Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Wie geef je eigenlijk TIP in een restaurant?

Discussie gestart

Norbert

Ik ben juist terug van 5 dagen Praag. Hier viel me op, dat bij het afrekenen er gewoon zo'n 15% bovenop de rekening wordt gezet als fooi.
In Praag hoor je geen fooi achter te laten op de tafel.
#106 - 31-08-2005, 13:45 uur

Jez

Om nog even door te gaan op dat tippen:

Weet je waar we nooit bij stil hadden gestaan, schaam, schaam? Om de chauffeur van de shuttlebus te tippen! Die je van het vliegveld naar de autoverhuurder brengt en visa versa dus.

Maar volgens mij zijn we niet de enige............ Deze vakantie kwamen we er nl pas achter, omdat een mede-passagier netjes alvast zijn tipaan het uittellen was. Toen ging er bij ons een lampje branden. Vanaf toen tippen wij deze beste man ook. Tenminste, als hij vriendelijk is en ons helpt met onze bagage. Dat laatste stuk chagrijn dat we hadden en die niet van zijn stoel kwam, heeft uiteraard niets gehad.

Ik weet ook wel hoe het komt, dat we hier nooit bij stil hebben gestaan. Zodra je in die shuttle zit, heb je net een lange vliegreis achter de rug, bent blij om ei-de-lijk weer terug in Amerika te zijn en een beetje nerveus voor de dingen die komen gaan.

Terug ben je vaak (te) vroeg opgestaan, chagrijnig omdat je weer naar huis moet en/of net de rekening hebt getekend bij je verhuurder  ???
#107 - 04-10-2005, 23:15 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Ik ga vaak met zo'n shuttle busje van het autoverhuurbedrijf op de luchthavens. Mij is juist opgevallen dat NIEMAND tip geeft aan de chaufeur, ook niet als hij je koffers voor je pakt of aanneemt.

Heel zelden, maar dat is echt een zeer kleine uitzondering, heb ik een keer iemand de chauffeur TIP zien geven.

Ik doe het alleen als ik geholpen wordt met de koffer. Dan geeft ik hem twee dollar. Mijn ervaring is dat ze je vaak toch wel vreemd staan aan te kijken als je ze TIP in de handen drukt.

Overigens, laatst was ik in Atlanta, GA omdat ik daar twee dagen op de beurs moest staan. Tussen het beursgebouw en de aangesloten hotels, reden er gratis touringbussen, die alle standhouders 's morgens naar het beursgebouw brachten en 's avonds weer naar het hotel.

Omdat er veel mensen ook hun koffers meenemen, kon men deze kwijt onderin de bus. De eerste dag zag ik de chauffeur alle koffers die buiten stonden, keurig netjes in de bus zetten. Deze man werd dus wel degelijk van een flinke TIP voorzien.

De volgende dag hetzelfe verhaal: veel mensen met koffers, maar deze chauffeur vertikte het om ook maar van zijn stoel te komen. Sterker nog, hij snauwde grof naar de mensen met koffers dat ze zelf ook wel de laadklep konden openen en dat ze hun koffers maar lekker zelfs in de laadruim moesten plaatsen. Hij snauwde er nog wel even achteraan dat hij hier echt geen zin in had...

Jee, je had de reaktie van al die Amerikanen moeten horen! Ze waren echt boos op het onbeleefde gedrag van de chauffeur. Het was ook de onbeschofte manier waarop hij dit tegen de mensen zei.

Nee, dit was geen service...
#108 - 04-10-2005, 23:45 uur

MiamiHeat


Nee, dit was geen service...

En dus geen TIP  ;D ;D
#109 - 05-10-2005, 14:46 uur

Chiefram


Nee, dit was geen service...

En dus geen TIP  ;D ;D

Nog niet een cent!  ;D
#110 - 05-10-2005, 15:01 uur

Bill

Ik laat altijd iets van $ 5 achter voor het kamermeisje, volgens mij verdienen die net zo beroerd als een serveerster. Verder laat ik altijd zo'n 20%, cash, achter op de tafel tenzij ik met mijn CC aan tafel kan betalen. Valet en Ushers kijgen $ 3. 
#111 - 10-11-2006, 01:27 uur

B-man

Ik laat altijd iets van $ 5 achter voor het kamermeisje, volgens mij verdienen die net zo beroerd als een serveerster. Verder laat ik altijd zo'n 20%, cash, achter op de tafel tenzij ik met mijn CC aan tafel kan betalen. Valet en Ushers kijgen $ 3. 

