Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Advies gevraagd camperreis van LA t/m Vancouver juli 2011

Discussie gestart

Irene*

 :)Hallo, ik ben Irene en sinds vandaag nieuw op dit forum. Ik heb op dit forum nog een heleboel te lezen (en daar verheug ik me al op!), maar heb ook al een heleboel gelezen en tips opgedaan op andere sites.
Graag wil ik je de reisroute voorleggen voor onze eerste grote buitenlandse reis, want ik denk dat ik hier heel wat ervaringsdeskundigen tref die me heel wat wijzer kunnen maken. We hebben nog nooit met een camper gereisd, wel jarenlang met onze caravan.
Alvast bedankt voor je reactie!

Reisgezelschap: Herman (47) Irene (43) Anne (16) en Erik (14), van 27 juni t/m 3 augustus camperreis door West-Amerika en Canada en op de terugweg een aantal dagen New York

Dag 1: Vlucht Amsterdam - New York - Los Angeles, overnachting in Radisson Hotel Los Angeles Airport
Wat kunnen we op korte afstand van het Radisson Hotel evt. bekijken/ doen?

Dag 2: Tussen 9-11 camper ophalen in LA bij Cruise America, boodschappen doen, rijden naar Santa Barbara (190 km - 1u55m)
Wie weet een leuke camping daar in de buurt?

Dag 3: Santa Barbara - Monterey over Pacific Higway 1 (490km - 4u45m)
Campingsuggestie bij Monterey?

Dag 4: Eerst 's ochtends 8.30-14.00 Whale Watchen in Monterey Bay, dan naar San Francisco (185km - 2u5m)
Is Marin RV park bij SF aan te bevelen? Makkelijk met de pont oversteken lijkt mij?

Dag 5: San Francisco

Dag 6: vrij te besteden

Dag 7: San Francisco - Vallejo (55 km - 40m) voor bezoek aan Six Flags Discovery Kingdom
Camping?

Dag 8: Vallejo - Sonora/Columbia - Yosemite (310 km - 4u5m) > 4 juli
Reserveren campground Yosemite moet op 15 februari gebeuren, we wilden eerst Crane Flat boeken omdat het rustig gelegen is, maar met een campground in Yosemite Valley zit je misschien centraler en hoef je minder te reizen? We willen naar Mariposa, zonsondergang Glacier Point, watervallen en misschien fietsen huren.
Dit is de dag van 4 juli, hoe kienen we het uit! Helemaal niet handig om dan naar Yosemite te gaan. Ik heb gelezen dat ze ook geen vuurwerk daar mogen afsteken. Waar kunnen we nog een beetje van de sfeer van 4 juli opsnuiven?

Dag 9: Yosemite

Dag 10: Van Yosemite over Tioga Pass naar Mono Lake en Bishop (185 km - 2u15m)

Dag 11: Bishop via Death Valley naar Las Vegas (490 km - 5u15m)
Wat denken jullie: dóór Death Valley over 190, of er bovenlangs en bij Beatty park in en via 190 rechts er weer uit? We willen de zandduinen en Badwater zien, maar de kinderen willen (durven) er eigenlijk niet te lang naartoe.

Dag 12: Las Vegas (outlet shoppen, strip bekijken 's avonds)
Ik denk dat KOA Circus Circus mooi centraal gelegen is, maar heb ook gelezen dat je ook voor weinig geld extra een hotelkamer kunt boeken ipv een kampeerplek. Dat zou een leuke ervaring zijn plus airco op de kamer en faciliteiten als zwembad ed. Wat is jullie ervaring? Is hotel NewYork leuk (we willen in die achtbaan!) En kun je je camper dan wel kwijt in de parking?

Dag 13: vrij te besteden

Dag 14: Las Vegas via Hoover Dam naar Grand Canyon (480 km - 5u35m)
Ik heb een plekje op Mather Campground gereserveerd. Op 5 minuten lopen de zonsondergang bekijken.

Dag 15: Grand Canyon - Zion NP (370 km - 4u40m)
Campingsuggestie?

Dag 16: Eerst nog wat in Zion doen, dan naar Bryce NP (135 km - 1u55m)

Dag 17: Bryce Canyon NP
Navajoo Loop Trail

Dag 18: Bryce - Salt Lake City - Ogden - Bear Lake (620 km - 6u50m)
Campingsuggestie?

