Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie
Reizen door Amerika => Westen (West) => Topic gestart door: LilyTwiddle op 07-09-2016, 15:41 uur
-
Hallo allemaal,
Ik heb al wat in andere topics gespiekt voor inspiratie en hulp, Maar het is toch altijd weer veel puzzelen zonder dat ik zeker weet of ik er goed aan doe. Dus vandaar een (voor jullie de zoveelste) nieuw topic. Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen meedenken >:D
De basics
Net vrij gekregen voor eind november / begin december. Het plan is om met z'n tweeën (vriend & ik) een rondje door Californië te doen met een klein stukje Nevada. We hebben 2,5e week en zijn van plan om heen op Los Angeles en terug vanaf Las Vegas te vliegen. En dat is dan ook het enige wat al echt "vast" ligt. We willen graag voor de gehele duur een auto (kijken nu naar mid-suv) huren. Daarnaast overwegen we een tent/basic campinggear te halen bij een Walmart om te kunnen overnachten in een aantal parken. We willen daarnaast vooral motels/hotels aandoen (al dan niet met coupons).
Onze 'achtergrond'
Voor ons beiden wordt het de eerste reis naar de US. Voor mij wordt het überhaupt de eerste keer buiten Europa (en dus voor 't eerst langer vliegen dan pak 'm beet 3 uur..). Waarom deze reis? Sowieso omdat we allebei enorm benieuwd zijn naar de US.
Het is niet zo dat voor ons de natuur de belangrijkste reden is om te gaan. Cultuur en de steden zijn voor ons even belangrijk omdat we daar ook gewoon enorm benieuwd naar zijn. Mijn vriend is geen pretpark fan dus die dingen slaan we over en gezien de periode zijn ook waterparken waarschijnlijk uitgesloten.
Wat willen we sowieso?
We willen sowieso vanaf LA naar San Francisco langs de kust rijden en onderweg een aantal dingen zien Daarnaast hebben we ons vizier gericht op Yosemite, Death Valley en Grand Canyon. Las Vegas is leuk om de laatste dag te doen maar heeft voor ons niet echt een grote meerwaarde.
Het huidige concept
1. (Vrijdag) Vliegdag, aankomst 13:30 of 16:50 (twijfelen nog of we het ervoor over hebben om 7:30 vanaf AMS te vertrekken)
2. (Zaterdag) Los Angeles
3. (Zondag) Los Angeles
4. (Maandag) Santa Barbara
5. (Dinsdag) Langs Carpinteria Harbor (Seal Preserve) en The Santa Ynez Valley
6. (Woensdag) Hearst Castle- Big Sur / Pfeiffer State Beach- Montery & Camel
7. (Donderdag) Santa Cruz
8. (Vrijdag) San Francisco
9. (Zaterdag) San Francisco
10. (Zondag) Yosemite
11. (Maandag) Yosemite
12. (Dinsdag) Death Valley
13. (Woensdag) Death Valley
14. (Donderdag) Red Rock / Zion
15. (Vrijdag) Grand Canyon
16. (Zaterdag) Grand Canyon
17. (Zondag) Las Vegas
18. (Maandag) Vliegen rond 18:00 uur vanaf Las Vegas
Over het laatste stuk is nog het meest onduidelijk, we vinden het lastig om in te schatten hoe lang je nodig hebt om te bepalen wat verstandig is. Wat is jullie eerste reactie op onze lijst? (even uitgaande van steden & natuur, ik weet dat sommigen het belachelijk vinden dat we zoveel tijd in de stad gaan zitten :p)
We zijn trouwens ook nog op zoek naar een plek "bijzonder overnachten" waarin we wat meer willen uitgeven voor een nacht dan dat we nu van plan zijn. Maar tot nu toe vinden we vooral zaken waarbij je direct 400 + dollar kwijt bent per nacht terwijl wij meer dachten aan 200 dollar.
Hebben jullie verder nog tips van plekken die we (al dan niet op onze route) niet moeten missen?
-
Voor je 'bijzondere' overnachting is Vegas natuurlijk ideaal. Voor ruim onder de 200 euro heb je daar zeer mooie kamers.
