Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Via Mexico naar VS naar Canada

Discussie gestart

Dimitri02

Hallo,

Ik ben van plan om volgend jaar in november op een lange reis te vertrekken (10-12 maanden). Ik zou beginnen in Zuid Amerika om dan via Centraal Amerika naar de VS te gaan en uiteindelijk naar Canada. Ik ken het principe van de ESTA aanvraag en eventueel toeristenvisum. Maar aangezien ESTA slechts toegang geeft tot een maximaal verblijf van drie maanden en een toeristenvisum in de VS vaak niet wordt toegekend vroeg ik mij af hoe het zit als je de VS binnen komt via mexico (te voet, of per auto, bus). Moet je dan ook een ESTA hebben?
Bovendien stel ik mij alsnog de vraag wat er gebeurt als je ESTA verlopen is en je toch nog in de VS bent. Hoe controleren ze dit? Ik ga namelijk enkel een heen ticket boeken richting argentinië. En zal dan normaal gezien vanuit Canada terug naar huis keren.

Dank bij voorbaat!
#1 - 21-03-2014, 16:20 uur

Old Faithful

Hartelijk welkom op het forum van usa4all.

Wat ik weet is dat je onder het Visa Waiver Program - ervan uitgaande dat je Nederlander bent - maximaal 90 dagen in de V.S. mag blijven. Als je de V.S. niet per boot of per vliegtuig binnenkomt, hoef je geen ESTA aan te vragen. Je moet dan aan de grens een I-94 formulier invullen, net als vroeger iedereen moest.
Als je langer wilt blijven, heb je een B visum nodig. Ik meen te weten dat je dan in eerste instantie voor maximaal 6 maanden toegang kunt krijgen. Ik lees steeds vaker berichten dat je je voor het verkrijgen van zo'n toeristen visum goed moet voorbereiden. Bij twijfel volgt gauw afwijzing. In alle gevallen beslist de Immigration Officer of en voor hoelang je het land in mag.
Als je langer blijft dan toegestaan, is de kans groot dat in eerste instantie niemand dat opmerkt. Je zult wel problemen krijgen als je later nog eens naar de V.S. wilt gaan, want je overstay zal dan geregistreerd staan. Je zult een ban voor een aantal jaren krijgen. Ook zal emigreren naar de V.S. vrijwel onmogelijk worden.

Ik denk dat het zeker van belang zal zijn dat je aan kunt tonen over de financiële middelen te beschikken om je plannen uit te kunnen voeren. Werken tijdens je verblijf is een absolute no go en zal onherroepelijk betekenen dat je het land niet binnenkomt.

Hoe lang wil je in de V.S. blijven?
Je gaat ongetwijfeld een prachtige reis maken. Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#2 - 21-03-2014, 17:04 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

ESTA, een electronische reistoestemming om naar de VS te mogen reizen, heb je nodig als je door de lucht of over zee de VS binnenkomt.
Zonder ESTA kom je op Schiphol het vliegtuig niet eens in.

Als je, zoals jij, over land de VS binnenkomt heb je geen ESTA nodig.
Aan de grens vul je een I94W formulier in en de immigratie-ambtenaar bepaalt of je de VS binnen mag.
Het onderste deel van dat formulier (het departure record) wordt dan in je paspoort geniet en dat deel lever je weer in aan de Canadese grens.
Het te laat of helemaal niet inleveren van dat departure record is voor de immigratiedienst een teken dat je in overstay bent gegaan en illegaal in de VS bent gebleven.
Als je dan nog eens naar de VS wil kom je er wel achter wat voor consequenties dat heeft ........................................

Lees o.a. deze info:  https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1674/kw/entering%20US%20via%20Mexico/session/L3RpbWUvMTM5NTQxNTUwMC9zaWQvU2g0UXFPUGw%3D
#3 - 21-03-2014, 17:09 uur

Dimitri02

oK! Bedant voor de info. Dat is vrij duidelijk.

