Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Ewout naar de States

Discussie gestart

PetraVS

Is het hebben van een Nederlandse vlag op je schooltas verboden in Nederland??!! Als dit zo, wat een imbeciele wet is dit dan!!  ny-angry
Hoezo storen de buitenlanders zich daar dan aan? Die zijn toch naar Nederland gekomen om er te wonen? Dan kan een Nederlandse vlag dragen toch niet verboden worden? Hoever moeten we dan gaan om niet op iemands tenen te trappen?


Nederland heeft nu eenmaal een andere cultuur waar het de vlag aangaat. Wij hebben inderdaad specifieke regels wanneer en hoe de vlag uitgehangen mag worden. Is misschien niet even nuttig, maar het is zo.
Maar het dragen van een klein vlaggetje op kleding of tassen of dergelijke zaken is in het verleden misbruikt door extreem-rechtse lieden. Een racistische Nederlander was heel lang te herkennen aan zijn kleine Nederlandse vlaggetje. Ik denk dat dit nogal is blijven hangen en dat daarom zo moeilijk gedaan wordt over een Nederlands vlaggetje op een schooltas.


Wel grappig om het argument "Nederland heeft nu eenmaal een andere cultuur" te lezen, een cultuur, die volgens het bovenstaande berichtje, geaccepteerd en begrepen moet worden (trouwens, de regels omtrent de Amerikaanse vlag zijn ook zeer strict, na 11 september 2001 is men veel "vlaggeriger" geworden).  Waarom lukt dat dan niet wat betreft de Amerikaanse cultuur?  Dit is een jong land, de vlag is een van de symbolen, die vijftig zeer autonome staten bij elkaar houdt.  Het volkslied is nog zo'n symbool.  Als iedere Nederlander nu eens zijn (of haar) best deed de cultuur hier te begrijpen, dan zouden heel wat negatieve opmerkingen en generalisaties niet nodig zijn.  Maar helaas vinden veel Nederlanders het maar al te makkelijk om de gewoontes in andere landen te ridiculiseren.  Wee je gebeente echter, als je iets negatiefs zegt over Nederlandse gewoontes!  (En Mrjn, ik hoop, dat je weet, dat dit niets met jou persoonlijk te maken heeft, ik gebruik jouw post gewoon als springplank, want jij legt gewoon een reden waarom uit).  Wat veel mensen niet begrijpen of zich herinneren is dat dit land net 150 jaar geleden vrijwel uit elkaar lag.  Er hoeft maar iets te gebeuren en een van de staten kan zich van de "Union" afscheiden.  De Europese Unie is nog niet zover, dus er is nog geen vergelijkingsmateriaal.   

Om on topic te blijven en op Ewouts leuke verslag te reageren: ik begrijp je helemaal.  Al had ik, voor ik naar de VS verhuisde, helemaal niets met dit land, daarin verschillen we (net als veel Nederlanders wist ik, ten tijde van president Reagan, ook alleen maar wat ik in de media en op tv series zag).  Zodra ik hier een zomer had doorgebracht wist ik, dat dit mijn toekomst was.  En ik heb geen moment spijt van de beslissing gehad.  Ook mijn man en ik hebben het niet altijd breed gehad hier, we hebben ons uit de schulden gevochten.  Maar zelfs toen was het leven hier een avontuur (misschien ook omdat ik jong was en we hadden alleen elkaar om ons zorgen om te maken).   In ieder geval blijf ik dit een fantastisch land vinden.  Ik ben trots op mijn Nederlandse achtergrond, want ook Nederland is een uniek en mooi land. Maar hier in Virginia voel ik me 100% thuis.
#16 - 15-09-2006, 02:40 uur
« Laatst bewerkt op: 15-09-2006, 03:05 uur door PetraVS »

antoniong

[quote
Citaat
Het zijn regels van scholen om escalaties met extreem rechtse lieden (al dan niet om alleen maar stoer te doen) te voorkomen.
Rechts extremisme heeft er weinig mee te maken en wordt alleen gebruikt als excuus.