Dag 19: van Bear Lake via Grand Tetons omhoog naar Yellowstone (440km - 6u)

Dag 20 en 21: Yellowstone
Campingtips?

Dag 22: Yellowstone - Browning (Glacier NP) (565 km - 5u40m)
Camping?

Dag 23: Browning - Kootenay NP (475 km - 5u15m)
Camping?

Dag 24: Kootenay NP / Banff/ Yoho bekijken, misschien raften

Dag 25: reservedag

Dag 26: Kootenay - Jasper over Icefields Parkway (360km - 6u10m)
Camping?

Dag 27: Jasper - Clearwater/ Wells Gray NP

Dag 28: Clearwater - Vancouver (480km - 6u)
Iemand suggereerde ons de weg tussen Kamloops en Hope niet te nemen, het wordt bij de Canadezen de dodenweg genoemd en zou gevaarlijk zijn te rijden. Hij adviseerde om bij Kamloops richting Kelowna te gaan en via Osoyoos en Princeton te rijden. Het is vast een mooiere route, maar wel bijna 400 km, dus een hele dag rijden om. Wat is jullie ervaring?

Dag 29: reservedag

Dag 30 en 31: Vancouver

Dag 32: Vancouver - Everett (180km - 3u10m) inleveren camper uiterlijk 15.00 uur.
We overnachten in de La Quinta Inn in Lynnwood. Is het hier vandaag goed te doen naar de Boeingfabriek? Of evt. andere tips om vanuit dat hotel te doen in de nabijheid?

Dag 33: Vlucht Seattle - New York

Dag 34 t/m 36 New York

Dag 37: Vlucht New York - Amsterdam


Sorry voor de lange lijst!
- Voor alle plaatsen geldt: campingsuggesties welkom!
- De afstanden en tijden heb ik uitgerekend met de RandMcNally routeplanner, en alhoewel ik wel het idee heb dat ze rekening houden met hoogteverschillen ed, heb ik ernstige twijfels of de gegeven tijden wel kloppen. Wat denken jullie?
- Is de route goed te doen? Het is ca. 6200 km als ik geen rekening hou met 10% extra afstanden voor boodschappen/ naar campings rijden ed. Mijn man en ik rijden om beurten en voor lange afstanden vertrekken we vroeg. Maar we willen niet gestresst raken vanwege de tijdsdruk.
- Mijn zoon wil erg graag naar een pretpark met achtbanen ed. We hebben nu Six Flags bij San Francisco gekozen. Evt. andere mogelijkheden waren Disneyland of Six Flags bij LA, maar we wilden het eigenlijk  liever nog wat verderop in de route ter afwisseling. Weet iemand of er in de nabijheid van onze route, bv bij Salt Lake City of in Canada zulke parken met achtbanen te vinden zijn?
- We hebben een 30 feet RV bij Cruise America gehuurd voor 7 personen, zodat we niet elke keer de bedden hoeven om te bouwen. Krijg je daar dan ook 7 dekbedden en kussens bij? We hebben bij de boeking een camperinventaris + 2 persoonlijke inventarissen gratis gekregen en nemen de andere 2 zelf mee. Hebben jullie, afgezien van anti-slipmatjes tegen het gerammel, nog andere tips om mee te nemen van huis?

Alvast hartelijk dank voor jullie tips en adviezen,
groetjes Irene

#1 - 16-01-2011, 20:01 uur

Yessica

Dag 1: Vlucht Amsterdam - New York - Los Angeles, overnachting in Radisson Hotel Los Angeles Airport
Wat kunnen we op korte afstand van het Radisson Hotel evt. bekijken/ doen?
Als je daar echt nog puf voor hebt na zo'n lange reis (ik vraag het me af) kun je voor een paar kwartjes de Blue Line (bus) naar Santa Monica nemen. Maar als het Radisson een zwembad heeft kun je misschien beter daar gebruik van maken.
Citaat
Dag 11: Bishop via Death Valley naar Las Vegas (490 km - 5u15m)
Wat denken jullie: dóór Death Valley over 190, of er bovenlangs en bij Beatty park in en via 190 rechts er weer uit? We willen de zandduinen en Badwater zien, maar de kinderen willen (durven) er eigenlijk niet te lang naartoe.

