Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

route via Page of Moab?

Discussie gestart

TondeG

Ik denk dat ook het gezelschap een rol speelt. Met oudere kinderen kan het tempo wat hoger liggen is mijn ervaring en ja als je zeker weet dat je binnen een paar jaar weer gaat zoals vele forum deskundige ;) dan kan je inderdaad langer de tijd nemen voor diverse bezienswaardigheden. Als ik toen had geweten wat ik nu weet zou ik waarschijnlijk weer het zelfde doen. Route van Marian sluit daarop aan.
#16 - 20-10-2014, 11:01 uur

Marsje

Ahh.... dit is verslavend. Maar de voorbereiding is vaak net zo mooi als de reis zelf...

Ik begrijp dat zoveel mogelijk dagen natuurlijk meer mogelijkheden geeft. Wegens redenen moeten we het echter (vooralsnog) beperken tot max drie weken. Hans, Ton, misschien worden we wel zo enthousiast dat we inderdaad een volgende keer plannen en dan de parken bekijken die we nu niet kunnen doen.

Ton, ik zie dat je in Zion zowel Angels Landing als Narrows hebt gedaan. Als je nu opnieuw kon kiezen, welke zou je dan aanbevelen? Wij willen ook graag een van deze doen. Wat is jouw mening rond 'gehaast'? Jij hebt korte tijd gehad in de NP en toch bijvoorbeeld Navajo loop trail- Queens garden Trail gelopen. Heb je geen Sequoia's gezien?

De kustweg SF-LA kost veel tijd (tot 3 dagen in schema Marianne en Cees). Dan liever de suggestie voor Phoenix of wellicht meer voor de hand liggend SF start - LA einde.

De Sequoia's leveren me hoofdbreeksels op. Cees en Marianne, jullie adviezen zijn erg waardevol (fantastisch dat er mensen zijn die zoveel tijd nemen om anderen te helpen), maar jullie hebben verschillende meningen . Waar moet ik nu deze grote bomen bekijken? We lopen liever door een 'bos van sequoia's' dan een toeristisch individueel exemplaar (vandaar dat we graag naar Mariposa Grove wilden). Een voorbeeld van wat we willen beleven: http://farm3.staticflickr.com/2390/2518490027_683f4a3c8b_z.jpg
Op http://www.nps.gov/yose/ wordt o.a. verwezen naar Nelder Grove, maar deze bomen zijn niet zo heel groot... Ik ga me maar eens verdiepen in de mogelijkheden op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_giant_sequoia_groves. Mochten jullie weten waar op internet ik sfeer-beelden van de diverse Groves kan vinden, dan hou ik me aanbevolen.
Vooralsnog staat Giant Forest op 1.

Met het schrappen van San Diego en MOAB (en afhankelijk van de Sequoia's) wordt het dan iets als:
22/7 Amsterdam - SF
23/7 SF
24/7 SF- richting Sequoia's
25/7 bezoek Sequoia's (nog bepalen waar precies)
26/7 naar Yosemite (afhankelijk van locatie Sequoia's, evt. route Cees naar DV, dan zien volgende drie dagen er anders uit)
27/7 Yosemite 
28/7 Yosemite  - Mammoth Lakes
29/7 Mammoth Lakes    -   Death Valley
30/7 Death Valley    -   LV
31/7 LV
1/8  LV  - Zion (via Via Valley of Fire)
2/8 Zion
3/8 Zion - Bryce
4/8 Bryce - Page
5/8 Page (Antelope Canyon, Horseshoe Bend, Lake Powell)
6/8 Page - MV
7/8 MV - GC
8/8 GC - ?
9/8 ? - LA
10/8 LA  (Hollywood en bezienswaardigheden)
11/8 Universal Studios
12/8 terug naar Adam

Afhankelijk van de locatie van de Sequoia's overweeg ik de suggestie van Cees om te kiezen en Yosemite te laten schieten...