De ware reden is gelegen in het feit dat de Nederlander nu al decennia door de politiek wordt opgevoed met de slogan "Nationalisme is slecht, nationalisme is verderfelijk enzovoort". Je wordt niet geacht trots op je land te zijn hetgeen een lijnrechte tegenstelling is met de VS waar dat zelfs een vereiste is.

Meest storende (en dan druk ik me netjes uit) dat tegen symbolen van andere culturen geen enkele actie wordt genomen uit hoofde van "het is hun cultuur en wij moeten ons maar aanpassen".

#17 - 15-09-2006, 09:59 uur

hollandranch

[quote
Citaat
Het zijn regels van scholen om escalaties met extreem rechtse lieden (al dan niet om alleen maar stoer te doen) te voorkomen.
Rechts extremisme heeft er weinig mee te maken en wordt alleen gebruikt als excuus.

De ware reden is gelegen in het feit dat de Nederlander nu al decennia door de politiek wordt opgevoed met de slogan "Nationalisme is slecht, nationalisme is verderfelijk enzovoort". Je wordt niet geacht trots op je land te zijn hetgeen een lijnrechte tegenstelling is met de VS waar dat zelfs een vereiste is.

Meest storende (en dan druk ik me netjes uit) dat tegen symbolen van andere culturen geen enkele actie wordt genomen uit hoofde van "het is hun cultuur en wij moeten ons maar aanpassen".



en aanpassen kunnen we!  Bijna zo goed dat we bijna niet meer in de gaten hebben dat we in Nederland wonen  ny-angry Als een allochtoon na 5 jaar in Nederland gewoont 3 regels Nederlands beheerst heeft hij/zij zich goed aangepast, moet je voor de grap eens proberen een zaak te beginnen in Marokko/Turkije en je niet aan te passen, kijken hoe snel je in de gaten hebt hoe Nationalistisch deze landen zijn. Trots voelen op het land waar je woont is niets mis mee, ik voelde 20 jaar geleden trots om Nederlander te zijn, want Nederland stond ergens voor. Nu heb ik dit gevoel totaal niet meer.
#18 - 15-09-2006, 10:07 uur

vana

Dat gaat tegenwoordig niet meer op. Mijn broer is getrouwd met een Thaise vrouw.
 Ze moest toen ze eenmaal een tijdelijke verblijfsvergunning had  en in Nederland woonde  een inburgeringscursus doen. Dat betekende een jaar lang 5 dagen in de week naar school.
Ze kreeg een diploma toen ze geslaagd was. Ze woont nu 4 jaar hier en spreekt vrij goed Nederlands.
Nu heeft minister Donner weer een nieuw plan. Ze moet weer een cursus gaan doen om op een bepaald niveau Nederlands te kunnen lezen en schrijven. Als ze niet slaagt voor die test moet ze een boete betalen en die blijft ze betalen tot ze de test haalt.
Dus ook in Nederland worden tegenwoordig eisen gesteld aan de mensen die vanuit het buitenland hier komen wonen.

Ik word altijd een beetje moe van die verhalen dat geen enkele allochtoon in Nederland zich aan wil passen. In mijn kennissenkring ken ik veel goed aangepaste en goed opgeleide allochtonen uit diverse landen in de wereld. Maar veel mensen kijken alleen naar dat kleine groepje mensen dat zich niet wenst aan te passen.

Marjon
#19 - 15-09-2006, 15:13 uur
REISVERSLAG 2004: http://wunnik.web-log.nl/
USA ZW

LIVE VERSLAG 2006: http://backtotheusa.web-log.nl/
USA Zuid en Midwest

REISVERSLAG 2008:
http://wunnik2008.web-log.nl

Canada en NW USA

hollandranch

Dat gaat tegenwoordig niet meer op. Mijn broer is getrouwd met een Thaise vrouw.
 Ze moest toen ze eenmaal een tijdelijke verblijfsvergunning had  en in Nederland woonde  een inburgeringscursus doen. Dat betekende een jaar lang 5 dagen in de week naar school.
Ze kreeg een diploma toen ze geslaagd was. Ze woont nu 4 jaar hier en spreekt vrij goed Nederlands.
Nu heeft minister Donner weer een nieuw plan. Ze moet weer een cursus gaan doen om op een bepaald niveau Nederlands te kunnen lezen en schrijven. Als ze niet slaagt voor die test moet ze een boete betalen en die blijft ze betalen tot ze de test haalt.
Dus ook in Nederland worden tegenwoordig eisen gesteld aan de mensen die vanuit het buitenland hier komen wonen.