Ik wou vijf maanden doorheen de VS rond trekken maar doordat ik heb gezien dat ze enorm streng zijn op het toekennen van visum en  het al geboekt hebben van een terug reis verplicht is zie ik dit niet zitten en zal het dus drie maanden worden. Wat ik mij afvraag is als je binnen die 90 dagen naar Canada gaat , krijg je daarna aan de grens opnieuw een formulier om terug naar de VS te gaan?
#4 - 21-03-2014, 17:47 uur

Cees A

Ik denk het niet.
Bij binnenkomst in de VS krijg je een stempel in je paspoort met de uiterste datum waarop je de VS moet hebben verlaten.
De tijd die je tussentijds doorbrengt in de aangrenzende staten Mexico, Canada en het Caribisch gebied tellen gewoon mee voor die 90 dagen termijn.
 

In jouw geval:
Jij komt vanaf Mexico de VS binnen en vanaf dat moment begint jouw "90 dagen teller" te lopen.
Uitstapjes die je in die tijd maakt naar Canada laten die "teller" gewoon doorlopen en zetten 'm niet opnieuw op 0

Wat jij wil doen, het binnen korte tijd 2X achter elkaar gebruik maken van het Visa Waiver Program (het zonder visum de VS binnenkomen) zal bij de immigratiedienst sowieso vragen oproepen.
Misschien lukt het je met een goed verhaal en een welwillende ambtenaar tegenover je, maar garanties zijn er niet.
Een van de voorwaarden (en grote nadelen) van dat Visa Waiver Program is namelijk dat de ambtenaar beslist of je binnenmag.
Je hebt geen enkele beroepsmogelijkheid.

 
#5 - 21-03-2014, 18:07 uur

Ine

Ik denk dat je een grote gok neemt op deze manier. Redelijke kans dat je de 2e keer de toergang geweigerd wordt. Ik zou maar een visum gaan regelen of de terugreis vanuit Canada maken. Je kunt met tickets aantonen dat je weer uit de USA vertrekt. Alleen zal je moeten kunnen aantonen hoe je financieel die tijd daar wilt doorkomen. Werken mag absoluut niet op een ESTA en op de meeste visa.
Zoals je in een andere posting van ons kunt zien, wilden wij voor een verblijf in Mexico van 4 -5 maanden op de heenreis slechts 1 (!) nacht in L.A. doorbrengen, daarna doorvliegen. Op de terugreis dan ca. 2 weken in Californie rondrijden en wat vrienden bezoeken. Bij navraag bij het consulaat was het duidelijk dat we absoluut een visum nodig hadden. Wij zijn daarom op de heenreis rechtstreeks naar Mexico gevlogen. Al die moeite voor die ene overnachting was het ons niet waard.
#6 - 22-03-2014, 15:03 uur

Dimitri02

Ok bedankt voor de info iedereen! Het is heel duidelijk nu.

Ik denk dat ik gewoon zo veel mogelijk uit die drie maanden ga halen als mogelijk.
Ik kan het dan alsnog proberen en wanneer ze dan weigeren kan ik het mooie Canada nog verder ontdekken.
Het jammere is vooral dat ik na Canada Alaska wou doen maar dit zal dan niet gaan.
#7 - 22-03-2014, 15:41 uur

Cees A

Dimitri schrijft: Ik kan het dan alsnog proberen en wanneer ze dan weigeren kan ik het mooie Canada nog verder ontdekken
Dat zou je kunnen doen, maar die weigering kan in de toekomst, als je via het Visa Waiver Program nog eens terug wil naar Amerika, consequenties hebben.
 
Bij de vragen D en F op het ESTA aanvraagformulier lees ik namelijk
D) Gaat u werk zoeken in de Verenigde Staten; of is u ooit de toegang geweigerd
F) Is u ooit een visum voor de Verenigde Staten geweigerd of de toegang tot de Verenigde Staten ontzegd of werd uw V.S.-visum ingetrokken? *

Ik lees regelmatig (ook in forums) dat men denkt dat een ESTA een soort van visum is. 
Dat is niet zo. De afkorting ESTA betekent letterlijk Electronic System for Travel Authorization.
ESTA is dus niet meer dan een toestemming om naar de VS te mogen reizen.
Of je het land ook binnen mag wordt bepaald door de immigratieambtenaar aan de grens.