Jullie leeftijd is mij even ontschoten maar ik zou toch iets meer dagen Vegas aanraden. Om dit nu alleen als luchthaven te gebruiken is zo zonde, je bent er toch. LA vind ik wat minder, Santa Monica is de moeite maar downtown ben je eerder klaar mee dan Vegas denk ik.
Mijn opmerkingen
-Ik zou ook de van-naar opnemen, dan zie je wat je reisdagen zijn, eventueel met tijden.
Los Angeles => Downtown (Hollywood sign, walk of fame, Griffith, the Grove
Dag 3. Los Angeles => Zou ik schrappen
Dag 4, 5, 6, 7 => Zijn dit niet erg veel dagen voor deze route. Hier kun je er mooi 1 besparen.
Je hebt je reisdagen niet opgenomen, dit kost ook tijd.
Death Valley kun je via een Scenic in 1 dag of 1 overnachting doen.
Grand Canyon zou ik maar 1 dag of nacht blijven
Geeft je 3-4 dagen Vegas waarvan je de laatste al weer terugvliegt.
-
Ik ga niet teveel in op je reisschema, want ik constateer een probleempje dat je huidige schema in de prullenbak kan doen belanden
Yosemite national park ligt in de Sierra Nevada bergketen.
Je voelt 'm misschien al aankomen. Bergen = in de wintermaanden kans op sneeuw = kans op afgesloten wegen
Als je vakantie hebt vanaf eind november is de kans groot dat je in Yosemite tegen een afgesloten Tioga Pass aanloopt.
Als die Tioga Pass is afgesloten kun je niet "binnendoor" van Yosemite over de Sierra Nevada bergketen naar Death Valley.
Je moet dan helemaal zuidelijk om die bergketen heenrijden via Fresno / Visalia / Bakersfield.
Dat kost extra kilometertjes en extra tijd en kan je huidige schema aardig in de war sturen
Een 2e (mogelijk) probleem doemt op wanneer er sneeuw ligt, of sneeuw verwacht wordt, op de toegangswegen naar Yosemite.
Je moet dan (verplicht !! ) sneeuwkettingen gebruiken of, bij kans op sneeuw, sneeuwkettingen bij je hebben maar autoverhuurders verbieden vaak het gebruik van die kettingen op hun auto's.
Hieronder vind je een link naar een pagina waarop je kunt zien op welke data de Tioga Pass in het verleden opende en sloot.
Ik weet het, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, maar het geeft je wel een idee van wat je kunt verwachten.
Linkje: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/tiogaopen.htm
Hieronder nog een pagina met info over sneeuwkettingen:
Linkje: https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/chains.htm
Je schrijft dat je het lastig vindt om in te schatten hoeveel tijd je ergens voor nodig hebt.
Nou, daar hebben we onze voorbeeldroute voor.
In die voorbeeldroute zie je wat je onderweg zoal aan bezienswaardigheden tegenkomt.
Je ziet ook hoeveel km het is van plaats A naar plaats B en hoeveel reistijd dit kost.
Je vindt er tevens links naar pagina's met meer info over bepaalde onderwerpen en links naar PDF kaarten van nationale parken.
Misschien handig als je die info eens doorneemt.
Linkje: http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
Tot slot mijn persoonlijke mening:
Het weer is altijd een ietwat onzekere factor bij vakantie en een 100% weersgarantie is er nooit.
Toch, als ik in die periode naar Amerika zou gaan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en parken die in de bergen liggen vermijden.
Er zijn in zuidelijk Californie, Arizona, Utah en Nevada genoeg parken (en plaatsen) met een grote kans op mooi weer.
-
We gaan van 18 november tot 5 december. Best laat in het seizoen dus. Maar daar kunnen we helaas weinig aan veranderen. In het reisschema zijn de reisdagen (1. en 17.) al meegenomen als reisdagen. We komen 6 december weer terug in Nederland.
Tot slot mijn persoonlijke mening:
Het weer is altijd een ietwat onzekere factor bij vakantie en een 100% weersgarantie is er nooit.
Toch, als ik in die periode naar Amerika zou gaan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en parken die in de bergen liggen vermijden.
Er zijn in zuidelijk Californie, Arizona, Utah en Nevada genoeg parken (en plaatsen) met een grote kans op mooi weer.