Midden in de zomer met een camper door Death Valley? Volgens mij mag dat niet, maar ik laat het graag even aan ervaren campergangers over om daar op te reageren.
Citaat
Dag 12:  Is hotel NewYork leuk (we willen in die achtbaan!)
Ik heb er niet overnacht, maar de achtbaan vond ik  :D
Citaat
Dag 17: Bryce Canyon NP Navajoo Loop Trail
  :afro: Bedenk wel, alles wat je naar beneden loopt, moet je ook weer naar boven  8)

#2 - 16-01-2011, 20:38 uur



koosv

ik heb een aantal malen op 4 juli een zeer groot vuurwerk mogen aanschouwen in san fransisco (eind Van Ness street, en dan doorlopen temidden van honderden andere mensen naar de baai) er zijn op dat punt zelfs twee gigantische vuurwerken die synchroon vanaf pontons worden afgestoken. zeer indrukwekkend!!! grote aanrader.

ik ben een keer in die achtbaan geweest, is een vrij heftig ding, wees gewaarschuwd.
leuker vond ik de "hot shot" boven op de stratosphere toren, die schiet je 40 meter naar boven, en daaarna onderga je nog een vrije val. maar daar zijn nog meer apparaten op die toren, je kan je zelfs voor veel geld, door iemand die tevens succesvol begrafenisondernemer is, van de toren aan een kabel naar beneden tot de grond laten zakken voor de durfals.

ik zou voor yellowstone nog een dag extra nemen.
de weg tussen banff en jasper is zeer mooi vanwege het natuurschoon en de dieren die je kan zien.
die dieren zie je eigenlijk alleen maar als je op je gemak de tussenpunten op de route neemt! dus misschien ook wat langer blijven. zo heb ik daar een keer op een talud een berin met haar jong gezien, en omdat de beer afgescheiden was van de mensen door een afrastering en zich hoger bevond, was het heel goed te volgen. op een gegeven moment vond de berin het welletjes en wou daar weg, maar het jong wou niet mee. de berin pakte daarop het jong bij zijn nekvel en zette hem een eind hoger neer. ik dacht dat vooral katachtigen dat deden, maar beren doen dat dus ook.

je mag bij cruise america wel door de DV rijden, ..../maar let op/-->
Citaat
Death Valley
Vehicles may be operated with EXTREME CARE in Death Valley and other desert areas during the months of July and August. In Summer, renters visit these areas at their own risk and Cruise America will not be held responsible for extraordinary vehicle recovery and other charges. During certain periods these areas are not habitable and could pose a danger to the driver and passengers.
de verzekering is daar niet geldig-->
Citaat
Coverages are invalid if problems occur in the following areas and all recovery expenses are at the renter’s own cost.
maar laat je niet afschrikken.

ik neem aan dat jullie op de hoogte zijn van zg one way rentals, ik vermoed dat de verhuurder daar ook een forse toeslag voor rekent.

En dan de route-->
De route is, laat ik zeggen, zeer ambitieus.
Ondanks de 33 dagen die je besteed aan de westkust, wat heel ruim is, zijn er 8 dagen bij van meer dan 440 km, waarvan twee zelfs meer dan 565 km in een camper zonder raketmotor. De aangegeven tijden gelden voor personenauto's, en dan zonder pauze of oponthoud.
Ik vrees dat je een paar dingen moet schrappen.
je zal vast nog wel routetips krijgen van de routespecialisten in dit forum.
#3 - 17-01-2011, 01:09 uur

Irene*

Hoi Yessica/ Koos

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had gelezen dat je om je jetlag te verwerken beter in beweging kon blijven tot bedtijd, maar ik denk inderdaad dat we er weinig fut voor zullen hebben. Het Radisson heeft wel een dakzwembad!

Het lopen van de Navajoo Loop Trail laten we maar een beetje van het weer afhangen. Aan de andere kant hebben we in de Ardèche ook vaak wandelingen gemaakt bij 35-40 graden. Genoeg tijd ervoor nemen en veel drinken mee.

De Stratosphere in Las Vegas lijkt me ook cool, grappig dat van die begrafenisondernemer, misschien moet er nog even over nadenken...!

