Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Beste route om een aantal parken te bezoeken

Discussie gestart

GerG

Beste mensen,

Wij gaan in juli/augustus naar het zuidwesten van de USA.
Daarbij willen we onder andere met vertrek vanuit Las Vegas de parken Death Valley, Sequoia NP, Kings Canyon en Yosemite NP bezoeken, om daarna door te gaan naar San Francisco.

Ik heb daarbij de volgende vragen;

Vraag 1
Heeft het wel nut om Death Valley te bezoeken in deze tijd van het jaar. Dit temeer omdat ik volgens mij niet met de camper door Death Valley mag van de verhuurder Travelhome. Blijft er wel voldoende interessants over om te zien dan.

Vraag 2
Wat zou de beste route zijn om te doen.
Het combineren van een bezoek aan deze parken vergt volgens mij nogal wat extra kilometers.
Eerst Death Valley en dan via Lee Vining en de Tioga Pas naar Yosemite levert een behoorlijk aantal extra kilometers op om daarna Sequoia en Kings Canyon te doen vanuit Yosemite en daar weer terug naar San Francisco.
Wie heeft een goed alternatief (of beter nog 2 afhankelijk van het feit of we Death Valley nu wel of niet doen).

Graag jullie reactie's, alvast bedankt!

Groet,

Ger
#1 - 24-02-2015, 22:50 uur

Cees A

De route door Death Valley is natuurlijk het mooist, maar als je daar van je verhuurder niet doorheen mag heeft het weinig zin om dit park te beschrijven.
In feite heb je dan nog 2 mogelijkheden:

1e: Rij via de 95 naar Tonopah en dan via de 6 en de 120 naar Lee Vining. Je rijdt dan in een grote bocht noordelijk om Death Valley heen.
Je kunt ook wat meer binnendoor rijden via de 95 - 266 - 168 - 395.  Dit is in afstand korter, maar je doet er langer over
Bij Lee Vining kun je nog het Mono Lake bezoeken en dan de volgende dag via de Tioga Pass naar Yosemite rijden
 
Als je nog een aantal dagen over hebt kun je na Yosemite nog naar Sequoia, maar ook in dit park zul je tegen restricties voor (grotere) campers aanlopen.
Kijk op deze kaart, daar staan de restricties globaal op aangegeven: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/SEKImap3.pdf
Uitgebreide info over deze restricties vind je op de site van de NPS: http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/trafficandtraveltips.htm

2e: Je rijdt over de grote weg via het plaatsje Bakersfield zuidelijk om Death Valley en de Sierra Nevada bergketen heen.
Je bezoekt dan eerst Sequoia en daarna Yosemite.
Je mist op deze rit de Tioga Pass
#2 - 25-02-2015, 09:31 uur

Marianne

Als Death Valley niet is toegestaan zou ik van LV naar Lee vIning rijden. Dan naar Yosemite en van Yosemite naar Kings Canyon en Sequoia. Dit is veel mooier en echt niet veel meer kilometers dan wanneer je vanuit Las Vegas eerst naar Sequoia gaat. Voordeel van de noordelijke route is namelijk dat je dan niet via de 198 Sequoia hoeft binnen te rijden maar dat je de 180 kunt nemen. Kijk eens op de kaart van Cees om te zien dat je daarmee ook niet veel mist in Sequoia.
Je zou in Lodgepole kunnen kamperen, ik denk dat je van daaruit een shuttlebus hebt naar de General Sherman etc.  Overnachten in Cedar grove is ook erg mooi, de meeste mensen slaan dat deel van Kings Canyon over, maar het is zeer de moeite waard vind ik.
Kijk eens in ons 2006- en 2013-verslag voor Yosemite en Sequoia/Kings Canyon.

Marianne
#3 - 25-02-2015, 09:55 uur

Marianne

Misschien is het goed om ook eens je totale route te posten? Ligt dan al vast? Hoeveel tijd heb je eigenlijk voor dit deel uitgetrokken?

Weet je hoe het reserveren in Yosemite in zijn werk gaat? Ik denk dat je 15 maart (15.00 uur) moet reserveren.

Marianne
#4 - 25-02-2015, 09:59 uur

Hans B

Juli/augustus : ga je 2 maand ??

Death Valley bezoeken heeft altijd zin. Huur een auto.

Een avontuur in Amerika vergt minimaal 2500 mile / 4000 km.
't Is iets anders dan 3 weken aan het strand.