Ik kwam vanmiddag het probleem met de sneeuw ook tegen. Volgens mij heeft Death Valley geen problemen dus Yosemite maar overslaan. Probleem dat je dan krijgt is van San Francisco naar Death Valley rijden.. Hmm. Maar eens even induiken.
Voor je 'bijzondere' overnachting is Vegas natuurlijk ideaal. Voor ruim onder de 200 euro heb je daar zeer mooie kamers.
Jullie leeftijd is mij even ontschoten maar ik zou toch iets meer dagen Vegas aanraden. Om dit nu alleen als luchthaven te gebruiken is zo zonde, je bent er toch. LA vind ik wat minder, Santa Monica is de moeite maar downtown ben je eerder klaar mee dan Vegas denk ik.
Bedankt voor de tips! We zijn 29/30. Bij Vegas heb ik vooral het idee van heel veel casino's en gokken is eigenlijk niet echt aan ons besteed. Zijn er andere zaken die de moeite waard zijn in Vegas?
Ook fijn: vluchtprijzen zijn opeens een stuk duurder. Heb een tijdje een skyscanner alert aan gehad en de prijzen daalden in het verleden steeds dus hopelijk nu ook weer.. Het scheelt 230 euro p.p. ... (ik ben hier niet voor gemaakt haha)
-
Qua vluchten:
Skyscanner doet geen one-ways toch? Je hebt ook Momondo. Daar kun je zien welke dagen en tijden goedkoper zijn. Tegenwoordig kun je ook alerts instellen bij Google flights.
Bedankt voor de tips! We zijn 29/30. Bij Vegas heb ik vooral het idee van heel veel casino's en gokken is eigenlijk niet echt aan ons besteed. Zijn er andere zaken die de moeite waard zijn in Vegas?
Ik heb ooit 1 dollar in een automaat gegooid, maar Vegas is ook
-Een luxe hotel voor weinig geld
-Een mooi zwembad
-Kijken naar alle gekte in de hotels zoals Venetian, Ceasars
-Wellicht langs de outlets of shopping mall
-De bellagio fontijnen en sowieso alle lichtshows en kleuren in de avond
-Een wandeling door de aan elkaar geschakelde casino's
-En ach, een cocktail van 1 yard moet je toch ook een keer geprobeerd hebben
Genoeg te doen. Ik ben er een keer 3 en een keer 4 hele dagen geweest en heb me nooit verveeld.
-
Hoewel kampeerfanaat zou ik op de route die je nu (ongeveer) hebt in die periode niet gaan kamperen: veel te koud.
Wij zijn ook een keer in die periode geweest en in de GC had het al gesneeuwd. Ook wij moesten, komend uit Death valley naar Sequoia/Kings en Yosemite helemaal onderlangs rijden. Dat viel vies tegen qua afstand en reistijd.
Verder een prima periode om te gaan. Overdag merendeels prachtig weer gehad, niet te warm, behalve SF waar het ook overdag wel wat frisser/vochtiger is.
-
Qua vluchten:
Skyscanner doet geen one-ways toch? Je hebt ook Momondo. Daar kun je zien welke dagen en tijden goedkoper zijn. Tegenwoordig kun je ook alerts instellen bij Google flights.
Ik heb ooit 1 dollar in een automaat gegooid, maar Vegas is ook
Genoeg te doen. Ik ben er een keer 3 en een keer 4 hele dagen geweest en heb me nooit verveeld.
Bij Skyscanner kun je ook meerdere bestemmingen invullen, heel handig :) Al bedenk ik me dat zelf losse tickets zoeken misschien nog goedkoper zou kunnen zijn..
Hmm Vegas misschien toch een goede optie.. Nog niets staat vast dus waarschijnlijk wat meer tijd voor vrij maken :)
Hoewel kampeerfanaat zou ik op de route die je nu (ongeveer) hebt in die periode niet gaan kamperen: veel te koud.
Wij zijn ook een keer in die periode geweest en in de GC had het al gesneeuwd. Ook wij moesten, komend uit Death valley naar Sequoia/Kings en Yosemite helemaal onderlangs rijden. Dat viel vies tegen qua afstand en reistijd.