Cees, ik ga zeker kijken naar deze hotel suggesties (bedankt voor deze praktische info).
#17 - 20-10-2014, 12:28 uur

TondeG

Ton, ik zie dat je in Zion zowel Angels Landing als Narrows hebt gedaan. Als je nu opnieuw kon kiezen, welke zou je dan aanbevelen? Wij willen ook graag een van deze doen. Wat is jouw mening rond 'gehaast'? Jij hebt korte tijd gehad in de NP en toch bijvoorbeeld Navajo loop trail- Queens garden Trail gelopen. Heb je geen Sequoia's gezien?
Marsje, betreft kiezen tussen Angels landing of de Narrows moeilijk, moeilijk. Wij (mijn zoon en ik) hebben het laatste stuk van Angels Landing niet gedaan en waarschijnlijk zou ik dat ook weer niet doen, is een mooie route en je kijkt over het park uit. Toch zou ik voor nu de Narrows gaan gezien je ook op andere plekken over het park heen kan kijken en de Narrows toch iets bijzonder is.

De Navajo loop trail was in Bryce en dat is niet zo'n hele lange wandeling zodat Queens Garden Trail ook nog wel kan.

Sequoia's hebben we gezien toen we Yosemity ingingen, niet veel maar wel om een indruk te krijgen, er ligt er een op de grond en dan zie je el hoe lang deze zijn.  Zou zeker ook met goede wandelschoenen de Panoramatrail aanbevelen in Yosemite alles te vinden op wandelingen-usa.nl
 

Citaat
De kustweg SF-LA kost veel tijd (tot 3 dagen in schema Marianne en Cees). Dan liever de suggestie voor Phoenix of wellicht meer voor de hand liggend SF start - LA einde.

Hebben wij in twee dagen gedaan, is goed te doen als je vroeg weggaat en we hebben op vrij veel plekken gestopt.
#18 - 20-10-2014, 13:19 uur

Marianne

Je kunt in ons 2013-verslag foto's van de sequoia's in Calaveras Big Tree SP zien en van de bomen in Kings Canyon (Grant Grove) en verschillende bomen/groepen in Sequoia NP. In 1988 zijn we ook in de Merced Grove geweest maar daar hebben we niet veel foto's van. Op de NPS-site kun je ook foto';s vinden. Voor grote aantallen bomen kun je het beste naar Sequoia of Kings Canyon hoewel in Calaveras ook veel bomen staan.  Wij vonden daar vooral de North Grove de meooite waard.
Mocht je besluiten om zowel naar Seki als naar Yosemite te gaan of alleen naar Seki dan zou ik toch aanraden om de route via de Tioga Pass te nemen. Je zou dan van SF eerst naar Seki kunnen gaan en dan via de Tioga Road naar Lee Vining of Mammoth Lakes. Op die manier kun je ook nog Bodie en Mono Lake bezoeken.
Voro Kings CAnyon is een overnachting in het park aan te raden, zeker als je naar Cedar Grove wilt (een mooi alternatief voor Yosemite). De afstand tot bijvoorbeeld Fresno is wel erg groot.
De kustweg kan ook in 2 dagen, dus met 1 overnachting tussen LA en SF. Alleen als je uitgebreid de tijd wilt nemen voor de verschillende bezienswaardigheden (Hearst Castle, aquarium Monterey, whale watchen etc) zijn 2 overnachtingen nodig.

Angels Landing en de Narrows zijn niet echt te vergelijken. Waarom niet beide? In plaats van Angels LAnding zou je ook Observation Point kunnen doen. Ik heb er geen ervaring mee maar die laatste schijnt betere uitzichten te hebben.

Marianne
#19 - 20-10-2014, 13:25 uur

Cees A

Ik ben Ton niet, maar ik kan wel antwoorden op je vraag over de Navajo loop / Queens Garden Trail. Edit: Ton heeft inmiddels ook geantwoord zie ik
Deze trail ligt in Bryce. Nu is Bryce niet zo'n groot en uitgestrekt park.
In iets meer dan een halve dag heb je de highlights van Bryce wel gezien.
Vandaar ook dat men voor Bryce 1 overnachting adviseert.

