Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

strafblad

Discussie gestart

niels

Wat nou als ik wel een strafblad heb , als gevolg van betrokkenheid bij een tweetal strafbare feiten, er stapt iemand bij me in de auto die net een diefstal heeft gepleegt, en dus ben ik medeplichtig volgens de wet. Wordt er dan naar de inhoud en de toedracht van je strafblad gekeken als je toch heel graag naar de USA wilt!? (leren/werken/wonen) :-\
nb. prachtige opzet trouwens dit forum, hier was ik net naar op zoek in mijn speurtocht naar toegankelijkheid en mogelijkheden van de USA...  
#1 - 19-09-2004, 11:55 uur

Chiefram

Ik denk niet dat je hier het juiste antwoord zult krijgen, tenzij iemand hier ook ervaring mee heeft.

Het beste is gewoon even kontakt opnemen met het Consulaat in Amsterdam. Gewoon informeren of je voor een touristen visum in aanmerking komt, dan weet je genoeg.

#2 - 19-09-2004, 12:00 uur

heivalido

ik denk dat het heel moeilijk wordt met een strafblad en wens je veel succes.
#3 - 19-09-2004, 21:59 uur

positive fly

Ik heb ook een strafblad  :-\ wat ik heel erg vervelend vind. En ik vraag me ook af hoe het zit met wonen en reizen in Amerika.

Ik vraag me af of ze het controleren als je toch in je tijdelijke visum, die je in het vliegtuig meestal moet invullen, invult dat je niet in aanraking bent gekomen met justitie.

Ik weet wel dat Patrick Kluivert ook geweigerd was en terug moest voor een speciaal visum, maar ik weet niet of hij alsnog is toegelaten terwijl hij wel voor een belangrijk doel daar was i.v.m voetbal.

GRRRRRR >:( de mensen in de overheid zijn de grootste criminelen!! en dan worden wij geweigerd....shit man!! balen.
#4 - 29-09-2004, 09:55 uur

Chiefram

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen geweigerd worden, maar ik ga er van uit dat ze toch wel een selektie maken en grenzen stellen aan het soort vergrijp dat heeft plaatsgevonden.

Kijk, als je iemand vermoord hebt of vast hebt gezeten wegen drugshandel of betrokkenheid hierbij, dan zullen ze je terecht de toegang wijgeren. Maar als je net als Patrick Kluivert iemand dood rijdt, dan vind ik zoiets meer een lullig samenloop van omstandigheden. Patrick heeft niet bewust iemand doodgereden natuurlijk. Ik weet wel 100% zeker dat Patrick dit nooit heeft willen doen en dan zijn de regels wel heel erg streng...

Maar ik zou toch eerst even bij het consulaat informeren voordat je een ticket koopt, want iedereen die naar de VS vliegt wordt in Amerika al volledig nagetrokken en ze weten alles over elke passagier nog voordat ze in Amerika geland zijn.

Het is lullig als je afgewezen wordt, maar nog lulliger als je in Amerika rechtsomkeer moet maken.

#5 - 29-09-2004, 16:10 uur
« Laatst bewerkt op: 29-09-2004, 16:10 uur door Chiefram »

roonlimburg

Hoe tegenwoordig tegen een strafblad aangekeken wordt kan je lezen in mijn artikeltje onder Nieuws uit de krant, het is weliswaar niet uit de krant, maar wel nuttig om eens te lezen.
Zelfs mensen met een Amerikaans paspoort wordt wel eens de toegang tot de VS geweigerd, en niet op een prettige manier.
#6 - 02-11-2004, 14:50 uur

Jez

En ik had er net over geschreven in "Immigratie Algemeen, Als je kiest voor....."
#7 - 02-11-2004, 20:42 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

amerigo

Ik heb zo'n toeristen visum moeten aanvragen (strafbladje). Je maakt een afspraak (creditcard is nodig) en vervolgens bij het consulaat in Amsterdam vragen ze je 'misdaad' op een A4-tje te omschrijven. Ze hebben een soort zwarte lijst en als je overtreding daar op staat dan kun je het wel vergeten. Ze stelden me zelfs nog enkele vragen (leuk als iedereen mee kan luisteren). Het is zelf mogelijk dat ze een politie record willen aanvragen. In dat geval kan de aanvraag weken duren. Hou daar dus rekening mee! Maar goed, je krijgt dan je visum en dat is wel 10 jaar geldig. Ik ben inmiddels 2 keer in Amerika geweest. De eerste keer stelden ze allemaal vragen waarom ik toch een visum had (gewoon eerlijk antwoorden). De 2e keer stond het verhaal blijkbaar in de computer want er werden geen vragen gesteld. Ik ben altijd blijven glimlachen misschien dat dat geholpen heeft  ;D
#8 - 22-12-2004, 11:32 uur

Lexx

Ik voel me toch geroepen even op dit onderwerp te reageren, omdat hier ontzettend veel misverstanden over bestaan. Het antwoord op de vraag wat de douane van een willekeurig land (dus ook de VS) over iemand z'n strafrechtelijke verleden kan inzien is heel kort: helemaal niets.

