Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Eerste rondreis westkust VS

Discussie gestart

Jana

Hallo iedereen,

Mijn man en ik zijn van plan om in mei naar New York en West-Amerika te gaan.
Naar New York zijn we al geweest, maar dit wordt onze eerste rondreis in Amerika en ook onze eerste keer aan de westkust.
Ik heb al veel gelezen op dit forum, maar zou toch nog graag jullie mening willen over onze "concept" reisroute.

30-apr   Brussel --> New york
1-mei   New york
2-mei   New York
3-mei   New york
4-mei   New york --> Los Angeles (ophalen huurauto)
5-mei   Los Angeles
6-mei   San Diego
7-mei   San Diego
8-mei   Joshua Tree Park via Palm Springs
9-mei   Grand canyon
10-mei   Page
11-mei   Moab via Monument Valley
12-mei   Capitol Reef NP
13-mei   Bryce Canyon
14-mei   Zion National Park
15-mei   Las Vegas
16-mei   Death Valley
17-mei   Sequoia National Forest
18-mei   Mammoth lakes
19-mei   Lake Tahoe / Yosemite
20-mei   Napa Valley
21-mei   San Francisco
22-mei   San Francisco
23-mei   Monterey
24-mei   Pismo beach
25-mei   Terugvlucht LAX (inleveren huurauto + avondvlucht)

Ik heb enkele vragen over ons huidige concept.
Allereerst naar mijn mening de belangrijkste; hebben wij voldoende ruimte ingepland om alles goed te kunnen zien?
Daarnaast vragen wij ons af of Napa Valley het bezoeken waard is.
Ook vragen we ons af of ons bezoek aan Moab niet met een dag moet worden verlengd.

We horen het graag. Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
#1 - 10-01-2016, 19:31 uur
« Laatst bewerkt op: 10-01-2016, 19:37 uur door Jana »

Yessica

Als je toch al in New York geweest bent, dan zou k dat nu uit de rondreis laten en die dagen volledig voor de westkust benutten, zeker met de route die jullie voor ogen hebben.
Met deze planning ben je vooral bezig met van A naar B reizen. Je hebt ter plekke weinig tijd om nog iets te zien. Zoals je zelf al aangeeft heb je alleen al in Moab zeker een extra dag nodig.

En wat bedoel je op 8 mei? Wil je dan in Joshua Tree overnachten? De volgende dag wordt dan een zeer lange, naar Grand Canyon.

En 16 mei bijvoorbeeld moet je ook niet onderschatten. Dat is een zeer lange rit. Als je in het park zelf nog wilt kijken wordt het erg krap allemaal.

Dan is er nog de vraag of jullie hikers zijn. Een park als Zion bijvoorbeeld kan eigenlijk het beste te voet worden ontdekt. In Grand Canyon kun je, als je niet van hiken/wandelen houdt, nog van viewpoint naar viewpoint rijden, maar Zion leent zich daar minder voor.

Je zou ook kunnen kijken of je op San Diego kunt aanvliegen (en dan terug vanaf LA) dan kun je die paar dagen LA nog op het eind doen.
#2 - 11-01-2016, 00:47 uur



Ine

Nee je hebt zeker geen tijd genoeg om alles te zien. Kijk eens op bijv. google maps en bereken hoeveel je rijdt. Ook al ben je wandelaar dan toch rij je ergens heen om wat te zien en niet om van A naar B te rijden.
Voorbeeld: De rit naar Grand Canyon neemt al zoveel tijd in beslag dat je te weinig tijd aan de canyon zult hebben.
Erger is de dag naar Moab via Monument Valley, waar je vrijwel zeker of zelf gaat rijden of een tocht boekt. Je zult Moab waarschijnlijk daarna net redden maar zeker geen tijd hebben voor Arches, Canyonlands en Dead Horse SP. In Moab alleen kan je makkelijk 1, beter nog 2 dagen zijn.
Van Death Valley naar Sequioa ben je je waarschijnlijk niet bewust dat er geen ingang aan de oostkant is, alleen aan de westkant. Van Sequioa naar Mammoth Lakes gaat dus ook niet lukken, dat ligt weer aan de oostkant. . Vanuit Death Valley naar Sequioa moet je dus onderlangs rijden en Mammoth Lakes helemaal vergeten. Optie is anders naar Mammoth Lakes en via de Tiogapss in Yosemite , eventueel Sequioa overslaan, maar niet zeker is of die dan al open is.
Napa is leuk, maar gezien de weinig tijd zou ik overslaan. Overweeg ook - hoe jammer dan ook- om Moab te schrappen, en die tijd onderweg in te delen.
Rij van Page naar Bryce etc.
#3 - 11-01-2016, 01:48 uur