Zion is een echt "doe" park.  In Zion kun je zoveel mooie trails lopen dat je dat niet red in een halve dag.  Vandaar altijd die extra dag voor Zion.
Angels Landing en Narrows in Zion national park zijn 2 totaal verschillende wandelingen.
Bij de Narrows loop je (deels) door het water door een nauwe kloof.
Bij Angels Landing klim je omhoog. Eerst nog wat geleidelijk, maar het laatste stuk moet je je soms langs een ketting omhoog trekken.
Onderstaande foto's geven je een idee:
De eerste 5 foto's op deze pagina zijn van Narrows:  http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/utah/zion/zionfoto.html
Dit zijn foto's van Angels Landing:  http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/pictures/angelslandingtrail/angelslandingtrailfoto.html

Zo is er voor ieder park een soort van "standaard-tijd" te geven.
Natuurlijk is hierbij geen rekening gehouden met persoonlijke voorkeuren. Dat kan ook niet, want die voorkeur kennen we niet.
Juist daarom link ik bij ieder park naar pagina's met kaarten en uitgebreide info over het betreffende park.
Ik vraag me wel eens af of die ook gelezen worden, maar uit die pagina's is goed op te maken wat er allemaal te zien en te doen is.

In mijn reisschema's probeer ik je in ieder park of plaats genoeg tijd te geven om in ieder geval de highlights van dat park / die plaats te zien.
Er is ook altijd tijd voor een aantal korte en middellange wandelingen.
Sommigen "parkeren" je 3 dagen in een bepaald park omdat dat toevallig hun favoriete park is.
Dat doe ik niet. Mijn schema's zijn altijd zo neutraal mogelijk. 
Die voorkeur ontwikkel je automatisch zelf en bij een volgende reis laat je die een rol spelen.
Dan zeg je misschien "ik wil wat meer tijd voor steden als Las Vegas en wat minder voor parken als Yosemite" . (of andersom ............... )






#20 - 20-10-2014, 13:37 uur

Marsje

Sjonge wat reageren jullie snel, top!

Cees, jouw verwijzingen zijn heel erg waardevol, net als de verslagen van Marianne. Ik heb al heel veel gelezen en bekeken voordat ik mijn vraag op het forum zette. Het probleem is dat ik erg enthousiast ben geworden van al die verhalen en moeite heb met de juiste keuzes maken, vooral te bepalen hoeveel tijd je nodig hebt. Ik verzuip een beetje in al die info.
Mijn vraag betreffende Navajo Loop/ Queens Garden (in Bryce, dat weet ik) is vooral om met een voorbeeld een idee te krijgen van een al dan niet te gehaast schema. Ton had namelijk ook een strak schema. (bedankt voor het antwoord!)
Zo ook de keuze Angels Landing of Narrows. Hoe kan je dit beide doen (graag!) in het schema dat ik overal zie:
dag 1 LV - Zion
dag 2 Zion
dag 3 Zion Bryce
Je moet namelijk ook eten, overnachten, rusten (en afkoelen in een zwembad), naar een winkel, de trails uitzoeken, naar bezoekerscentrum, enz, en natuurlijk rijden. Ik bedoel te zeggen: de effectieve tijd is beperkt.
Voor iemand die er nooit geweest is, is dit heel moeilijk in te schatten. Daarom zijn jullie ervaringen zo waardevol (ik weet zeker dat iedereen die voor de eerste keer zo'n reis maakt heel blij is met dit forum en alle bijdragen).