Alleen de douane van het eigen land, voor het gemak even Nederland, kan een aanvraag doen bij het CJD (Centrale Justitiële Documentatie) en krijgt dan een hele minieme hoeveelheid gegevens; de hoeveelheid aantekeningen en de/het bijbehoren wetsartikel(en), thats it.

Dit is ook wel logisch want als je bijvoorbeeld een visum aan wilt vragen of wilt emigreren, mag je geen strafblad hebben, OK. Maar hoe moet je dat bewijzen, door een VOG (bewijs van goed gedrag) in te leveren, m.a.w. het consulaat zelf kan helemaal geen gegevens inzien.

Nou is het ook weer niet zo dat je zo maar lukraak langs bepaalde grenzen kan gaan, want de gegevens zijn wel in te zien door buitenlandse overheden, maar via de rechterlijke macht. Dus dmv een verzoek van bijvoorbeeld een Officier van Justitie. Maar dat kan dus niet eventjes gedaan worden door de Immigration Officer in zijn/haar hokje.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept.
#9 - 23-12-2004, 20:36 uur

Ebelix

Lexx,

Ik heb een vraag aan jou. Ben je wel eens in Amerika geweest?

Ik kan je vertellen dat bij binnenkomst in States wel degelijk gecontroleerd wordt of je een strafblad hebt of niet. Als je o.a. op je strafblad een drugszaak hebt staan dan kom absoluut Amerika niet binnen. Je moet dan echt eerst naar het Amerikaanse consulaat in Amsterdam om een visum aan te vragen. Doe je dat niet dan wordt je met hetzelfde vliegtuig teruggstuurd.

Je hele doopceel is bekend bij de authoriteiten in Amerika. Dat is een onderdeel van het visa waiver program.

Wat betreft andere landen heb je gelijk.
#10 - 24-12-2004, 08:23 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

PBBI

Ik wil me eigenlijk niet mengen in deze discussie, ik weet hier te weinig van, maar ik vraag me toch af of het wel is wat Ebelix schrijft en of Lexx niet (voor een deel ?) gelijk heeft.

We hebben in ieder geval de wet op de privacy hier, wordt die dan met voeten getreden door justitie door zomaar alle gegevens van ALLE Nederlanders met een paspoort door te geven aan de Amerikaanse autoriteiten.
Ik heb me hier nooit druk om gemaakt omdat ik geen strafblad heb, maar ik zou het toch wel eens willen weten.

En wat met Amerikanen die hierheen komen, kennen we daar ook alles van bij de douane? Zou dan niet meer dan logisch zijn, maar dat zullen die Amerikanen niet laten gebeuren.

Er moet toch iemand hier zijn die ons precies kan vertellen hoe de vork in de steel zit. Als Ebelix gelijk heeft dan moet er bij justitie een afdeling zijn die alle veroordelingen etc. , dagelijks /wekelijks/ maandelijks incl. alle personalia doorgeeft aan de US.  Om eerlijk te zijn geloof ik hier niet in.

Ben benieuwd hoe zich deze topic ontwikkeld.
#11 - 24-12-2004, 13:54 uur

PBBI

Even nog het volgende ;

Citaat
Ik heb zo'n toeristen visum moeten aanvragen (strafbladje). Je maakt een afspraak (creditcard is nodig) en vervolgens bij het consulaat in Amsterdam vragen ze je 'misdaad' op een A4-tje te omschrijven. Ze hebben een soort zwarte lijst en als je overtreding daar op staat dan kun je het wel vergeten. Ze stelden me zelfs nog enkele vragen (leuk als iedereen mee kan luisteren). Het is zelf mogelijk dat ze een politie record willen aanvragen.

Deze opmerking van Amerigo druist in tegen de opmerking van Ebelix, waarom zouden ze op het consulaat een police record op willen vragen als ze via US immigration inzage hebben in je hele doopceel? Gewoon een telefoontje naar de US en ze weten alles.
#12 - 24-12-2004, 13:59 uur

Jez

De douane in Amerika weet in elk geval van buitenlanders die in Amerika een strafblad hebben/zaken open hebben staan, en die mensen wordt de toegang tot Amerika geweigerd. Ik weet niet of dit consequent gebeurd of steekproefsgewijs, maar het gebeurd wel.

