Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rondje West... haalbare Route?

Discussie gestart

hassant

Geachte forum bezeoekrs,

In september 2012 gaan we met een groep van 6 een rondje wetskust doen. Omdat we met dit gezelschap voor het eerste naar het westen van de USA gaan is het plannen van de route een behoorlijk opgave. Na een hoop andere topics gelezen te hebben, hebben we het volgende op papier weten te zetten.

Mijn vraag (aan vooral de reizigers met veel westcoast-ervaring) is of dit een haalbare route is. De totale reisduur zal 21/22 dagen bedragen. Dit is inclusief 6 dagen Hawaii. Mocht het zo zijn dat een langere verblijfduur op bepaalde loacties echt aan te raden is, dan hoor ik 't graag! We willen 13 of 14 september 2012 vertrekken.

1 San Fr
2 San Fr
3 San Fr
4 San Fr --> Frenso (Yosemite Park) 
5 Frenso --> Death Valley -Grandcanyon overnachting niet bekend
6 Deathh Valley --> Vegas
7 Vegas
8 Vegas
9 Vegas
10 Vegas --> San Diego
11 San Diego 
12 San Diego --> LA
13 LA
14 LA --> San Fr
15 San Fr --> Hawaii
16 Hawaii
17 Hawaii
18 Hawaii
19 Hawaii
20 Hawaii
21 Hawaii --> Schiphol

Alvast bedankt!

Gr. Tariq...
#1 - 08-01-2012, 13:16 uur

Marianne

Nee, dit is niet haalbaar. Het is al een hele opgave om in 2 dagen van SF naar Las Vegas te rijden zonder een park te bezoeken. Kijk eens op googlemaps naar de afstanden en vooral de reistijden. Waarom Fresno als je naar Yosemite gaat? Gebruik Yosemtie Village in de routeplanner en je zult zien dat je op deze manier geen tijd hebt voor Yosemite, en niet voor Death Valley (Furnace creek in de routeplanner) en niet voor de Grand Canyon (Grand Canyon Village in de routeplanner).
Hou er met je planning rekening mee dat het vroeg donker is in september en dat rijden in het donker niet prettig en niet mooi is.
En waarom zou je terugrijden naar SF, kun je niet vanuit LA naar Hawaii viegen?

Marianne
#2 - 08-01-2012, 14:43 uur

hassant

Beste Marianne,

Bedankt voor de vlotte re!

Waarom Fresno als je naar Yosemite gaat?

Geen idee! We hebben de route uitgestippeld met hulp van google maps. hierbij zijn we dus puur uitgegaan van de wegen/afstanden op de kaart. Op dit feitelijk haalbaar is is dus bij ons niet bekend.

Gebruik Yosemtie Village in de routeplanner en je zult zien dat je op deze manier geen tijd hebt voor Yosemite, en niet voor Death Valley (Furnace creek in de routeplanner) en niet voor de Grand Canyon (Grand Canyon Village in de routeplanner).

Zou dit voor ons betekenen dat we het aantal dagen tussen de betemming moeten aanpassen als we de genoemde plekken wel willen bezichtigen?

Hou er met je planning rekening mee dat het vroeg donker is in september en dat rijden in het donker niet prettig en niet mooi is.

goed om te weten, thnx!

En waarom zou je terugrijden naar SF, kun je niet vanuit LA naar Hawaii viegen?

Vliegen vanuit LAX is idnerdaad mogelijk. We hebben dit zo gepland omdat we heel graag langs de kust weer een stukje richting het noorden willen rijden (SF). Plekken zoals Santa Monica, Malibu, santa Maria etc. willen we heel graag een keer gezien hebben.

Gr. Tariq

#3 - 08-01-2012, 15:57 uur

dani80

Dit is inderdaad niet een haalbare route, los van of je nog parken wilt zien. Ik heb vorig jaar rondje SF-LA gemaakt plus de parken en veel tips hier op dit forum gekregen. Als ik jouw route zo zie zou ik allereerst San Diego skippen en de terugweg naar SF. Vanuit LA (vond ik zelf overigens weinig aan, op Hollywood na, maar dit kun je op avondje wel doen) kun je ook prima op en neer naar Malibu e.d. Wij vonden zelf Death Valley grandioos, en overnacht ook zeker in Furnace Creek ranch! Vanuit Vegas zou je nog kunnen overwegen (1 dag Vegas skippen) om ook Bryce te doen. Ook prachtig! En dan dus vanuit Vegas naar LA rijden, prima te doen. Het is natuurlijk maar waar je van houdt: als je niet van natuurparken houdt en slechts de steden wilt doen, is er weinig mis met je reis, alleen lukt LA - SF je echt niet op 1 dag zonder kapot aan te komen en ook maar iets te zien onderweg....
Als je toch ook van de natuur wilt genieten, dan zou ik zeker ook Yosemite in je schema opnemen. Indien jullie geen hikers zijn, dan is het met de auto redelijk te doen om op 1 dag SF- Yosemite te doen en op dag 2 aan einde vd dag er weer uit te rijden en door te rijden tot Bakersfield. (al zullen veel forumgangers het niet met me eens zijn, omdat je dan idd niet alles van het mooie park meekrijgt, maar voor ons was dit, mede door het slechte weer op dat moment, voldoende om goed beeld te hebben van het park en alle watervallen plus Glacier Point) Vanuit Bakersfield kun je dan naar DV doorrijden waar je dan nog tijd zat hebt die dag om alles te bekijken/lopen en te genieten van de zonsondergang! Dag erna vroeg op om in 1 stuk door te rijden naar Vegas!
#4 - 08-01-2012, 16:32 uur