Voor de sequoia's gaan we toch voor Seki (ik heb nog wat goede Engelstalige sites bekeken).
Als ik de schema's van Cees aanhoud, en het advies van Marianne om via Togia te rijden, kom ik tot het volgende schema:
22/7 Amsterdam - SF
23/7 SF
24/7 SF- Seki
25/7 Trails Sequoia's
26/7 naar Yosemite
27/7 Yosemite 
28/7 Yosemite  via Togia - Mammoth Lakes (of zover mogelijk doorrijden)
29/7 Mammoth Lakes    -   Death Valley
30/7 Death Valley    -   LV
31/7 LV
1/8  LV  - Zion (via Valley of Fire)
2/8 Zion
3/8 Zion - Bryce
4/8 Bryce - Page
5/8 Page (Antelope Canyon, Horseshoe Bend, Lake Powell)
6/8 Page - MV
7/8 MV - GC
8/8 GC - ? (overnachtingplek)
9/8 ? - LA
10/8 LA  (Hollywood en bezienswaardigheden)
11/8 Universal Studios
12/8 terug naar Adam

Mammoth Lakes spreekt me niet zo heel erg aan, maar je komt er wel langs richting DV. (Bodie en Mono Lake moet ik nog onderzoeken)
Het blijft jammer van omgeving MOAB, maar je kunt niet alles hebben.

Zie ik nog zaken over het hoofd?
Gr, Marcel
#21 - 20-10-2014, 15:47 uur

Cees A

Voor Angels Landing moet je 4 - 5 uur, zeg maar een halve dag, uittrekken.  http://www.zionnational-park.com/zion-angels-landing-trail.htm
De Narrows kun je zo ver lopen als je wil (of nog kunt) . Maar ik dacht dat je alleen de eerste paar mijlen zonder permit kon lopen.
Wil je verder dan heb je een permit nodig.  http://www.zionnational-park.com/zion-narrows.htm
Trouwens, met de gehele Narrows Trail ben je een hele dag bezig en na Angels Landing lijkt me dat een beetje teveel van het goede. Zeker op 1 dag.
Als je echt beide wandelingen wil doen (en je kunt een permit bemachtigen) kom je dus tijd tekort in Zion.

Da's dus precies wat ik in m'n vorige bericht bedoelde. Jouw wensen betreffende Zion wijken blijkbaar af van de "standaard-tijd" , dus daar moet je dan een dagje extra voor rekenen.
Waar je die dag dan weer vandaan tovert is vers 2 ......................  :D

Mammoth Lakes moet je gewoon zien als een overnachtingsplaats, meer niet.
Mammoth Lakes is een wintersportplaatsje en daarom zijn daar nogal wat hotels.
Je zou ook in Lee Vining kunnen overnachten, maar Lee Vining is zo klein, als je een beetje lang met je ogen knippert mis je het hele dorp.
Lee Vining heeft ook niet de hotelcapaciteit van Mammoth Lakes. Vandaar Mammoth lakes

Als je zegt "ik hoef Bodie, Mono Lake en Alabama Hills niet te zien" rij je van Yosemite door naar Bishop of Lone Pine en de volgende dag door Death Valley naar Las Vegas.
Bishop ligt op 1 uur rijden van Lee Vining en Lone Pine op 2 uur.  Als je hier een dag wil winnen (voor bv Zion) kan dat gewoon.

Of we nog zaken over het hoofd zien weet ik zo niet, maar je bent nog niet weg ............ Toch ?
Voorlopig ben je nog met de grote lijnen bezig. Als je planning min of meer definitief is gaan we de details wel invullen
 
#22 - 20-10-2014, 16:42 uur

Marianne

Met 2 nachten bij Zion kun je denk ik prima zowel Angels Landing als de Narrows doen. In juli/augustus is het in Zion aardig heet, dus voor Angels Landing is het aan te raden om dat zo vroeg mogelijk in de ochtend te doen. Probeer de eerste shuttlebus te nemen. Je bent dan de grootste drukte en de hitte voor. Voor de Narrows moet je naar het verste punt in Zion Canyon, bij de halte temple of Sinawava. Je loopt dan eerst langs de rivier (Riverside walk) en dan - als het pad ophoudt - door de rivier. Zie bijvoorbeeld hier voor onze ervaring. Door reisverslagen te lezen krijg je een beetje een idee wat je allemaal kunt doen op een dag, incl reistijd, eten, boodschappen, zwemmen, etc.
Omdat je bij de Narrows door het water loopt is het lekker koel en kun je die wandeling ook 's middags doen.Informeer bij het visitor center of het verantwoord is; door regen stroomopwaarts kun je met flash floods te maken krijgen. Je kunt net zo ver gaan als je wilt, ik neem niet aan dat je de Narrows helemaal top to bottom wilt doen.
Wat indeling betreft zou het dan zo kunnen:

