We snappen het zelf ook niet goed wat er mis gegaan.Mijn ESTA is gewoon aangepast en bij mijn vrouw vroeg men naar de ouders ( Nederlanders) en naar de werkgever (overheid).
We zouden zelf denken dat mijn vrouw op een lijst staat van ongewenste personen want dat ga je denken.
Sinds kort zijn er aan ESTA aanvragen inderdaad wat nieuwe vragen toegevoegd (o.a. naam en afkomst ouders en werkgever)
Omdat je vrouw een nieuw paspoort heeft en dus een nieuwe ESTA aanvraag moest doen kreeg ze met die nieuwe vragenlijst te maken.
Weet je zeker dat je geen fouten hebt gemaakt bij het invullen ?
Zo wordt bv weleens "ja" ingevuld bij besmettelijke ziektes als men verkouden is of "ja" bij de vraag over overtreding/misdrijf als het een bekeuring betreft.
Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die bij iedere vraag per ongeluk "ja" hadden aangekruist.
In zo'n geval van duidelijke vergissing kun je een mailtje sturen naar CBP. Lees de instructies op deze pagina goed voor je begint te mailen !!
https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1074/kw/esta/session/L3RpbWUvMTM5NDQzNTQ0OS9zaWQvS2tvdkNTT2w%3DAls inderdaad duidelijk is dat er een vergissing is gemaakt bij het invullen kan men deze vergissing handmatig herstellen en je alsnog een ESTA geven.
Na zo'n handmatige correctie krijg je een zgn redress nr. Immigratie-ambtenaren zien aan dit nr. dat er gecorrigeert is en de reden van de correctie
Dit nr. heb je ook nodig als je on-line incheckt bij je luchtvaartmaatschappij of als je later een nieuwe ESTA moet aanvragen.
( de vraag naar zo'n redress nr. zie je vanzelf )
Als er GEEN sprake is van een vergissing bij het invullen vrees ik dat het zal uitdraaien op het aanvragen van een visum bij het consulaat in Amsterdam.
Je kunt dan daar in ieder geval je zaak mondeling toelichten.
PS: Ik denk persoonlijk (maar da's zomaar een wilde gok van mij) dat het 2X kort achter elkaar aanvragen van een ESTA met verschillende paspoortnummers de trigger is geweest voor de weigering.
Als dat zo is zal je met bewijzen moeten komen dat het echt een vergissing was, dat het echt jouw paspoort is en geen gestolen paspoort.
Of dit met alle aangescherpte veiligheidsmaatregelen (nog) via de mail gecorrigeert kan worden weet ik niet. (ik heb daar gelukkig geen ervaring mee)
Ik verwacht eerlijk gezegd dat je een visum aan zal moeten vragen en dat men je op het consulaat in persoon, met je paspoort, zal willen zien.