Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

geen stage, maar studie

Discussie gestart

dreamer

ik ben Danny, en heb na mijn VMBo-t, en een zware, 2 jaar durende depressie (don't even ask about that) nu eindelijk bijna mijn Havo diploma.

maar: ik kan natuurlijk hier in Nederland Journalistiek gaan studeren, maar omdat mijn ouders besloten dat America uiteindelijk toch niets voor hen was, heb ik hier in nederland de basisschool en middelbare school moeten doen. en ik zou niets liever willen dan mijn vervolg studie in het land van mijn geboorte te volgen.

de school waar het om gaat: UC Berkeley, School of Journalism (in Berkeley, CA.).

maar nu zit ik wel met een paar problemen. ik ben dan 21, is dat niet te oud? (misschien een stomme vraag, maar ik stel hem toch). daarnaast zit ik natuurlijk met het probleem dat ik veel te laat ben om alles te regelen...ben ik bang.

wat moet er eigenlijk allemaal geregeld worden?
is een Havo diploma wel voldoende?
hoe zit het met financiele hulp (mijn ouders zijn door een bepaald incident niet in staat dit op te brengen, en ik zelf ook niet helaas)

en last but not least: in hoeverre is het mogelijk na mijn studie in de US te blijven?

dan nog een minder leuk scenario: stel je voor, het lukt me voor dit jaar niet (redelijk reële gedachte lijkt me zo). ik wil niet een jaar thuis zitten, omdat ik het idee heb dat ik al genoeg tijd verspild heb, welke opties heb ik dan?

alvast bedankt voor jullie hulp

Danny
#1 - 28-12-2006, 23:09 uur

Tink

Danny,


Weet je dat nu de mensen hier in de US de generatie die de zg 'Babyboomers' genoemd worden, die zeg maar vanf 1948 geboren en nu bijna aan hun retirement toe zijn volop weer terug gaan naar University? Ik zag net een item op tv over een 72 jarige vrouw die een Masters degree ging halen en zelfs ook gewoon op campus leefde. Fantastisch! Dat is juist zo geweldig aan dit land vind ik dat alles mogelijk is. Jij met jou 21 jaar bent dus absoluut niet oud of jong, je bent gewoon die je bent en gaat studeren.

Puntsgewijs zou ik dit doen als ik jou was:
* Zoek uit of je de US nationaliteit hebt, dit scheelt je bendes in visa ellende, plus dat je waarschijnlijk meer kans maakt op financiering.
* Maakt contact met de afdeling International Students op Berkely http://www.berkeley.edu/students/studying/#international
* Zoek met hun uit wat je nodig hebt qua vooropleiding
* Zoek uit hoe je dit gaat financieren, Berkely heeft een International funds maar als je US nationaliteit hebt kun je een studiebeurs aanvragen.
* Oakland en Berkely zijn gewend aan Internationale studenten dus je bent niet de enige en je zult wellicht een baantje moeten vind om bij te verdienen.
* Kijk op de Craigslist voor roommates en flat sharen http://sfbay.craigslist.org/roo/ Je hebt dan meteen een idee wat je kwijt kunt zijn aan huur.

Als je te laat bent voor dit jaar dan heb je iig een jaar de tijd om geld te verdienen voor je studie fonds, je reis, visa en misschien je vooropleiding op peil te brengen if needed.

Kijk hier om ze te contacten en ik zou zeker bellen als ik jou was en emailen. http://www.ias.berkeley.edu/siss/ Zorg dat je al je gegevens bij de hand hebt en schrijf punt voor punt op wat je wilt vragen zoadat je het niet vergeet. Vraag de persoon's email en follow up met een email.

En kijk hier voor  de New Student and Orientation Program 2007 http://www.ias.berkeley.edu/siss/new_spring_07/index.htm Je ziet dan ook meteen wat je nodig hebt mocht je niet de US nationaliteit hebben.

Zet je doel(aan Berkely studeren) visualiseer dagelijks, zie jezelf op Berkely, op de campus, studerend en maak je geen zorgen hoe je dit allemaal voor elkaar gaat krijgen maar ga gewoon op je doel af en heb er alles oor over om dat te bereiken.

Mijn signature is 'If the dream is big enough, the facts don't matter' . Ik geloof daar heilig in, als je iets wilt boven alles dan zul je dat op een of andere manier ook bereiken.

Succes!

#2 - 29-12-2006, 10:36 uur
if the Dream is Big enough - the facts don't matter

dreamer

Dank je voor je tip. ik begin meteen met uitzoeken wat er nodig is, en hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. geld verdienen is geen probleem, aangezien ik een zeer goed betaald bijbaantje heb, alleen is dat nooit genoeg voor mijn studie natuurlijk.

ik vind het grappig dat je over visualisatie begint, omdat ik dat namelijk echt al dagelijks doe (in sommige gevallen geloof ik dat het echt kan helpen, en het lijkt in ieder geval echter, dichterbij...en ik word er rustig van.)

verder hoop ik gewoon dat het gaat lukken, ik update dit topic in ieder geval om te laten weten hoe het gaat, en verder ga ik gewoon voor mijn dromen.
#3 - 29-12-2006, 15:53 uur

ned in MO

als je nog geen 18 bent ben je zeker dual citizen. Volgens mij moet je dan kiezen

Mijn kinderen zijn in de states geboren, maar ook nederlander omdat wij dat zijn.
De oudste is nog maar 5 dus ik heb me er niet zo in verdiept, maar ik zou zeggen, zoek het eens uit
#4 - 29-12-2006, 17:34 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

bgroeneveld

Kinderen die in de VS geboren zijn en minstens één Nederlandse ouder hebben, hoeven NIET te kiezen voor één nationaliteit.

