Hai,
Ik zie hier zoveel berichten over mensen die stages zoeken in amerika dat ik met dit berichtje wat tips wil geven. Dit zijn mijn eigen ervaringen dus het kan dat ze niet helemaal correct zijn maar ik hoop dat mensen er wat aan zullen hebben. Het is hard werk maar geef niet op.
Het is een hele lap tekst dus vooral interessant voor mensen die serieus erover nadenken om stage te gaan lopen in Amerika in het kader van hun studie
Tips om stage in Amerika te regelenWanneer je school je niet helpt om een stage in Amerika te regelen (of weinig begeleiding) maar je het alsnog wilt proberen, houdt er dan rekening mee dat je echt op tijd moet beginnen. Ik weet dat een jaar van tevoren beginnen erg ruim klinkt maar het is wel echt nodig al is het alleen al om de voorbereidende werkzaamheden uit te voeren.
Enkele kanttekeningen voordat je begint aan je zoektocht§ Kijk zeker op de website van
www.wilweg.nl en download de procedure van de aanvraag van een visum in Amerika. Dit kun je het beste van tevoren downloaden omdat sommige stages niet mogelijk zijn zoals “hands on threatment” etc.
§ Bedenk ook dat veel stages (de meeste) onbetaald zijn wat dus inhoudt dat je het geheel zelf moet financieren. Dit is een zeer prijzige bezigheid. De visumprocedure van het Nuffic is afhankelijk van het aantal maanden dat je gaat maar begint vanaf $ 500,- (voor 4 maanden) dit is inclusief verzekering en aanvraagkosten. Hier zit nog niet de huisvesting bij, prijzen hiervan liggen stukken hoger dan in Nederland.
Het vinden van een stage§ Het makkelijkst is het echt om het via via te regelen en dan bedoel ik dus echt je hele familie en vriendenkring napluizen. Je weet maar nooit en het is wel het makkelijkst.
§ Maar mocht dat niet lukken niet getreurd, het kan wel maar je moet er veel tijd in steken. Er is een boek wat je kunt bestellen via website genaamd “The Internship Bible” van de Princeton Review, dit is een boek formaat Gouden Gids met allemaal stages in de meest verschillende bedrijven. Ook staan er veel tips in en een stuk voor Internationale Studenten. Ook staat erbij of ze Internationale Applicants accepteren. Dit boek is meestal ook te vinden in de bibliotheek (in ieder geval in Rotterdam)
§ Via het internet kun je ook ontzettend veel vinden. Ga naar google en vul in “internship en het gebied waar je wilt werken” en je zult al veel vinden. Ik heb zelf een stage geregeld in de muziekwereld en zo heb ik vele stages gevonden. In amerika noemen ze stage of “internship” of “traineeship”. Enkele websites die je kunt bezoeken zijn:
§ www.rsinternships.com
§ http://www.princetonreview.com/cte/
§ www.getthatgig.com
§ http://internships.wetfeet.com/
§ Wat je ook zeker moet doen is op zoek gaan naar websites die gaan over je vakgebied, vaak hebben deze sites messageboards waar ook stages worden aangeboden. Op deze manier ben ik aan mijn stage gekomen. Hiervoor is minder concurrentie dan bovenstaande mogelijkheden dus meer kans.
§ Trek hier veel tijd voor uit en blijf zoeken totdat je minstens 50 bedrijven hebt waar je zeker van bent dat het leuke stages zijn.
CV Stages in Amerika zijn meestal voor fall semester, spring semester of summer semester dus september – december, januari – mei en juni-augustus. Bedrijven selecteren meestal pas laat maar je moet zeker proberen om je stage minimaal drie maanden voor de start geregeld te hebben in verband met visum procedure.
§ Amerikanen hechten veel belang aan de cv (resume) en schenk hier dus veel aandacht aan. Je moet ook per bedrijf een andere cv maken. In de amerikaanse cv staat vaak een doel (objective) hier kan je dus invullen wat je wilt, dus een stage of werkvaring in een bepaald werkgebied.
§ Verder is hun resume grotendeels gelijk aan ons cv alleen werken zij heel veel met actiepunten dus benadruk per werkervaring/stage wat je hebt geleerd in actiezinnen. Als je het gevoel hebt dat je een beetje overdrijft dan zit je meestal op amerikaans niveau ;-) Het is ook handig om je opleiding uit te leggen omdat hun systeem heel anders is, dus zet erin welke vakken je hebt gehad.
§ Werkervaring is heel belangrijk voor de amerikanen en aangezien wij in Nederland vaker stages lopen dan in Amerika heb je hiermee een voordeel tegenover de amerikanen, gebruik deze dus goed.