Cees A

welkom op dit forum.
Laat ik maar beginnen met het slechte nieuws, dan hebben we dat gehad.
Je maakt de klassieke beginnersfout door afstanden in Amerika en grootte van de nationale parken te onderschatten.
Je probeert een route voor 4 weken in 19 dagen (vliegdagen niet meegerekend) te proppen.

Het gevolg is een route waarbij veel overnachtingsplaatsen in je schema niet meer zijn dan "stempelposten" in een auto-rally
Je rijdt er, in een lange uitputtende rit naar toe, maar gunt jezelf vervolgens geen tijd om iets van die plaats of park te zien.
De volgende dag moet je meteen weer door voor een nieuwe (lange) rit naar de volgende plaats waar je ook weer geen tijd voor hebt.
Gevolg van dit alles is dat je Amerika voornamelijk zal zien vanachter een autoruit.
Je bent in jouw route overal geweest, maar je had geen tijd om iets te zien, laat staan iets te ondernemen
Als dit je idee is van vakantie moet je het gewoon doen, maar het feit dat je je route hier post betekent dat je zelf ook twijfels hebt.

Oplossing:
Schrappen, flink schrappen. Dat gaat even pijn doen, maar het resultaat zal een betere, compactere route zijn met tijd om iets te zien en te ondernemen.
Tip: Zet afstanden en rijtijden in je schema. Je ziet dan meteen hoeveel tijd je die dag in de auto zit.
Kijk voordat je begint eerst eens naar onze voorbeeldroute op dit forum.
Linkje: ----> http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
In het topic van die voorbeeldroute zie je beschrijvingen van de parken en plaatsen en wat daar zoal te zien en te doen is.
Je vindt er ook (links naar) PDF kaarten van de nationale parken zodat je een idee krijgt van de grootte van zo'n park en ziet waar alle bezienswaardige punten liggen.
Soms moet je wat inzoomen op zo'n PDF kaart om alle details duidelijker te kunnen zien.
Die voorbeeldroute loopt, vergeleken met jouw route, net andersom maar dat maakt voor de informatie over de steden en parken natuurlijk niets uit.

Succes met plannen van je nieuwe route.

#4 - 11-01-2016, 09:19 uur

Jana

Allereerst bedankt voor jullie reactie!
Hier hebben wij wat aan.

NYC wil mijn man heel graag zien. Dus vandaar dat dit opgenomen is in de reis.
Napa valley kunnen we best laten vallen en de reis kan nog met maximaal 1 dag worden uitgebreid. Hierdoor komen dus twee extra dagen vrij.
Moab hadden wij eerst weg gelaten, echter is dit iets wat wij ook heel graag willen zien.

Sequioa had ik inderdaad gezien dat de ingang aan de andere kant is.
Wellicht dat wij dit dan ook moeten overslaan. Mij lijkt Moab meer de moeite waard dan Sequioa (is dit correct? Wat is jullie mening?)

Ik kom dus nu op deze planning.