Toen mijn zoon (in de VS geboren, een Nederlands paspoort ongeveer vanaf zijn geboorte en steeds bijgehouden, om het allemaal wat makkelijker en duidelijker te maken), voor de eerste keer na zijn 18e zijn Nederlandse paspoort wilde verlengen, moest ik aantonen dat ik Nederlander was op zijn 18e verjaardag. Omdat ik de Nederlandse nationaliteit nog steeds heb (nadat ik Amerikaan ben geworden), was dat geen enkel probleem. Het consulaat generaal in Chicago had natuurlijk even in de bak kunnen kijken waar mijn paspoortverlengingen in zitten, maar ze wilden dat ik hen overtuigde. Ik heb daar verder geen probleem over gemaakt, een kleine moeite voor een belangrijk voordeel.

Zoon heeft nu een nieuw Nederlands paspoort en houdt dat zijn hele leven, mits hij het telkens op tijd verlengt. Officieel moet dan eens in de 10 jaar, terwijl een Nederlands paspoort vijf jaar geldig is. In de praktijk, en ook al weer om eventuele problemen te voorkomen, zal hij elke vijf jaar dat paspoort vernieuwen en dus altijd een geldig Nederlands paspoort hebben.

Hij heeft natuurlijk ook een Amerikaans paspoort, die dingen zijn 10 jaar geldig.

#5 - 29-12-2006, 19:17 uur

ned in MO

correctie:

Voor kinderen maar 5 jaar
Mijn zoon kreeg een paspoort toen ie 6 weken oud was, moest na 5 jaar een nieuwe
#6 - 29-12-2006, 20:24 uur
Kopen in Amerika? Ga naar onze vernieuwde website!!
Geen lidmaatschapskosten meer maar nog wel die geweldige korting en service!!
www.weship-it.com en binnenkort! www.uship-it.com

pw.van.andel@hccne

>Weet je dat nu de mensen hier in de US de generatie die de zg 'Babyboomers' genoemd worden, die zeg maar vanf 1948 geboren en nu bijna aan hun >retirement toe zijn volop weer terug gaan naar University?
Babyboomers in NL zijn geboren: 5 mei 1945 + 9 maanden = februari 1946. Wij zaten in klassen van 48 kinderen want er konder er niet meer in. En als je jarig was? Was er altijd ook een ander jarig! Gelukkig niet mijn vrouw: die is 2 dagen jonger.
En in NL geeft elke universiteit Hoger Onderwijs Voor ouderen: HOVO. Volle collegezalen. En je hoeft geen tentamen te doen. Kan het nog leuker?   
#7 - 29-12-2006, 21:09 uur

jennie.oc.

Hoi
Je moet uitkijken met Berkeley, want dat is een moeilijk school om in te komen, van de UC's is het wel de moellijkste. Als je als Freshman binnen komt (wat ik aanneem dat zo is in jouw geval en dat je je volledige bachelor studie daar wil doen en daarna master?) hebben ze vast wel wat requirements waar ze naar kijken, zoals SATs, TOEFL, cijfers, buitenschoolse activeiten. Want als het goed is doe je je application als internationale student op dezelfde manier als de studenten hier (ook al zou je US burger zijn, je hebt nog steeds middelbare school in het buitenland gedaan). Ik denk niet dat het uitmaakt of je HAVO hebt gedaan of iets anders, wat uitmaakt is dat je je middelbare school diploma hebt.
Dus vraag goed welke tests je moet nemen, welke transcripts ze nodig hebben (volgens mij komt dit pas als je aangenomen bent), enzovoorts. En zorg dat je back-up schools heb. Je kan altijd beginnen met community college en daarna transferren naar Berkeley, het is veel goedkoper (voor 2-3 jaar), je komt er makkelijker in en de lessen zijn veel makkelijker. Het maakt je kansen groter om in Berkeley te komen, want community college is zo makkelijk dat je cijfers top zijn. Het is natuurlijk  helemaal niet leuk om op een community college te beginnen, het is veel beter om meteen bij een grote universiteit te zitten, maja. Ik probeerde een paar jaar geleden UCI (Irvine, Orange County) binnen te komen, had hele goede cijfers van VWO, veel extracurricular, hele goeie TOEFL, maar mijn SAT waren maar average (ik had geen tijd om te studeren door mijn stomme examens!). Dus ik kwam er niet in. Is wel goed ook, want het kost een fortuin voor 4 jaar. 
#8 - 05-02-2007, 22:45 uur

dreamer

ik weet dat het moeilijk is, en ben momenteel aan het uitzoeken wat er allemaal nog voor geregeld moet worden. goede cijfers zullen nog wel enigzins meetellen neem ik aan, en met een totaal gemiddelde van een 9.1 (at the moment) zal daar het probleem niet liggen.

en ik heb idd de Amerikaanse nationaliteit, en dat is al een hele zorg minder cheerb

zoals al gezegd rond ik mijn havo op het moment af, en heb het erg druk, maar ik houd jullie op de hoogte

Danny
#9 - 11-03-2007, 00:17 uur

UStudy

Hallo Danny

Weet niet wat nu je plannen zijn, maar voor aanmelding bij UC Berkeley ben je zoals je waarschijnlijk wel weet inmiddels te laat. Een goede en goedkopere optie is om naar een van de California State Universities of een Community College in California te gaan. Er zijn een heel aantal die een contract hebben met het University of California system waardoor goede studenten kunnen overstappen. Je kunt je dan in je 2e jaar aanmelden bij Berkeley als transfer student en in het 3e jaar beginnen bij Berkeley.
#10 - 18-03-2007, 14:29 uur
Studeren in de VS? www.ustudy.nl

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15