Ik word altijd een beetje moe van die verhalen dat geen enkele allochtoon in Nederland zich aan wil passen. In mijn kennissenkring ken ik veel goed aangepaste en goed opgeleide allochtonen uit diverse landen in de wereld. Maar veel mensen kijken alleen naar dat kleine groepje mensen dat zich niet wenst aan te passen.

Marjon


Je hebt gelijk dat we niet iedereen over een kam moeten scheren, je hebt niet gelijk dat het gaat om een klein groepje, het gaat om een hele grote groep, vergelijkbaar qua omvang als de Mexicanen in Amerika, in verhouding. Iedereen die zich niet aanpast aan het land waar hij woont moet gewoon terug gaan naar land van oorsprong, dan blijven vanzelf de goeden over,
#20 - 15-09-2006, 18:52 uur

Frank S

We moeten dat aanpassen ook niet overdrijven. Er is niets mis met wat culturele verschillen in een land. Ik zou ook niet graag mijn broodje shoarma willen missen...
#21 - 16-09-2006, 16:55 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

hollandranch

We moeten dat aanpassen ook niet overdrijven. Er is niets mis met wat culturele verschillen in een land. Ik zou ook niet graag mijn broodje shoarma willen missen...

Met aanpassen bedoel ik aan de wetten, geloof, regels, denk dat de meeste eigenaren van Shoarma-tenten een goed voorbeeld is van aanpassen, hard werkend, lang open, en de shoarma is in Nederland anders dan ze in eigen land zouden serveren.
#22 - 16-09-2006, 18:15 uur

hdeweert


Met aanpassen bedoel ik aan de wetten, geloof, regels, denk dat de meeste eigenaren van Shoarma-tenten een goed voorbeeld is van aanpassen, hard werkend, lang open, en de shoarma is in Nederland anders dan ze in eigen land zouden serveren.
Meen je dat nou echt???
Als je een werknemer van een Shoarma-tent in Nederland die hard en lang werkt ziet als iemand die zich heeft aangepast dan ga jij er dus van uit dat ze in heel Nederland hard en lang werken.
En dat vlees halen ze goedkoop uit Duitsland waar het al jaren over de gebruiksdatum is.  ;D
Harm
#23 - 16-09-2006, 19:27 uur

hollandranch


Met aanpassen bedoel ik aan de wetten, geloof, regels, denk dat de meeste eigenaren van Shoarma-tenten een goed voorbeeld is van aanpassen, hard werkend, lang open, en de shoarma is in Nederland anders dan ze in eigen land zouden serveren.
Meen je dat nou echt???
Als je een werknemer van een Shoarma-tent in Nederland die hard en lang werkt ziet als iemand die zich heeft aangepast dan ga jij er dus van uit dat ze in heel Nederland hard en lang werken.
En dat vlees halen ze goedkoop uit Duitsland waar het al jaren over de gebruiksdatum is.  ;D
Harm


Ik sprak over de eigenaar en dan moet je hard werken om iets te bereiken, spreek uit ervaring. Ik ga er niet vanuit dat Nederlanders hard werken, want dit is zeker niet zo in vergelijking met veel andere landen. Ik ga er ook vanuit dat er controle is op de horeca in Nederland, maar weet helaas ook dat dit zeker niet voldoende gebeurt  embarressed
#24 - 16-09-2006, 19:49 uur

Chiefram

Ik denk dat Nederlanders veel meer efficient werken, dus meer werk afkrijgen in kortere tijd. Hier in de US lijkt het wel of de meeste harder werken dan wij Nederlanders. Ze maken vaak langere dagen, maar mijn ervaring is dat dit in heel veel gevallen erg inefficient is. Wij Nederlanders hebben dan ook meer vrije tijd of tijd om even iets 'leukers' te doen dan konstant maar met het werk bezig te zijn.
#25 - 16-09-2006, 20:18 uur

jaborg

We moeten dat aanpassen ook niet overdrijven. Er is niets mis met wat culturele verschillen in een land. Ik zou ook niet graag mijn broodje shoarma willen missen...