Marianne

Citaat
4 San Fr --> Frenso (Yosemite Park) 
5 Frenso --> Death Valley -Grandcanyon overnachting niet bekend
6 Deathh Valley --> Vegas


Als ik er even van uit ga dat je niet echt Grand Canyon bedoelt op dag 5, dan zijn de afstanden wel te doen, maar dan zit je alleen maar in de auto. Wat verwacht je van een park, wat wil je daar doen? Hoe wil je van Fresno naar Death Valley rijden, welke route heb je daar genomen? Heb je al eens naar de Tioga Pass gekeken (via de 120 naar Lee Vining en dan de ca395)?

De tijden die googlemaps geeft zijn aardig goed, maar je moet er zelf nog tijd voor uitstapjes, wandelingen, boodschappen, lunchpauzes etc bijtellen.

Marianne
#5 - 08-01-2012, 18:21 uur

Yessica

Ik zou als je de westkust wilt bezoeken in 3 weken, Hawaii gewoon skippen. Hierboven is al gevraagd wat je van de parken verwacht, maar wat verwacht je van Hawaii? Ik vermoed dat jullie naar Oahu gaan en al doe ik het nu iets te negatief af, dan kun je net zo goed naar Lloret de Mar gaan. De echte schoonheid van Hawaii is te vinden op de buiteneilanden. Als je iets van Hawaii wil zien, moet je naar minstens 3 eilanden daar en daar zou ik zeker 1,5 tot 2 weken voor uittrekken.
Ik zou me dus concentreren op de westkust/zuidwesten.

Blijf een nachtje in Death Valley, rijd naar de Grand Canyon en verblijf daar ook zodat je daadwerkelijk wat kunt doen en zien, voeg Bryce Canyon en Zion National Park in je route. En Yosemite verdient wel een nachtje of 2, niet om even langs te scheuren  :)

Je kunt ook nog van Las Vegas naar San Diego ook nog overnachten in bijvoorbeeld Palm Springs. Of een uitstapje maken in Joshua Tree national park. Op die manier kun je ook nog een beetje genieten onderweg in plaats van alleen maar kilometers maken.
#6 - 09-01-2012, 10:42 uur



Hans B

Eens met alle voorgaande posters.
Indien je 'maar' drie weken hebt voor het westen, beperk je daar dan ook toe.
Boek bv een ticket naar Phoenix en terug vanaf San Francisco of zoiets.
En vertel even wat meer van jullie bedoelingen.
Vakantie vieren (Lloret, Ibiza, Chersonisos) is totaal iets anders dan reizen in de VS.
#7 - 09-01-2012, 16:31 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

hassant

Bedankt weer voor alle reacties beste mensen!

Nav jullie tips en overige info op het forum hebben we een beetje aan de route gesleuteld. We zijn er nog niet definitief uit dus feedback, tips en trics blijven welkom.

Ik merk dat ons "doel" van de vakantie vraagtekens oproept bij degene die een reactie hebben achtergelaten.

Waar houden we van/wat willen we graag doen deze vakantie:

Wandelen in de grote stad/steden

Winkelen in de grote stad

Stappen
Niet a la Lloret, maar 2/3 clubs bezoeken kan geen kwaad. We hebben 3 verjaardagen te vieren tijdens onze vakantie en deze willen we het liefst wel in een grote stad doorbrengen. De trip wordt in eerste instantie gedaan om het leukste/moiste/beste van her Westen te zien... het beste voor ons  ^-^

Rondrijden
Lange afstanden rijden is geen probleem, het gaat er meer om of onze planning uiteindelijk haalbaar is. We willen ons hier nier op verkijken en/of in vergissen en hierdoor te laat aankomen op de overige bestemmingen.

Pretparken
Universal en Sea World willen we sowieso bezoeken, daarnaast indien mogelijk ook een waterpark

Genieten van het landschap
We zullen van het rijden al enorm genieten en hoeven niet meerdere dagen in de national parcs door te brengen. Mocht het zo zijn dat een overnachting noodzakelijk is ivm een te grote afstand tussen stad A en B, dan willen we wel graag de mooiste parken zien. We zijn geen hikers, of beoefenaars van outdoor sporten zoals mountanbiken, raften, bergen beklimmen etc.