Het visa waiver program is opgezet om inwoners van een aantal landen de kans te geven om zonder visum (maar met esta) de VS te bezoeken voor een korte vakantie of een zakelijke vergadering of iets dergelijks. De max. termijn van 90 dagen is hiervoor ruim genoeg.
De immigratie-ambtenaar aan de grens bepaalt of jij de intentie hebt om het visa waiver program te misbruiken of niet.
De gemiddelde toerist, die voor een vakantie van 3-4 weken komt zal weinig moeilijke vragen krijgen
Een zakenman die iedere maand voor een paar dagen naar de VS reist ook niet, zeker niet als er een zeker patroon te herkennen is
Ikzelf reis ieder jaar voor ongeveer 1 maand naar de VS. Aan de grens herkent men inmiddels dit reispatroon, men heeft 't er wel eens over, maar ook ik heb nooit problemen.

Maar nu kom jij aan de Canadese grens.  je bent net de maximale termijn van 90 dagen in de VS geweest, daarna ben je een weekje in Canada gebleven en nu wil je weer voor een langere periode terug naar de VS.  Denk je eens in, wat zal die immigratie-ambtenaar daarvan denken ?
Je moet rekening houden met op z'n minst (veel) kritische vragen en in het ergste geval een weigering.
En die weigering kan je (zoals je hierboven kunt lezen) in de toekomst parten gaan spelen. Kijk dus goed uit wat je doet.

 
#8 - 22-03-2014, 16:25 uur

Ine

Let er ook op dat als jouw terugreis vanuit Canada een overstap in de USA heeft, dezelfde regels gelden! Ook voor een overstap hoe kort dan ook geldt dezelfde  ESTA.
#9 - 23-03-2014, 01:15 uur

Ine

Dan nog even wat positiefs. Bij binnenkomst in Mexico krijg je een stempel voor 90 dagen. Maar als je dan al besloten hebt dat je daar langer wilt blijven, kan je i.p.v. 90 dagen wel meteen 180 dagen vragen.
#10 - 23-03-2014, 02:29 uur

Ikbenwalter

deze vraag komt op diverse fora vaak terug; en ik zie regelmatig misverstanden.

Een touristenvisum is het visa waiver program, VWP.
 Nederlandse staatsburgers vallen onder dit program; het maakt daarbij niet uit uit welk land je aankomt en welke vervoersmodaliteit.
het vwp is 90 dagen geldig, verlengen naar 180 kan enkel voor noodgevallen! je zult dit ook (fysiek) moeten regelen met het consulaat; en het enige consulaat aan de westkust zit in LA.
 je 90 dagen 'overstayen'  zelfs met 1 dag levert absoluut problemen op, formeel ben je dan namelijk illegaal.
het zogenaamde 'flagpoling' of 'Canada hoppen'  waarbij vlak voor het verlopen van je 90 dagen VWP even een paar dagen in Canada verblijft om vervolgens een re-entry te doen om opnieuw een 90 dagen VWP te krijgen kan al jaren niet meer. er zal minstens een paar weken tussen moeten zitten.

ik adviseer een Esta aan te vragen! de regelgeving inzake entry over land is nl wat onduidelijk in deze. ben je in het bezit van een visum anders dan de VWP (zoals een B-2) dan hoef je geen Esta aan te vragen.