Las vegas - Zion
Als je vroeg vertrekt zou je langs Valley of FIre kunnen rijden, maar dat kost je wel weer extra tijd. Als je aan het begin van de middag in zion bent (je verliest een uur omdat je naar Mountain time gaat) kun je naar het visitor center en nog een korte wandeling doen (zie daarvoor mijn wandelsite). Misschien alvast eens kijken waar je moet zijn voor Angels Landing, of naar de Emerald Pools lopen. Als je in Springdale overnacht kun je met de shuttlebus vanuit Springdale naar het park en daar overstappen op de Zion-shuttle. Het visitor center ligt bij het opstappunt van de Zion shuttle.

Hele dag Zion
Vroeg op en Angels Landing lopen. Na afloop lunchen bij de lodge, uitrusten in het gras, en dan de Narrows. Mocht dat te veel worden dan kun je ook de volgende ochtend een van beide wadelingen doen.

Zion - Bryce
In Zion de wandelingen doen waar je de eerste dag niet aan toegekomen bent. Op weg naar Bryce, vlak na de tunnel kun je nog de Canyon Overlook Trail lopen. Kost niet veel tijd maar is echt de moeite waard.


Mammoth Lakes wordt met name puur als overnachtingsplaats genoemd, hoewel je daar ook goed kunt mountainbiken en wandelen. Ik zou niet verder doorrijden, tenzij je de stop in ML en Death Valley wilt combineren; dan zou een overnachting in Lone Pine een goede keuze zijn. Een overnachting in DV is echter wel een aanrader vind ik, omdat je dan de bezienswaardigheden kunt zien als de zon lager staat en de kleuren veel mooier zijn. Wij hebben goed ervaringen met Furnace creek, maar Stovepipe Wells is ook een mogelijkheid. Met 2 stops heb je zoals gezegd tijd voor Bodie. Zie daarvoor ons 2013-verslag.

Ik raad voor Yosemite altijd minimaal 2 nachten aan. Je kunt het park qua grootte en bezienswaardigheden beschouwen als meerdere parken en in elk deel kun je je wel een halve of hele dag vermaken. Met de jongens is bijvoorbeeld de wandeling naar Taft Point leuk. Of loop de Panorama Trail. Die laatste kost je een volle dag, maar dan heb je wel zowel Glacier Point als een deel van de vallei gezien.

In jouw schema zou ik als tussenstop op de 8e voor Kingman kiezen. Of wellicht Williams, afhankelijk van de tijd die je bij de GC wilt uitrekken. Je zou dat ter plekke nog kunnen bekijken.
Voor de nacht bij de GC zou ik dan iets in het park zoeken. De Maswik Lodge ligt op loopstand van de rim, en heeft goede kamers voor nog geen 100 dollar. Zie voor reserveringen www.grandcanyonlodges.com.

Marianne

#23 - 20-10-2014, 17:56 uur

Marsje

De jongens zijn het minst enthousiast over Death Valley. Dat worden hooguit korte stops. Als we daar een dag kunnen winnen ten gunste van Zion is dat mooi.

Met jullie hulp begint het zo al aardig concreet te worden. Super veel dank.

Ik heb nu 2 nachten Yosemite staan, dus dat is prima.

Fijn dat het forum ook beschikbaar is om de details in te vullen (kan inderdaad later).
Ik ga alvast aan de gang hiermee.
#24 - 20-10-2014, 18:06 uur

TondeG

De jongens zijn het minst enthousiast over Death Valley.

