Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

O-visum

Discussie gestart

Speedy

Hoi allemaal,

Voor mijn partner wordt binnenkort hoogstwaarchijnlijk een O-Visum ("experts-visum") procedure in gang gezet.
Wij zijn vastbesloten om samen naar de VS te gaan maar voor mij wordt het wat lastiger omdat ik nog een baan moet zoeken en waarschijnlijk een H-visum procedure moet starten. Ik hoor van diverse kanten dat het wel een tijdje kan duren om dit visum te krijgen omdat het maximum aantal verleende visa al snel berijkt wordt en pas vanaf september 2007 weer nieuwe H-visa worden verleend.

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven en is het ook mogelijk om als partner op een O-visum mee te verhuizen??

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

P.S. ik ben architect, weet iemand of het dan betrekkelijk eenvoudig is om in aanmerking te komen voor een baan en H-visum.

A+R
#1 - 14-08-2006, 12:01 uur
« Laatst bewerkt op: 14-08-2006, 17:26 uur door Speedy »

Loek

O-visum wordt meestal uitgegeven voor topsporters en dergelijke.  Valt je partner in die category?  Als jullie getrouwd zouden zijn valt er mogelijk een mouw te passen middels een of andere spousal visum.  Als je afhankeijk bent van H1B visum is de kans vrijwel gelijk aan die van de green card lottery.  Zolangzamerhand zijn de H visa al vergeven in de eerste paar weken dat ze vrij komen.  Als architect kom je mogelijk in aanmerking indien je kunt aantonen dat je een architect bent met een skill die niet onder de US architecten is te vinden.
#2 - 14-08-2006, 16:54 uur

Speedy

Loek,

 Bedankt voor je reactie,
Mijn partner komt in aanmerking voor een O-visum omdat hij zoals ze zeggen "Extraordinary ability in the field of science" heeft.

Weet je mischien wanneer ze, normaal gesproken, beginnen met die H1 visa "uit te delen" ?

Ik denk trouwens niet dat de VS zo vooruitstrefend zijn dat ze ook samesex-marriage in dit geval gelijkstellen aan een "echt" huwlijk.... helaas :(

groet,
Speedy

#3 - 14-08-2006, 17:25 uur
« Laatst bewerkt op: 14-08-2006, 17:27 uur door Speedy »

Loek

Nee, de conservatieven in de US hebben daar nog steeds erg veel moeite mee en blijkbaar zijn ze (nog) in de meerderheid.  De H visa werden vorig jaar rond September uitgedeeld en waren in twee weken weg.  Als het dit jaar ook in die tijd gebeurt, denk ik dat je voor dit jaar te laat bent.  Je moet namelijk nog een werkgever vinden die bereid is de H1B molen in te gaan, en die moet ook nog bewijzen dat hij niemand anders in de US kan vinden om de functie in kwestie te dekken.  Maar als je al een werkgever hebt gevonden die hiertoe bereid is, kun je het allicht proberen.
#4 - 14-08-2006, 19:28 uur

Jane Sly

Ik heb (denk ik) een beetje hetzelfde probleem.....maar dan nog ingewikkelder... Mijn vriend is aangetrokken door de universiteit Stanford als onderzoeker en heeft op die basis een visum. Nu is het zo dat wij op uiteindelijk willen trouwen maar ik wil eigenlijk wel een poosje in de States samenwonen. Nu heb ik ergens gelezen dat je als verloofde een visum kan krijgen. Hoe werkt dit en geldt dat ook voor een niet-Amerikaan? Als iemand iets weet zou ik het geweldig vinden om het te horen.

Cheers
Jane  cheer
#5 - 31-05-2007, 18:47 uur

Adriaan47

Jane ..as far I know als je gaat engaged moet je geloof ik binnen 6 weken trouwen maar dit kan verandert zijn en mischien nu wat langer in tijd.Het is dus niet genoeg om een beetje eerst samen te wonen.Volgens mij kan dit ook alleen maar als je dit gebeurt met een usa citizen.
Het probleem gaat worden dat als je niet trouwd je waarschijnlijk niet mag werken.
Mischien niet wat je wilt maar ik zou om alles uit de weg te gaan gewoon trouwen..lijkt mij het handigste.
Als het fout gaat gaat het fout ..en je kan altijd scheiden ok al is dat niet zo leuk.
#6 - 31-05-2007, 19:33 uur

bgroeneveld

K-1, verloofdenvisum, is volgens mij: trouwen binnen 90 dagen.

Aanvragen van dat visum duurt echter ook een tijdje.

Het huwelijksbootje is dus het enige schip dat naar de VS vaart.

