Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

type wagen

Discussie gestart

ericdelares

Hi
Tijdens de voorbereiding voor de reis naar west-usa (de parken vooral) lijkt meer en meer dat de keuze voor een camper niet evident is. Veel punten (vb zebra canyon, monument valley, et etc) zijn slecht te bereiken en vaak te rijden over 'wash' roads (vermoed ongeplaveide banen). Zijn in canada in juni eens met zo'n camper over een 20km lange washboard route gereden en dat willen we echt niet meer meemaken  >:(

Lijkt het beter het 'camper' idee te laten varen en voor een wagen te kiezen (en dan maar te gaan tenten+modellen), en zo ja, is de keuze voor 4wd dan de goede of haal je het makkelijk met een klassieke wagen...
In aan de campeerders onder jullie, is er voldoende mogelijkheid om in september zonder reservering overal te kamperen in /nabij de parken?

Graag wat advies, het heeft een grote impact op de reis-samenstelling uiteraard...

Karim


#1 - 26-12-2010, 23:17 uur

Marianne

EWr zijn al meerdere discussies gevoerd over voor- en nadelen van een camper ten opzichte van een auto. Als je veel off road wilt rijden is een 4 WD aan te bevelen (hoewel je daarmee officieel ook niet op off road mag rijden). Als je voor een gewone auto kiest zul je niet heel veel meer kunnen doen dan met een camper denk ik. Voor Monument valley is een tour aan te bevelen want ook met een gewone auto is dat niet altijd aan te raden.
Bekijk eerst eens goed wat je wilt gaan doen. Ik begrijp dat het de eerste keer is naar het zuidwesten. Er is dan voldoende te zien en te doen zonder off road te gaan. Zebra Canyon zou ik niet direct aan denken bij een eerste bezoek. Waarom niet naar Antelope Canyon in Page?
Kijk eens hier voor Zebra Canyon en andere slotcanyons.

Een camper huren en op bepaalde plaatsen een 4W huren voor uitstapjes is ook een mogelijkheid, maar wel duurder natuurlijk.
Kamperen gaat in september prima, ook zonder reserveren, hoewel in de weekeinden in sommige parken reserveren nog altijd handig is.

Marianne



#2 - 27-12-2010, 09:35 uur

ericdelares

ja, veel zal wel te zien zijn van de populaire punten let camper, maar ondanks we die punten wel willen meenemen soms gaan we het graag wat verderop zoeken, weg van de drukte...
We komen prachtige plaatsen tegen in de sublieme verslagen van http://www.ontdek-amerika.nl/reisverhalen/reisverhaal2010/reisverhaal2010-3.html maar het gaat steeds over 'dirt road' hier en 'dirt road' daar, en hobbelen hier en stofweg daar...
We zien ons die punten (we hoeven ze heus niet allemaal te doen, maar toch...) niet echt te halen met een camper, de minste put voel je daar al goed mee, laat staan een aardeweg..



#3 - 27-12-2010, 14:17 uur

Swissdutchie

Als jullie van plan zijn om een hoop onverharde wegen te gaan rijden, dan zou ik voor een suv kiezen. Vooral de 'high clearance' komt dan zeker van pas. Informeer wel bij de verhuurder, waar je met die auto wel of niet mag komen. Krijg je namelijk pech of een ongeval op een door de verhuurder verboden stuk, dan ben je niet verzekerd. Natuurlijk hebben ook wij, zoals velen op dit forum, korte stukken onverharde weg met een gewone huurauto of camper gereden. Dat laat zich vaak niet eens vermijden: denk bij voorbeeld aan wegwerkzaamheden. Langere onverharde stukken zou ik echter niet rijden, als het door de verhuurder niet wordt toegestaan. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk zelf weten, of je het risico wilt nemen.
Kamperen met een tentje lijkt me een goede alternatief voor de camper. Een gewone auto huren (zelfs een suv) is namelijk stukken goedkoper dan een camper en je bent bovendien veel wendbaarder. Ook met een tentje kun je net als met een camper midden in de natuur overnachten en maak je bovendien nog meer kans op een plekje dan met een camper ook. Tenslotte zou je bij heel slecht weer ook nog een keer voor een hotel kunnen kiezen, zonder dat je een slecht geweten moet hebben omdat de camper al zo duur was. Het enige nadeel vind ik, dat je je kampeerspullen of in het vliegtuig moet meezeulen of alles daar moet gaan kopen. Autohuur met een kampeeruitrusting erbij is helaas in Noord-Amerika nauwelijks of niet verkrijgbaar. Wat dat betreft zouden ze nog iets van de Australiërs kunnen leren.
Alvast heel veel plezier!
Groetjes,
Franziska
#4 - 27-12-2010, 14:41 uur