Als ik over Death Valley lees dat de verzekering niet geldig is, denk ik dat we er maar het beste zo kort mogelijk naartoe moeten gaan, dus niet van links naar rechts over de 190 er doorheen moeten rijden, maar bij Beatty afslaan richting Death Valley en dan een paar punten bezoeken.

Ik ben ook bang dat de route erg ambitieus is, zeker als de tijden van McNally niet kloppen. Maar er is ook zoveel moois te zien en ik heb voor m'n gevoel al veel NIET opgenomen in de route. Wat zouden jullie overslaan/ aanpassen? De Grand Canyon? Die geeft wel veel extra kilometers.  :-\

Groetjes Irene
#4 - 17-01-2011, 12:24 uur

Hans B

Het lopen van de Navajoo Loop Trail laten we maar een beetje van het weer afhangen. Aan de andere kant hebben we in de Ardèche ook vaak wandelingen gemaakt bij 35-40 graden. Genoeg tijd ervoor nemen en veel drinken mee.
Als ik over Death Valley lees dat de verzekering niet geldig is, denk ik dat we er maar het beste zo kort mogelijk naartoe moeten gaan, dus niet van links naar rechts over de 190 er doorheen moeten rijden, maar bij Beatty afslaan richting Death Valley en dan een paar punten bezoeken.
Ik ben ook bang dat de route erg ambitieus is, zeker als de tijden van McNally niet kloppen. Maar er is ook zoveel moois te zien en ik heb voor m'n gevoel al veel NIET opgenomen in de route. Wat zouden jullie overslaan/ aanpassen? De Grand Canyon? Die geeft wel veel extra kilometers.  :-\
Groetjes Irene
BRYCE: Navajo-Queens Garden trail is eigenlijk een must wil je iets beleven van Bryce. Ondanks de hitte zeker doen.
DEATH VALLEY: Zelfs bij Beatty afslaan en snel een paar puntjes bezoek is er niet bij. Tenminste wanneer je niet het risiko wilt lopen om in de problemen te komen. Indien je de Death Valley weer uit moet rijden, moet je enkele behoorlijke passen nemen en daar zit 'em de kneep. Veelal kan 'het motortje' van de camper niet tegen de 50°C en heuveltjes rijden. Met onze eigen camper (<-- foto) heb ik het er nooit op gewaagd. Wij hebben één dag een auto gehuurd en een rondje gemaakt.
TOTALE ROUTE: De route is wel heel erg ambitieus. Persoonlijk zou ik het Canadese stuk laten voor wat het was. Het is erg mooi, maar zelfs voor 5 weken heb je daar eenvoudig weg de rouimte niet. Alle dagen die je daarmee wint uitgebreid in het Amerikaanse deel stoppen en van Yellowstone (min. 4 dagen) naar Seattle reizen. Ook daar zijn Mt.Rainier, Mt.St.Helens en eventueel Olympic schitterend.
NB. Je mag niet door Glacier NP met dit formaat Camper (Going To The Sun Road).
De overige dagen zou je je zuidelijke deel van de route als volgt kunnen doen. Las Vegas (2 dg) – Zion (2 dg) – Bryce (1 dg) – Page (1 a 2 dg) – Grand Canyon South (1 a 2 dg) – Monument Valley (1 dg) – Moab (Arches / Canyonlands) (3 dg) – Salt Lake City – en verder.
Succes.
#5 - 17-01-2011, 13:17 uur
Sinds 2001 al  1166  dagen en 117.350 mile   RV-en door Amerika.