Verder een prima periode om te gaan. Overdag merendeels prachtig weer gehad, niet te warm, behalve SF waar het ook overdag wel wat frisser/vochtiger is.
Maar het is verder wel te doen? Lang rijden is voor 1 keer geen probleem. Dan moet dat maar. Ik wil nog overwegen om onderlangs te gaan en dan vanaf LA een stukje langs de kust te rijden tot Santa Barbara, terug te rijden en via San Diego - Joshua Tree - Palm Springs - Phoenix - Humphreys Peak richting Grand Canyon the gaan. Volgens mij ook heel veel mooie dingen. Maar mijn vriend stond volgens mij redelijk 'set' op het hele Yosemite / Death Valley gedeelte..
-
Maar het is verder wel te doen?
Bedoel je kamperen of de omweg onderlangs rijden?
Kamperen heb ik toen niet gedaan en zou ik niet doen omdat het 's nachts echt wel koud is.
Omrijden was te doen, maar wij haalden het niet om in 1 dag van LV door Death Valey naar Sequoia te komen. Ergens tussen Bakerfield en Sequoia hebben we in een verlaten dorp toch maar een wat onbestemd motel opgezocht.
-
Mogelijk nieuwe route: (omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat Yosemite in de winter niet echt speciaal is)
18-11 : Vlucht naar San Francisco
19-11: San Francisco
20-11: Montery / Carmel by the sea / Ben Sur
21-11: Hearst Castle
22-11: Santa Ynez Valley
23-11: Santa Barbara
24-11: LA (Thanksgiving)
25-11: LA (Black Friday)
26-11: Palm Springs
27-11: Joshua Tree
28-11: Phoenix? Prescott?
29-11: Sedona
30-11: Grand Canyon
1-12: Zion
2-12: Death Valley (4,5 uur)
3-12: Ochtend Death Valley daarna rijden naar Las Vegas
4-12: Las Vegas
5-12: Vliegen naar Amsterdam
Het is wat gehaast maar op deze manier zien we van alles wat.. Qua rij-tijden is de trip van Zion naar Death Valley met 4,5 uur het langst... Eigenlijk sla ik Death Valley liever over en rij ik vanuit Zion naar Vegas maar als dit de optie wordt dan mist mijn vriend Yosemite al én Death Valley...
Wat denken jullie?
-
Maar het is verder wel te doen?
Bedoel je kamperen of de omweg onderlangs rijden?
Kamperen heb ik toen niet gedaan en zou ik niet doen omdat het 's nachts echt wel koud is.
Omrijden was te doen, maar wij haalden het niet om in 1 dag van LV door Death Valey naar Sequoia te komen. Ergens tussen Bakerfield en Sequoia hebben we in een verlaten dorp toch maar een wat onbestemd motel opgezocht.
De omweg inderdaad. Hmm. Mijn alternatief wordt steeds aanlokkelijker...
-
Even een paar zandkorreltjes tussen de tandwielen strooien .......... :)
Ik zie op 28-11 Havasu Falls in je schema.
Mooi voornemen om die watervallen te bezoeken. Maarre ............ Hoe had je de uitvoering van dat bezoek gedacht ?
Gezien de tijd die je er voor reserveert denk ik per helikopter. (dat kan, maar is vrij duur)
De gebruikelijke manier is er naar toe lopen. 13 km heen en 13 km terug.
De meesten trekken daarom 2 of 3 dagen uit voor een bezoek aan Havasu falls.
Of ............ Bedoel je gewoon Lake Havasu City ? :D
Zo ja, dan mag je bovenstaande opmerking vergeten.
-
Even een paar zandkorreltjes tussen de tandwielen strooien .......... :)
Ik zie op 28-11 Havasu Falls in je schema.
Mooi voornemen om die watervallen te bezoeken. Maarre ............ Hoe had je de uitvoering van dat bezoek gedacht ?
Gezien de tijd die je er voor reserveert denk ik per helikopter. (dat kan, maar is vrij duur)
De gebruikelijke manier is er naar toe lopen. 13 km heen en 13 km terug.
De meesten trekken daarom 2 of 3 dagen uit voor een bezoek aan Havasu falls.
Of ............ Bedoel je gewoon Lake Havasu City ? :D
Zo ja, dan mag je bovenstaande opmerking vergeten.