#7 - 31-05-2007, 22:24 uur

Tink

Nee, de conservatieven in de US hebben daar nog steeds erg veel moeite mee en blijkbaar zijn ze (nog) in de meerderheid.  De H visa werden vorig jaar rond September uitgedeeld en waren in twee weken weg.  Als het dit jaar ook in die tijd gebeurt, denk ik dat je voor dit jaar te laat bent.  Je moet namelijk nog een werkgever vinden die bereid is de H1B molen in te gaan, en die moet ook nog bewijzen dat hij niemand anders in de US kan vinden om de functie in kwestie te dekken.  Maar als je al een werkgever hebt gevonden die hiertoe bereid is, kun je het allicht proberen.


Dit jaar waren ze binnen 1 uur weg en was de cap bereikt. Ze hadden zelfs 3x zoveel aanvragen binnengekregen dat men dit keer een loting heeft moeten doen. Normaal doet men ze uitgeven op volgorde van binnenkomst maar dat was nu niet mogelijk. Dit zijn de H1-B visas voor 2008 die ingaan op 1 Oct 2007. Pas in April volgend jaar(2008) kan je een aanvraag indienen voor de visa van 2009 die ingaat op 1 Oct 2008. Dit betekent dus dat je niet eerder de US binnen mag op dat visa dan 1 Oct 2008.

Wellicht is echter voor die tijd de emigratie wet verandert, er is sprake van dat de werk visa worden uitgegeven gebaseert op het punten systeem, partners of familie leden komen niet automatisch meer in aanmerking voor ook een visa.
#8 - 01-06-2007, 10:09 uur
« Laatst bewerkt op: 01-06-2007, 10:20 uur door Tink »
if the Dream is Big enough - the facts don't matter

Tink

Hoi allemaal,

Voor mijn partner wordt binnenkort hoogstwaarchijnlijk een O-Visum ("experts-visum") procedure in gang gezet.
Wij zijn vastbesloten om samen naar de VS te gaan maar voor mij wordt het wat lastiger omdat ik nog een baan moet zoeken en waarschijnlijk een H-visum procedure moet starten. Ik hoor van diverse kanten dat het wel een tijdje kan duren om dit visum te krijgen omdat het maximum aantal verleende visa al snel berijkt wordt en pas vanaf september 2007 weer nieuwe H-visa worden verleend.

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven en is het ook mogelijk om als partner op een O-visum mee te verhuizen??

Antwoord:

Family: The spouse and children of an O-1 visa holder are allowed entry under the O-3 status. The employer (petitioner) has to file a petition on their behalf.

O-3 Spouse/Dependents Visa:

The O-3 visa allows the spouse and any dependents under the age of 18 of an O1 or O2 visa holder to enter the United States.

An O-3 visa holder may remain in the US as long as the O1 or O2 visa holder retains their legal status in America.   If the O1 or O2 visa expires, the O3 holders visa also becomes invalid.

The O-3 holder does not necessarily need to accompany the main O-1 or O-2 holder into the United States, they may follow at a later date and are able to leave and re-enter the country as many times as they wish as long as the visa remains valid.

O-3 visa holders may study in America but they are not permitted to work in the country.

Om te worden toegelaten op een O-3 visa moet je dus getrouwd zijn. De US erkent geen andere samenlevingsvormen dan het huwelijk met betrekking tot visa verstrekking.

Citaat
#9 - 01-06-2007, 10:16 uur
« Laatst bewerkt op: 01-06-2007, 10:18 uur door Tink »
if the Dream is Big enough - the facts don't matter

Jane Sly

Nieuw!
Gosh....thanks you guys!

Voor mij zijn de mogelijkheden wat beperkt, met mijn achtergrond (jurist) wordt het vreselijk lastig om werk te vinden in de VS dat een Amerikaan niet kan doen en trouwen wil ik niet te snel doen.
Een erg lange vakantie op een toeristen visum lijkt mij dan de enige mogelijkheid. Ik vraag mij alleen af of wanneer ik getrouwd ben (met een Australier, mind you!) of ik dan wel een visum krijg puur omdat hij er ook een heeft.

Any ideas?

In ieder geval alvast bedankt.

Jane  cheer

P.S. hmmm....zie hier dat de O3 visum houder niet mag werken... Ik weet wel van een deens stel dat getrouwd was voor vertrek naar Amerika. De man kreeg een werkvisum (no idea of dat een O1 visum was) en zijn echtgenote mocht daarom wel werken. Misschien een ander visum? Of werkt dat anders?
#10 - 03-06-2007, 17:35 uur
« Laatst bewerkt op: 03-06-2007, 17:40 uur door Jane Sly »

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15