Goedemiddag allemaal!
Allereerst heel erg bedankt als je dit gaat lezen!

Scroll maar eerst naar beneden om te zien hoeveel het is! Ik zit met een aantal vragen over studeren in Seattle en de daarvoor te nemen stappen. Hopelijk is er al iemand wakker (genoeg) om dit te lezen zo op een zondag hihi.
Mijn vriend (=ook NL'er) woont en werkt al een aantal maanden in Seattle, hij is daar op basis van een H1B visum, het ziet er ook naar uit dat hij op z'n minst de komende 5/6 jaar daar zal blijven. (In ieder geval geen plannen om terug naar NL te keren). Je kent het cliché wel: verliefde stelletjes doen er alles voor om bij elkaar te kunnen zijn :kots:kots: en ik ben daarop geen uitzondering

Omdat ik zo goed als vogelvrij ben na mijn bachelor kan ik alle kanten op, heb ook geen specifieke ambities om in Nederland te blijven oid.
Op het moment studeer ik
notarieel recht in Amsterdam, ik ga ervan uit mijn bachelordiploma volgend jaar juni te hebben behaald. Daarna wil ik dus volgend jaar september graag een masteropleiding volgen op een universiteit in Seattle. Ik dacht zelf aan de University of Washington School of Law. Omdat een jaar voorbij vliegt, ben ik nu dus al informatie aan het inwinnen.
Ik had al geïnformeerd op m'n eigen universiteit. Helaas heeft de uni waar ik op zit geen partneruniversiteiten in Seattle (dus geen uitwisselingsmogelijkheden, ik zal dus zelf contact moeten maken en alles zelf moeten regelen, heb ik op zich geen bezwaar tegen) maar mijn studieadviseur kwam wel met hele treurige berichten,dat ze geen mogelijkheid zag om in te stromen met een notarieel bachelor op een uni in de VS, dat ik zelfs misschien helemaal opnieuw moest gaan beginnen daar met een opleiding en dat mijn enige mogelijkheid om in Amerika te kunnen werken na mijn studie; is dat ik vanuit een kantoor in NL tijdelijk uitgezonden wordt naar een vestiging in Amerika!

Persoonlijk ben ik heel positief ingesteld en probeer ik juist geen moeilijkheden te zien maar me juist te richten op de kansen. Ik zie dit dus juist als een mooie kans om een jaar in het buitenland te kunnen studeren en daarbij ook samen met mijn vriend te zijn! Wat mijn studieadviseur mij dus heeft verteld is vind ik dus erg moeilijk te geloven. Ik dacht dat het BA/MA systeem juist daarvoor bedoeld is, om een master in een ander land te kunnen volgen na je bachelor in eigen land, of is het echt zo ernstig zoals zij dat mij voorspiegelt?
Ik heb geen strikte tijdsplan wat betreft studeren, ben nu vooral de mogelijkheden aan het aftasten, wat ik wél weet is:
- ik wil niet op basis van een visum gaan studeren waarbij ik na afloop 2 jaar niet meer terug mag keren om te werken/studeren. Dat zou betekenen dat ik dus na mijn master weer terug naar NL moet om vervolgens twee jaar te 'wachten' om weer iets op te kunnen bouwen in Amerika. Ik hou het liefst die optie open. Geen flauw idee of dat kan? Ik weet bijvoorbeeld dat ze de Fullbright beurs op basis van zo een visum verstrekken.
-ik wil op een universiteit
specifiek in Seattle studeren, aangezien mijn vriend daar woont, anders schiet het nogal zijn doel voorbij

ook gelet op de kosten...
- wat het iets ingewikkelder maakt is dat ik notarieel recht studeer, dus niet de 'reguliere' nederlands recht. Het is bij wijze van spreken nóg een leveltje nederlandser dan het nederlands recht!
-ik hoef niet perse volgend jaar september aan mijn master te beginnen, een jaar later zou ook kunnen, dan zou ik bijvoorbeeld in de tussentijd kunnen werken en sparen voor het collegegeld. Echter, ik heb het idee dat
werken in Amerika niet zo gemakkelijk kan...waar te beginnen?
Nog iets anders waar ik mijn hoofd over breek zijn de carrièremogelijkheden in Amerika. Ook al ziet mijn vriend me het liefst bij hem in Seattle, los van wat ik doe, hij stelde zelfs voor om een administratief baantje te nemen. Ik vind het nogal zonde om
any job daar aan te nemen om maar bij hem te kunnen zijn. M'n diploma zou toch wel íets waard moeten zijn in de VS? Ik wil daar dus ook gericht en efficiënt aan kunnen werken mits ik weet hoe! Weegt het jaartje studeren (en de daarbij komende kosten) op tegen de voordelen/nadelen daarvan? Of kan ik beter mijn master hier doen en daarna daar aan de slag of is mijn kans op een baan dan kleiner of juist groter? Ik heb dus echt geen flauw idee zoals je ziet!!!!
Poe poe ik hoop dat iemand het heeft kunnen verwerken

ik wacht vurig op een antwoord! Meedenken is uiteraard ook zeer gewenst!