Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Hulp met Visa

Discussie gestart

Michel

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat hulp willen met betrekking tot VISA/ andere mogelijkheden om langer in Amerika te verblijven. Ik zal mijn verhaal even kort toelichten.

3 maanden geleden heb ik een Amerikaanse dame leren kennen waar het ontzettend goed mee klikt. We hebben zojuist een vakantie achter de rug en hebben het volgende idee. Aangezien ze volgend jaar, het laatste jaar van haar master in gaat, wil ik graag een 8 tot 12 maanden bij haar gaan inwonen voordat we naar Nederland vertrekken. De bedoeling is om max. 3 jaar in Nederland te verblijven om daarna terug naar de US te gaan. Het gaat dus om een tussenoptie voor volgend jaar.

Nu is trouwen altijd een optie zodat er een green card aangevraagd kan worden, maar zijn er nog andere opties? Of is trouwen de makkelijkste weg omdat we later toch terug willen keren naar de US?

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes Michel.

#1 - 26-10-2015, 21:37 uur

Yessica

Trouwen enkel en alleen voor de green card vind ik geen goed idee. Overigens moet je kunnen aantonen dat je een echte, serieuze relatie hebt en als je iemand pas drie maanden kent zullen ze zich toch achter de oren krabben.
En bij een verloofdenvisum moet je binnen drie maanden trouwen. Zou je dat doen met iemand die je nog maar zo kort kent?


Waarom naar Nederland na naar master? Ik weet niet wat ze studeert, maar kan ze hier makkelijk een baan vinden? En hoe zit het met jouw baan? Want het zal nog lastiger worden om haar naar Nederland te krijgen. Een verblijfsvergunning in Nederland is ook geen makkelijke weg. Dan zul jij moeten sponsoren en daarvoor heb je een bepaald inkomen nodig en een vast contract.   
#2 - 27-10-2015, 05:31 uur



Michel

Hi Yessica!

Dank voor de snelle reactie. Het verhaal van trouwen en green card is me duidelijk en op een verlovingsvisum vertrekken is inderdaad wat snel.

Waarom naar Nederland? Ik zal het even kort toelichten. Ik werk en woon momenteel al een tijdje in het buitenland en zou graag, voordat we definitief naar de states gaan, nog een paar jaartjes in Nederland willen wonen. Mijn vriendin zag dit zeker zitten zodat ze de cultuur en taal beter onder de knie zou krijgen en omdat ze geinteresseerd is om gewoon een paar jaartjes ergens anders te wonen.

We zoeken daarom dus een interim oplossing voor volgend jaar (8 tot 12 maanden) in de states te verblijven om daarna een aantal jaartjes in Nederland te wonen (waar ik nog steeds mijn huis bezit). Na deze fase zullen we voorgoed naar de states vertrekken. Ik snap dat een verblijfsvergunning in Nederland ook geen makkelijk traject is, maar we gaan dat zeker onderzoeken.

Is trouwen of het verlovingsvisum de enige optie om langer in de states te verblijven dan 90 dagen?

Alvast bedankt!
#3 - 27-10-2015, 08:11 uur

Terpies

Stel dat je een greencard zou krijgen door de een of andere 'constructie' dan kun je vervolgens na een jaar niet zomaar weer voor een langere periode weg uit de US zonder dat je daar allerlei paperassen voor moet invullen. Met een greencard ben je nog steeds geen US citizen.....

Een greencard is niet een visum om af en toe langer dan drie maanden in de US te verblijven, maar een verblijfsvergunning om er te mogen verblijven (het is zelfs nog geen werkvergunning, maar dat terzijde).

Zoals Yessica al eerder postte is het proces van trouwen en greencard krijgen niet iets wat je 'zomaar' even 'snel' doet.....als ervaringsdeskundige kan zij jou, als geen ander, alles over vertellen.....

Mijn advies gezien je 'relatie' zou zijn: ga een paar maanden met haar in de US leven en vakantie houden (werken mag je sowieso niet op een toeristenvisum), kijk of het klikt en als ze dan voor langere tijd naar Nederland komt (met de nodige papieren, vergunningen, borgstellingen van jouw kant etc.) kun je die drie jaar gebruiken om eventueel te trouwen en een greencard traject in te gaan, zodat je je daarna in de US kunt vestigen.
#4 - 27-10-2015, 11:50 uur

Michel

Hallo Terpies,

Hartelijk dank voor de reactie! Dit maakt het allemaal weer een stukje duidelijker.
Ik begrijp dat trouwen (en de green card) voor dit moment nog niet helemaal geschikt is, vanwege het feit dat we terug naar Nederland gaan.

