Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Spouse visa bij een L1 visa - is geregistreerd partnerschap voldoende?

Discussie gestart

jetusa

Terpies, onlangs schreef je bij een ander bericht dat die persoon onduidelijke antwoorden en verkeerde informatie gaf.
Ik moet nu toch even kwijt dat ik je berichten in deze post ook niet van duidelijkheid aan elkaar vind hangen.

Je eerste bericht was vrij duidelijk en gaf je het advies contact op te nemen met de US Embassy zoals ook in het stukje van judex geadviseerd wordt.

Als u een geregistreerd partnerschap bent aangegaan en u gaat emigreren dan is het raadzaam om bij de ambassade van het emigratie land te informeren of het geregistreerd partnerschap wordt erkend.

Maar de berichten daarna over of de US nou wel of niet het geregistreerd partnerschap accepteert of dat het geregistreerd partnerschap gelijk is aan het huwelijk vind ik je berichten weinig aan duidelijkheid bijdragen.

In de link die je geeft naar Judex.nl staat gelijk al aan het begin:
Toch zijn er ook een aantal verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
en verderop:
Sinds 1 januari 2005 wordt een geregistreerd partnerschap - in beginsel - ook in het buitenland als partnerschap erkend. Dat geldt echter niet voor alle landen. Zo erkent België het geregistreerd partnerschap niet.

Een geregistreerd partnerschap is dus niet 1-op-1 gelijk aan een huwelijk.
En wordt dus niet overal geaccepteerd.

Vraagsteller heeft het advies opgevolgd en de ambassade/consulaat gebeld. En het antwoord van de US Embassy was duidelijk: "you have to be married".

Dus nee, Amerika erkent het geregistreerd partnerschap niet.



Bericht aangepast: nuance aangebracht.
#16 - 11-11-2015, 11:56 uur
« Laatst bewerkt op: 11-11-2015, 12:17 uur door jetusa »

jetusa

Ging het bij jouw man om een H-1B visum? In dat geval kreeg jij waarschijnlijk een H-4 visum en daarmee mag je inderdaad niet werken in de V.S.
Citaat
The holder of an H-4 visa may not work on a derivative visa. If he or she is seeking employment, the appropriate work visa will be required.
For more information, visit the USCIS website.

Bij een L-2 visum mag dat wel.
Citaat
Working on an L-2 visa

Spouses may seek employment authorization on derivative L-2 visas. For further information, please contact the USCIS on your arrival in the United States or research further on www.uscis.gov.

Bron: http://amsterdam.usconsulate.gov/h_visas.html

Het staat mij bij dat het destijds een L visum was, maar zoals ik al schreef heb ik de regels al een tijd niet gevolgd en het zou zo maar kunnen dat ze daar iets aan gewijzigd hebben. Ook daar staat me trouwens nog wel iets van bij. Op enig moment waren er bijna geen gegadigden meer voor de uitzendingsprogramma's  aangezien de echtgenoot/note dan moest stoppen met werk, of het geluk moesten hebben een werkgever te hebben die ook een uitzending kon regelen. Dus wellicht dat er een lobby geweest is om dat aan te passen.
Ik heb destijds mijn baan opgezegd. Ook om die reden zijn we getrouwd (was toch ooit wel de bedoeling, maar wel vervroegd gedaan).En voor het gemak ook maar mijn man's naam aangenomen, want dat gedoe met je eigen meisjesnaam aanhouden, daar snapten die Amerikanen destijds helemaal geen snars van.
#17 - 11-11-2015, 12:09 uur

melvin

Ik heb het burgerlijk wetboek (BW) het laatste jaar aardig bestudeerd kan ik wel zeggen en misschien kan ik enige verheldering verschaffen. Het BW is gewoon op internet te vinden: http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%201.html#502

Alles over het geregistreerd partnerschap (GP) staat in titel 5A van boek 1 BW. Artikel 80a legt uit wat het geregistreerd partnerschap is, in titel 5 wordt het huwelijk besproken. In titel 5A staan niet heel veel artikelen, dit komt doordat in de artikelen die er wel staan veel wordt verwezen naar artikelen uit titel 5. Omdat bijna alle artikelen van titel 5 ook gelden voor 5A kunnen we concluderen dat het GP bijna dezelfde functie heeft als het huwelijk. Echter feitelijk is het nog steeds geen huwelijk. Artikel 80c lid 1e geeft inderdaad wel aan dat een GP vrij simpel is om te zetten in een huwelijk.

Een GP is ingevoerd om mensen van hetzelfde geslacht, die eigenijk wilden trouwen, enkele zelfde rechten te verschaffen als gehuwde. Nu ook same sex marriage is ingevoerd in Nederland is een GP in die zin eigenlijk overbodig geworden. Het probleem dat hier ontstaat is dat velen landen een GP, of iets soortgelijks, niet kennen in hun wet. Daardoor gaan alle landen verschillend om met het al dan niet erkennen van een GP als een huwelijk. Hierdoor is er de laatste jaren in de juridische wereld veel discussie of titel 5A, dus de GP, niet helemaal moet worden geschrapt uit onze wet. De voorstanders van een GP willen dit behouden omdat ze vinden dat een GP als minder 'officieel' aanvoelt dan een huwelijk, en dit is voor velen gevallen wenselijker.

Zelf zou ik niet weten of de US een GP dan wel erkent, maar uit het antwoord van de ambassade kun je denk ik opvatten dat een GP dus niet wordt erkent als zodanig. 
#18 - 11-11-2015, 17:08 uur
« Laatst bewerkt op: 11-11-2015, 17:23 uur door melvin »
2005: Florida,   2008: west,   2010: mid-west,   2012: north-east --> www.melvinchani.reismee.nl,   2014: mid-west --> www.roufs.reislogger.nl
2015/2016 Internship Wallstreet, NY --> www.brightlightsbigcityny.wordpress.com & www.verenigdestaten.info/stage-in-new-york/

Terpies

Ah, dan denk ik dat we een spraakverwarring hebben en bedoelen we uiteindelijk hetzelfde  :D

 8) :P
#19 - 11-11-2015, 22:12 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15