Daar komen ze wel van terug als je daar geweest bent.
#25 - 20-10-2014, 18:48 uur

Marsje

Marianne,

Ik zie dat ik nog lang niet alle verslagen van je heb gelezen. Deze was nieuw voor mij.
Ziet er erg nuttig uit.

Ik ga me weer verdiepen in je ervaringen...
(zie trouwens dat je nauwelijks MV hebt bezocht, ik was van plan ook het park in te gaan met een gids).

Bedankt!
#26 - 20-10-2014, 19:23 uur

Marianne

MV hebben we in 1988 al eens gedaan, zonder tour, maar wel met de auto rondgereden. Ik wil nog wel eens een uitgebreide tour doen.
Reisverslagen: er zijn er veel inmiddels.  :) In mijn onderschrift zie je een link naar een overzicht van al onze verslagen, met een kaartje erbij per reis.

Marianne
#27 - 20-10-2014, 20:14 uur

Marsje

Marianne, ik ontdek steeds weer nieuwe dingen, mede door jouw reisverslagen.
Een een vraagje over je reis uit 1988. Hoeveel dagen hebben jullie genomen voor de route MV - Bryce via Moki Dugway?
Zou dit een alternatief kunnen zijn omdat we te weinig tijd hebben voor de parken bij Moab? Dan slaan we die over, maar zien toch hw12 en Natural Bridges...
Ik begrijp natuurlijk dat dit ten koste van iets anders gaat bij dezelfde aantal dagen.

Cees, na lezen van Bodie info begin ik weer te twijfelen. Een gost town zou eigenlijk in het programma moeten zitten... Gelukkig nog tijd zat om details in te vullen.
#28 - 22-10-2014, 09:11 uur

Marianne

Wij hebben dat in 1 dag gedaan; we schrijven in het verslag ook dat we dat nu niet aan zouden raden. Voor Capitol Reef hadden we dus geen tijd.
In 2013 hebben de bijna dezelfde route gedaan, maar dan vanuit Monticello in plaats van MV, en met een overnachting bij Capitol Reef. Zie bij 24 en 25 mei.

Voor Bodie moet je ongeveer 3 uur rekenen vanaf Lee Vining (reis- en bezoektijd). Als je in Lee Vining of in Bridgeport overnacht kun je ter plekke nog kijken of je er naar toe gaat. Je kunt het doen op de dag dat je de Tioga road rijdt, of de volgende ochtend.
Zie hier voor ons bezoek.

Marianne
#29 - 22-10-2014, 11:14 uur

Old Faithful

Het probleem is dat ik erg enthousiast ben geworden van al die verhalen en moeite heb met de juiste keuzes maken, vooral te bepalen hoeveel tijd je nodig hebt. Ik verzuip een beetje in al die info.

Het maken van keuzes wordt al een stuk gemakkelijker als je beseft dat je eigenlijk geen verkeerde keuze kunt maken. Wat je ook kiest, je gaat een geweldige reis maken.  :afro:

Ik plan de route met overnachtingsplaatsen. Ik maak niet een gedetailleerde planning per dag. Ik heb wel altijd een lijst met opties en dan zie ik ter plaatse wel waar ik zin in heb en wat wel of niet haalbaar is. Als voorbeeld jouw plannen in Zion. Ga je niet naar Valley Of Fire en ben je op tijd in Zion, zou je die dag nog The Narrows kunnen doen en anders bewaar je dat voor de volgende dag. Je zou die volgende dag kunnen beginnen met Angels Landing en 's middags The Narrows. Heb je daar 's middags de puf niet meer voor, kies je één of meerdere andere kortere hikes. Mochten de weersomstandigheden niet meespelen, kun je besluiten Angels Landing niet te doen. Kortom: bereid je goed voor (en dat ben je al aan het doen), zodat je weet wat mogelijk is en beslis ter plaatse waar je zin in hebt en/of wat haalbaar is. En vergeet niet dat het in ieder geval een fantastische reis wordt.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#30 - 22-10-2014, 14:21 uur
Groet,

Old Faithful

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15