het B2 visum is een soort toeristenvisum. dit visum is 10 jaar geldig en geeft je max 180 dagen verblijf. 180 dagen is absoluut geen garantie, het wordt namelijk bepaald door de immigration officer in de port of entry. (maar meestal is 180 dagen geen probleem)
wat daarbij absoluut helpt is een goed voorbereid reisplan, een retour ticket en aantoonbare financiele middelen (cash, cheques, creditcards).
Je retour/eind vlieg- bestemming met het VWP mag echter niet Canada of mexico zijn.
 (Met een B2 visum zou dit wel kunnen maar weet ik niet 100% zeker)

GA NOOIT VOLLEDIG AF OP INFO VAN CONSULATEN EN/OF AMBASSADES. REGELGEVING VERANDERD CONTINU. lees de officiele usa sites en als een immigration officer merkt dat je goed op de hoogte bent van regelgeving werkt dat in je voordeel.


Officiele overheids sites:

http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html

http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/
#11 - 10-07-2014, 20:24 uur

ALTHEWAYDOWN

Volgend jaar verscheep ik mijn camper naar Boston/usa, ik per vliegtuig. Heb dan de visa vor 90 dagen(VWP). Na 2 maand ga ik richting Canada(New Foundland en Labrador).  Aan de grens bekom ik voor Canada een Visa voor 3 maand. Na 1 maand en half  terug de USA binnen, bekom ik dan terug een 90 dagen(VWP) aan  Grens? Ik heb dan 2 moglijkheden: 1/ik verscheep de camper terug, en ik vlieg terug 2/ Breng hem onder in Storage place, en ik vlieg terug. Na enkele maanden pick ik de camper op en verblijf nog max. 90 dagen in de usa(inclusief terugverscheping).Tussen 2002 en 2005 heb ik dit 3X gedaan in de usa! Zonder probleem! En NU?  ::)
-----------------------------------------------------------------------------
#12 - 08-09-2014, 13:43 uur
ALTHEWAYDOWN

Old Faithful

Grote kans dat het niet lukt. In onderstaand citaat van de officiële website staat dat je bij terugkomst in de V.S.  gewoonlijk wordt toegelaten voor de rest van de oorspronkelijke 90 dagen.
Citaat
Trips to Canada, Mexico, or nearby Islands

If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less. See the Customs and Border Protection (CBP) website.

Citizens of VWP countries* who reside in Mexico, Canada, or a nearby island are generally exempted from the requirement to show onward travel to another country* when entering the United States. Learn more at the CBP website.

Bron: http://travel.state.gov/content/visas/english/visit/visa-waiver-program.html

Je zult dus een B-2 visum aan moeten vragen. Dat is een risico, omdat recente berichten er op duiden dat dit regelmatig wordt afgewezen. Meestal omdat er onvoldoende banden met het thuisland worden aangetoond. Een afgewezen visumaanvraag betekent ook dat je niet meer onder het VWP kunt reizen.

Succes.
#13 - 09-09-2014, 00:39 uur
Groet,

Old Faithful

Ine

Volgend jaar verscheep ik mijn camper naar Boston/usa, ik per vliegtuig. Heb dan de visa vor 90 dagen(VWP). Na 2 maand ga ik richting Canada(New Foundland en Labrador).  Aan de grens bekom ik voor Canada een Visa voor 3 maand. Na 1 maand en half  terug de USA binnen, bekom ik dan terug een 90 dagen(VWP) aan  Grens? Ik heb dan 2 moglijkheden: 1/ik verscheep de camper terug, en ik vlieg terug 2/ Breng hem onder in Storage place, en ik vlieg terug. Na enkele maanden pick ik de camper op en verblijf nog max. 90 dagen in de usa(inclusief terugverscheping).Tussen 2002 en 2005 heb ik dit 3X gedaan in de usa! Zonder probleem! En NU?  ::)
-----------------------------------------------------------------------------

Misschien is het nu nog mogelijk de reis/verscheping te beginnen in Canada. Dan eerst daar reizen en vervolgens naar de USA. Dan heb je wel gewoon 90 dagen zonder visum. Anders zal je inderdaad een visum voor de USA moeten gaan regelen.
#14 - 09-09-2014, 16:45 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15