Nu stel je voor om een paar maanden met haar in de US te leven (in haar huis) en vakantie te houden. Ik begrijp inderdaad dat ik niet mag werken, maar dat is geen probleem. Echter, hoe lang mag ik maximaal in de states verblijven op een 'normaal' visum? Dit is toch niet langer dan 90 dagen correct?

Alvast bedankt!
#5 - 27-10-2015, 13:02 uur

Hans B

Een visum die je aanvraag bij het Amerikaanse Consulaat in Nederland geeft je het recht maximaal 180 aaneen gesloten in de VS te verblijven. Het visum is 10 jaar geldig en kan dus meerdere keren gebruikt worden. Na die 180 dagen moet je een onbepaalde tijd de VS uit. Over de tijd dat je de VS UIT moet kan niemand wat zinnigs zeggen, maar in het algemeen kun je na enkele maanden weer terugkeren.

Het ESTA wat geen visum is, is geldig voor 90 dagen. Ook daarna moet je de VS weer voor een tijdje verlaten.
#6 - 27-10-2015, 16:47 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Michel

Hi Hans,

Bedankt - wist nog niet dat er een groot verschil in dagen zat, tussen een visum en ESTA.
Het lijkt mij dan de makkelijkste weg om een visum aan te vragen bij het Amerikaanse Consulaat in Nederland. Dit zou dan gaan om een B-visum?

Ik begrijp dat er dus geen visum bestaat wat tot 12 maanden geldig is welke ik eventueel zou kunnen aanvragen?

Alvast bedankt.
Michel
#7 - 27-10-2015, 17:09 uur

Michel

We zitten toch misschien na te denken om te trouwens in Amerika, maar zitten dan met het volgende scenario:

Ik ben momenteel een anderhalf jaar woonachtig en werkzaam in het buitenland (Dubai & momenteel in Macedonie). Ik heb me daardoor bij mijn vertrek naar Dubai anderhalf jaar geleden uit laten schrijven in Nederland en betaal dus geen belastingen meer. Officieel ben ik dus niet meer woonachtig in Nederland. Mocht ik nu op een verlovingsvisum naar de states vertrekken, is het dan nodig om mijzelf weer in te laten schrijven in Nederland? Ikzelf denk van niet, omdat je met het verlovingsvisum de bedoeling hebt om in het buitenland te gaan wonen en leven en daardoor sowieso uitgeschreven wilt zijn.

Stel dat we trouwen in Amerika, ik de green card aanvraag samen met mijn working permit en voor een jaar tot anderhalf in Amerika woon om daarna terug te keren naar Nederland, wat zijn dan de exacte gevolgen? Zoals Terpies al aangaf, is het wel mogelijk maar zal er een papierwinkel aan te pas komen om dit te regelen. Zijn er ook nog andere gevolgen? Is de green card voor 10 jaar geldig? Is het terugkeren met een green card makkelijk, of moet er wederom een hele boel papier werk verricht worden?

Heeft er iemand ervaring met het terugkeren vanuit Amerika (terwijl uitgeschreven in Nederland)? Hoe makkelijk zal het voor mij zijn om mijzelf weer in te laten schrijven in Nederland - met het bezit van een green card? En heeft er iemand ervaring om met een getrouwde Amerikaan(se) in Nederland te wonen? Wat houd de immigratie molen in voor een Amerikaan(se) om te mogen wonen en werken in Nederland?

Het is een wat moeilijk verhaal, maar hoop dat iemand toch wat antwoorden heeft!

Groetjes Michel
#8 - 27-10-2015, 21:18 uur

Ikbenwalter

orte reactie op je laatste vragen.

1. met een greencard mag je maximaal 1 jaar in het buitenland verblijven. Voor langere tijd heb je wederom speciale papieren nofig
2. Het aanvragen van een permanent resident visa kan soms lang duren. In die tussentijd kun je de states wel uit maar niet IN behoudens enkele hoge uitzonderingen. Dat komt omdat het visum waarmee je de usa binnen bent gekomen ongeldig wordt zodra je een greencard aanrvaagd en je nieuwe visum (de greencard dus) in behandeling is.
. Greencard is 10 jaar geldig; maar na de eerste initieele aanvraag moet je hem al na 2 jaar verlengen.

Meer details hier http://www.uscis.gov/greencard

Walter


#9 - 28-10-2015, 01:27 uur

Michel

Walter,

Dank voor de bruikbare tips!

Groetjes.
#10 - 28-10-2015, 08:02 uur

Yessica

Nog even helemaal Amerikaanse visa buiten beschouwing gelaten, als jij nu niet in Nederland woont en jij wilt straks met haar vanuit Amerika naar Nederland komen, hoe denk jij haar te kunnen sponsoren? Je moet een arbeidscontract hebben dat op moment van aanvraag nog langer dan 12 maanden geldig is. Je moet over de procedure in Nederland niet te licht denken.