ericdelares

bedankt voor je antwoord...
Tja, 'veel' dirt roads valt nog je bezien, we zijn er nog nooit geweest, maar als ik diverse verslagen lees krijg ik toch meer de indruk dat die wegen toch wel vaak tegengekomen wordt eens je wat van de massa weg wilt en op meer rustige en unieke locaties wilt hiken...

Een tent is een optie, ook al omdat ik meest droog weer verwacht in sw-usa (mss wel koud in de nacht maar kom). Ik wil niet steeds mooie locaties zien op de kaart waar dan blijkt de dat de weg er naartoe echt wel te slecht ligt voor een kamper, daarvoor is de reis ernaartoe net te ver om het daar te moeten vaststellen... :D

De camperreis in canada was perfect te doen met camper (http://users.fulladsl.be/spb4195/canada/voorpagina.htm) maar nu ik de zw-usa zowat bekijk in de verslagen is het met de wegen net iets anders gesteld in de parken heb ik de indruk, vooral als je wat dieper wilt gaan...

Zullen er nog eens over moeten bezinnen...
grts
#5 - 27-12-2010, 15:24 uur

Marianne

Hans en Henriette van wwww.ontdek-amerika.nl hebben echt niet altijd zoveel dirt roads gedaan, dat kwam pas op hun latere reizen. Je schreef in een ander topic (misschien beter om niet voor elke vraag een nieuw topic te openen) dat je veel wilt gaan hiken; op die manier zul je echt de drukte achter je kunnen laten. Denk er ook aan dat je veel moois mist als je alleen de minder goed bereikbare (en tijdrovende) plekjes gaat bezoeken.
In de meeste parken kun je met een camper prima uit de voeten, alleen Death valley is in de zomer niet mogelijk.
Wij zijn de laatste 4 keer noodgedwongen in het hoogseizoen naar het westen geweest en toch hebben we in drukke parken als Yosemite erg veel trails gedaan waar we vrijwel niemand tegenkwamen.
Ik heb het al eens eerder gezegd, maar het lijkt me nog steeds ene goed adveis: schrijf eens op hoe de route wordt en wat je wilt zien.
Ik had ook al gevraagd wanneer je gaat, is ook belangrijk bij de afweging van wat te zien en hoe.
En hoe lang ga je?

Kampeerspullen meenemen is tegenwoordig erg lastig/duur, maar je kunt bij de walmart heel goedkoop een uitrusting kopen.

Marianne
#6 - 27-12-2010, 15:36 uur

ericdelares

een dagschema volgt nog

het zou september zijn, net na de grootste drukte (hopen we :))
Juni is ook een alternatief, doch vanwege mogelijk nog sneeuw op hogere trails is dat lastiger en ik vermoed dat juni net wat drukker+warmer is dan september (de droge falls nemen we er dan bij)

algemeen schema zal wel worden; LA, via stuk hw1 naar yosemite, king+sequoia, zo via hw395 langs (naar?) death valley. Als alternatief voor death valley kunnen we via de Mojave dessert toch een mooi stukje woestijn meepikken (wil ik zeker doen), vervolgens volgen de klassiekers zion, GC, bryce, valley of the fire state, monument valley, canyonlands, arches en afsluiten doen we weer ik de koelere bergen van rockey mountain NP en eindigen in Denver.. Black canyon NP is een optie....
punten als edmeayers, red canyon, the waves, antilope canyon staan ook op de lijst...

Je ziet, er zit nog geen vaste lijn in maar niks is nog concreet, veel hangt af van type reis (camper, SUV,...) en mogelijkheid van de punten.