30-apr   Brussel --> New york
1-mei   New york
2-mei   New York
3-mei   New york
4-mei   New york --> Los Angeles (ophalen huurauto)
5-mei   Los Angeles
6-mei   San Diego
7-mei   San Diego
8-mei   Joshua Tree Park via Palm Springs
9-mei   Grand canyon
10-mei Grand canyon
11-mei  Page
12-mei   Moab via Monument Valley
13-mei   Moab
14-mei  Capitol Reef NP
15-mei   Bryce Canyon
16-mei   Zion National Park
17-mei   Las Vegas
18-mei   Death Valley
19-mei   Mammoth lakes
20-mei   Yosemite
21-mei   Lake Tahoe / Yosemite
22-mei   San Francisco
23-mei   San Francisco
24-mei   Monterey
25-mei   Pismo beach
26-mei   Terugvlucht LAX (inleveren huurauto + avondvlucht)

Andere mogelijkheden zijn zoals jullie zelf aangeven of Moab weglaten (wat inderdaad heel erg pijn doet) of wellicht San Diego.
Of juist vliegen op San Diego. Daarnaast is wellicht een extra dag in Zion het overwegen waard.

Wij willen in ieder geval zeker niet onze reis vanachter de autoruit zien! Dat is inderdaad ook de reden waarom ik hierop de route plaats.
Wij willen graag veel zien (logisch) maar wel op een tempo waarin we ruim voldoende tijd hebben.
Aangezien wij geen ervaring hebben met de duur van de afstanden en de tijd dat dit kost, vandaar ook onze post.

Wij zijn trouwens wel wandelaars, maar wel met mate.

Hoe denken jullie over de huidige planning?
Alvast bedankt voor jullie input!


#5 - 11-01-2016, 09:35 uur

Cees A

Als je nog geen vliegtickets hebt geboekt kun je nog alle kanten op.
Wat denk je van het idee om er een one-way reis van te maken en van NY naar Phoenix te vliegen en vanuit Los Angeles terug naar Brussel ?
Je mist dan de lange saaie rit door de woestijn van LA naar Grand Canyon en creeert tijd voor Moab.

Je schema zou er dan bijvoorbeeld zo uit kunnen zien: (Ik begin het schema op 4 mei)
Er zijn meerdere mogelijkheden voor een one-way, dit is slechts een voorbeeld. Je zou bv ook in Salt Lake City kunnen beginnen

4   NY             --   Phoenix
5   Phoenix      --   Grand Canyon
6   Grand Canyon   --   Page
7   Page             --   Moab
8   Moab (bezoek Arches)
9   Moab (bezoek canyonlands en Dead Horse Point)
10   Moab              --   Capitol Reef
11   Capitol Reef   --   Bryce
12   Bryce               --   Zion
13   Zion              --   Las Vegas (via Valley of Fire)
14   Las Vegas
15   Las Vegas           --   Death Valley (Overnachtingstip: Panamint Springs)
16   Death Valley   --   Mammoth lakes Let op: Als de Tioga Pass nog dicht is moet je Mammoth Lakes schrappen en onderlangs naar Yosemite rijden
17   Mammoth lakes   --   Yosemite
18   Yosemite
19   Yosemite           --   San Francisco
20   San Francisco
21   San Francisco   --   Monterey
22   Monterey           --   Pismo Beach
23   Pismo Beach   --   LA
24   LA                --   LA
25   LA                --   BRU

Die ene dag die je nog extra kunt toevoegen zou je kunnen besteden in Capitol Reef of in Zion
#6 - 11-01-2016, 10:50 uur

Old Faithful

Die ene dag die je nog extra kunt toevoegen zou je kunnen besteden in Capitol Reef of in Zion

Of in Monument Valley.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#7 - 11-01-2016, 11:08 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Of in Monument Valley. 

Kan ook. Maar als je van Page naar Mon. Valley rijdt  (= 2 uur rijden) zit je de rest van de dag in Mon. Valley.
Mijn mening:  Ik zou die dag nog gewoon doorrijden naar Moab.
Het is maar 4½ uur rijden van Page naar Moab en zoveel tijd ben je nou ook niet bezig in Mon. Valley.
Ik heb het in een paar uurtjes altijd wel gezien daar.
Bovendien is de prijs van een kwalitatief matig hotel als de View ook niet bepaald een stimulans om bij Mon.Valley te overnachten.
Advies aan Jana: Zoek de prijzen van dat hotel maar eens op.  Enige pluspunt van de View is het uitzicht.
#8 - 11-01-2016, 12:48 uur

Jana

Alweer bedankt voor de reacties.
Wat een super idee om vanaf Phoenix onze route te beginnen, hier had ik eigenlijk nog niet aan gedacht!

