Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Chiefram

Misschien een beetje stomme vraag, er is al genoeg diskussie geweest hier over het geven van TIP in een restaurant, maar iets zit me niet helemaal lekker:

Laatst ging ik eten. Ok, dat doe ik wel vaker en als wij dan de rekening krijgen dan geef ik mijn Credit Card mee en komen ze terug aan mijn tafeltje en 'teken' ik de bon waar ik tevens de TIP bij kan schrijven. Voorzover dus niets aan de hand.

Maar... in dit geval werd ik door een uiterst vriendelijke serveerster geholpen. Onder het eten legde ze ineens de rekening op mijn tafeltje. Ok... niets aan de hand, ik legde mijn Credit Card op de rekening, zodat ze die kon ophalen en mij de juiste bon zou geven, die ik dan weer zou kunnen ondertekenen en de TIP erbij schrijven.

Maar ze kwam mijn Credit Card helemaal niet halen! Zelfs niet toen ik inmiddels al lang klaar was met eten. Wat bleek, ik moet met dat bonnentje naar de kassa en daar afrekenen. Bij de kassa halen ze dan je Credit Card door het apparaat en krijg je een bonnentje waar je de TIP kunt bijschrijven, dan onderteken en klaar is Kees...

Vaak schrijf ik zo'n 20% tot (soms wel eens) 40% TIP bij, wat mij ruim voldoende lijkt, maar had ik nu op het tafeltje waar ik gegeten had voor de serveerste ook TIP moeten neerleggen?

Normaal zou ik dat gedaan hebben, maar het laatst (in een ander restaurant) werd ik nogal vreemd aangekeken toen ik mijn Credit Card bonnentje tekende ZONDER TIP erbij te schrijven, omdat ik $20 dollar als biljet (TIP geld) er los had bijgedaan. Dit werd niet echt gewaardeerd begreep ik.

Maar nu voelde ik me lullig dat ik die serveerster niets gegeven had. Maar om 2x TIP te geven vind ik onzin, ook al is het 10% aan de een en 10% aan de ander. Zeker als beiden het niet van elkaar weten, breng je ze nog in verlegenheid ook, omdat 10% een belediging kan zijn.

Hoe doen jullie dat in het geval je bij de kassa moet afrekenen?
#1 - 18-06-2005, 06:26 uur

PetraVS

Wij laten in zo'n geval de tip in cash op de tafel liggen.  Serveerders hebben sowieso liever een cash tip, want die komt direct in hun zak, terwijl die op de credit card bonnetjes op zich laten wachten.  Maar hoe dan ook, meestal schrijven we het op het bonnetje, maar in restaurants met kassa dus niet, dan laten we cash achter.
#2 - 18-06-2005, 17:29 uur

Chiefram

Bedankt voor je antwoord. In mijn hart had ik het ook het liefst zo gedaan. Ik voelde me nu lullig toen ik wegliep en geen tip op de tafel had achtergelaten voor de vriendelijke serveerster.
#3 - 18-06-2005, 18:19 uur

Ebelix

Een goede reden om een keer terug te gaan naar dit restaurant. KAn je alsnog een goede tip geven  ;D
#4 - 18-06-2005, 19:14 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Chiefram

Een goede reden om een keer terug te gaan naar dit restaurant. KAn je alsnog een goede tip geven  ;D

Uhhh... dat is hier bijna 5 uur rijden vandaan!!!  ???
#5 - 18-06-2005, 21:57 uur

Ebelix

Dat is toch voor jou een kippe eindje. Je zal er vast nog wel een keer komen.
#6 - 18-06-2005, 22:29 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

enny

Bij sommige restaurants worden de tips allemaal bij mekaar in een "potje" gelegd en dan wordt het daarna verdeeld tussen de serveerders/serveersters. Bij ons (stagehouserestarant.com) is er een punten systeem, dat betekend dat als je meer ervaring hebt, of een funktie met meer verantwoording hebt (de captain legt alles uit en neemt de "order" op, en dan heb je degene die het water inschenkt en de warme broodjes rondbrengt) dan krijg je een in verhouding hogere tip. Maar er is geen concurrentie tussen het bedienings personeel, iedereen weet wat zijn funktie is en hoeveel punten hij/zij krijgt. Als je hard werkt kan je natuurlijk promoveren naar een hoger aantal punten.
#7 - 19-06-2005, 03:54 uur

visuar

Klinkt moeilijk al dat ge-tip. Maarre, hoe kan je nou tip schrijven als je
credit card al er doorheen is gegaan? Chief?
#8 - 21-06-2005, 14:11 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