Bemoedigend is dat jullie rustige trails vonden in Yosemite, zelfs in het piekseizoen. Ik lees over het park dat het bloedmooi is maar onmenselijk druk met files, 5 maand van te voor te boeken campgrounds, etc etc en wij (lees: ik ;)) hebben echt een bloedhekel aan te veel toeristen....

Ik vind deze reis toch veel lastiger voorbereiden dan onze Canada/usa reis van juni dit jaar waar in juni nog alles rustig was en de route min of meer zijn eigen uitwees (yellowstone, glacier, teton, waterton, banff, jasper,...)

grts
karim
#7 - 27-12-2010, 15:59 uur

leendert en maria

Ook zonder dirtroads kun je op prachtige en rustige plaatsen komen.
Wil je in een populair park niet in de drukte zitten, even opletten met plannen van wat je gaat doen, hoe laat en wat. Bijvoorbeeld:
Overnacht in Yosemite een nacht in White Wolf. Daar staan 24 tenten bij elkaar en is het heel rustig ook als alle tenten bezet zijn.
In Mon. Valley kan het ook druk zijn. Loop je echter de Wild cat trail, 3,7 mile om de West Mitten Butte heen, dan kom je haast niemand tegen.
In Zion kun je met de expressbus van 5.35 uit Springdale vertrekken voor Angels Landing, je bent dan de eerste.
Ook Valley of Fire is een heel rustig park.
Maria
#8 - 27-12-2010, 18:40 uur

Swissdutchie

Ik geef de rest gelijk. Als je gaat wandelen, ben je in de VS de drukte al gauw kwijt. Dus om de mensenmassa's te ontlopen, hoef je niet per se naar heel afgelegen parken te rijden.
En andere manier om de drukte te ontkomen is om je reis off-season te plannen. Ik zal daarom eerder pas half september vertrekken en nog een gedeelte oktober in je reis opnemen. Wij zijn ooit in november in het zuidwesten geweest en hebben geweldig genoten. Zo af en toe lag er weliswaar al een laagje sneeuw, maar dat heeft ons niet tegen gehouden om een paar hele mooie wandelingen te doen. Bovendien draagt zo een laagje wit sneeuw op de rode rotsen nog bij aan de wouw-factor. Als je de reis in september of later doet, zal ik de route trouwens omdraaien. Je bent dan in het begin, als het nog iets warmer is, in de Rockies en pas tegen het einde, als het al wat koeler is en dus aangenamer om te wandelen,  in de woestijn.
Succes met het maken van keuzes!
Franziska
#9 - 27-12-2010, 22:47 uur



ericdelares

half september is idd een optie, maar sneeuw in de bergen hebben we in juni genoeg gehad in de canadese rockies in zoverre dat we veel trails niet konden doen. Voor 1 cm zullen we het evenwel niet laten ;)

Jouw tip om de route te draaien is lastiger, we zouden beginnen in de bergen van de sierra nevada (+/- 9 dagen) , daarna een groot stuk woestijn/rotsgebied laten we zeggen en daarna weer zo'n 3 /4 dagen rockies (RM NP)...

grr, blijft lastig...

bedankt alvast!
#10 - 27-12-2010, 23:26 uur

Swissdutchie

Hier ben ik nog weer. September en juni zijn wat betreft sneeuw echt niet te vergelijken hoor. In juni heb je vaak nog heel veel sneeuw van de afgelopen winter en liggen verschillende trails nog gewoon onder de sneeuw begraven. In september zijn de trails in princiipe sneeuwvrij, maar kan het al wel sneeuwen. Maar die sneeuwbuien zijn nog incidentieel en de sneeuw blijft ook nog niet liggen. Als de zon de dag erna weer schijnt is de sneeuw ook meestal zo weer verdwenen. Wij zijn al verschillende keren in september (ook eind september) in de Canadese Rockies geweest en hebben nooit een trail niet kunnen doen, omdat er teveel sneeuw lag. Het was al wel vrij fris en we hebben dus ook dagen met sneeuwbuitjes en nachtvorst gehad, maar dat belemmerde onze wandelingen niet.
#11 - 28-12-2010, 19:52 uur



leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15