Swissdutchie

Helemaal eens met Hans! Je route is echt veel te ambitieus. Ik ben echt een grote fan van Canada en zou je dan ook zeker aanraden om daar eens uitgebreid te gaan rondreizen. Dat echter in een aparte reis, want anders heb je echt nergens tijd voor. Dus ook ik zeg, weliswaar met pijn in mijn hart maar toch, schrap het Canadese stuk en rijd vanaf Yellowstone door de VS richting Seattle.
Uit eigen ervaringn weet ik, dat de extra gereden kilometers boven op de kale route meer richting de 25% dan de 10% gaan. Bovendien zijn de door google maps of andere routenplanners aangegeven rijtijden inderdaad voor een gewone personenauto en zonder enige stops gerekend. Met een camper rij vaak niet sneller dan gemiddeld 60 km per uur. Wij hadden in ons laatste camperreis een etappe van tegen de 350 km en vonden dat echt het limiet. Veel langere afstanden moet je met een camper echt niet willen rijden. Bedenk ook, dat je 's ochtends ook altijd wat tijd nodig bent om de camper op te ruimen, de hook-ups af te sluiten en / of water te lossen en te tanken. Ook dat kost allemaal tijd. Wij waren dan met een camper gemiddeld ook wat later onderweg dan met een gewone huurauto.
Persoonlijk vind ik de formule van Aad Struijk voor het berekenen van de kilometers erg handig en redelijk accuraat. Ze gaat als volgt, ik citeer:
"1. Neem het aantal dagen waarop u de camper volledig tot uw beschikking heeft (dus exclusief de ophaal- en inleverdag) en deel het aantal door twee. De uitkomst is wat ik het aantal (fictieve) rijdagen noem.
2. Bepaal hoeveel mijl u gemiddeld op een rijdag wilt afleggen.... Ergens tussen de 200 en 300 mijlen is een goede leiddraad. Vermenigvuldig het aantal mijlen dat u gekozen heeft met het aantal rijdagen. De uitkomst is de maximale afstand die u tijdens uw vakantie redelijkerwijs kunt afleggen, terwijl u ondertussen voldoende tijd overhoudt voor recreatie en bizichtigen van bezienswaardigheden, genieten van de omgeving etc.
3. Neem 90% van de bovenstaand berekende maximale afstand als uitgangspunt voor het samenstellen van uw route. Het verlies van 10% calculeer ik in voor extra rijden (boodschappen doen, rondrijden in nationale parken, camping zoeken, verkeerd rijden, bewust van de route afwiken omdat u  -onderweg - op iets bijzonders bent geattendeerd etc.)."
Hier een voorbeeld voor jullie situatie:
29 dagen : 2 = 14,5 rijdagen
14,5 x 350 km = 5075 km
5075 km x 0,9 = 4567,5 km
Bij een gemiddelde afstand van 350 km op een rijdag (ca. 5 to 6 uur rijden) mag je kale route dus ca. 4600 km lang zijn. Uiteraard kunnen jullie de maximale dagafstand zelf invullen. Als het jullie niet uitmaakt om meer dan 5 tot 6 uur in de auto te zitten, kan deze misschien nog iets omhoog.
Succes met de verdere planning! Groeten,
Franziska
#6 - 17-01-2011, 16:11 uur



koosv

Dat van die begrafenisondernemer is een grap van mij, maar je kan echt via een stevige nylonkabel naar beneden, is handig als de lift het niet meer doet, en je krijgt ok nog een DVD van de sprong, hier zal ik maar geen grap meer over maken.
http://www.skyjumplasvegas.com/Skyjump

Je zou zoals Hans aangeeft, de grand canyon kunnen schrappen, of canada,(Swissdutchie) dat laatste scheelt nog meer dagen, en dan in de wetenschap dat je dat een volgende keer kan doen, maar zo'n beslissing blijft lastig.

parkeren kan je inderdaad achter het new york casino, er zijn daar genoeg plekken in de buitenlucht ipv in parkeergarages. je kan het makkelijk zien in google maps, en dan "earth" aanklikken, dan zie je de gebouwen in 3D, zelfs de fonteinen van bellagio zijn in 3D uitgebeeld, maar je moet een redelijk krachtige computer hebben, anders werkt het niet goed. het ziet er heel realistisch uit.

In Vancouver, voorzover je daar nog heen gaat, heb je het sea aquarium, met shows van dolfijnen en killer whales, de toegangsprijs ligt op ca 1/3 van sea worlds, maar dat zijn grotere parken.

Voorzover ik  weet is er nog steeds iedere avond vuurwerk in disneyland, voor de beste plekken om te kijken:
http://gocalifornia.about.com/od/toppicturegallery/ig/Disneyland-Rides-Main-Street/Disneyland-Fireworks.htm

mooi verhaal trouwens Swissdutchie, ik moet het nog even beter lezen.
#7 - 17-01-2011, 17:23 uur

Marianne

Hallo Irene, welkom op het forum!

