Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

April/mei 2013: rondje Phoenix of Phoenix -Denver?

Discussie gestart

Ria K.

Samen met mijn echtelief wil ik volgend jaar (eind april begin mei) naar het zuidwesten. Helaas maar twee weken, omdat ik in het onderwijs werk. In de zomermaanden zouden we langer kunnen, maar vooral mijn persoontje kan slecht tegen hitte en ik wil dolgraag nog eens naar het zuiden van Arizona. Dit is eind april nog net te doen, althans dat was het in 2010. Ik wil terug naar dat fascinerende gebied met die grote saguaro's en mijn lief zou het Pima Air museum nog eens wat uitgebreider willen bekijken. De vorige keer liep ik op krukken en moesten we dingen noodgedwongen erg kalm aan doen. Het bleek overigens wel een groot voordeel op de luchthavens ;)  Sowieso zijn we (helaas, helaas) door allerlei gezondheidsproblemen niet in staat om te hiken of lange wandelingen te maken, maar al rijdend kunnen we toch ook heel veel genieten. De vorige keer heb ik Bryce bijvoorbeeld gezien vanaf een muilezel, een erg goede tip van iemand op dit of het AAforum). En we hebben dank zij veel behulpzame forumleden en gevonden  informatie kennis gemaakt met een aantal bijzondere dirtroads. Wel een beetje eng, maar ook gruwelijk mooi!

Ik wil dus aanvliegen op Phoenix, maar weet nog niet goed waar te eindigen. Denver wellicht, of toch een rondje Phoenix. Mijn lief laat de planning en voorpret zoals gewoonlijk bijna geheel aan mij over en ik heb er momenteel ook lekker de tijd voor aangezien ik na een operatie verplicht wat weekjes thuis zit.
Globaal is mijn wens om via Tucson, Alamogordo, Santa Fe, Farmington en daartussen liggende plaatsen naar Grand Junction en vervolgens Denver te gaan, maar ik betwijfel of dat helemaal haalbaar is in deze periode. Passen, sneeuw)? Terug naar Phoenix is misschien beter. Heeft iemand van jullie een idee hierover? We hebben in totaal 15 dagen tot onze beschikking (16e dag weer in Amsterdam).

Mijn voorlopige planning is als volgt:

Phoenix - Denver

Dag 1   Dordrecht - Amsterdam (Schiphol) - Phoenix (Scotssdale)
Dag 2   Phoenix (Scotssdale) - Tucson (Catalina State Park, Saguaro East)
Dag 3   Tucson (Pima Air Museum, CCP en ??)
Dag 4   Tucson – Bisbee (Tombstone, Organ Pipe NP, Ramsey Canyon)
Dag 5   Bisbee - Silver City (Chiricahua NM, daarnaast of City of Rocks SP, of Gila Cliff Dwellings)
Dag 6   Silver City – Alamogordo (Silver Sands)
Dag 7   Alamogordo – Albuquerque (Space museum)
Dag 8   Albuquerque - Santa Fe  (Turqoise Trail, Kasha Katuwe Tent Rocks
Dag 9   Santa Fe (Georgia O'Keeffe museum, evt. Abiquiu home Georgia O'Keeffe)
Dag 10 Santa Fe – Durango (Mesa Verde)
Dag 11 Durango - Silverton
Dag 12 Silverton – Montrose (Million Dollar Highway, Black Canyon Of The Gunnison)
Dag 13  Montrose - Grand Junction (Colorado NM)
Dag 14 Grand Junction - Denver
Dag 15 Denver – Amsterdam (Schiphol)
Dag 16 Amsterdam – Dordrecht

Of dus toch Phoenix -Phoenix...
Hier ben ik nog aan 't werk met een betere dagplanning

Alvast bedankt voor jullie reacties!
#1 - 10-12-2012, 16:25 uur

Ria K.

De hier dan de eventuele route Phoenix - Phoenix zoals ik me die zou kunnen voorstellen:

Dag 1   Dordrecht - Amsterdam (Schiphol) - Phoenix (Scottsdale)
Dag 2   Phoenix (Scottsdale) - Tucson (Catalina State Park, Saguaro East)
Dag 3   Tucson (Pima Air Museum, CCP en ??)
Dag 4   Tucson – Bisbee (Tombstone, Organ Pipe NP, Ramsey Canyon)
Dag 5   Bisbee - Silver City (Chiricahua NM, daarnaast of City of Rocks SP, of Gila Cliff Dwellings)
Dag 6   Silver City – Alamogordo (Silver Sands)
Dag 7   Alamogordo – Albuquerque (Space museum)
Dag 8   Albuquerque - Santa Fe  (Turqoise Trail, Kasha Katuwe Tent Rocks)
Dag 9   Santa Fe (Georgia O'Keeffe museum, evt. Abiquiu en home Georgia O'Keeffe)
Dag 10 Santa Fe – Farmington (Bisti Badlands alleen voor een indruk, Chaco Culture)
Dag 11 Farmington – Gallup (Window Rock)
Dag 12 Gallup – Sedona via El Morro NM, El Malpais NM, Show Low (glutenvrije pizza bij http://picazzos.com/)
Dag 13 Sedona – Wickenburg via Jerome en Prescott
Dag 14 Wickenburg - Phoenix
Dag 15 Phoenix – Amsterdam (Schiphol)
Dag 16 Amsterdam – Dordrecht

