime fooi.

Nu kunnen we denk ik wel de discussie betreffende de "krenterige Europeanen" afsluiten?  ;) ;D ;D
#93 - 18-08-2005, 13:48 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

schorp

Ja, ik vond dit ook al een vreemd "excuus".  Inderdaad zijn de meeste waiters/waitresses studenten, maar hoe dan ook wil dat niet zeggen, dat er mindere service uit voortkomt.  Maar ja, ik vind de Amerikaanse jeugd over het algemeen veel beleefder, dan de Nederlandse jeugd, dus het komt waarschijnlijk meer van nature.


p.s. ik hou hier wel het gevoel aan over dat sommigen willen en moeten horen dat in Amerika alles beter is.




Dat komt omdat het zo is!!! :D
#94 - 18-08-2005, 21:15 uur
« Laatst bewerkt op: 18-08-2005, 21:21 uur door schorp »

Chiefram

Hoeveel TIP geef je aan de persoon die je auto terug brengt als je VALET PARKING hebt gedaan?

Ik moest dinsdag in Chicago zijn en normaal parkeer ik in self parking garages en dat kost me gemiddeld $23 dollar per uur. (De zaak betaalt, dus voor mij maakt het niets uit).

Nu zag ik precies om de hoek bij het gebouw waar ik moest zijn een Valet Parking garage waar zelf mijn auto in past qua hoogte. Ik was slechts $18 dollar kwijt voor 2 uur en heb de persoon die mijn auto kwam terugbrengen $3 dollar TIP gegeven. Wist even niet wat ik moest doen in dit geval.

Is dit redelijk?
#95 - 19-08-2005, 23:05 uur

schorp

Hoeveel TIP geef je aan de persoon die je auto terug brengt als je VALET PARKING hebt gedaan?

Ik moest dinsdag in Chicago zijn en normaal parkeer ik in self parking garages en dat kost me gemiddeld $23 dollar per uur. (De zaak betaalt, dus voor mij maakt het niets uit).

Nu zag ik precies om de hoek bij het gebouw waar ik moest zijn een Valet Parking garage waar zelf mijn auto in past qua hoogte. Ik was slechts $18 dollar kwijt voor 2 uur en heb de persoon die mijn auto kwam terugbrengen $3 dollar TIP gegeven. Wist even niet wat ik moest doen in dit geval.

Is dit redelijk?

Yep!!!
#96 - 19-08-2005, 23:07 uur

Chiefram

Bedankt!  ;)

Ik begin het 'gevoel' al aardig onder de knie te krijgen, hahaha...
#97 - 19-08-2005, 23:36 uur

sweatbox

Ik moest dinsdag in Chicago zijn en normaal parkeer ik in self parking garages en dat kost me gemiddeld $23 dollar per uur.

Mijn god, heeft CNN ook al eens onderzoek gedaan naar deze kosten?
Downtown LA kostte me $5,= voor de hele middag.
#98 - 19-08-2005, 23:42 uur

Chiefram

Geen idee of CNN daar wel eens onderzoek naar heeft gedaan, maar normaal ben ik (de goedkoopste tot nu toe (buiten die Valet Parking Garage)) $21 dollar per uur kwijt. De duurste tot nu toe was $23 dollar per uur. Je zit dan natuurlijk wel letterlijk tussen alle wolkenkrabbers, hartje downtown!

En dan Valet Parking $18 dollar per TWEE uur! Niet te geloven, dan word je auto weggezet en als je hem op komt halen weer voorgereden... Ik heb mijn stekkie nu wel gevonden! LOL!
#99 - 20-08-2005, 05:36 uur

Bakvet

Ik moest dinsdag in Chicago zijn en normaal parkeer ik in self parking garages en dat kost me gemiddeld $23 dollar per uur.

Mijn god, heeft CNN ook al eens onderzoek gedaan naar deze kosten?
Downtown LA kostte me $5,= voor de hele middag.

't Is niet helemaal precies wat je zoekt maar deze link opent een PDF bestand waarin je iets terugvindt over de parkeertarieven in N-Amerikaanse steden.

Edit: deze pagina opent wat sneller, met een samenvatting van bovenstaand rapport:
http://www.colliers.com/Markets/USA/News/ParkingSurvey06
#100 - 20-08-2005, 13:07 uur
« Laatst bewerkt op: 20-08-2005, 13:13 uur door Bakvet »

Chiefram

Hahaha... Chicago 'slechts' als duurste optie $32 dollar per dag!!!

HAHAHAHAHA !!!

Ik heb toch echt bij de garages waar ik heb geparkeerd (Self Parking) minimaal $21 dollar PER UUR betaald. En zelfs nog meer per uur...
#101 - 20-08-2005, 16:37 uur

sweatbox


Chiefram

http://www.usatoday.com/travel/news/2005-08-25-tipping_x.htm

Ik moest wel lachen om Japan, die TIP als een belediging ervaren...  ;D
#103 - 27-08-2005, 16:53 uur

stinger

Bij ons in de diveshop hangt een bordje met de tekst:TIPPING IS NOT A CITY IN CHINA !!

werkt wel overigens!!
#104 - 27-08-2005, 17:31 uur

Hicham

Ik voel me toch altijd een  beetje raar als ik moet tippen. Het voelt aan alsof je denkt dat je belangerijk bent. Ik heb het idee dat ik mezelf in een hogere positie plaats als de getipte. Ik ben er zeker van dat dit onbewust alleszins zo aanvoelt, bij de meeste mensen. Bewust zal je er zo niet over denken als je het gewoon bent, maar het gevoel dat diegene die tipt zich goed voelt omdat hij zich genereus voelt en sociaal hoger als de getipte is er zeker.

 Stukje tussendoor:Ik ben er zeker van velen dit zullen tegenspreken, maar mensen hebben het altijd moeilijk om de psycholigische reden te aanvaarden. Veel mensen kunnen ook niet overweg met generalistaties heb ikl gemerkt. Je kan niet zeggen, 'Alle Amerikanen zijn dik', maar je kan wel zeggen 'De gemiddelde Amerikaan' is te dik'. (slechts een voorbeeld hoor). Ik heb nog sociologie gestudeerd en daar moet je niet anders  doen als algemene conclusies trekken.
#105 - 28-08-2005, 13:23 uur
« Laatst bewerkt op: 15-10-2005, 13:59 uur door Hicham »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15