Ik loop hier al een tijdje rond, maar die bewegende tekst had ik nog niet ontdekt!  :o


Dag 3: Santa Barbara - Monterey over Pacific Higway 1 (490km - 4u45m)
Campingsuggestie bij Monterey?
Je zou ook bij Big Sur kunnen kijken, daar zijn mooie campings en je zit er meer in de natuur dan in Monterey. Tenzij dat natuurlijk net een minpuntje is. Op deze site kun je zien welke mogelijkheden er zijn - wij vonden de camping bij Pfeiffer Big Sur SP prachtig, maar ik moet er bij zeggen dat dat erg lang geleden is en dat het onze eerste camping was in de VS, dus misschien ben ik niet heelmaal objectief.

Dag 8: Vallejo - Sonora/Columbia - Yosemite (310 km - 4u5m) > 4 juli
Reserveren campground Yosemite moet op 15 februari gebeuren, we wilden eerst Crane Flat boeken omdat het rustig gelegen is, maar met een campground in Yosemite Valley zit je misschien centraler en hoef je minder te reizen? We willen naar Mariposa, zonsondergang Glacier Point, watervallen en misschien fietsen huren.
Dit is de dag van 4 juli, hoe kienen we het uit! Helemaal niet handig om dan naar Yosemite te gaan. Ik heb gelezen dat ze ook geen vuurwerk daar mogen afsteken. Waar kunnen we nog een beetje van de sfeer van 4 juli opsnuiven?
Dat is inderdaad niet echt handig. Ik hop dat het lukt om een camping te reserveren. Ik zou echt voor iets in de vallei kiezen. Crane flat is wel een plezierige camping maar je moet dan elke keer met je camper er op uit, terwijl je anders de shuttlebus kunt gebruiken. Een dagje yosemite erbij lijkt me ook niet verkeerd.

Door DV rijden zou ik niet doen, ik zou in Lee Vining gaan staan en dan de volgende dag in een keer naar Las Vegas rijden. ALs je gaat kamperen is Sam's Town volgen de deskundigen een goede keus. Maar in een hotel zitten is ook leuk Vaak kun je de camper wel kwijt op het parkeerterrein, maar vraag het voor de zekerheid na.


Citaat
Dag 15: Grand Canyon - Zion NP (370 km - 4u40m)
Campingsuggestie?

Dag 16: Eerst nog wat in Zion doen, dan naar Bryce NP (135 km - 1u55m)
Dag 17: Bryce Canyon NP
Navajoo Loop Trail
Je kunt ook 2 nachten Zion en 1 nacht Bryce doen - de Navajo Loop (met de Queens Garden trail) is in een middag of ochtend te doen. Bij Zion heb je meer variatie en de wandeling door de Narrows is met kinderen een must. Watchman is mooi, maar je kunt ook in Springdale staan, als je wat meer voorzieningen wilt.


Citaat
Dag 19: van Bear Lake via Grand Tetons omhoog naar Yellowstone (440km - 6u)

Dit is veel te ver voor 1 dag en het is erg jammer als je niet een overnachting in Grand Teton hebt. Het is prachtig om daar tegen de avond of in de vroege ochtend wilfdlife te spotten.

Citaat
Dag 20 en 21: Yellowstone
Campingtips?
Wjij hebben eens een week op Bridge Bay gestaan (met een tent) maar met een camper zou je ook de RV cg bij Fishing Bridge kunnen nemen. Canyon ligt heel centraal - ideaal als je niet wilt verkassen.
Twee dagen Yellowstone is niet veel. Ik ben het ook met andere posters eens dat de route wel redelijk veel is.
Misschien is het een idee om inderdaad iets te laten vallen. Je zou dan bijvoorbeeld in LA nog wat kunnen bezoeken (pretpark?), of naar Sequoia NP rijden. Dan zou je SF de 4e juli kunnen doen en heb je niet het Yosemite-probleem op de 4th of July.

Kijk eens in ons 2008 verslag voor onze route met van SF naar onder Yellowstone. En ons 2006-verslag is ook wel handig, toen begonnen we in Seattle.

Marianne
#8 - 17-01-2011, 20:33 uur
« Laatst bewerkt op: 17-01-2011, 20:36 uur door Marianne »

Irene*

Opnieuw bedankt voor jullie adviezen!