§ En het moet allemaal op 1 pagina passen!
SollicitatiebriefEr zijn heel veel amerikaanse websites te vinden die informatie geven over het schrijven van sollicitatiebrieven. De regels zijn grotendeels gelijk aan de Nederlandse regels. Het volgende wil ik graag benadrukken:
§ Zorg ervoor dat je per bedrijf informatie zoekt (via website) en verwerk dit in de brief. Zo kun je laten zien dat je graag daar wilt werken en al info heb gezocht over het bedrijf. Schrijf dus geen standaardbrieven waar je alleen adres en info verandert maar maak echt per bedrijf een persoonlijke brief!
§ Zorg er ook zeker voor dat je de brief gericht kunt versturen dus niet personeelszaken maar zorg dat er een naam staat, misschien moet je daar voor bellen.
§ Vermeld wat jij kunt betekenen voor het bedrijf, heb dus heel duidelijk voor ogen wat jij zou willen leren en wat voor taken jij zou willen hebben.
§ Laat het nakijken en als je amerikaanse vrienden heb, Nederlands schrijven vaak erg Brits (dat kreeg ik als commentaar
weet niet of het echt slecht is).
§ Je kan vaak ook e-mailen, dit moet je alleen doen als het echt vermeld staat dat het mag, en houdt in de gaten of je een attachment mag meesturen!
Nazorg§ Dit is echt belangrijk ga niet wachten tot je gebeld wordt maar bel zelf. Benadruk de voordelen die zij hebben wanneer ze een internationale stagiair aannemen (tips op
www.ciee-trainee.net)
§ Over het algemeen wordt er gezegd dat je drie weken moet wachten voordat je kunt bellen of e-mailen. De meeste bedrijven zullen niet gauw iemand bellen die in Nederland woont dus houdt er rekening mee dat je zelf moet nabellen als je het echt wilt.
Interview§ Je mag niet op persoonlijk interview (visa regels) dus je zult een telefonisch interview moeten geven. Tips hiervoor kan je ook op internet vinden.
§ Verwacht in ieder geval vragen over “wat wil je leren”, “wat voor taken wil je doen”, “visum”, “zwakke/sterke punten”, “benoem een moeilijke situatie die je hebt moeten oplossen en hoe heb je dat aangepakt” dat soort dingen.
§ Zorg ervoor dat je super enthousiast overkomt en heel gewillig om veel te leren. Hang niet de nuchtere nederlander uit J. Bereid ook zelf vragen voor die je kunt stellen en als het je lukt kun je de rollen omdraaien en zelf de vragen stellen en zo het interview sturen.
Voorbereiding stageNu heb je je stage en denk je dat je er bent. NOT! Nu begint het pas J
§ Als het goed is heb je de visumaanvraagprocedure al gedownload dus nu weet je dat je een verklaring van school moet hebben dat de stage een onderdeel van je studie is, een verklaring in het engels van je studieresultaten, een verklaring dat je engels op goed niveau is, een bewijs van overmaking van een bedrag.
§ Verder moet je een pagina schrijven over waarom jij een stage wil doen in amerika, wat het belang is van een stage etc.
§ Het bedrijf moet een trainingplan proposal schrijven waarin je stage in fases worden uitgewerkt. Wat leer je per fase, wie begeleidt je etc. En waarom ze jou hebben uitgekozen om stage te lopen.
§ Dit hele pakket stuur je naar de NUFFIC en die sturen het dan door naar het CIEE en dan moet je wachten of het wordt goedgekeurd.
§ Vervolgens kun je beginnen met de procedure om je Stufi om te zetten naar een uitwonende beurs (als je thuiswonend bent). Je kunt een OV-vergoeding vragen bij de IB-groep.
§ Je moet een vlucht regelen, KLM heeft een studententicket die en jaar geldig is.
HuisvestingAangezien ik naar New York City ga heb ik alleen info hierover. Zoek gewoon op google “housing in stadnaam”
Het volgende heb ik gevonden in NYC wat meestal een van de lastigste steden is om huisvesting te vinden, heel veel is alleen voor vrouwen (sorry heren):
§ www.ihouse-nyc.org
§http://www.92y.org/content/de_hirsch_residence.asp?catalog=92y%5FCatalog&category=TE%5FAbout+the+Y&category=TE%5FFacilities&category=1395+Lexington+Avenue&category=TE%5Fde+Hirsch+Residence
§ www.craiglist.org
§ www.studenthousing.org
§ www.thebrandon.org
§ www.websterappartments.org
En dan zijn er nog veel huizen die door het Salvation Army worden geleid of door allerlei christelijke organisaties (denk nonnen
) Als iemand informatie wilt kan je me altijd mailen.
Cynthia