Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

alaska

Discussie gestart

Hans B

Onze route was in 20 dagen.
Watson Lake - Campbell Highway - Dawson City - Top of the Worls Highway - Tok - Fairbanks - Denali - Anchorage - Seward - Homer - Anchorage - Valdez - Tok - Whitehorse.

Ik moet even in mijn verslagen kijken hoe goed/slecht de wegen zijn.
Op de hoofdweg ook de Alaska Highway ligt asfalt, over het algemeen goed, maar stukken niet zo glad en strak als in Nederland. Door de grote temperatuurverschillen en dan vooral door de vorst vriest veel kapot, wat scheuren, kuilen, etc, geeft, soms zijn ze bezig met reparatie werkzaamheden, maar vaak laten ze het zo.
Komende vanaf Prince Rupeert zijn wij vanaf Watson Lake over de Campbell Highway gereden, dat is een echte dirt road (400 km), prachtig maar met onze grote camper een crime, voor een kleine pick-up met camper unit wordt het ook geen makkie, maar is denk ik wel beter te doen. Op dit hele traject zijn wij 5 of 6 auto's uit tegengestelde richting tegengekomen. Je rijdt ver weg van iedereen en midden door de natuur, echt prachtig, veel dieren gezien.

Wat ik zelf erg mooi, interessant, de moeite waard vond is:
Watson Lake (YU) - sign post forest en northern light center
Dawson Creek (YU) - dit dorpje wordt in de oude stijl gerestaureerd, gold pannen bij Claim #6, ligt aan de Yukon river, met de pont naar de overkant waar de Top of the World Highway begint. Ook deze weg is grotendeels een dirt road, maar fantastisch om te rijden, de grensovergang bij Poker Creek naar Alaska. Kort daarna het welkomsbord ALASKA.
Chicken (AK) - 1 winkel + restaurant en camping
Tok (AK) - eerste dorpje
Delta (AK) - einde van de Alaska Highway, certificate halen, de Alaska pipeline over de Tanana rivier.
Fairbanks (AK) - vlak voor het dorp ligt Northpole met Canta Claus, iets ten noorden kun je de Alaska Pipeline aanraken.
Zoek even op Midnight Sun Intertribal Powwow wij zijn hier naartoe geweest, deze was toen in Fairbanks. Heel bijzonder.
Denali NP (AK) - met de bus naar Wonder Lake, ondertussen hopen dat je veel wild ziet en de Mt.McKinley onbewolkt te zien is. Verder een demo met sledehonden gezien, museum, etc.. en de binnenkomst van de Glacier Express.
Anchorage (AK) - vrouw ziek dus niet veel ondernomen. Nog wel even naar de World Eskimo Games (Jeugd) geweest in de grote sporthal en een eland midden in de stad zien lopen.
Onderweg naar Seward (AK) - enkele gletsjer meren gezien.
Seward (AK) - een MUST is de day cruise bij Major Marine Tours, wij hebben zeeotters, orka's, humpback whales, beluga's, puffins, zeehonden, zeeleeuwen en de Holgate Glacier gezien.
Even buiten Seward ligt de Exit Glacier, wandelen 1 mile.
Homer (AK) - het uiterste puntje waar je met de auto kunt komen, verder niet veel te beleven, maar wel machtige uitzichten.
Ninilchik (AK) en Kenai (AK) - russische kerkjes.
Terug naar Anchorage en via de Glenn Highway naar Valdez gereden, de pipeline gezien, maar helaas geen olietankers gezien.
Net buiten Valdez ligt de Worthington Glacier ook hier kun je naartoe wandelen.
Terug naar Tok en dan naar Whitehorse vanaf daar over de alaska Highway naar Dawson Creek

Wij hebben alle dagen erg goed weer gehad. Fairbanks 1 dag regen.
Nog meer vragen .......
#16 - 27-07-2011, 09:58 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Hans B

Wat we niet gedaan hebben is naar de poolcirkel rijden, dat is ongeveer 600 km ten noorden vanaf Fairbanks en het meeste dirt road. Van horen zeggen staat er het bord poolcirkel waar je een foto kunt maken en dat is het.
Na 400 km Campbell dirt road en Top of the World Highway grote stukken dirt road vonden wij het wel voldoende.
#17 - 27-07-2011, 10:03 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Hans B

Wat we ook niet hebben gedaan is een dagtocht naar Kodiak eiland om beren te zien.
Zo'n dagtocht kost tussen de $500 en $600 per persoon, dat vonden wij iets te gortig.
Wij hebben onderweg in totaal 12x een beer gezien.
#18 - 27-07-2011, 10:29 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

ellenB

@HansB: bedankt voor je reactie !! Ik denk wel dat we dan goed moeten informeren waar we wel en niet mogen rijden (verzekering). Maar de route klinkt goed en voor ca. 4 weken goed uit te breiden (wat wandel c.q. rustpunten). En als ik lees een moose door de stad..... dan zal mijn man denk ik voor Alaska kiezen !!
Groetjes, Ellen
#19 - 27-07-2011, 11:53 uur

Hans B

Hou rekening met het weer.
De zomer in Alaska is heel erg kort.
Wij waren er van 07 tot 27 juli en hadden veel geluk met het weer.
Elke dag ±20°C en één dag regen.
Denk ook aan de daglengte.
De langste dag in bv Fairbanks geeft bijna 22 uur licht (03.00 - 24.45)
Heel apart om middenacht buiten in de zon nog zitten boeklezen.
Halverwege september is het 'maar' 12 uur licht.
http://www.sunrisesunset.com/USA/Alaska.asp