Met aanpassen bedoel ik aan de wetten, geloof, regels, denk dat de meeste eigenaren van Shoarma-tenten een goed voorbeeld is van aanpassen, hard werkend, lang open, en de shoarma is in Nederland anders dan ze in eigen land zouden serveren.

Aanpassen aan het geloof van het land!!! Ik hoop dat je bedoeld respecteren dat er ook andere geloven zijn. En dat niet de bijbel (koran) de wet is. Dat geldt ook voor ons.
En andere shoarma serveren dan in eigen land vind ik ook een vreemd voorbeeld.
Ik ben het wel met je eens dat verschillende culturen een land geen kwaad doet. Ik denk (spreek voor mezelf) dat het het land wel rijker maakt.

Nog 1 opmerking over de nieuwe cursus. Is belachelijk. Ik hoorde van iemand die hier al bijna haar hele leven woont dat ze ook een cursus Nederlands mocht volgen. Ze spreekt en schrijft beter Nederlands dan ik.

En voor Hans: ik geloof dat affaire van het bedorven vlees iets anders lag.

#26 - 16-09-2006, 20:29 uur
« Laatst bewerkt op: 16-09-2006, 20:35 uur door jaborg »

hollandranch

We moeten dat aanpassen ook niet overdrijven. Er is niets mis met wat culturele verschillen in een land. Ik zou ook niet graag mijn broodje shoarma willen missen...

Met aanpassen bedoel ik aan de wetten, geloof, regels, denk dat de meeste eigenaren van Shoarma-tenten een goed voorbeeld is van aanpassen, hard werkend, lang open, en de shoarma is in Nederland anders dan ze in eigen land zouden serveren.

Aanpassen aan het geloof van het land!!! Ik hoop dat je bedoeld respecteren dat er ook andere geloven zijn. En dat niet de bijbel (koran) de wet is. Dat geldt ook voor ons.
En andere shoarma serveren dan in eigen land vind ik ook een vreemd voorbeeld.
Ik ben het wel met je eens dat verschillende culturen een land geen kwaad doet. Ik denk (spreek voor mezelf) dat het het land wel rijker maakt.

Nog 1 opmerking over de nieuwe cursus. Is belachelijk. Ik hoorde van iemand die hier al bijna haar hele leven woont dat ze ook een cursus Nederlands mocht volgen. Ze spreekt en schrijft beter Nederlands dan ik.

En voor Hans: ik geloof dat affaire van het bedorven vlees iets anders lag.



Denk dat je in veel landen niet voldoende is om het geloof te respecteren, maar je zal er ook rekening mee moeten houden, dus een stuk aanpassing! Alleen al je kledingkeus in een Islamtisch land en zelf in Amerika wordt je opeens geconfronteerd met bidden voor het eten wat je niet meer gewend bent, dus ook hier moet je aan meedoen ondanks dat je het misschien niet wilt omdat je niet gelovig bent.

En ik weet waar de affaire om het bedorven vlees omging, maar wilde Duitsland een beetje uit deze discussie houden.
#27 - 16-09-2006, 21:21 uur

jaborg

Ik wil nog 1 keer mijn eigen mening plaatsen en dan hou ik erover op, want eigenlijk kun je deze discussies niet op deze manier voeren omdat je veel meer wilt zeggen dan je hier neer zet.

Ik noem dat respect voor een andermans geloof. Als men wil bidden voor het eten, en ik ben daar uitgenodigd,  respecteer ik dat mensen willen bidden. Ik zal mij ook dan ook gedragen, maar bid niet mee op hun manier.
 