Whoops. Aangepast naar Phoenix of Prescott. Of mis je wat aan Havasu City?
-
In Phoenix wat wil je daar gaan doen ???
In mijn beleving is Tucson een veel betere optie, iets zuidelijker, maar er is veel meer te zien.
Saquaro N.P., Pima Air&Space museum, Arizona Desert museum, Sabino Canyon, Old Tucson, Mission San Xavier.
-
In Phoenix wat wil je daar gaan doen ???
In mijn beleving is Tucson een veel betere optie, iets zuidelijker, maar er is veel meer te zien.
Saquaro N.P., Pima Air&Space museum, Arizona Desert museum, Sabino Canyon, Old Tucson, Mission San Xavier.
Deze stop was vooral bedoeld als tussenstop tussen Joshua Tree en Sedona dus misschien dat we dat gewoon in 1 stuk door gaan rijden..
-
Je reactie op mijn berichtje over Havasu Falls en Lake Havasu City verrast me.
Ik denk dan ook dat je het verschil niet kent tussen Havasu Falls en Lake Havasu City
Zoek eens bij Google op die 2 namen, dan zie je niet alleen waar beiden liggen, je zit ook de verschillen tussen die 2
-
Bedenk wel dat de Grand Canyon (2000m), Bryce (2300m) en Zion (1200m) op grote hoogte liggen. Ik heb net even gekeken bij de temperaturen van eind november begin december, maar die zijn niet mals. Dagelijks vriest het er tussen de -5 en -10 graden Celsius.
-
Bedenk wel dat de Grand Canyon (2000m), Bryce (2300m) en Zion (1200m) op grote hoogte liggen. Ik heb net even gekeken bij de temperaturen van eind november begin december, maar die zijn niet mals. Dagelijks vriest het er tussen de -5 en -10 graden Celsius.
Dat heb ik inderdaad gelezen. Gelukkig is het in Nederland dan ook niet extreem warm dus winterjas mee in het vliegtuig en een goede sjaal dan komt het wel goed. Ik las dat het wel heel mooi is in die periode van het jaar. Ik heb op de nps site niet gelezen dat je, zoals in yosemite, sneeuwkettingen nodig hebt. Dus dan kunnen we mooi af met de winterbanden die standaard op de auto zitten.
We hebben zoveel stops langs de kust omdat we van de kust houden vandaar dat we daar wat meer tijd voor wilden.
-
Zou dit ook wat zijn ??
18-nov Amsterdam - San Francisco
29-nov San Francisco
20-nov San Francisco
21-nov San Francisco - Monterey 125 mile Highway 1
22-nov Monterey - Pismo Beach 150 mile Big Sur, Hearst Castle
23-nov Pismo Beach - Los Angeles 200 mile
24-nov Los Angeles - Las Vegas 300 mile
25-nov Las Vegas
26-nov Las Vegas
27-nov Las Vegas - Zion NP 150 mile
28-nov Zion NP
29-nov Zion NP - Page 125 mile
30-nov Page
01-dec Page - Monument Valley 125 mile
02-dec Monument Valley - Grand Canyon 175 mile
03-dec Grand Canyon
04-dec Grand Canyon - Phoenix 225 mile
05-dec Phoenix - Amsterdam
06-dec Phoenix - Amsterdam
-
In deze mooie route :afro: zou ik de mogelijkheid open laten om onder gunstige omstandigheden - geen besneeuwde wegen - toch Bryce N.P. te bezoeken. Ik zie het al helemaal voor me: de rode rotsen bedekt met een dun laagje sneeuw met een staalblauwe lucht op de achtergrond. :D
Een andere optie lijkt me om een dag Page, Grand Canyon of ergens anders in te wisselen voor een dagje Valley Of Fire. Lijkt me zeker in die tijd ook prachtig.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
-
Zou dit ook wat zijn ??