Onze route ziet er nu als volgt uit:

30-apr   Brussel --> New york
1-mei   New york
2-mei   New York
3-mei   New york
4-mei   New york --> Phoenix
5-mei   Phoenix--> Grand Canyon
6-mei   Grand Canyon --> Page
7-mei   Page--> Moab
8-mei   Moab Arches
9-mei   Moab Canyonlands en Death horse point
10-mei   Moab--> Capitol Reef NP / Bicknell
11-mei   Capitol Reef--> Bryce Canyon
12-mei   Bryce canyon-->Zion National Park
13-mei   Zion --> Las Vegas
14-mei   Las Vegas--> Death Valley
15-mei   Death Valley-->Mammoth lakes
16-mei   Mammoth lakes--> Yosemite
17-mei   Yosemite
18-mei   Yosemite--> San francisco
19-mei   San Francisco
20-mei   San Francisco
21-mei   San Francisco-->Monterey
22-mei   Monterey-->Pismo beach
23-mei   Pismo beach-->LA
24-mei   LA
25-mei   Terugvlucht LAX

Is dit haalbaar?
Hoor het graag. :)
#9 - 11-01-2016, 21:01 uur

Hans B

Hoe reis je auto/motel of camper.
Dat maakt nogal wat verschil qua snelheid.

Het wordt ook met auto al een snelle route.

Erg jammer je wil echt te veel.

Ik zie dat je op woensdag terug bent in NL, moet je op donderdag weer aan het werk ??
Anders zou ik de terugvlucht uitstellen tot vrijdag.

Wellicht een raar voorstel, maar NY is ook heel goed te doen als aparte vakantie.

#10 - 12-01-2016, 08:03 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Hans B

#11 - 12-01-2016, 08:08 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Cees A

Binnen de beperkte tijd die je hebt voor het zuid-westen en rekening houdende met je wensen is dit een goed haalbare route.
Je tijd in een aantal parken is niet echt overdadig, maar je schreef dat je geen echt fanatieke wandelplannen had.
Hieronder vind je nog wat tips over wat er te zien en te doen is op je route, in de parken en in de steden.
Om typewerk uit te sparen link ik steeds naar pagina's waar je uitgebreide informatie over de betreffende onderwerpen kunt vinden.
Klik op de link en lees de info.

Je hebt bij Grand Canyon genoeg tijd om alle uitzichtpunten te bekijken, een paar korte wandelingen en de zonsondergang in de avond.
Lees dit bericht voor andere tips en hoe je je dag zou kunnen indelen.
Linkje: http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136278/#msg136278

In Page heb je, als je 's ochtens wegrijdt bij Grand Canyon, tijd voor Antelope Canyon, Horseshoe Bend en wat minder voor Lake Powell
In Moab heb je 2 volle dagen, dus dat komt helemaal goed. 
Tip: Rij op weg van Moab naar Capitol Reef langs Goblin Valley voor een korte stop en om even tussen de bijzondere rotsformaties te lopen.
Zie: ---> http://www.verenigdestaten.info/goblin-valley-state-park/  en deze: ---> http://stateparks.utah.gov/parks/goblin-valley/
Uitgebreide info over Page, Monument Valley, Arches, Canyonlands, Dead Horse Point, Goblin Valley en Capitol Reef lees je hier.
Linkje:  http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136277/#msg136277

Bryce is niet zo'n groot park, dus daar heb je tijd genoeg voor.
Een van de mooiste (niet al te lange) wandelingen in Bryce is de Navajo Loop / Queens Garden combinatietrail.
Via een zig-zag pad daal je bij Sunset Point af in de canyon en je loopt dan onderlangs tussen de hoodoos (rotspilaren) naar Sunrise Point.
Eenmaal bovengekomen bij Sunrise Point loop je over rand van de canyon terug naar Sunset Point. (is maar een paar honderd meter)
Zie deze beschrijving: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/qgnavajocombo.htm
En deze kaart:  http://www.nps.gov/hfc/carto/PDF/BRCAmap2.pdf

