Hoi allemaal,
Newbe hier. Ik heb een vraag die misschien de 'er zijn geen domme vragen'-uitdrukking ontkracht, maar hier komt ie toch:
Ik heb een R B1/B2 visum dat geldig is van 3 juni 2015 tot 1 juni 2016. Dit was omdat ik vrijwilligerswerk zou doen in Boston, dat ging niet door (uitleg onder) dus zit in nog in Nederland. Maar ik wil de komende maanden minstens twee keer via Amerika vliegen en verder nog (in 2016) een tripje doen.
Heb ik toch een ESTA nodig omdat er in principe niet aan de voorwaarden voor het visum (werken in de VS)zijn voldaan?
Ik ga ervan uit dat ik gewoon met dit visum kan reizen no mather what. Maar jullie kennen het douanepersoneel- niet al te geduldig, en daar ben ik toch een beetje huiverig voor. Better safe than sorry, he
?
uitleg:
Ik heb in april een (B1) visum aangevraagd omdat het de bedoeling was dat ik vrijwilligerswerk in Boston zou doen. Bij bezoek aan het consulaat werd mijn verzoek in eerste instantie afgewezen, 'pending further information' omdat ik mijn benefit to the local community niet genoeg kon bewijzen. De instelling in Boston stuurde meer informatie op en toen hoorde ik een maand niets. Een week na mijn vraag ergens in mei wat de status was kreeg ik te horen dat de further information ook niet genoeg was en dat mijn verzoek was afgewezen.
In september werd ik gebeld waarom ik in hemelsnaam mijn visum nog niet had opgehaald die er vanaf juni lag. Ze zouden mijn aanvraag spontaan nog een keer hebben voorgelegd aan Washington, maar na toekenning begin juni konden ze me niet mailen omdat er een wereldwijze emailstoring was. Bullshitverhaal natuurlijk, maar 'sorry dat we slordig waren en dat je vrijwilligerswerk nu niet doorgaat' kon er natuurlijk niet af.