Ik kan me voorstellen, dat ze van elke binnenkomende vlucht de passagierslijst controleren en ik kan me eerlijk gezegd ook voorstellen dat ze toegang hebben tot justitiele bestanden van diverse landen. Of misschien wordt er gewerkt met een blacklist ofzo. Ze zullen echt niet moeilijk doen, als Piet Jansen op vakantie komt, die eens wegens geldverduistering of inbraak of whatever is veroordeeld, want hoe is die een gevaar voor de Amerikaanse samenleving?

Enneh, de wet op de privacy daar geloof ik niet zo in. Niets is hier prive, alles wordt geregistreerd. Zelfs elke pinbetaling die je doet, wordt bijgehouden, al was het maar voor commerciele doeleinden...............
#13 - 24-12-2004, 23:26 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Ebelix

Ik ben vrij zeker van mijn antwoord omdat ik het van twee kanten deze info heb gekregen.

Mijn eerste bron is in de familiesfeer van een familie lid die de toegang tot Amerika is ontzegt bij aankomst en mijn tweede bron is een medewerker van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.

Verder scannen ze niet voor niets je paspoort bij vertrek. Als je aankomt in Amerika is alles over je bekend.

Hans,

Helaas werkt deze info stroom maar 1 kant op. Wij krijgen alleen iets te horen als het in het belang is van de Amerikanen.

Ik heb ook niets te verbergen en ik vind Amerika een fantastisch land en dat is de reden dat ik elk jaar weer daar naar toe ga maar van privacy is weinig sprake.

Jez,

Je hebt gelijk dat mensen die een kleine misdaad hebben begaan gewoon Amerika binnen komen. Ik kan uit de vragen niet afleiden wat voor misdaden de vragenstellers of info zoekers hebben begaan. Daarom zeg ik altijd dat je kontakt moet opnemen met het consulaat in Amsterdam en een visum aanvragen om er zeker van te zijn dat je niet je geld weggooit als je Amerika niet binnenkomt.

Een kleine misdaad in Nederland kan in Amerika gezien worden als een grote misdaad.
#14 - 24-12-2004, 23:48 uur
NBA Guru 2009    WK voetbal Guru 2006    NFL Guru 2012

Lexx

OK, ik zal proberen om mijn verhaal wat te verduidelijken.

Alle justitiële gegevens betreffende in Nederland geregistreerde personen worden opgeslagen bij het CJD (Centrale Justitiële Documentatie). Iedereen, maar dan ook iedereen die die gegevens wil inzien (rechters, politie), doet dat via hun. Maar, uiteraard, de één kan er (veel) sneller bij dan de ander.

Nu komt de kern van mijn verhaal: het CJD verstrekt geen gegevens aan buitenlandse douanes, punt. Dat is een feit. Alleen bijvoorbeeld een buitenlandse rechter kan die gegevens opvragen. Zoals al gezegd, de Nederlandse douane kan een beperkt aantal gegevens opvragen.

Ik werk zelf in de luchtvaart, dus ik weet ook wat voor gegevens er meegestuurd worden. Dit zijn er maximaal 34, waarvan er normaal zo'n 15 daadwerkelijk worden verzonden. Een aantal voorbeelden: creditcardnummer, frequent flyer gegevens, maaltijden (kosjer, geen varkensvlees), ik weet het, wat een onzin, maar Uncle Sam denkt de terroristen er zo uit te vissen.

Toch is het logisch dat deze misverstanden bestaan, ten eerste omdat de douane dat graag zo houdt. En ten tweede omdat er een gigantisch verschil in opvatting is tussen de twee landen. In de VS wordt een eventueel strafblad nog net niet op je voorhoofd getatoeerd (verzekeringsmaatschappijen hebben bv gewoon inzage), terwijl in Nederland het idee meer is; heb je je straf ondergaan, dan hoef je er ook niet meer mee geconfronteerd te worden.

Ten slotte, de opmerking van Jez is een hele juiste, we hebben het hier natuurlijk wel over Jan Modaal, die een "huis tuin en keuken" misdaad heeft begaan, geen zware dingen. Zoiezo zijn grote(re) criminelen bij allerlei internationale organisaties bekend, die halen ze er echt wel uit.

Ebelix,
Ik heb twee jaar in de VS gewoond, dus ja. Verder, je familielid dat is teruggestuurd, geen idee, nogmaals, ze kunnen wel bij de gegevens, het kost alleen een hoop moeite, niet iets dat ze even in hun hokje doen.
#15 - 30-12-2004, 19:35 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15