BbimmerR

Die schrijf je natuurlijk op de bon als je creditcard nog niet door het apparaat is gegaan. Het bedrag wat je moet betalen + de tip die je erbij hebt geschreven wordt bij elkaar opgeteld en dan pas wordt er betaald.
#9 - 21-06-2005, 15:04 uur
Check mijn zuidwest foto's op: http://www.imol.nl/cpg
Check mijn midwest blog op: http://www.imol.nl/usa/

Chiefram

Klinkt moeilijk al dat ge-tip. Maarre, hoe kan je nou tip schrijven als je
credit card al er doorheen is gegaan? Chief?

Tijdens je eten, wordt de rekening op je tafeltje gelegd, vaak in zo'n zwart mapje. Dan stop ik mijn Credit Card er in en komen ze hem ophalen. Dan halen ze mijn Credit Card door de machne en krijg ik keurig netjes een nieuwe bon en mijn Credit Card terug. Op die nieuwe bon staat dan het totaalbedrag, met daarom een stippellijn om de tip in te vullen en een stippellijn om het echte totaal in te vullen.

Die dingen vul ik in, zet mijn handtekening onder de bon en ik vertrek nog voordat ze het zaakje hebben opgehaald...

 ;D

(Nee, zo ben ik niet)!!!  ;D ;D ;D
#10 - 22-06-2005, 01:27 uur

FreezeM

Op die nieuwe bon staat dan het totaalbedrag, met daarom een stippellijn om de tip in te vullen en een stippellijn om het echte totaal in te vullen.

Jammer alleen als die stippellijn vervolgens ontbreekt. Gebeurde me vorige week nog, welliswaar in NL. Tja, en wat moet je dan? Gelullig had ik nog wat contant geld om achter te laten.
#11 - 22-06-2005, 08:33 uur

visuar

Ik snap er niks van Chief. Jij krijgt de bon, geeft deze terug met je kaart (neem aan dat ze die er dan doorheen halen?). Dan krijg je het totaal bedrag terug (ik neem aan incl tax). Dan schrijf je de tip en geeft het dan weer terug? Halen ze 'em er dan 2x doorheen ofzo?

gjvisser heeft een logischer verhaal (voor mij in ieder geval) ;)
#12 - 23-06-2005, 12:32 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Loek

Nee, je schrijft de tip erop telt het bij het totaal bedrag op en zet het nieuwe totaal eronder.  Dan ben je klaar en kun je weg lopen.  Je credit card hebben ze daarna niet meer nodig.
#13 - 23-06-2005, 16:55 uur

visuar

Het spijt me, maar of ik ben gek of.... Ik snap het niet :'( sorry...

1. je krijgt de rekening, $100

2. je geeft je creditcard

3. je krijgt de bon terug (met het totaal bedrag), iets van $110 ofzo?

4. hierop schrijf je de tip, $20 b.v.

Hoe krijgen ze die $20 dan?
#14 - 24-06-2005, 18:34 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

schorp

Het spijt me, maar of ik ben gek of.... Ik snap het niet :'( sorry...

1. je krijgt de rekening, $100

2. je geeft je creditcard

3. je krijgt de bon terug (met het totaal bedrag), iets van $110 ofzo?

4. hierop schrijf je de tip, $20 b.v.

Hoe krijgen ze die $20 dan?


In '92, toen ik weer naar NYC verhuisde, was mijn eerste baantje in Elephant & Castle on Greenwich Avenue (is er nog steeds, fantastisch restaurantje, heel populair met de locals (Greenwich Village).  Het systeem met de credit card was als volgd: Aan het einde van de shift nam de headwaiter de som van alle credit card tips uit de totale intake van die shift en verdeelde deze onder alle waiters, die vervolgens elk 15% aan de busboys moesten geven.

Ik was eerst busboy, na een maand waiter en ik nam iets van $400 in tips mee per week (plus het miezerige $2.89/hr (waiterswage) dat in de meeste staten bestaat (niet in CA).  Je kunt dus aardig verdienen als waiter in NYC.

sommige restaurantjes wachten totdat alle credit card tips gecleared zijn en geven dan het bedrag aan de headwaiter, maar in bijna elke NYC en L.A. restaurant waar ik gewerkt heb deden ze het eerste scenario
#15 - 24-06-2005, 23:03 uur
« Laatst bewerkt op: 24-06-2005, 23:04 uur door schorp »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15