Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Chiefram

Zo doe ik het altijd. Vandaar dat ik op 20% minimaal zit, want rond altijd alles af naar boven...
#46 - 07-08-2005, 23:48 uur

Tom

20%  :o  

we geven gem. een dollar of 5 dat vind ik meer als genoeg.

En nee ik let niet op de kleintjes als ik op vakantie ben, maar dat tippen vind ik belachelijk in amerika. En als het personeel daarvan moet leven dan moeten ze maar met hun baas gaan praten want dan krijgen ze te weinig salaris!
Gemiddeld eet je voor iets meer dan 100 dollar voor 4 personen (20% is dus 20 dollar X 24 dagen is wel even bijna 500 dollar alleen aan tipgeld bij het avond eten..

Voor de rest geweldig land!
#47 - 09-08-2005, 15:55 uur

Frank S

Vergeet niet dat de bediening daar niet in de prijs is inbegrepen, terwijl dat in Nederland wel zo is. Door te weinig te tippen raak je dus het personeel rechtstreeks in hun portemonnee. Je kunt het met het systeem niet eens zijn, maar door te weinig te tippen verander je dat niet. De enige manier om dat systeem aan te pakken is door er als consument massaal geen gebruik meer van te maken en dus weg te blijven. Pas dan zullen ondernemers bereid zijn hier iets aan te doen, want dan bedreigt het hun business.
#48 - 09-08-2005, 16:00 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Chiefram

Ja, maar ja... het is nu eenmaal zo hier in Amerika. Soms vind ik het ook een groot bedrag, het TIP geld... maar daar hou je rekening mee als je uit eten wilt. Je kunt ook eten in zaken waar je je zelf moet bedienen of bij fast food ketens of zelf iets halen bij de grocery, dan spaar je inderdaad een hoop TIP uit.

#49 - 09-08-2005, 16:02 uur

sweatbox

Ik vind het eerlijk gezegd nogal asociaal.
Zeker omdat je weet dat je de bediening benadeelt.

Of je het er wel of niet mee eens bent is niet relevant.
#50 - 09-08-2005, 16:32 uur

schorp

20%  :o  

we geven gem. een dollar of 5 dat vind ik meer als genoeg.

En nee ik let niet op de kleintjes als ik op vakantie ben, maar dat tippen vind ik belachelijk in amerika. En als het personeel daarvan moet leven dan moeten ze maar met hun baas gaan praten want dan krijgen ze te weinig salaris!
Gemiddeld eet je voor iets meer dan 100 dollar voor 4 personen (20% is dus 20 dollar X 24 dagen is wel even bijna 500 dollar alleen aan tipgeld bij het avond eten..

Voor de rest geweldig land!

If you can't tip, don't eat out!!!

Ik heb zelf ook als waiter gewerkt in NYC en in Los Angeles.  In NY had je de waiters wage ($2.99/hr) + tips en in CA, de minimale wage (6.75/hr) + tips.  In allebei de steden verdiende ik meer dan genoeg om goed te leven door het tip systeem; de mensen die mij en mijn co-workers irriteerden waren meestal Europeanen omdat zij ons minder dan 15% tip van de totale rekening gaven (they stiffed us)  (The Brits were an exception to this!!!).  Als je niet wil tippen (15% of meer) dan moet je niet uiteten.

Het is geen belachelijk systeem, het werkt al jaren, en wat "Nederlands (of Self-Entitled" gezeur gaat dit echt niet veranderen...

En bedankt Het is inderdaad een fantastisch land!!!
#51 - 09-08-2005, 19:36 uur
« Laatst bewerkt op: 09-08-2005, 20:25 uur door schorp »

visuar

Als je voor 100 dollar hebt gegeten met 4 personen dan was je dus 25 dollar per persoon kwijt, of zo'n dikke 20 euro. Dat is nou niet verschrikkelijk duur lijkt me?

Als je 20% tipt ben je dan 120 dollar kwijt, 30 dollar (of 25 euro) per persoon. In Nederland betaal je dat ook al snel (die 25 euro that is). Dus wat is het probleem nou dan?

In Nederland betaal je het op de menu kaart. In Amerika betaal je het los als tip. Lijkt me niet zo'n issue.