Ik was wel erg  :( na de eerste reacties op de lengte van de reis. Het boek van Aad Struyk met daarin het advies over de te reizen afstand is namelijk het eerste dat ik gekocht heb toen bekend werd dat we echt de reis zouden kunnen gaan maken.

Citaat
2. Bepaal hoeveel mijl u gemiddeld op een rijdag wilt afleggen.... Ergens tussen de 200 en 300 mijlen is een goede leidraad. Vermenigvuldig het aantal mijlen dat u gekozen heeft met het aantal rijdagen. De uitkomst is de maximale afstand die u tijdens uw vakantie redelijkerwijs kunt afleggen, terwijl u ondertussen voldoende tijd overhoudt voor recreatie en bezichtigen van bezienswaardigheden, genieten van de omgeving etc.
3. Neem 90% van de bovenstaand berekende maximale afstand als uitgangspunt voor het samenstellen van uw route. Het verlies van 10% calculeer ik in voor extra rijden (boodschappen doen, rondrijden in nationale parken, camping zoeken, verkeerd rijden, bewust van de route afwiken omdat u  -onderweg - op iets bijzonders bent geattendeerd etc.)."
Hier een voorbeeld voor jullie situatie:
29 dagen : 2 = 14,5 rijdagen
14,5 x 350 km = 5075 km
5075 km x 0,9 = 4567,5 km
Bij een gemiddelde afstand van 350 km op een rijdag (ca. 5 to 6 uur rijden) mag je kale route dus ca. 4600 km lang zijn. Uiteraard kunnen jullie de maximale dagafstand zelf invullen. Als het jullie niet uitmaakt om meer dan 5 tot 6 uur in de auto te zitten, kan deze misschien nog iets omhoog.
Succes met de verdere planning! Groeten,
Franziska

Bij gemiddeld 200 mijl min 10% zou het 4176 km zijn, bij gemiddeld 300 mijl - 10% 6264 km. Mijn berekende route was 6210 km. Aangezien er een paar lange stukken inzitten en we dan de hele dag rijden (Bryce-Bear Lake en Yellowstone-Kootenay) leek het me wel te doen. Maar ik neem alle adviezen ter harte en ga alles nog eens goed heroverwegen.

Voor ons is deze reis "once in a lifetime": het zit er niet in dat we ons dit nog een keer kunnen veroorloven. Daarom wil ik Canada er wel in houden. Maar het is zeker belangrijk om genoeg tijd te nemen om overal van te kunnen genieten.
Als eerste heb ik besloten om de Grand Canyon te schrappen. Dat scheelt bijna 600 km rijden. Ik ga nog wat verder puzzelen met de maximale dagafstanden en de dagen die we "vrij" ingepland hadden.

Ik heb al een reisverslag van je gelezen Marianne, ik weet even niet meer welke. Erg leuk geschreven en informatief, maar zo te zien oefen je ook genoeg (in reizen én in verslagen maken)!
De suggestie van Big Sur neem ik mee, het lijkt me daar erg mooi. Om in Monterey te kunnen whale whatchen moeten we daar om 8.30 uur 's morgens zijn, maar Big Sur is er een 20-30 km vanaf dus dat zou goed te doen zijn. Ik ga er vanuit dat we dan nog wel de restanten van de jetlag voelen en op tijd wakker zijn.

Welke camping in Yosemite Valley is aan te raden? Uper, Lower of North Pines, of maakt het weinig uit?
De Canyon in Yellowstone lijkt me inderdaad een goede uitvalsplek. Moet je daar ook ver vantevoren de campings reserveren eigenlijk?

Hebben jullie nog andere aan te raden campings bij de plaatsen waar we naartoe gaan?

Bedankt voor zover, groetjes Irene

#9 - 18-01-2011, 10:22 uur

leendert en maria

Ik begrijp dat je wilt gaan whale-watchen in Monterey. Als ik het goed heb onthouden varen de meeste boten rond 10.00 uur uit. Wel een half uur van te voren aanwezig zijn. En de dag ervoor reserveren, zeker als je 's ochtends wilt gaan (is de zee over het algemeen rustiger), dat is het eerste vol. Na 2,5 uur sta je weer in de haven. Trek warme kleren aan en iets van een fleecevest met een regenjas er over. Heel charmant ::) maar volgens man en kinderen was het heeel koud op zee.

