Je kunt je heel veel gedoe (en geld) besparen door doodgewoon overal "Nee" in te vullen bij je ESTA.
Ik vind dit advies van Skydriver, dat neerkomt op liegen op je ESTA, ietwat kortzichtig en ik heb er dan ook wat moeite mee.
Het lijkt een beetje op een advies om 's nachts bij een lege kruising maar gewoon door het rode licht te rijden i.p.v. netjes op groen te wachten.
Zoiets kan goed aflopen maar als de roodlichtcamera op die kruising aan staat krijg je al een vette bekeuring.
Nog erger is het wanneer je die grote over je heen denderende vrachtwagen die groen licht had niet aan zag komen.
Maar eerlijk is eerlijk, zonder kruisend verkeer en met een roodlichtcamera die toevallig uitstond, ben je 2 minuten eerder thuis......
Toen jouw vriend zijn misstappen beging stond hij er niet bij stil dat dit in een latere fase van z'n leven invloed zou kunnen hebben op z'n vakantieplannen.
Hij is nu ouder, wijzer en hij moet eens goed nadenken over de mogelijke consequenties bij liegen op zijn ESTA.
Als hij een minder oplettende immigratieambtenaar treft heeft hij geluk en kan hij inderdaad (deze keer) gewoon vakantie vieren in de VS.
Een oplettende en doorvragende immigratie-ambtenaar op het vliegveld is echter al genoeg om roet in het eten te gooien.
Als bij dat doorvragen zijn verleden ter sprake komt is de kans op terugsturen met de 1e vlucht groter dan toelating in Amerika.
Dat die kans reëel is kun je in dit topic lezen.
Linkje: ---->
http://forum.verenigdestaten.info/algemene-discussie/terug-naar-belgie-gestuurd/msg138637/#msg138637Er is bovendien nog een ander risico en dat houdt verband met jullie toekomst.
Je schrijft dat je vriend ondernemer is. Stel dat hij in de toekomst zakelijke plannen richting de VS krijgt.
Bij zulke plannen moet er een bij die activiteiten behorend visum worden aangevraagd.
Als bij zo'n visumaanvraag blijkt dat er is gelogen bij een eerdere ESTA aanvraag kun je dat visum wel op je buik schrijven.
Niemand weet wat de toekomst voor jullie in petto heeft, maar het zou jammer zijn wanneer een nu bewust genomen risico als liegen op een ESTA die (mogelijke) toekomstplannen om zeep helpt.
Vandaar ook het gebruik van het woord "kortzichtig" in mijn openingszin.
Blijft het bij een (eenmalig) vakantiereisje naar Amerika dan kun je met je bewust verkeerd ingevulde ESTA, net als bij dat rode stoplicht-voorbeeld, geluk hebben. Of pech, zoals in het bericht waar ik naar linkte
Krijg je in de toekomst (zakelijke) plannen richting VS dan kan een nu gemaakte verkeerde beslissing straks tegen je worden gebruikt.