Je eerste green card, mocht je die krijgen, is twee jaar geldig. Daarna ga je de procedure in om de condities te laten verwijderen. Daarna is je green card 10 jaar geldig. Ga je dus binnen 1,5 jaar weg, dan loop je toch een risico.
#11 - 28-10-2015, 08:54 uur



Michel

Hi Yessica,

Klopt helemaal - ik had inderdaad al gelezen dat ik zal moeten sponsoren. Echter vroeg ik mijzelf het volgende af:

Hoe doen mensen die geëmigreerd zijn naar Amerika, daar getrouwd zijn en wellicht na 20 jaar terug naar Nederland willen?

Het lijkt mij onmogelijk om bij terugkeer een arbeidscontract te hebben dat op moment van aanvraag nog langer dan 12 maanden geldig is?

Thanks!
#12 - 28-10-2015, 10:27 uur

Terpies

Als je na 20 jaar op een greencard weer terug naar NL gaat, gelden de regels (zoals eerder door Yessica en Walter genoemd) dat je maximaal 1 jaar uit de US mag zonder speciale pa'pieren.

Als je US resident bent geworden (mocht je dat van plan zijn), weet ik niet hoe de regels zijn, maar dat zou je na moeten vragen op het consulaat, of wellicht weet een van de forum leven hoe dit werkt. Het hangt er ook van af of je in die 20 jaar je NL paspoort al dan niet hebt verlengd of opgezegd. Zie hiervoor op het forum ook de post van Yessica.

http://forum.verenigdestaten.info/immigratie/nut-van-nederlandse-nationaliteit-behouden/

Ik denk dat je, gelet op het feit dat je nu niet meer in NL woont en uitgeschreven bent, redelijk wat uitdagingen hebt, wat je ook kiest, in de US of NL......


#13 - 28-10-2015, 11:14 uur
« Laatst bewerkt op: 28-10-2015, 19:43 uur door Terpies »

Yessica

Michel, je zult je verbazen hoe moeilijk Nederland het Nederlanders maakt die willen terugkeren. Nederland is een land die de poorten voor iedereen graag wagenwijd openzet maar remigrerende Nederlanders het liefst een trap terug de grens over zou willen geven. Het lijkt soms wel alsof ze een beetje beledigd zijn dat je het fantastische Nederland hebt verlaten.
Is jou bij uitschrijving uit Nederland niet verteld dat je als je weer terug wil je door dezelfde mallemolen moet als een immigrant? Toen ik me ging uitschrijven bij mijn gemeente werd me dat echt op het hart gedrukt.
Dus ja, in het voorbeeld dat jij geeft zal dat echtpaar ook de nodige uitdagingen hebben. Waarschijnlijk zal dan één van beiden naar Nederland moeten komen, een baan moeten zoeken en die kan dan pas de familie overhalen. Hoewel het volgens mij wel mogelijk is een sponsor te hebben die dan ook aan alle eisen voldoet, maar deze sponsor draagt dan wel complete financiële verantwoording.
#14 - 28-10-2015, 18:08 uur
« Laatst bewerkt op: 28-10-2015, 20:16 uur door Yessica »



Michel

Hi Yessica,

Ik begrijp dat het allemaal niet makkelijk is en mij is helaas niet op het hart gedrukt dat ik door de gehele immigratiemolen moet.
We hebben het ook overlegd en komen nu op het volgende idee:

Ik zal naar Amerika gaan op een ESTA of 180 dagen visum. Echter heb ik begrepen dat een visum voor 180 dagen lastig te verkrijgen is aangezien je de band met Nederland moet kunnen aantonen. In mijn geval heb ik dus totaal geen band en wil niet dat mijn toegang geweigerd wordt. Kan iemand mij vertellen hoe zijn/ haar ervaringen zijn met dit type visum?

Hoe dan ook, ik zal eerst een 3 of 6 maanden vakantie gaan houden in de states. Daarna zal ik terug komen mij zelf wederom inschrijven en solliciteren voor een baan. Ik zal dan een aantal maanden in Nederland verblijven voordat mijn vriendin naar Nederland zal komen. We zullen voor haar dezelfde molen doormoeten uiteraard en dat zal wat tijd vergen.

Is het verstanding om alvast in Nederland te trouwens voordat we terug gaan naar Amerika? Heeft dit voor- of nadelen?

Alvast bedankt!
#15 - 28-10-2015, 20:05 uur

leden:

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15