Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Amerikaans paspoort

Discussie gestart

Chiefram

Weet iemand wanneer je als DV winnaar in Amerika woont, of je dan ook een Amerikaans paspoort kunt aanvragen?

Een SSN card en Green Card krijg ik wel als Lawful Permanent Resident, maar wat als ik in Amerika woon en bijvoorbeeld naar vrienden in Canada wil of eventjes op bezoek bij familie of vrienden in Nederland? Dan zul je toch wel een Amerikaans paspoort moeten hebben als inwoner zijnde lijkt mij.

Wanneer kom je dan in aanmerking voor een Amerikaans paspoort? Moet je daarvoor dan bijvoorbeeld eerst minimaal zoveel jaar in de US wonen? Of reis je gewoon op je Nederlands paspoort?
#1 - 31-10-2004, 12:35 uur

Annemiek

Je reist met je Nederlands paspoort en green card, je kan alleen een Amerikaans paspoort krijgen als je Amerikaan bent.
Annemiek
#2 - 31-10-2004, 13:49 uur

Chiefram

Amerikaans staatsburger dus en geen Amerikaans resident?

Bedankt voor je antwoord!  ;)
#3 - 31-10-2004, 14:03 uur

Ebelix

Ja dat klopt
#4 - 31-10-2004, 14:47 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

xerxesc

Weet iemand wanneer je als DV winnaar in Amerika woont, of je dan ook een Amerikaans paspoort kunt aanvragen?

Wanneer kom je dan in aanmerking voor een Amerikaans paspoort? Moet je daarvoor dan bijvoorbeeld eerst minimaal zoveel jaar in de US wonen? Of reis je gewoon op je Nederlands paspoort?

In jouw geval zal dit na 5 jaar in de USA gewoond te hebben (5 jaar na de datum op je green card), je mag na 4 jaar en 9 maanden Amerikaans burgerschap aanvragen, het is een heel eenvoudig process!!!

Je zal waarschijnlijk Nederlands burgerschap verliezen, er zijn een paar scenarios waaronder men Nederlanderschap kan behouden.

mazzel

#5 - 31-10-2004, 18:42 uur

Chiefram

Ik heb er verre van bezwaar tegen om het Nederlands burgerschap te verliezen, zolang ik maar mijn gedeelte van de AOW krijg als ik 65 ben.

Voor de rest mogen ze Nederland van mij hebben, haha... met name mijn stemrecht!  :D
#6 - 31-10-2004, 19:31 uur

Jez

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23162

Hier lees je over de hoogte van je AOW als je in het buitenland woont.
#7 - 31-10-2004, 23:27 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Chiefram

Bedankt, een duidelijke website zo te zien.

Ik weet dat je vanaf je 15e AOW aan het opbouwen bent en voor elk jaar dat je in Nederland woont vanaf je 15e, heb je recht op 2%

In mijn geval: 43 jaar - 15 jaar = 28 x 2 = 56%

De rest moet ik nog regelen, maar ook in Amerika keren ze zoiets uit heb ik mij laten vertellen, waardoor ik het gat weer enigzins kan dichten. Maar... zowel zakelijk als prive heb ik hier ook pensioen en lijfrente polissen natuurlijk...

 :D
#8 - 01-11-2004, 09:55 uur

roonlimburg

Volgens die website bouw je 2% op voor ieder jaar dat je in Nederland woont, dus niet vanaf je 15de. Op vijftigjarige leeftijd zit je dus op 100%. Nu maar hopen dat tegen de tijd dat je 65 bent de AOW nog bestaat  ::)
#9 - 02-11-2004, 14:47 uur

Chiefram

15 jaar + 50 jaar = 65 jaar
2% per jaar x 50 jaar = 100% AOW

Vanaf je 15e staat toch echt op de website van SVB die voor de uitkering verantwoordelijk is...

In mijn geval dus:

15 jaar + 28 jaar = 43 jaar
2% per jaar x 28 jaar opgebouwde premie vanaf je 15e jaar) = 56% AOW

Precies zoals mijn verzekeringsagent het mij heeft voorgerekend.
#10 - 02-11-2004, 14:58 uur
« Laatst bewerkt op: 02-11-2004, 15:09 uur door Chiefram »

roonlimburg

Bedankt, een duidelijke website zo te zien.

Ik weet dat je vanaf je 15e AOW aan het opbouwen bent en voor elk jaar dat je in Nederland woont vanaf je 15e, heb je recht op 2%

In mijn geval: 43 jaar - 15 jaar = 28 x 2 = 56%

De rest moet ik nog regelen, maar ook in Amerika keren ze zoiets uit heb ik mij laten vertellen, waardoor ik het gat weer enigzins kan dichten. Maar... zowel zakelijk als prive heb ik hier ook pensioen en lijfrente polissen natuurlijk...

 :D

Je hebt gelijk hoor, op die ene site staat het een beetje onduidelijk.

Zover ik weet heb je recht op een volledige Amerikaanse AOW wanneer je minstens 10 jaar in de VS woont.  Je Nederlandse AOW wordt overigens verrekend met de Amerikaanse AOW.
Als het tegen die tijd nog bestaat. Doordat de nationale schuld in de VS vreselijk is toegenomen de afgelopen paar jaar (nog nooit eerder in de geschiedenis zo'n grote stijging geweest) zit de VS op het randje van wat ze maximaal aan aflossingen kunnen ophoesten. Wanneer het tekort nog hoger wordt kunnen ze wel eens in de problemen komen om sociale uitkeringen uit te keren, er is ook al een graai uit een pensioenpot genomen.
#11 - 18-11-2004, 16:08 uur
« Laatst bewerkt op: 18-11-2004, 16:09 uur door roonlimburg »

gary787

Je hebt recht op een social security uitkering als je 10 jaar lang de bijdrage betaald hebt, niet als je hier 10 jaar woont..
#12 - 05-12-2004, 14:58 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15