Belangrijk is dus het aantal dagen dat je te besteden hebt.
Maak zelf een route wat je denkt te willen zien.
Dan kunnen wij daar op 'schieten'
B.V.
za 18-07 vliegen van - naar
zo 19-07 ?? camper halen, koelkast vullen
ma 20-07 van - naar
etc..
#5 - 25-02-2015, 10:39 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Als Death Valley niet is toegestaan zou ik van LV naar Lee vIning rijden. Dan naar Yosemite en van Yosemite naar Kings Canyon en Sequoia. Dit is veel mooier en echt niet veel meer kilometers dan wanneer je vanuit Las Vegas eerst naar Sequoia gaat.

Sterker, het is minder kilometers.  ;)
Las Vegas - Yosemite - Giant Forest Village (via Ca-180) is 954km en Las Vegas - Giant Forest Village (via Ca-180) - Yosemite is 1067km.
Die laatste route is wel iets sneller.
De noordelijke route (met Mono Lake en Tioga Pass) lijkt mij ook aantrekkelijker.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#6 - 25-02-2015, 12:04 uur
Groet,

Old Faithful

GerG

Beste mensen,

Dank voor jullie reacties en het meedenken.

Ik kreeg de indruk dat er enigszins verbaasd werd gereageerd op het feit dat ik aangaf dat ik volgens mij met de camper niet door Death Valley mag van de verhuurder (Cruise America, geregeld via Travelhome).
Ik zal dus eerst nog eens navragen of mijn veronderstelling correct is.

Indien het toch blijkt te kloppen dan had ik zelf ook sterk de voorkeur boven de route van Las Vegas naar Lee Vining (zoals jullie ook aangeven). Zo kan ik immers van daaruit via de Tioga Pas naar Yosemite Valley, lijkt mij een mooie weg.
Ik kies er dan wel voor de snelste weg te nemen naar Lee Vining omdat ik zo inderdaad nog wat tijd over heb voor Mono Lake.
De volgende dag wil ik dan de hele dag gebruiken om via de Tioga Pas naar Yosemite Valley te rijden, zo hebben we wat tijd om onderweg te stoppen.
Ik ga niet slapen in Yosemite Valley (zou het wel willen maar heb geen zin om gestrest achter de computer te gaan zitten op een zeer bepaalde dag en zeer bepaald tijdstip om vervolgens nog achter het net te vissen, de voorbereiding is voor mij ook al een beetje vakantie).
We slapen dan wel ergens niet te ver buiten het park en nemen de extra kilometers de volgende dag om naar Yosemite Valley terug te rijden dan maar voor lief. Deze dag willen we gebruiken om wat korte wandelingen te maken, geen lange omdat we geen fanatieke wandelaars zijn en al helemaal niet met de hoge temperaturen in deze tijd van het jaar (kunnen helaas niet op een ander tijdstip in het jaar).

We hadden vervolgens gedacht om vanuit Yosemite naar Visalia te rijden in 1 dag en de volgende dag via de 198 door Sequoia te rijden (met stops onder weg) tot aan de kruising met de 180, daar te slapen op een camping en dan nog 1 dag de 180 te doen naar het oosten en dan de volgende dag naar San Francisco rijden.
Uit de reacties merk ik dat het geen echt makkelijke weg is met een camper, hoewel die van ons slechts 19 voet lang is en het volgens de criteria van de weg/parkbeheerders wel zou kunnen. Maar nogmaals het moet leuk blijven, het is vakantie.
We zullen dus overwegen om via de 180 het park in te rijden en ergens in de omgeving van de camping Azalea te overnachten en van daaruit 1 dag door Sequoia te rijden via een deel van de 198 en dan weer 1 dag de 180 verder naar het oosten en dan de volgende dag weer naar San Francisco.

Ik ga er vanuit dat twee volle dagen in Sequoia/Kings Canyon voldoende zijn voor ons als niet lange afstandslopers of hebben jullie een andere mening?????
Andere vraag moet je in augustus ook in Sequoia/Kings Canyon zo ver van te voren reserveren of is het op bijvoorbeeld Azalea makkelijk een plek te krijgen zonder reserveren?????

Dus kort samengevat:
Dag 1 van Las Vegas naar Lee Vining
dag 2 via Tioga naar Yosemite Valley
Dag 3 Yosemite Valley
Dag 4 van Yosemite Valley naar Sequoia via de 180
Dag 5 Sequoia via de 198
Dag 6 Kings Canyon
Dag 7 naar San Francisco

Verder zal ik straks als ik mijn hele route in grote lijnen klaar heb deze eens compleet hier neerzetten zodat jullie er inderdaad op kunnen schieten.
We hebben in totaal 30 dagen de camper van 23 juli tot en met 21 augustus.