18-nov Amsterdam - San Francisco
29-nov San Francisco
20-nov San Francisco
21-nov San Francisco - Monterey 125 mile Highway 1
22-nov Monterey - Pismo Beach 150 mile Big Sur, Hearst Castle
23-nov Pismo Beach - Los Angeles 200 mile
24-nov Los Angeles - Las Vegas 300 mile
25-nov Las Vegas
26-nov Las Vegas
27-nov Las Vegas - Zion NP 150 mile
28-nov Zion NP
29-nov Zion NP - Page 125 mile
30-nov Page
01-dec Page - Monument Valley 125 mile
02-dec Monument Valley - Grand Canyon 175 mile
03-dec Grand Canyon
04-dec Grand Canyon - Phoenix 225 mile
05-dec Phoenix - Amsterdam
06-dec Phoenix - Amsterdam
Ja dat is zeker een optie. Ik zal ook deze route meenemen in de vluchtzoektocht! Bedankt.
-
Bryce heb ik er niet in i.v.m. tijd te kort.
Laat anders weten of er meer ruimte (lees tijd) is.
-
Ik las in de reisverhalen ook dat het aan te raden is om er huurauto pas na San Fran te halen omdat de parkeerkosten aardig hoog kunnen zijn en je zo ook nog eens wat geld bespaart dus dat gaan we ook maar doen. Nu nog een redelijk goedkope optie vinden om te overnachten want dat is daar nogal lastig blijkt :P
-
Je zou ook een goedkoper hotel met gratis parkeren in een van de voorsteden kunnen boeken in de buurt van een BART station. Daar vind je vaak parkeergelegenheid voor een paar dollar per dag: http://www.bart.gov/guide/parking
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
-
Ik onderschrijf voor 100% het advies van Old Faithful voor een hotel buiten het centrum.
Zoals overal betaal je voor overnachten op locatie de hoofdprijs.
Overnachten buiten de hot-spot kost veel minder en parkeren is er vaak gratis.
Mijn persoonlijke ervaringen:
Als ik in San Francisco ben neem ik altijd een hotel in Milbrae of Burlingame westelijk van het vliegveld of in South San Francisco noordelijk van het vliegveld.
Vanaf daar is het ongeveer 15 min rijden met de auto naar het centrum.
Vergelijkbare hotels bij het vliegveld kosten vaak zoveel minder dat je er gemakkelijk de extra autohuurdagen van kunt betalen en dan nog overhoudt.
Over het BART verhaal van Old Faithful denk ik iets anders.
Nog afgezien van het feit dat openbaar vervoer je brengt van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn rijdt die BART namelijk ook niet voor niets.
Voorbeeldje:
Een roundtrip (retourtje) van Milbrae naar Embarcadero voor 2 volwassenen met de BART kost 18,60 $.
Met 2 personen kun je voor dat geld ook zelf met je auto naar het centrum rijden en die daar een hele dag parkeren.
Als je met een hele familie bent wordt het voordeel van de auto nog groter.
Bronnen:
--- Farecalculator Bart: https://www.bart.gov/tickets/calculator
--- website Best Parking: http://sanfrancisco.bestparking.com/
Op de beeldschermprint van Best Parking zie je aan de aankomst- en vertrektijd dat het om een hele dag gaat.
Je ziet parkeerplaatsen van 50, 63 en 70 $, maar ook van 15 en 18 $
Heeft dat met locatie te maken (goedkoop = verder weg) ? Nou nee, die van 18 $ ligt tegenover die van 70 $.
Beetje opletten waar je parkeert loont dus de moeite.
De schrijvers van de reisverhalen die je hebt gelezen hadden dat blijkbaar niet gedaan ...... ;)
Op de foto klikken voor vergroting.
(https://s3.postimg.org/v5i2zqb3z/best_parking.jpg) (https://postimg.org/image/v5i2zqb3z/)
-
Ik onderschrijf voor 100% het advies van Old Faithful voor een hotel buiten het centrum.
Zoals overal betaal je voor overnachten op locatie de hoofdprijs.
Overnachten buiten de hot-spot kost veel minder en parkeren is er vaak gratis.
Mijn persoonlijke ervaringen:
Als ik in San Francisco ben neem ik altijd een hotel in Milbrae of Burlingame westelijk van het vliegveld of in South San Francisco noordelijk van het vliegveld.
Vanaf daar is het ongeveer 15 min rijden met de auto naar het centrum.
