Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Chiefram

Ondank dat je je toch wel aan die 18% moet houden, heb ik wel begrip voor Tom. Ik maakte wel een geintje over die kledingzaak en de benzinestation, maar vergeet niet dat als je Nederland bent, dat het geven van 18% TIP heel onnatuurlijk over komt.

Ik zeg eerlijk dat ik vroeger ook niet goed raad wist hoe te handelen tijdens vakanties. Volgens mij bestond die 18% regeling toen nog niet, maar nu ik hier woon en de dingen anders zie en meemaak, ben ik minimaal 18% eigenlijk heel normaal gaan vinden en hou er altijd rekening mee dat ik voldoende 'cash' bij me heb om op tafel te leggen, als ik niet met een CC of DC kan betalen.

Maar zoals Tom al schreef dat je dan in een vakantie alleen al 500 dollar aan TIP kwijt bent, ja... vanuit zijn visie kan ik hem wel begrijpen. Dat is heel hele hoop geld waar je lang voor moet werken en sparen. Maar het is wel de regel en gewoonte in Amerika als je uit eten gaat...

Als ik $5 dollar TIP zou neerleggen en we hebben voor ruim $100 dollar gegeten, dan hoop ik niet dat ze mij nog zullen herinneren de volgende keer, want ik zou er nooit meer naar binnen durven...

 ??? :-[ :-\
#61 - 10-08-2005, 16:43 uur

PetraVS

Tuurlijk is het te begrijpen, maar het lijkt me, dat je, voor je naar een ver buitenland gaat, uitvindt, wat daar de omgangs- en leefregels zo'n beetje zijn en daar dan rekening mee houdt in je planning.
Je hoeft hier tenslotte niet in een restaurant te gaan eten, waar je een tip moet achterlaten. En als je bij een buffetrestaurant gaat eten, hoef je bijvoorbeeld geen 15% achter te laten.  Je hebt dus een keuze.
#62 - 10-08-2005, 18:18 uur

Tom

Oke oke ik geef me over, jullie hebben gelijk..

Ik zal met dit jaar bij het bezoek aan de restaurants gedragen en gewoon de 20% geven.
Ik moet me tenslotte aanpassen aan de lokale gewoontes, normaal iriteer ik me ook aan mesen die zeiken over typische nederlandse dingen die ze in het buitenland niet hebben en nu was ik zelf hierover aan het zeiken.

De waiters dit jaar zullen zeker voldoende getipt worden door me!!  ;D

Oh ja overigens is het niet zo dat ik altijd maar een dollar of  5 gaf, meestal alleen als het tipbedrag er door de waiter al opgschreven want dat vond/vind ik verschrikkelijk. Ik gaf al regelmatig gewoon de 15%/20%
#63 - 11-08-2005, 15:07 uur
« Laatst bewerkt op: 11-08-2005, 15:11 uur door Tom »

Jez

He gelukkig! En ik ben blij dat we weer van je horen, Tom. Ik was al bang dat we je hadden afgeschrikt  :-[ :-[ :-[ Meestal zijn we hele aardige, behulpzame mensen, maar nu schoot het een aantal van ons (waaronder mijzelf) eventjes in het verkeerde keelgat  ;)
#64 - 11-08-2005, 20:20 uur
« Laatst bewerkt op: 11-08-2005, 20:21 uur door Jez »
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

TIP geld is een ontzettend gevoelig onderwerp hier op het forum, hihi...
#65 - 11-08-2005, 23:04 uur

Tom

TIP geld is een ontzettend gevoelig onderwerp hier op het forum, hihi...


Dat merk ik  ;D

En nee hoor zo snel laat ik me niet afschrikken, jullie hadden tenslotte gelijk.
Zo had ik het alleen nog nooit bekeken.
Ik ben al aantal keren in de States geweest en ik wist inderdaad wel dat de amerikanen vrijgevig waren en veel waarde hechten aan de tip, maar niet dat het zo gevoelig lag.
Uiteraard ga ik daar rekening mee houden in de toekomst.

neemt niet weg dat ik het toch een beetje raar systeem blijf vinden, dat de mensen afhankelijk zijn van de vrijgevigheid van de bezoekers.
#66 - 11-08-2005, 23:38 uur

Chiefram

Daarom had ik ook geschreven dat ik je heel goed kan begrijpen, gezien vanuit de ogen van een vakantieganger die eventjes tijdens een gemiddelde vakantie alleen aan TIP geld al $500 dollar kwijt is. Het is tenslotte een groot bedrag waar je toch wel eventjes behoorlijk voor moet werken. Je krijgt er niets voor terug.