#7 - 25-02-2015, 21:59 uur

Marianne

Ik kreeg de indruk dat er enigszins verbaasd werd gereageerd op het feit dat ik aangaf dat ik volgens mij met de camper niet door Death Valley mag van de verhuurder (Cruise America, geregeld via Travelhome).
Ik lees nergens verbazing. Van Cruise America mag het trouwens wel.

Ik ga niet slapen in Yosemite Valley (zou het wel willen maar heb geen zin om gestrest achter de computer te gaan zitten op een zeer bepaalde dag en zeer bepaald tijdstip om vervolgens nog achter het net te vissen, de voorbereiding is voor mij ook al een beetje vakantie).
Het is even 5 minuten werk, en het scheelt je ter plekke veel stress. Elke keer met de camper het park binnen rijden en een parkeerplaats vinden is ook stressen. En als je achter het net vist heb je het in elk geval geprobeerd en ben je niet slechter af dan nu. :)

Deze dag willen we gebruiken om wat korte wandelingen te maken, geen lange omdat we geen fanatieke wandelaars zijn en al helemaal niet met de hoge temperaturen in deze tijd van het jaar (kunnen helaas niet op een ander tijdstip in het jaar).
Vereleken met de andere parken is het in Yosemite meestal goed te doen qua temperatuur, zeker langs de Tioga Road. Kijk eens op www.yosemitehikes.com voor wandelingen in dat deel. Na juni zal ik als het goed is ook wat wandelingen langs de Tioga Road aan mijn wandelsite toegevoegd hebben. Of volg ons reisverslag.

Ik had al naar mijn 2006-verslag verwezen. Toen hebben we geen lange wandelingen gemaakt in Seki. Wat wij toen niet hebben gedaan en wat eigenlijk wel heel erg de moeite waard is, is een stuk van de Congress Trail. Als je niet het zuidelijke deel van de 198 doet is het allemaal goed te doen, en met een 19 ft camper zal het sowieso goed te doen zijn. Maar het laatste stuk voegt weinig toe, zoals je het nu hebt lijkt het me heel mooi.

Marianne
#8 - 25-02-2015, 23:47 uur

Cees A

Van Cruise America mag het trouwens wel. 
Bij die stellige bewering zet ik graag een paar vraagtekens.
Cruis America stelt dat je in de zomermaanden voorzichtig door DV mag rijden, maar dat je dat op eigen risico doet.
Andere verhuurders zeggen duidelijk: "het mag niet en als je het toch doet zijn bij problemen alle (herstel)kosten voor jouw rekening"
Cruise America zegt in feite:  "het mag wel, maar als je het doet zijn bij problemen alle (herstel)kosten voor jouw rekening"
Ik zie weinig verschil met andere verhuurders. Bij problemen en de daaruit voortvloeiende kosten ben je ook bij Cruise America de pineut

Stukje tekst van de FAQ pagina van Cruise America
Death Valley
Voertuigen mogen in de maanden juli en augustus BIJZONDER VOORZICHTIG in Death Valley en andere woestijngebieden worden gebruikt. In de zomer bezoeken huurders deze gebieden op eigen risico en Cruise America is niet aansprakelijk voor bijzonder voertuigherstel en andere kosten. Gedurende bepaalde perioden zijn deze gebieden mogelijk niet bewoonbaar en kunnen ze gevaarlijk zijn voor de bestuurder en de passagiers.

Bron:  http://www.dutch.cruiseamerica.com/rent/renters_resources/
In het onderste deel van die pagina vind je de vraag:  "Zijn er plekken waar we de camper niet naartoe mogen nemen?"
Bij aanklikken van die vraag zie je o.a. bovenstaand stukje tekst.

heb geen zin om gestrest achter de computer te gaan zitten op een zeer bepaalde dag en zeer bepaald tijdstip. 
Hahaha, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen.
Ik reis zelf al 25 jaar, weliswaar met auto, op de bonnefooi door de VS en ook in het hoogseizoen hebben we nooit problemen gehad met het vinden van hotels.
Ik zie de noodzaak van precies op een bepaalde dag iets moeten reserveren dus ook niet zo. Buiten het park is plaats genoeg.
Bovendien reserveert iedereen op die bepaalde dag maar een eind weg.
Veel van die reserveringen worden naderhand weer geannuleerd en die plaatsen komen dan weer gewoon beschikbaar.