Zion is een paradijs voor wandelaars. Als je een fanatieke wandelaar zou zijn geweest kwam je hier tijd tekort.
Tip: Als je van Bryce naar Zion rijdt rijdt is er 100 mtr voor de Zion tunnel een parkeerplaats. Stop daar even en loop de korte Canyon overlook trail.
----- Info Canyon Overlook Trail:  http://www.zionnational-park.com/zion-canyon-overlook-trail.htm
----- Foto's Canyon Overlook trail:  http://www.zionnational-park.com/images/albums/index11.htm

Lees de informatie over Las Vegas, Death Valley en Yosemite in onderstaand bericht.
In het stuk tussen Death Valley en Mammoth lakes kun je Alabama Hills, Mono Lake en Bodie bezoeken. Lees erover in onderstaande link.
Linkje: http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136275/#msg136275

Over San Francisco en de kustlijn kun je veel tips halen uit onderstaand bericht.
In de info loopt de route van LA naar SF, maar dat maakt voor de informatie niets uit. Je moet alleen onderaan beginnen met lezen.
Linkje: http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136274/#msg136274

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt. 
Ik wens je succes met verder plannen en als je nog vragen hebt over e.e.a. stel ze dan gerust.
 
#12 - 12-01-2016, 11:05 uur

Jana

Nogmaals bedankt voor jullie reacties weer! Super dat wij zo geholpen worden.
Wij hebben nog een extra dag aan Zion toegevoegd op 13 mei en daarmee is onze rondreis voor ons nu "definitief".
Ik denk dat we daarmee een mooie combi hebben van veel zien in een tempo dat toch goed te doen is.
Cees bedankt voor de extra leuke tips! Ik ben al vlijtig begonnen met het lezen van jouw links.

Wij zijn trouwens inderdaad van plan om met een huurauto te gaan.
Nu lopen daar de meningen ook heel erg over uiteen.
Over Aloma zijn veel mensen positief. Hebben jullie hieromtrent nog tips?

En wat betreft het principe reisgids; hier lopen ook de de meningen erg over uiteen!
Hebben jullie daar wellicht nog wat tips?

#13 - 12-01-2016, 20:26 uur

Cees A

Waar lopen de meningen over uiteen ?
Over het autotype dat je gekozen hebt of over de verhuurmaatschappij ?

Over het autotype kun je volgende zeggen.
In principe is een midsize personenauto groot genoeg voor 2 personen. Zowel qua interieur als qua kofferruimte.
Maar omdat een fulsize auto meer luxe en meer interieur- en kofferruimte biedt EN slechts 2 tientjes per week duurder is, kiezen velen voor die full size.
Dan heb je nog categorieën auto's als de cabrio en de suv.
Een cabrio ziet er flitsend uit, maar is voor toeristen niet bepaald praktisch vanwege het ontbreken van (voldoende) kofferruimte.
In echt warme streken is trouwens een gesloten dak en een goed werkende airco belangrijker dan een flitsend uiterlijk .......
De interieur- en kofferruimte van een standard suv komt minstens overeen met die van een fullsize en overtreft die soms zelfs.
De zit in een suv is wat hoger. Dat bij elkaar geteld is voor sommigen een reden om voor een suv te kiezen.
Voor een cabrio of suv betaal je wel een flink stuk meer dan voor een midsize of fullsize.

Over de verhuurmaatschappij:
Degenen onder ons die regelmatig naar Amerika gaan hebben bijna allemaal wel een favoriete verhuurder.
Voor de een is dat maatschappij A, voor de ander Maatschappij B.  Iedereen heeft bepaalde redenen om bij zijn favoriet te blijven.
Het meemaken van onplezierige dingen zoals pech en schade en de reactie van de verhuurder hierop kan de relatie versterken of breken.
Dan is er nog een categorie mensen die alleen naar de prijs kijkt.
Voor diegenen zijn er legio boekingssites waar je prijzen kunt vergelijken. Ik zal het lijstje hieronder vermelden.