Wij zijn over 't algemeen niet in staat om te hiken, maar kortere wandelingen/ verkenningen zullen hopelijk wel gaan.
#2 - 10-12-2012, 19:49 uur

Tet14

Organ Pipe Cactus NM ligt helemaal uit de richting als je naar Bisbee wil.  Voor Tombstone heb je al snel een uur of 3 nodig en in Bisbee kan je een mining tour doen.  Met Organ Pipe erbij red je dan niet in een dag.
Verder heb je ook nog Kartchner Caverns onderweg.Gila Cliff dwellings is een 6 uur durende trip van Silver City (2 uur heen, 2 uur terug en 2 uur voor een bezoek) en je moet heel wat lopen.
City of Rocks is klein en ze hebben allemaal kampeerplekken tussen de rotsen aangelegd. Dat maakt een bezoek er niet leuker op.
Ik zie Arizona Sonora desert museum niet in je plannen. Als je daar naar toe gaat kan je het best Saguaro NP west combineren.
Als je naar Mesa Verde NP wil zou ik daar ook overnachten in de Far View Lodge. SF naar MV is 5 uur rijden
Silverton is dicht bij Durango. Je kan die dag genakkelijk naar bv Montrose rijden via Ouray. Mei is mudseason in Co en er kan nog sneeuw op de passen aan us550 liggen maar dat is niet te voorspellen.
Als je naar Phx terug wil gaan zou ik dezelfde route aanhouden tot Mesa Verde. Daarna kan je nog naar Canyon de Chelly via Buffalo Pass. CdC is prachtig. Je kan ook nog naar Petrified Forest NP en op weg naar Phx eventueel via Apache Trail rijden.
Tet
#3 - 11-12-2012, 12:21 uur

Ine

In Tucson een bezoek brengen aan het Arizona Desert Museum. Ondanks de naam geen museum, maar een schitterende grote planten en dierentuin in een natuurlijke omgeving. Inderdaad is Organ Pipe niet haalbaar.
In Santa Fe rijden er kleine sightseeingbusjes rond die je op een prettige manier de stad laten zien. Het oude centrum met o.a. de kerk, het plein waar sieraden verkocht worden e.d. zijn zeker een bezoek waard.

Mesa Verde ligt nog een flink stuk weg van Durango. Bovendien is de ingang ook nog eens een stukje rijden van de grote weg. Mocht je een tocht met de parkranger willen maken, zorg dan dat je er 's ochtend bent. Een deel van het park kan je overigens zelf rijden, maar dan niet echt de rotswoningen beklimmen.
Je kunt natuurlijk ook van Durango/Silverton weer terugrijden naar Phoenix.,
Voor April zou ik niet het risico nemen om naar Denver te rijden.
#4 - 11-12-2012, 14:29 uur

Ria K.

Tet en Ine, hartelijk dank voor jullie reactie!
@ Tet: Organ Pipe Cactus NM ligt inderdaad de andere kant op, maar ik heb alles bewust nog even open gehouden. Tombstone had ik er wel bij gezet, maar dat hoeft eigenlijk niet zo voor ons. En een mijnbezoek hebben we ook al vaak gedaan, al is het dan niet in Amerika. Misschien dat het wel te doen is om vanaf Phoenix naar Organ Pipe te rijden en dan naar Bisbee. In dat geval meer vanwege de verdere route.
Grotten laten we ook voor wat die zijn, hoe mooi ook, want we moeten keuzes maken.

Ik wist wel dat de Gila Cliff dwellings een lange, maar ook mooie, route vergden, maar had even niet genoeg in de gaten dat we dat op deze manier moeilijk kunnen combineren. Ik heb op de site www.ontdek-amerika gelezen dat Hanz en Henriette in Lordsburg overnacht hebben, dat zouden we dan misschien ook moeten doen, een motelletje zoeken op weg naar Alamogordo. Of in Silver City. Dat kost dan wel een extra dag die ik ergens anders af moet halen. Ga ik nog eens goed bekijken. Citty of Rocks is geen must, maar leek me wel leuk als we daar toch in de buurt waren.