Deze dag willen we gebruiken om wat korte wandelingen te maken, geen lange omdat we geen fanatieke wandelaars zijn.
Misschien heb je bij het uitzoeken van geschikte wandelingen iets aan onderstaande links:
Eerst weer de PDF kaart zodat je ziet waar alles ligt: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/YOSEmap1.pdf
Detailkaart van Yosemite Valley:  http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/YOSEmap2.pdf
Overzichtstabel van wandelingen met afstand en moeilijkheidsgraad: http://www.yosemitehikes.com/hikes.htm  (doorklikken voor meer info/foto's )
Pagina van National Parkservice: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/hiking.htm  (ook hier doorklikken voor verdere info)

Soortgelijke links voor wandelingen in Sequoia (een PDF kaart had ik je al eerder gegeven)
Overzicht wandelingen: http://www.visitsequoia.com/hiking-trails.aspx
Pagina van National Parkservice: http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/dayhikes.htm
#9 - 26-02-2015, 09:21 uur

Marianne

Ik reis zelf al 25 jaar, weliswaar met auto, op de bonnefooi door de VS en ook in het hoogseizoen hebben we nooit problemen gehad met het vinden van hotels.
Ik zie de noodzaak van precies op een bepaalde dag iets moeten reserveren dus ook niet zo. Buiten het park is plaats genoeg.
Bovendien reserveert iedereen op die bepaalde dag maar een eind weg.
Veel van die reserveringen worden naderhand weer geannuleerd en die plaatsen komen dan weer gewoon beschikbaar.

Voor een camping in Yosemite Valley is het reserveren toch iets anders dan het reserveren van een camping of hotel ergens anders. Niemand zal daar iets reserveren wat niet nodig is want het is al lastig genoeg om een plek te vinden, dus er worden ook niet meer plaatsen geboekt dan nodig. Er komt dan ook niet vaak iets vrij op een van de Pines campings.
In het hoogseizoen een parkeerplaats voor de camper vinden lijkt me een uitdaging en de tijd die je onderweg kwijt bent is ook nog eens flink langer dan wanneer je met de auto bent. Als het niet lukt heb je genoeg andere mogelijkheden maar even inloggen vlak voor 3 uur en een paar tabbladen openzetten en klikken om exact 15.00 uur is toch het proberen waard.

Deze dag willen we gebruiken om wat korte wandelingen te maken, geen lange omdat we geen fanatieke wandelaars zijn.
Misschien heb je bij het uitzoeken van geschikte wandelingen iets aan onderstaande links:
Eerst weer de PDF kaart zodat je ziet waar alles ligt: http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/YOSEmap1.pdf
Detailkaart van Yosemite Valley:  http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/YOSEmap2.pdf
Overzichtstabel van wandelingen met afstand en moeilijkheidsgraad: http://www.yosemitehikes.com/hikes.htm  (doorklikken voor meer info/foto's )
Pagina van National Parkservice: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/hiking.htm  (ook hier doorklikken voor verdere info)

Soortgelijke links voor wandelingen in Sequoia (een PDF kaart had ik je al eerder gegeven)
Overzicht wandelingen: http://www.visitsequoia.com/hiking-trails.aspx
Pagina van National Parkservice: http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/dayhikes.htm
Em daarnaast kun je ook eens op mijn wandelsite kijken.  :afro:

Marianne
#10 - 26-02-2015, 10:07 uur

Hans B

Ger,
schrijf je hele route eens dag voor dag uit, dat maakt het voor de forumleden wel zo makkelijk verbeterpunten aan te geven. Dat wil niet zeggen dat wij de wijsheid in pacht hebben, maar de ene wandeling vergt meer tijd dan de andere, zo ook bij alle bezienswaardigheden.
#11 - 26-02-2015, 10:12 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Cees A

Voor een camping in Yosemite Valley is het reserveren toch iets anders dan het reserveren van een camping of hotel ergens anders. 
Blijft natuurlijk waarom je per se in Yosemite Valley zou willen of moeten kamperen.  Buiten het park is namelijk plaats genoeg.
Het argument van (niet kunnen) vinden van een parkeerplaats is bangmakerij en als je op (doordeweekse) dagen op tijd in het park bent niet van toepassing
Op (weekend)dagen dat je echt in heel de vallei geen parkeerplaats meer kunt vinden, heb je in Yosemite niks te zoeken en kun je beter naar een ander park gaan.