Plan ook gerust tijd in om die leuke zeehonden te bekijken in de haven: ze moesten mij onderhand meesleuren, anders had ik er nu nog gestaan, zo leuk.

Big Sur is de ene bocht na de andere en rijdt zeker niet vlot.

Maria
#10 - 18-01-2011, 16:41 uur

Swissdutchie

Hallo Irene,
Je hebt gelijk. Als je met een dagafstand van 300 mijl (480 km) rekent, dan kom je inderdaad op die 6264 km uit. Persoonlijk vind ik echter 480 km met een camper een erg lange afstand, want meer dan 80 km / h haal je met een camper echt niet. Zoals eerder gezegd ligt de gemiddelde snelheid zeker in de bergen en de nationale parken eerder bij 60 km / h. Dat betekent voor een afstand van 300 mijl (480 km) dus minstens 6 tot 8 uur rijden zonder enige pauzes. Dat is voor een dag niet erg, maar jij hebt er meer dagen van boven de 400 km in je schema zitten.
Ook vind ik het jammer, als je bij voorbeeld in een ruk van Yellowstone naar Glacier NP rijdt, maar vervolgens geen tijd neemt om dit park ook echt te bezoeken. Voor mijn gevoel hoort na zo een lange rijdag minstens één volle dag om van het park te genieten. Hetzelfde geldt voor Wells Gray PP, waar je nu na de rit van Jasper naar Wells Gray hooguit een halve dag de tijd hebt om het park te bekijken. Dus Canada in de route houden is prima, maar zorg er dan wel voor, dat je in alle parken minstens één volle dag te besteden hebt.
Ik ben me er degelijk van bewust, dat het moeilijk is om keuzes te maken, zeker als dit de trip of a lifetime is. Ik zat drie jaar geleden met hetzelfde dilemma. We gingen toen met mijn ouders 4 weken naar West-Canada en voor hun was het de eerste en waarschijnlijk ook de laatste keer in die contreien. Dus wou ik ze zo veel mogelijk hoogtepunten laten zien. Wij hadden toen echt veel meer tijd dan jullie in bovenstaande route en toch zeiden we achteraf alle vier, dat de route eigenlijk best nog een beetje korter had gekund. Keuzes maken is moeilijk, maar minder is vaak meer. Liever 3 parken goed bekijken dan door een tiental parken racen zonder tijd te hebben om daar ook iets te zien en te doen. Maar goed, dat is mijn mening. Een ander denkt daar misschien anders over.
#11 - 18-01-2011, 18:01 uur



Hans B

Irene,
ik rij al 10 jaar met onze eigen camper door de VS van Alaska tot Florida van NY tot LA. Over alle jaren gerekend kom ik uit op een gemiddelde van 175-200 km per dag. Daar zitten natuurlijk dagen bij van 0 km als je ter plekke de dingen bekijkt. De langste dagen waren een aantal in onze reis naar Alaska van 400-450, maar dat waren dan ook dagen dat we alleen door bossen en langs rivieren gereden hebben en onderweg geen dingen tegenkwamen waar we lang hebben gekeken en/of gewandeld.
Op jouw route zie ik maar erg weinig dagen waar je niets bijzonders tegenkomt waardoor je niet even gaat stoppen en wandelen. Wat de vorige forumleden ook al schreven, de gemiddelde snelheid van een camper is stukken lager dan in een auto. De lange dagen in Alaska waren echt dagen van 8-10 uur achter het stuur, korte stops om de benen te strekken, tanken en weer verder.
Het zal zeker een one in a lifetime vakantie worden waarin je heel veel gaat zien, maar krijg er achteraf geen spijt van dat je het hebt afgeraffeld.
Misschien geen goed voorbeeld, maar toch: Vroeger toen onze dochters klein waren gingen we voor het eerste naar de dierentuin, natuurlijk wilden onze meiden overal langs en alles zien. Het werd een race tegen de klok en aan het eind waren we afgedraaid. Daarna hebben we maar een jaarkaart gekocht en zijn we in de jaren er op meerdere malen geweest waarbij we rustig de tijd hadden per keer een ander deel te doen. Canada is een vakantie op zich.
#12 - 19-01-2011, 10:45 uur
Sinds 2001 al  1166  dagen en 117.350 mile   RV-en door Amerika.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15