Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Geisers Yellowstone

Discussie gestart

angelino

Hallo,

In diverse reisverhalen lees ik dat de geisers in Yellowstone regelmatig opdrogen en daardoor ook veel van hun kleurrijke schoonheid verliezen. Weet er iemand welke geisers er in rond juni 2010 (waarschijnlijk) het mooist bijliggen, en welke andere recent zijn opgedroogd?

Thanks,

angelino
#1 - 17-12-2009, 13:08 uur

Eric

Volgens mij ben je in de war met watervallen.
Deze zijn het mooist in het voorjaar tm juni en drogen op later in de zomer, hoewel dit in Yellowstone minder het geval is.
Geiser zijn volgens mij altijd ongeveer hetzelfde, sommige voorspelbaar, sommige minder voorspelbaar, maar drogen niet op.
Ze kunnen wel in de loop van de jaren actief of minder actief worden.
#2 - 17-12-2009, 13:46 uur

Marianne

Er kunnen geisers zijn die minder vaak of minder hoog uitbarsten dan voorheen of andersom; de Old Faithful barstte vroeger om het uur uit, en nu om de 90 minuten en zo zijn alle verschijjnselen in het park aan veranderingen onderheving, bijvoobeeld door een aardbeving.
Bij Mammoth Hot Springs zijn de kalkformaties tegenwoordig minder mooi dan vroeger, deze zijn inderdaad wat opgedroogd, maar het betreft hier geen geisers. Geisers zijn niet kleurrijk, dus ik denk dat je waarschijnlijk in de war bent met de terrassen bij Mammoth Hot Springs.

Bij de visitor centers kun je informatie krijgen over de verwachte uitbarstingstijden. Veel geisers zijn echter niet te voorspellen, of slechts met een hele ruime marge. Als je niet alleen de Old Faithful wilt zien, zul je voldoende tijd ervoor uit moeten trekken.
Een van onze favorieten is de Great Fountain Geyser. Deze barst om de 11 uur uit. Wij hebben er vorig jaar (zie ons reisverslag) een tijd zitten wachten, maar het was zeker de moeite waard. Je kunt het altijd combineren met een picknick, en het is sowieso erg gezellig om met een groepje mensen te wachten.
Vergeet ook de mud pots en de hot springs niet!

Marianne
#3 - 17-12-2009, 14:08 uur
« Laatst bewerkt op: 17-12-2009, 14:55 uur door Marianne »

angelino


dank je wel voor de snelle reacties

in de reisverslagen sprak men wel van de kleuren van de geisers, maar dit zullen inderdaad de Mammoth terrassen geweest zijn


angelino
#4 - 17-12-2009, 14:41 uur

Marianne

Het kunnen ook de pools geweest zijn, zoals de Morning Glory Pool, die is ook minder kleurrijk geworden de laatste jaren. Door temperatuurwijzigingen kunnen de kleuren veranderen, of omdat mensen muntjes in de poelen gooien  :o.

Marianne
#5 - 17-12-2009, 14:59 uur

JoeSee

Het zijn natuurverschijnselen die aan veranderingen onderhevig zijn, maar het is er prachtig en een v.d. mooiste parken die ik ken.
Als je er niet regelmatig komt, zul je weinig merken van deze veranderingen. In tegenstelling tot Yosemite draaide de watervallen van Yellowstone op volle toeren toen wij er een keer in juli/augustus waren.
#6 - 21-12-2009, 09:17 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15