Het Arizona Sonora desert museum hebben we de vorige keer al bezocht, evenals Saguaro NP west. vandaar dat ik nu East wilde doen, al schijnt West wel veel mooier te zijn.

Ik ben nu zo ver dat ik denk dat ik Colorado voor een eventueel volgende keer bewaar. De kans op sneeuw is goed aanwezig en eigenlijk zou ik dan deze Staat ook tekort doen, gezien alles wat ik er zou willen zien en beleven.
Canyon de Chelly hebben we ook al eens bezocht (met een Jeeptour en bovenlangs) en ook Petrified Forest en de Apache trail, vandaar dat ik dacht een andere route te nemen. Maar fijn dat je zo meedenkt :) Ik ga me morgen weer hierover buigen!

@Ine: een deel van mijn reactie aan jou is eigenlijk al hierboven verwerkt, maar je tip over de sightseeingbusjes komt goed van pas! En je ziet dat ik inmiddels Denver probeer uit mijn planning te houden ;D 

Groet, Ria
#5 - 11-12-2012, 20:31 uur

Ine

Schiet mij ineens te binnen, ken je dit in de buurt van Silvercity?
http://www.americantrails.org/nationalrecreationtrails/trailNRT/Catwalk-NM.html
#6 - 12-12-2012, 15:10 uur


Tet14

Ik denk dat de rit van Phx naar Organ Pipe en dan door naar Bisbee wat te veel van het goede is. Het is ongeveer 3 uur rijden van Phx naar Organ Pipe en we waren met de onverharde loop in Organ Pipe 2 uur bezig. Je kan daarna naar Tucson rijden dat ook ca 3 uur is. Wel een vermoeiende eerste dag maar je bent toch heel vroeg wakker. Bij Organ Pipe zal je wel eens moeten stoppen voor een borderpatrolcheck point
Wij vonden Tomstone wel erg leuk vooral het museum, Bird Cage theater en Boot Hill.
City of Rocks ligt midden in de wilderness maar je kan wel een zeer fraaie route naar Silver City nemen als je van CoR naar het oosten rijdt en dan met een rondje naar SC. Van de woestijn kom je dan plotseling door begroeiingen and vruchtbare grond.
In Lordsburg hebben we ook wel eens overnacht voor de ghosttowns van Shakespeare en Stein's. We waren uiteindelijk niet erg onder de indruk.
Saguara NP east is wat gecultiveerde en ligt vlak tegen de bebouwing van Tucson aan. Er gaat een geheel verharde weg met uitkijkpunten doorheen. Onderschat de afstand niet. Met de rit door Tucson waren we een uur bezig.
Ine vermeldde de Catwalk. Deze ligt bij Glenwood . Van daar gaat een smal weggetje naar de parkeerplaats. We zijn er 2x geweest. Catwalk is prachtig maar wel weer in de verkeerde richting en ze zijn met grootschalige renovaties bezig en je moet dan goed in de gaten  houden of hij wel open is. Vlak ten noorden van de Catwalk ligt Mogollon. Een soort hippie ghosttown maar wel erg leuk. Helaas is de weg er naar toen op sommige plaatsen heel smal en steil.
Tet
#8 - 12-12-2012, 20:57 uur

Ria K.

Dank je wel voor de links Ine! Ik heb al wel wat gelezen over de Catwalk, maar zal me er nog eens verder in verdiepen.
#9 - 12-12-2012, 22:48 uur

Ria K.

Of we uiteindelijk naar Organ Pipe gaan zal ik dan nog eens goed moeten overwegen Tet. Vroeg wakker worden op de eerste dag geldt voor de meesten hier, maar wij slapen over 't algemeen erg slecht en sukkelen dan 's ochtends juist nog eens in. We zullen het zien. Gelukkig hebben we twee dagen voor Tucson en omgeving gepland, zodat we ter plekke nog wat meer kunnen invullen. Misschien komt dan ook Tombstone nog in zicht. Ik zal je opmerkingen zeker ter harte nemen! We hebben in 2010 overigens al een beetje ervaren hoe groot Tucson is.

Wat Silver City en alle mogelijkheden betreft zal ik alles nog eens opnieuw bekijken. Lordsburg zal het niet worden denk ik, tenzij we geen andere optie hebben. De Catwalk die ook Ine noemt zal waarschijnlijk wat teveel van het goede zijn, maar ik hou de berichtgeving hierover in de gaten. Jammer dat een dag geen 2x24 uur heeft ;)

#10 - 12-12-2012, 23:05 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15