Ook ik vind TIP een achterhaald iets en niets van deze tijd, maar het is niet anders hier. Nu vind ik het ook normaal en denk er eigenlijk niet eens meer over na. (Alsof ik een keus zou hebben, hahaha).

Wat ik nog wel vreemd vind is dat al ik mijn haar laat knippen bij de kapper en $30 dollar afreken, dat ik dan de kapper ook nog eens $5 a $6 dollar in zijn handje moet drukken, alszijnde TIP. Kijk, zo kun je iedereen wel TIP'en... straks ook de meisjes achter de kassa bij de supermarkt, of beter... de mensen die je boodschappen inpakken bij de kassa.

Daarnaast heb ik een keer iets groots gekocht bij Home Depot en die gigantische doos kreeg ik niet helemaal goed in mijn toch al niet kleine auto gepropt. Ineens kwamen er twee Mexicaanse jongens aanlopen (die hoorden bij Home Depot bleek achteraf) en hielpen mij de zware doos in de auto te krijgen. Ik heb ze $10 dollar gegeven (moesten ze wel delen). Ik heb nog nooit zulke blije mensen gezien.
Ze bedankten me wel honderd keer en liepen vol berbazing en met veel blijdschap weg. Schijnbaar hadden ze nog nooit TIP gehad van iemand, zo leek het. Maar die hebben mij dan ook goed geholpen, want het was zwaar werk dat ik alleen niet voor elkaar kon krijgen. Dan vind ik TIP weer wel op zijn plaats.

Overigens heeft TIP niets met TIP meer te maken, zoals het ooit bedoeld is. Het is meer een opgelegde verplichting, zelfs de grootte van het bedrag voldoet aan minimale eisen.
#67 - 12-08-2005, 15:28 uur
« Laatst bewerkt op: 12-08-2005, 15:29 uur door Chiefram »

PetraVS

Tja, ik ben nu in Aruba op vakantie, ex- Nederland dus, maar nog heel Nederlands in allerlei opzichten.  En er wordt op iedere rekening 15% service charge gerekend, automatisch.  Prima, maar keuze heb je niet, slechte service of niet, 15% betaal je.  En dat is in Nederland hetzelfde.  Dan heb ik toch liever, dat ik (tenminste het gevoel heb dat ik) zelf bepaal hoeveel iemand aan tip verdient! (Ok, ik ben Amerikaans, laat dat duidelijk zijn).
#68 - 13-08-2005, 03:56 uur

sweatbox

PetraVS, ik zie het verschil eigenlijk niet zo.
In de VS betaal je apart de bediening en je tevredenheid druk je uit in de hoogte van het percentage. Slecht 10%, goed 15%, uitstekend 20%. Geen tip kan niet, behalve in extreme gevallen.
In Nederland, Europa, kun je je waardering ook laten blijken door de hoogte van de fooi. Als je niet tevreden bent geeft je niks (of demonstratief 5 cent). Was de bediening naar wens, dan geef je wat extra. Normaal gesproken rond ik de rekening naar een mooi bedrag af.

In mijn beleving is de Amerikaanse tip ook iets anders dan de Europese fooi.

Wat de meeste Nederlanders stoort, volgens mij,  isdat ze uiteindelijk altijd meer betalen dan de prijs waarvoor "het produkt" wordt aangeboden. Ook in winkels komt er bij de kassa altijd nog tax bij.

Ik wil hier geen oordeel geven. Beide systemen kennen naast bezwaren ook positieve aspecten. Los hiervan is het wel zo fatsoenlijk je te schikken naar de lokale gebruiken en gewoontes.

B.t.w. Aruba is niet ex-Nederland, maar nog steeds onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden.

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/aa.html

#69 - 13-08-2005, 08:59 uur
« Laatst bewerkt op: 13-08-2005, 09:00 uur door sweatbox »

PetraVS

B.t.w. Aruba is niet ex-Nederland, maar nog steeds onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden.

