Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Chiefram

Ik snap er niks van Chief. Jij krijgt de bon, geeft deze terug met je kaart (neem aan dat ze die er dan doorheen halen?). Dan krijg je het totaal bedrag terug (ik neem aan incl tax). Dan schrijf je de tip en geeft het dan weer terug? Halen ze 'em er dan 2x doorheen ofzo?

gjvisser heeft een logischer verhaal (voor mij in ieder geval) ;)

Ok, ik zal het iets duidelijker vertellen:

1: Terwijl ik eet en niets meer wil bijbestellen, dan krijg ik de (meestal handgeschreven) bon op mijn tafel.

2: Ik kijk op die bon en zie dat het (bijvoorbeeld) $50.- dollar is.

3: Ik leg mijn Credit Card op de bon.

4: De serveerster ziet mijn Credit Card en neemt deze mee naar de kassa en haalt deze door het apparaatje.

5: Ze komt dan mijn Credit Card terug brengen en geef mij een nieuwe GEPRINTE bon, die er zo uit ziet:

AMOUNT    $ 50,-
TIP            $_____________
TOTAL       $_____________
SIGNATURE ______________________

6: Ik vul dan met de pen bij TIP $ 10.- dollar in en bij TOTAL $ 60.- dollar. Zet mijn handtekening en ik laat deze bon achter, terwijl ik de zaak verlaat.

7: Er wordt dan keurig netjes $60.- dollar van mijn rekening achtergelaten.

Is het zo duidelijker?  ;)

#16 - 25-06-2005, 07:25 uur

Jez

Ja, zo is het duidelijk, want ik snap het en da's altijd een goede graadmeter!
#17 - 26-06-2005, 09:33 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

visuar

Aha, dat is inderdaad een stuk duidelijker. Ze gebruiken je creditcard gegevens dus nadat je weg bent al. Okay. Dat zal even wennen zijn als Nederlander, maar goed. Als ik op internet koop heeft zo'n bedrijf tenslotte ook al mijn creditcard gegevens.

Bedankt voor de heldere uitleg Chief! ;D
#18 - 26-06-2005, 13:43 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Chiefram

Jez... HAHA... En dat terwijl ik schreef '...wordt van mijn rekening achtergelaten', in plaats van '...wordt van mijn rekening afgeschreven'.  ;D ;)

Visuar: Yep... Maar er zijn wel meer dingen waar ik elke dag versteld van sta hoe ze de dingen afhandelen in Amerika. Maar een Amerikaan zal hetzelfde denken van Nederland als hij daar op vakantie gaat, hahaha...

Nederland, een bijna 'tip (geen 'tippel')-vrij' land! ;-)

 ;D ;D ;D

#19 - 27-06-2005, 15:25 uur
« Laatst bewerkt op: 27-06-2005, 15:26 uur door Chiefram »

Vegas

Het is dus ook een kwestie van een beetje vertrouwen begrijp ik. Of moet ik zeggen een kwestie van wennen.

Je kunt dus ook kiezen om gewoon $50 van je creditcard af te laten schrijven en die $10 cash neer te leggen?
Of is dat dan weer raar?

.....Ach en toen las ik het antwoord eigenlijk al aan het begin van dit onderwerp...
Als er dus een kassa is kun je beter wat cash neerleggen?!
#20 - 29-07-2005, 16:14 uur
« Laatst bewerkt op: 29-07-2005, 16:16 uur door Vegas »

Norbert

Als er een centrale kassa is, dan laat ik meestal de tip achter op de tafel.
#21 - 29-07-2005, 19:44 uur

Chiefram

Als er een centrale kassa is, dan laat ik meestal de tip achter op de tafel.

Dat heb ik gisteren ook gedaan, de tip op tafel gelegd en de rest bij de centrale kassa afgerekend ZONDER tip, ook al kon ik dat op het bonnetje invullen.
#22 - 30-07-2005, 03:38 uur

Tom

Ik leg de Tip ook altijd op tafel en vul dit niet in op bon, of ik moet al geen contant geld hebben.
Overigens leesi k hier dat er mensen 20 tot zelfs 40% tip geven..

Beetje overdone lijkt me..

Ik begrijp dat de serveersters daar ook gedeeltelijk moeten leven van het tipgeld, maar ik blijf dit toch raar vinden.
#23 - 02-08-2005, 09:33 uur

Chiefram

Ik geef standaard altijd 20% of iets meer, omdat dat gewoon makkelijker rekenen is. Soms heb ik geen 'kleiner' geld bij me en leg ik een vol briefje neer en ja, soms is dat wel wat meer dan 20%, maar ach... ik kan slechts gaan wisselen bij de serveerster omdat ik perse die ene of twee dollars terug wil hebben van de tip...
#24 - 02-08-2005, 15:49 uur

droopy

hoeveel tip geef je eigenlijk aan roomservice?  ???
#25 - 02-08-2005, 19:12 uur

Chiefram

Geen idee... Vorige week in Las Vegas heb ik 4x een maaltijd naar mijn kamer laten brengen. De rekening werd automatisch op mijn kamer geboekt en moest een bonnetje aftekenen bij de persoon die mij mijn eten in mijn kamer kwam bezorgen.

Hierop (maar dat stond ook al op de menu-kaart die in mijn kamer lag) staat vermeld dat er per maaltijd $2 dollar extra servicekosten in rekening wordt gebracht en ook nog eens 18% gratitude...

Ondanks dat heb ik gewoon de bon afgetekend zonder daarop (want die mogelijkheid bood het bonnetje ook nog eens) TIP bij te schrijven. Wel heb ik uit beleefdheid 20% TIP cash aan de bezorger(s) gegeven en die waren heel erg blij.

Volgens mij heb ik het wel goed gedaan zo, dacht ik... Ben benieuwd hoe anderen hier in de praktijk mee om gaan.
#26 - 02-08-2005, 19:44 uur

Mississippi

Wel heb ik uit beleefdheid 20% TIP cash aan de bezorger(s) gegeven en die waren heel erg blij.

Volgens mij heb ik het wel goed gedaan zo, dacht ik... Ben benieuwd hoe anderen hier in de praktijk mee om gaan.

Lijkt me prima om het zo te doen. Ik geef het ook liever persoonlijk.
Kan je al die tip die je tijdens je zakelijke reizen betaalt ook declareren bij je baas?
#27 - 02-08-2005, 20:18 uur

droopy

thx chief, zal er in september rekening mee houden  ;)
#28 - 02-08-2005, 20:33 uur

Chiefram

Ja, die kan ik als TIP opgeven als ik mijn wekelijkse expense report indien...

Officieel mag ik niet mer dan 18% aan TIP deklareren, maar men mekkert tot nu toe helemaal nergens (nog) over... Anders zou ik met dubbeltjes en kwartje te werk moeten gaan, hihi...
#29 - 02-08-2005, 20:34 uur

Jez

Wordt je verondersteld ook in een motel fooi te geven?
#30 - 02-08-2005, 21:06 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15