Verwijt de Alaska people niet de slechte conditie van de weg.
Zij zullen antwoorden: "be glad to have a road".
Als wij het met onze camper gered hebben zullen jullie dat zeker kunnen.
Maar is altijd goed om even te informeren wat de verzekering zegt.
#20 - 27-07-2011, 13:44 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful


Dawson Creek (YU) - dit dorpje wordt in de oude stijl gerestaureerd, gold pannen bij Claim #6, ligt aan de Yukon river, met de pont naar de overkant waar de Top of the World Highway begint. Ook deze weg is grotendeels een dirt road, maar fantastisch om te rijden, de grensovergang bij Poker Creek naar Alaska. Kort daarna het welkomsbord ALASKA.
Chicken (AK) - 1 winkel + restaurant en camping


Ik denk dat je hier Dawson City bedoelt, zoals je in je route ook aangeeft. Zeker een bezoek waard.

Dawson Creek ligt een stuk zuidelijker in Birtish Columbia. Daar begint de Alaska Highway.
#21 - 27-07-2011, 15:57 uur
Groet,

Old Faithful

Hans B

Ja, je hebt gelijk, ik was even in de war.
#22 - 27-07-2011, 16:15 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Jez

Whitehorse is de hoofdstad van Yukon. Probleem ook weer opgelost. ;)

 embarressed Snap niet...... Ik weet dat het de hoofdstad van Yukon is en ik heb het nu in het eerste deel van ons plan opgenomen. Maar is het ook de moeite? Of kunnen we beter onze tijd in Alaska spenderen en Yukon overslaan?
#23 - 27-07-2011, 21:22 uur
Reisverslagen: www.eysbroek.nl - Instagram: @jezphotos

Old Faithful


Het eerste deel - ik had gedacht ook een tripje Yukon erbij te doen.

Neem me niet kwalijk. Door het woordje erbij dacht ik dat jij dacht dat het eerste deel van je reis nog niet door Yukon ging.  embarressed

Zoals gezegd zijn mijn ervaringen inmiddels >30 jaar oud. Ik vond Whitehorse wel een leuk plaatsje. Je kunt een dagje naar Skagway , dat is een spectaculaire treinreis door de bergen en met de bus terug. Er moet ook ergens een museum over de Klondike Goldrush zijn. Ik weet echter niet meer of dat in Whitehorse of Skagway was. Ik bedoel uiteraard niet het museum in Seattle.
Misschien heb je nog iets aan de Whitehorse Traveller's Guide .

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

Edit: Het was dus in Skagway
#24 - 27-07-2011, 23:07 uur
« Laatst bewerkt op: 27-07-2011, 23:16 uur door Old Faithful »
Groet,

Old Faithful

Hans B

Jez, de topic starter stelde een vraag en ik heb daarop geantwoord met de ervaringen uit mijn reis.
Jij valt in met een mededeling dat jij ook een week of 3 voor Alaska wilt uittrekken inclusief cruise.
Alaska is enorm groot, 100 km pu ga je zeker niet halen.

In dat geval heb je tijd te kort om vanuit Anchorage helemaal naar Whitehorse te rijden.
De day cruise, die wij genomen hebben zou ik ook niet doen, je zit al 5 tot 7 dagen op een schip.
Verder zou ik de route beperken tot een rondje Anchorage, Denali, Fairbanks, Tok, Valdez, Anchorage.
Dawson City is een leuk klein dorpje, Whitehorse een iets groter dorp, maar dan moet je we behoorlijk doorrijden.
#25 - 29-07-2011, 13:42 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Daar heeft Hans B een punt. Een route inclusief Dawson City en Whitehorse is 1200 km langer, 1500km als je ook nog via Skagway gaat. De totale afstand zou dan ruim meer dan 3000km worden. Dat is misschien wel wat veel voor 9 dagen.
Je zou kunnen overwegen om op en neer naar Dawson City te rijden, vanaf Tok ruim 300 km enkele reis. Dawson City is een bezienswaardigheid op zich.
#26 - 29-07-2011, 15:48 uur
Groet,

Old Faithful

Hans B

Je zou kunnen overwegen om op en neer naar Dawson City te rijden, vanaf Tok ruim 300 km enkele reis. Dawson City is een bezienswaardigheid op zich.

Dan wel een overnachting in Dawson, want in één dag op en neer wordt echt veel.
Deels is het een dirt road. Zeker vanaf Poker Creek (grens) tot Chicken ±30 mile.
Nu rijden wij in onze camper natuurlijk wat minder snel.
#27 - 29-07-2011, 21:31 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Zo bedoelde ik het ook.
#28 - 29-07-2011, 23:27 uur
Groet,

Old Faithful

snoodaard

Voorlopig staat Alaska nog even in de wachtrij,misschien binnen een 3-tal jaar dan neem ik een werkbreak van een maand of 4 en doe dan Alaska samen met hawai en terug een stukje Zuid-West met texas.
#29 - 30-07-2011, 20:44 uur

Old Faithful

Snode plannen.  ;) ;)
#30 - 31-07-2011, 01:29 uur
Groet,

Old Faithful

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15