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/aa.html



Hee, bedankt, ik dacht, dat het helemaal onafhankelijk was!  
#70 - 13-08-2005, 14:22 uur

Chiefram

Ja, dat dacht ik ook. Misschien was ik in de war met Suriname.  :-X :-\
#71 - 13-08-2005, 16:18 uur

schorp

Waar ik mij aan stoor is dat dit ons systeem is (USA), het werkt al jaren voor ons en het is niet achterhaald, het is anders dan het Europese systeem, maar het zijn sommige Europeanen (Nederlanders, meestal toeristen) die dat dan weer willen veranderen omdat het hun niet uitkomt...  It's so irritating and arrogant...

Het systeem werkt al jaren hier en als je niet minimaal 15% wilt geven voor fooi voor service (tenzij het superslecht is) dan moet je gewoon niet uiteten...  Ik geloof echt niet dat de meeste Nederlanders problemen hebben met het tip systeem omdat het "achterhaald" is of voor "altruistic" redenen, ik denk dat het voor hun meer een matter of inconvenience of greed of both is.

Wanneer ik naar Nederland of Europa ga, pas ik mij aan de gewoontes daar en klaag ik er niet over hoe het daar aantoe gaat.  Ik merk wel duidelijk een verschil in attentiveness wanneer ik uit eten ga in Nederland vs. uit eten in Amerika, de service is voor mij altijd beter in Amerika en dit komt deels door het tip systeem.

Je hoeft natuurlijk de persoon die je boodschappen inpakt niet te tippen, maar een kapper weer wel (het is een service en hoe vaak ga je naar de kapper), dit zijn de nuances die hier in de VS al jaren zo zijn en niet gaan veranderen.

Ik zou zeggen voor de Nederlandse emigrant in spe of die hier al zijn (including you Chiefram ;)) Aanpassen, integreren en niet zeiken, want dat willen julie ook van all die allochtonen in Nederland!!!!
#72 - 14-08-2005, 21:21 uur
« Laatst bewerkt op: 15-08-2005, 06:21 uur door schorp »

sweatbox

Je hoeft natuurlijk de persoon die je boodschappen inpakt niet te tippen, maar een kapper weer wel (het is een service en hoe vaak ga je naar de kapper

Waarom is dat zo natuurlijk?
#73 - 14-08-2005, 22:36 uur

schorp

Je hoeft natuurlijk de persoon die je boodschappen inpakt niet te tippen, maar een kapper weer wel (het is een service en hoe vaak ga je naar de kapper

Waarom is dat zo natuurlijk?

? Baggers mogen geen tips aannemen van de Ralphs (de Albert Hein van L.A.), toen ik een keer veel boodschappen deed en deze naar de auto liet brengen wilde ik een tip ($4) geven, maar hij zij dat dit niet mocht.

Wanneer je hier woont, weet je wanneer het toepasselijk is om te tippen en hoeveel (dit leer je en pass je aan), en je leert al heel snel wanneer het toepasselijk is om te tippen en wanneer niet...

mensen die je boodschappen in zakken doen hoef je niet te tippen, maar mensen die je boodschappen afleveren soms wel (tenzij er een service charge in begrepen is, dan doe ik er meestal $3 - $5 bij)  food delivery, (hangt af van de hoeveelheid ($3 - $5), restaurants  (waiters) 15% minimum, taxi (10 -15%, tenminste in NYC, deden wij dit altijd zo), in hotels, laat ik elke dag $3 -$5 achter...  voor de mensen die bagage brengen, is het meestal $3-$5 (hangt af van hoeveel baggage), voor vallet, $2-$3....  

kapper, $2 voor mijn haar wassen, 10-15% voor de kapper zelf.

mazel tov

#74 - 14-08-2005, 22:47 uur
« Laatst bewerkt op: 14-08-2005, 22:56 uur door schorp »

Bakvet

Hoeveel tip geef je bij de carwash? Geef je degene die je auto nat spuit een vast bedrag en degene die hem poetsen een percentage? Of andersom?

(Het klinkt allemaal logisch en doordacht! Onbegrijpelijk dat die arrogante Europeanen er kritiek op durven te hebben.)
#75 - 14-08-2005, 23:32 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15