Belangrijkste bij autohuur is dat je die auto boekt via een Europese reisorganisatie of boekings-site.
Dit is i.v.m. verzekeringen. In Amerika is de autoverzekering fundamenteel anders geregeld dan bij ons.
In Amerika zitten de (auto)verzekeringen, populair omschreven, niet op de auto, maar op de persoon.
Een Amerikaan die een auto huurt neemt als het ware zijn eigen (auto)verzekering mee naar z'n huurauto.
Een Amerikaan huurt die auto dus exclusief verzekering.
Wij kunnen dat niet en daarom moet je opletten of verzekeringen zijn inbegrepen in de autohuur.
Bij boeking via een EU reisorganisatie of EU website is dat verzekeringsdeel vrijwel altijd automatisch goed geregeld.
Belangrijkste verzekeringen zijn CDW of LDW (komt overeen met onze cascoverzekering) CDW = Collission Damage Waiver. LDW = Loss Damage Waiver
Ander belangrijke is LIS of SLI (komt overeen met onze aansprakelijkheidsverzekering) LIS = Liability Insurance Supplement
Let op de dekking van die LIS/SLI. Meestvoorkomend en minimum is 1.000.000. Maar er zijn er ook met dekking tot 5.000.000

Voor reisgidsen geldt ook dat iedereen zo z'n favoriete boek heeft.
Ikzelf heb die gidsen vroeger, voor het internettijdperk, ook wel gebruikt maar tegenwoordig kun je eigenlijk alles wat je wil weten on-line vinden.
Die on-line informatie is, maar dat is mijn ervaring, vaak beter, persoonlijker en zeker actueler dan informatie van reisgidsen.
 
Hier is het beloofde rijtje autohuur-websites nog:
http://www.alamo.co.uk/brits
https://www.alamo.com/  (Let erop dat je, ivm verzekeringen, op deze website het vinkje weghaalt bij "Resident of the United States" )
http://www.ebookers.de/
http://www.expedia.nl/
http://www.usareisen.de/
http://www.drive-usa.de/
http://www.rentalcars.com/
http://www.autoeurope.nl/
http://www.uscarhire.com/
https://www.hertz.nl/
http://www.sunnycars.nl/

Let erop dat sommigen eventuele drop-off kosten niet apart vermelden, maar in het tarief verwerken.
Kijk altijd naar de totaalprijs.
Gebruik bij Hertz de CDP kortingscode van de ANWB 504224
Succes met vergelijken.


 
#14 - 13-01-2016, 11:01 uur

Old Faithful

De verschillen in voorwaarden zijn tussen de bekende verhuurbedrijven niet zo groot. De prijzen kunnen wel verschillen. Ik zou daar op letten.
De klachten waarover je soms leest zijn naar mijn mening meestal niet te herleiden naar beleid van de betreffende verhuurmaatschappij maar naar gedrag van individuele personeelsleden. Met zulke grote bedrijven met vele vestigingen over het hele land zul je grote verschillen zien. Als je geluk hebt word je snel en adequaat geholpen en als je pech hebt ...... Je moet er wel op beducht zijn dat men iets extra probeert te verdienen door je een upgrade of een extra verzekering te verkopen. Daarbij neemt men het niet altijd even nauw met de waarheid. Ik heb al vaker fabeltjes gehoord als "de koffers gaan niet allemaal passen, als je in de bergen rijdt is de motor niet sterk genoeg (we kregen toen een achtcylinder Chevrolet Subrban mee  :o ) en als je pech krijgt gaat het opslepen veel geld kosten." Zoiets kan bij elke verhuurmaatschappij voorkomen.


Ik haal veel informatie van http://www.ontdek-amerika.nl/

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.

P.S.
Het is Alamo.
#15 - 13-01-2016, 11:06 uur
« Laatst bewerkt op: 13-01-2016, 11:08 uur door Old Faithful »
Groet,

Old Faithful

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15