Je gaat er in je promoties voor overnachten in de parken steeds vanuit dat men van 's ochtens vroeg tot 's avonds laat actief in zo'n park bezig is.
Ik denk dat die aanname voor de overgrote meerderheid van Amerikareizigers niet opgaat.
Ik ben zelf een redelijk actief persoon en een fervente wandelaar. 
Als ik echter in en park in de ochtend een lange stevige bergwandeling heb gelopen ga ik 's middags echt niet nog eens zo'n wandeling doen.
Dat wordt dan hooguit nog een kortere easy of moderate trail en dan heb ik het voor die dag wel gehad.
Tegen 15.00 uur zou ik in bovenstaand voorbeeld naar m'n hotel (uiteraard buiten het park) rijden, douchen, omkleden, ergen eten en 's avonds nog wat shoppen.






 

#12 - 26-02-2015, 11:30 uur

Marianne

Als je kampeert is een overnachting in het park goedkoper dan erbuiten. Dit is een argument dat jou aan zou moeten spreken Cees want daarmee promoot jij altijd het overnachten buiten een park.  :)
TS gaat in het hoogseizoen en heeft Yosemite op zijn planning staan. Je kunt wel zeggen dat je dan niets in het park te zoeken hebt - want druk - maar daar heeft TS niet veel aan.  Het parkeren van een camper in de vallei zou dus best eens lastig kunnen zijn, hoewel dat natuurlijk afhangt van het tijdstip dat je in het park komt.

Wij lopen natuurlijk ook niet de hele dag allerlei trails, maar toch is een volle dag in een park hel prettig. Je kunt het wandelen afwisselen met zwemmen, fietsen, een rangeractiviteit of gewoon een picknick langs de Merced River of bij Mirror Lake. Voor een eerste bezoek en niet heel veel tijd voor het park zou shoppen niet direct bij mij opkomen.  :)

Marianne
#13 - 26-02-2015, 11:54 uur

Dirc

Ik heb een maal in de Valley overnacht en eenmaal in El Portal.
Ik kan niet niet zeggen dat de Valley zoveel meer voordelen had dan El Portal. In dit geval wel een hotel dan en geen camper, maar het is een stuk rustiger en je bent zo in de Valley.

In de Valley slaap je of in een tent of je betaalt de hoofdprijs (of je kampeert).
#14 - 26-02-2015, 12:41 uur

Cees A

Als je kampeert is een overnachting in het park goedkoper dan erbuiten.
Dit is een argument dat jou aan zou moeten spreken Cees want daarmee promoot jij altijd het overnachten buiten een park.
Hahaha, da's een goeie !!  :afro:
Niet helemaal 100% juist, want prijs alleen zegt natuurlijk niet alles.
Ik gebruik dan ook veelal de woorden prijs/kwaliteitsverhouding en dat begrip omvat meer dan alleen prijs.
Voor een campingstaanplaats, waarbij je je eigen "huisje" meebrengt is dat natuurlijk niet van toepassing.
Wat wel blijft, is dat je met het vastleggen van je overnachtingsplaatsen je flexibiliteit opgeeft. Maar da's een persoonlijke keuze die ieder voor zich maakt.

Het parkeren van een camper in de vallei zou dus best eens lastig kunnen zijn, hoewel dat natuurlijk afhangt van het tijdstip dat je in het park komt.
Tja, als je tot 10.30 op je nest blijft liggen zal het parkeren inderdaad wat lastiger worden.
Maar daarom schreef ook ik dat je op tijd in het park moet zijn.  Op dit punt zijn we het dus redlijk eens.

Voor een eerste bezoek en niet heel veel tijd voor het park zou shoppen niet direct bij mij opkomen. 
Begrijpelijk dat shoppen niet direct in jou opkomt.
Om een beetje leuk te kunnen shoppen moet je namelijk in een plaats buiten het park zijn.  innocent
En waarom zou je dat bij een eerste bezoek aan een park niet kunnen (of mogen) doen ?
Gebrek aan tijd ? Geen goed argument. Je persoonlijke voorkeur/interesse is bepalend voor je tijdbesteding.
Ik vind, na een groot deel van de dag rondsjouwen in een rode-rotsenpark, een "hiking trailtje" na het diner door een leuke shopping mall of het centrum van een aantrekkelijk plaatsje (bv West Yellowstone) een welkome afwisseling.
 
#15 - 26-02-2015, 12:48 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15