Ik neem aan dat als er een bepaalde kleding vereist is in een land dan respecteer ik dat ook, en ga niet eigewijs mijn eigen keuze bepalen. Dan moet ik er niet naar toe gaan.
In de meeste gevallen hebben we in Nl de vrijheid om te dragen wat we willen, tenzij deze bij wet verboden is (ook wij hebben dat)

Ik heb in een groot dorp gewoont waar de de bijbel in hoog vaandel stond. Maar ook een dorp met vele geloven. Waarvan sommige ook kledingvoorschriften hebben. En dan heb ik het niet over moslims.
Dus al die discussies aanpassen gelden voor mij alleen voor de wet. Al moet ik zeggen dat een hoop Nederlanders (ook ik) de wet op sommige punten probeert te omzeilen.
Ook ik ben geen heilige.
 







#28 - 16-09-2006, 23:58 uur

Chiefram

Sorry hoor, maar hoe kun je je aanpassen aan iemands geloof? Ik kan dat niet. Respekt opbrengen voor iemand geloof kan ik wel, maar ik ga toch echt geen dingen doen die niets met mijn geloof te maken hebben. Zelf ben in Christelijk opgevoed, terwijl mijn vrouw Joods is. Beiden komen niet in de kerk of synagoog, omdat we gewoon 'vrij' leven. Het gebeurt wel eens dat we worden uitgenodigd bij andere Joodse mensen die bijvoorbeeld Pasen vieren of weet ik wat. Normaal distangeer ik me hiervan, maar soms ga ik wel eens mee omdat ze er op staan. Ik gedraag me geheel volgens hun regels, maar ze moeten mijn geen kipa opzetten, dat kan ik niet. Ik ben niet Joods, dus doe hier ook niet aan mee. Mocht er gebeden worden ofzo dan hou ik me stil en rustig tot er eindelijk geschraapt kan gaan worden (lees: eten). LOL!

Dan is er toch iets dat mij ontzettend stoort en waar ik al menig keer heftige diskussies door heb moeten meemaken. Als wij bijvoorbeeld gasten hebben op bezoek uit Israel (mijn vrouw komt daar vandaan, dus het gebeurt wel eens dat we bezoek krijgen) dan laat ik iedereen in mijn huis doen wat ze gewend zijn te doen. Eten ze bijvoorbeeld geen varkensvlees of vleesgerechten in kombinatie met melkprodukten, zoals kaas dan ga ik echt niet uit protest een cheeseburger op tafel zetten. Ik eet uit beleefdheid en respekt mee met wat men dan wel mag eten. Dat noem ik respekt hebben voor een ander geloof.

Maar... als wij naar Israel gaan dan heb ik ook respekt, precies hetzelfde als dat ik heb als gasten bij ons in mijn land komen logeren. Alleen wat ik nog nooit in mijn leven heb gezien is dat iemand hetzelfde terug doet voor mij, voor mijn Christelijke geloof. Het moet wel altijd van een kant komen en die kant van aanpassen is altijd en eeuwig van mijn kant.

Ik vind het prima, maar het zit me vaak toch niet lekker.
#29 - 17-09-2006, 00:00 uur

Frank S

Ik ben het vaak genoeg niet eens met Chief, maar nu wel! Als er geloofskwesties aan de orde zijn, dan beroept men zich vaak op het recht van vrij geloof. Terwijl men eigenlijk bedoelt dat men hun geloof aan jou wil opdringen. Geloof is iets tussen de gelovende persoon en zijn/haar god. Zodra dat iets wordt tussen twee mensen heb je al een probleem. Ik respecteer dat iemand gelooft zoals hij/zij dat verkiest, maar heb er grote problemen mee als daarmee de vrijheid van een ander wordt ingeperkt. En dat staat los van het geloof, want de intolerantie jegens andere geloven zie je zowel bij het Joodse, Christelijke als het Islamitische geloof.
#30 - 17-09-2006, 08:54 uur
Iedereen heeft recht op mijn mening.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15