Mag ik dan zeggen dat je zeker gul bent  ;)
#112 - 10-11-2006, 02:02 uur
"There is nothing wrong with America that cannot be cured by what is right with America"

NYC in 4 dagen! : http://www.verenigdestaten.info/new-york-city-in-een-weekend-4-dagen/

Bill

Dat mag. Die vakanties kosten me toch altijd een fortuin, die paar extra dollars voor mensen die zich vaak een slag in de ronte moeten werken/lopen heb ik er graag voor over.
#113 - 25-11-2006, 13:44 uur

texas freak

Ik heb een aantal jaren bij HoJo gewerkt, in Lake George NY, en lekker verdiend, niet door het minimum loon van twee zoveel p/u,  maar toch ongeveer $ 100 per avond aan fooi, de gewoonte bij ons was dat je de busboy een gedeelte van je fooi gaf omdat hij de tafels snel voor je afruimt zodat je weer nieuwe gasten neer kan zetten, wat er aan fooi op jou tafels binnen kwam was van jou. het mindere gedeelte was dat als je de bussen met Canadezen kreeg deze geen tip achter lieten op tafel omdat ze dat zogenaamd niet wisten, trukje dan was de minimum tip er al bijschrijven 10% , zodat je niet gestiffed werd, kan je het je voorstellen, 60 man die veeleisend is, bekakt en dan na uren niks laat liggen ? wij hebben toen gezamenlijk tegen de manager gezegd dat als hij niet akkoord ging, we de kenoeks niet zouden bedienen hihi heeft wel geholpen !!en dan nog de mensen die weglopen zonder te betalen, iedereen naar de wc en ineens zijn ze weg !! echt aso!!
#114 - 26-11-2006, 14:03 uur

Bakvet

Maar was het nou echt zo hard werken zoals Bill suggereert? Je hoefde niet eens zelf de tafels schoon te maken blijkbaar.
#115 - 26-11-2006, 20:11 uur

Zofsky

Wat moet je doen als je echt beroerde service en eten hebt gehad en de gratitude 18% is al bijgeschreven op de rekening?
Mag je dat weer minder maken of kan dat niet?

Wij hadden gegeten in een restaurant en werden heel slecht bediend, op een gegeven moment vroeg de ober of "de heren" nog bier wilden, die zeiden nee, en niet veel later komt hij aanrennen met twee bier zet het snel neer (geen oogcontact) en is weer weg. In mij eten zat garen! Toen ik dat zei nam hij het mee en dat was dat! Het eten wat ook nog eens niet warm!
Al met al heel slecht.
We hebben het nu inclusief die 18% betaald, maar mag je dat negeren?
#116 - 29-02-2008, 20:19 uur

PetraVS

Ja, dat mag je negeren, mits je ook een aanklacht hebt ingediend over dat gedrag (zie ik niet in jouw berichtje) en met een manager hebt gesproken.  Het is hier de gewoonte om het aan mensen te laten weten, als je niet tevreden bent.  Niet gewoon je maar zitten ergeren, maar naar de manager vragen en aan diegene uitleggen, wat er mis is.  Is er dan nog geen verbetering (bv in de vorm van een van de maaltijden gratis), dan kun je die 18% wegstrepen en er minimaal 10% bijschrijven.  De tip is namelijk vrijwel nooit alleen voor de serveerder, maar ook voor de rest van het bedienend personeel (tafelschoonmakers, hostesses e.d.).  Helemaal niets geven kan alleen, als je echt een verschrikkelijke maaltijd hebt gehad en niemand je correct bejegende.  Laat niet, zoals ik weleens op Nederlandse sites lees, een cent achter als tip, want dat is de ultieme belediging en dient nergens toe.  Belangrijk is in ieder geval om je ongenoegen kenbaar te maken, het is maar heel zelden, dat er dan niet van alles zal worden gedaan om dat recht te zetten.
#117 - 01-03-2008, 00:58 uur

Zofsky

Bedankt voor je reactie!
We waren de nacht ervoor aangekomen in de VS en dit was de eerste plek waar we gingen eten (voor onze medereizigers eerste keer in de VS) en we stonden een beetje perplex. We waren van de vorige keer beter gewend, want normaal is iedereen altijd heel aardig en behulpzaam.

Toen ik tegen die man had gezegd dat ik garen in mijn eten had zitten (kon zo uit de naaikist zijn gevallen) haalde die het ook weg en klaar is kees. Je denkt hij zegt op z'n minst sorry of zo, maar hij beende weg. Wij dachten die gaat navraag doen waar het vandaan kwam (die draad), maar dat was dus niet zo.
We hebben niet naar de manager gevraagd of iets anders ondernomen, maar wel de rekening op de cent nauwkeurig betaald.

Mocht het ooit nog voorkomen (ik verwacht het eigenlijk niet) dan weet ik in elk geval wat ik kan doen.

#118 - 03-03-2008, 11:02 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15