En ander moet je inderdaad gewoon niet buiten de deur eten of goedkoper. Simpel toch?
#52 - 09-08-2005, 23:38 uur
« Laatst bewerkt op: 09-08-2005, 23:38 uur door visuar »
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

Jez

Je zult je nou eenmaal moeten aanpassen aan de gewoontes van een land, in welk land je ook bent. Je kunt dus niet zeggen, ik betaal maar $5,- want dat doe ik thuis ook. Zoals Frank zegt, de bediening zit niet bij de prijs is, zoals hier. Hoe doe je dat dan met de tax die je in Amerika nog op de prijs moet betalen? Betaal je die ook niet, of minder, omdat die er in Nederland alwel bij de prijs inzit?

En betaal je in Amerika ook om naar het toilet te mogen, zoals hier, omdat je dat nou eenmaal zo gewend bent?

Ik was laatst in Denemarken en daar moet je een vast bedrag aan tol betalen voor bepaalde bruggen. Ik had natuurlijk kunnen zeggen "Nee, ik betaal geen €25,-, ik vind 5,- meer dan genoeg, want in Nederland is het gratis". Denk niet dat dat gewerkt had...............

Bepaalde dingen weet je nou eenmaal van te voren en daar moet je niet moeilijk over doen.
#53 - 10-08-2005, 00:06 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Wat zijn jullie allemaal negatief over Tom!!

Misschien zegt hij wel in (merk)kledingzaken: "Oh... maar dat is veel te weinig hoor, in Nederland betalen wij toch echt minimaal 60% meer dan wat jullie vragen, dus maak maar een bonnetje voor de volle mep zoals wij dat gewend zijn."

Misschien doet hij ook wel hetzelfde bij de benzinestations...

 ;D ;)
#54 - 10-08-2005, 00:11 uur
« Laatst bewerkt op: 10-08-2005, 00:11 uur door Chiefram »

Jez

Woehahahahaha!!!!!!!!!!! LOL  ;D ;D ;D ;D ;D
#55 - 10-08-2005, 00:14 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

PetraVS

Heel goeie, Chief!  Wat Tom en anderen, die niet gewoon de 15% betalen, al meer en meer bewerkstelligen is dat restaurants automatisch 18% service in rekening brengen.   En dan heb je dus helemaal niet in de hand of de service al dan niet goed was. Tja...
#56 - 10-08-2005, 00:28 uur

Bakvet

Dat is nou net wat Tom wil. Hij wil gewoon ontspannen uit eten gaan en niet als partial werkgever optreden van degene die z'n bord op  tafel zet en daar 5 dollar voor wil vangen.

Hij wil gewoon dat de fooi bij de prijs is inbegrepen en dan geeft hij er nog eens een paar dollar extra bij.

Tot het zover is zou ik Tom wel willen adviseren: pas je in het buitenland aan aan de plaatselijke gewoontes.
#57 - 10-08-2005, 00:54 uur

Frank S

Ik heb overigens (door frequent USA-bezoek) wel de neiging om in Nederlandse restaurants meer fooi te geven dan vroeger. Voorheen was het hooguit een afronding, maar nu is het steeds vaker ook een percentage van de rekening.
#58 - 10-08-2005, 09:43 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

visuar

Persoonlijk zou ik dat 18% (ofzo) er altijd bij in (zoals in Nederland) niet erg vinden. Dat maakt het namelijk makkelijker (niet dat het nu super moeilijk is ofzo, maar meer omdat ik het nu niet gewend ben moet ik er zometeen extra goed bij nadenken dat ik het niet vergeet).
#59 - 10-08-2005, 10:08 uur
Groetjes! Rob
Geen geluk DV-2006 & 2007. Op naar DV-2008 :)

sweatbox

Ik heb overigens (door frequent USA-bezoek) wel de neiging om in Nederlandse restaurants meer fooi te geven dan vroeger. Voorheen was het hooguit een afronding, maar nu is het steeds vaker ook een percentage van de rekening.

Heb ik dat eigenlijk net andersom. Ik erger me toch net wat te vaak aan de bediening. Ik rond het bedrag af.
#60 - 10-08-2005, 13:33 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15