Vergelijkbare hotels bij het vliegveld kosten vaak zoveel minder dat je er gemakkelijk de extra autohuurdagen van kunt betalen en dan nog overhoudt.
Over het BART verhaal van Old Faithful denk ik iets anders.
Nog afgezien van het feit dat openbaar vervoer je brengt van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet moet zijn rijdt die BART namelijk ook niet voor niets.
Voorbeeldje:
Een roundtrip (retourtje) van Milbrae naar Embarcadero voor 2 volwassenen met de BART kost 18,60 $.
Met 2 personen kun je voor dat geld ook zelf met je auto naar het centrum rijden en die daar een hele dag parkeren.
Als je met een hele familie bent wordt het voordeel van de auto nog groter.
Bronnen:
--- Farecalculator Bart: https://www.bart.gov/tickets/calculator
--- website Best Parking: http://sanfrancisco.bestparking.com/
Op de beeldschermprint van Best Parking zie je aan de aankomst- en vertrektijd dat het om een hele dag gaat.
Je ziet parkeerplaatsen van 50, 63 en 70 $, maar ook van 15 en 18 $
Heeft dat met locatie te maken (goedkoop = verder weg) ? Nou nee, die van 18 $ ligt tegenover die van 70 $.
Beetje opletten waar je parkeert loont dus de moeite.
De schrijvers van de reisverhalen die je hebt gelezen hadden dat blijkbaar niet gedaan ...... ;)
Op de foto klikken voor vergroting.
(https://s3.postimg.org/v5i2zqb3z/best_parking.jpg) (https://postimg.org/image/v5i2zqb3z/)
Goed om te horen! We gaan nu eerst even afwachten op het lager worden van de prijzen. We hebben al besloten om anders maar de duurdere prijs te nemen als deze niet zakt binnen 2 weken maar dan gaan we in ieder geval heen direct.
-
Ik las dat het wel heel mooi is in die periode van het jaar. Ik heb op de nps site niet gelezen dat je, zoals in yosemite, sneeuwkettingen nodig hebt. Dus dan kunnen we mooi af met de winterbanden die standaard op de auto zitten.
Bedenk je wel dat sneeuwkettingen iets heel anders zijn dan winterbanden: weet je zeker dat je winterbanden onder je huurauto zult hebben?
Het lijkt mij nl het meest waarschijnlijk dat je (zoals bijna alle huurauto's) ALL WEATHER banden hebt, en zoals de naam al zegt heb je van alles een beetje...
Sneeuwkettingen is een heel ander verhaal.
Wij waren een aantal jaren geleden in mei in Kings Canyon en Sequoia maar daar mochten we het park niet in omdat de park ranger bij de ingang wilde zien dat we sneeuwkettingen in onze auto hadden. Sowieso was de doorgaande route tussen deze twee parken al gesloten, want onbegaanbaar.
Helaas waren bij de Walmart alle winter artikelen al opgeruimd, dus ook daar geen sneeuwkettingen meer verkrijgbaar.
Toen zijn we maar naar Yosemite doorgereden waar ook meer dan anderhalve meter sneeuw lag toen we een stukje de bergen in gingen....nadat we autos de berg af zagen (en voelden) denderen op banden voorzien van sneeuwkettingen zijn we maar omgedraaid....
Bovendien zag ik in een eerdere post van @Cees A (http://forum.verenigdestaten.info/index.php?action=profile;u=10024) dat het zelfs verboden is om huurautos te voorzien van sneeuwkettingen, dus dat moet je sowieso bij je verhuurder checken.
-
Ik las dat het wel heel mooi is in die periode van het jaar. Ik heb op de nps site niet gelezen dat je, zoals in yosemite, sneeuwkettingen nodig hebt. Dus dan kunnen we mooi af met de winterbanden die standaard op de auto zitten.
Bedenk je wel dat sneeuwkettingen iets heel anders zijn dan winterbanden: weet je zeker dat je winterbanden onder je huurauto zult hebben?
Het lijkt mij nl het meest waarschijnlijk dat je (zoals bijna alle huurauto's) ALL WEATHER banden hebt, en zoals de naam al zegt heb je van alles een beetje...
Sneeuwkettingen is een heel ander verhaal.
Wij waren een aantal jaren geleden in mei in Kings Canyon en Sequoia maar daar mochten we het park niet in omdat de park ranger bij de ingang wilde zien dat we sneeuwkettingen in onze auto hadden. Sowieso was de doorgaande route tussen deze twee parken al gesloten, want onbegaanbaar.
Helaas waren bij de Walmart alle winter artikelen al opgeruimd, dus ook daar geen sneeuwkettingen meer verkrijgbaar.
Toen zijn we maar naar Yosemite doorgereden waar ook meer dan anderhalve meter sneeuw lag toen we een stukje de bergen in gingen....nadat we autos de berg af zagen (en voelden) denderen op banden voorzien van sneeuwkettingen zijn we maar omgedraaid....
Bovendien zag ik in een eerdere post van @Cees A (http://forum.verenigdestaten.info/index.php?action=profile;u=10024) dat het zelfs verboden is om huurautos te voorzien van sneeuwkettingen, dus dat moet je sowieso bij je verhuurder checken.
Ik las op een aantal sites iets over winterbanden, niet all weather banden. Maar ik zal er extra opletten tijdens het reserveren van de auto. Jouw verhaal is overigens wel de reden dat we dus niet meer naar Yosemite zullen gaan maar juist het (warmere) zuiden van Californië mee pakken.
-
Vlucht is geboekt! LAX retour. We konden gewoon echt geen geduld meer opbrengen nadat ik gisteren wederom een prijsstijging voor mijn kiezen kreeg en we tot nu toe geen dalingen meer gezien hebben. Misschien als we nog wat weken langer hadden gewacht maar zo zijn we niet. Nu wel een reis waarbij we 2 keer een lange overstap op Oslo hebben maar daar bijten we ons wel doorheen. (iemand nog tips? ;) )
We kunnen nu dus echt gaan kijken naar de route die we ongeveer willen gaan rijden. Spannend!!
-
450 euro met WOW via IJsland .....
-
450 euro met WOW via IJsland .....
Hebben we overwogen maar was met bagagekosten even duur als via Oslo. Plus nu eenmaal geboekt. Zullen vast nog wel betere deals voorbij komen maar met die stijgende prijzen ging het ons toch wat kriebelen . :o
-
Wij komen er niet uit (en voor t eerste hotel toch wel handig te weten). Zullen we onze 'extra dag' in LA plannen aan het begin van de reis of juist aan het einde. Dus de keuze is dan:
1. Vlucht naar LA (komen pas 19:00 aan), eerste nacht net buiten LA op de route richting Palm Springs en de volgende dag daar gelijk naar door. De reis eindigen met 1,5 of 2,5 dagen LA voordat we weer vertrekken (om 18:00 uur)
Of
2. Vlucht naar LA, direct hotel in de stad. Hier 2 dagen verblijven voordat we verder gaan naar Palm Springs. Aan het einde van de reis na Santa Barbara door naar het vliegveld.
Beiden vallen overigens in het weekend dus dat maakt geen verschil.
-
Argumenten voor een hotel in de buurt van het vliegveld:
Als je vanaf Oslo een rechtstreekse vlucht hebt naar LA moet je in LA door de immigratie en douane.
Reken hiervoor maar gerust 1 uur. Daarna auto ophalen en ook daarvoor mag je 1 uur rekenen.
Je zit dus pas rond 21.00 uur in je auto. Voor jouw gevoel, dat nog op NL tijd leeft, is het dan 06.00 uur in de ochtend.
Je bent 24 uur onderweg geweest, helemaal gaar van de reis en je valt om van de slaap.
Je zit in een vreemde auto in een vreemde (drukke !! ) stad met vreemde verkeersregels.
Ik zou op dat tijdstip en in die toestand niet meer te ver gaan rijden, maar een hotel in de buurt van het vliegveld nemen.
De volgende ochtend ben je, ook weer als gevolg van dat tijdverschil, toch al om 04.00 of 05.00 uur klaarwakker.
Gebruik dat gegeven om vroeg te gaan rijden richting Palm Springs.
Waarom de 2 dagen LA aan het eind:
Ik vind het zelf altijd wel fijn om aan het eind van een rondreis een paar dagen rustig aan te doen in de stad van waaruit ik weer terug naar huis vlieg.