Versie 2 van de route (vertrek op 13/14 september):

D1  San Francisco
D2  San Francisco
D3  San Francisco (uitstapje San Francisco - Sacremento)
D4  San Francisco (uitstapje San Francisco - Yosemite)
D5  Fresno
D6  Bakersfield (uitstapje/route Fresno - Bakersfield)
D7  Las Vegas (uitstapje/route Bakersfield - Death Valley)
D8  Las Vegas (uitstapje/route Death Valley - Las Vegas)
D9  Grand Canyon (uitstapje/route Las Vegas - Grand Canyon)
D10  Las Vegas (uitstapje/route Grand Canyon - Las Vegas)
D11  San Diego
D12  San Diego (Sea World)
D13  Los Angeles (uitstapje/route San Diego - Los Angeles)
D14  Los Angeles (Universal Studios)
D15  Los Angeles (uitstapje/route Los Angeles - Malibu Beach)
D16  Hawaii
D17  Hawaii
D18  Hawaii
D19  Hawaii
D20  Hawaii
D21  Hawaii

Hawaii hebben we in de planning gegooid omdat we niet van plan binnen enkele jaren weer naar de USA te gaan. Hawaii willen we bezoeken om lekker uit te rusten, te genieten van het weer, lekker te liggen op het strand, genieten van een hapje en een drankje en misschien 1 of 2 excursies max. Denk aan een typische strandvakantie. 
#8 - 10-01-2012, 01:04 uur

Marianne

Toch maar weer eens googlemaps er bij pakken!
Je hebt geen diee van de afstanden en reistijden als ik het zo bekijk. En geen idee van de grootte van de parken.
Van SF naar Yosemite is het 4 uur rijden. En weer 4 uur terug. Als het meezit. Dan heb je een paar uur voor het park. Dat heeft helemaal geen zin.
Waarom wil je naar Fresno? En waarom naar Bakersfield? Je rijdt veel stukken dubbel, ook met het uitstapje naar Sacramento. Blijf daar overnachten als je er naar toe wilt, of je kunt het op weg naar Yosemite bezoeken.

Schrijf het ook eens anders op (dag 1:  van ... - naar ... ) want ik begrijp niet wat je bedoelt net het uitstapje Death valley op dag 7 en 8. Wanneer wil je naar DV, op weg van Bakersfield naar Las Vegas of vanuit Las Vegas heen en weer (dat laatste zou ik niet aanraden).
Van Las Vegas naar de Grand Canyon is 5 uur rijden. Heen en terug dus 10 uur. Wanneer wil je dan de GC bekijken? Of blijf je er overnachtne? Schrijf het dan anders op, want het is niet duidelijk zo.
Als je de parken niet interessant vindt, sla ze dan over. Nu heb je noch in de parken noch op weg er naar toe tijd om iets te zien. Het enige stuk waar je tijd voor neemt is het saaie stuk van SF naar Bakersfield.

Marianne
#9 - 10-01-2012, 09:42 uur

hassant

Beste Marianna,

De volledige planning staat in een xcell document. Is er een mogelijkheid om deze volledig op het forum te plaatsen?

Gr. Tariq
#10 - 10-01-2012, 10:20 uur

Marianne

Dat kan wel denk ik, maar ik vind het zelf wel zo prettig om de route als tekst hier te hebben, dan kan het ook nog eens gequote of gekopieerd worden. Je kunt kolommen vanuit Excel ook prima in je topic plaatsen.
Het gaat me ook niet om de hele planning, maar de route van dag tot dag.

Het eerste stuk bijvoorbeeld zou ik zo doen (geplakt vanuit excel):

1   SF      
2   SF      
3   SF      
4   SF    -   Yosemite
5   Yosemite    -   Yosemite of Lee Vining
6   Yosemite/Lee Vining    -   Death valley
7   Death valley    -   Las Vegas
8   Las Vegas      
9   Las Vegas    -   Grand Canyon
10   Grand Canyon    -   San Diego
11   San Diego      
12   San Diego    -   LA
13   LA      

Ik heb nu erg weinig tijd voor de parken opgenomen!

Marianne
#11 - 10-01-2012, 10:29 uur
« Laatst bewerkt op: 10-01-2012, 10:31 uur door Marianne »

Dirc

Onderstaande is opbouwend bedoeld en zeker niet om de reis af te kraken want iedereen heeft andere eisen. Iedere reis naar de US blijft mooi!

Wandelen in de grote stad/steden => LA / SD / Vegas / SF zijn voldoende groot als je niet naar afmeting NY wilt gaan.

Winkelen in de grote stad => LA / SD / Vegas / SF zijn voldoende groot als je niet naar afmeting NY wilt gaan.

Stappen => Vegas is de place to be. Zonde om een uitstap te maken naar Hawaii hiervoor

Rondrijden => Dit heb ik tijdens mijn eerst reis ook gezegd. Houdt er rekening mee dat het een reis is die je niet jaarlijks maakt en al doe je dat wel, dan zal je tweede reis anders zijn. Ik heb er spijt van dat ik tijdens mijn eerste reis (die zeker mooi was en de moeite waard was) niet meer tijd genomen heb om alles te zien. Wij hebben ook heel veel gereden en voor veel zaken de tijd niet genomen.

Pretparken => Tja, dit is een keuze. Sea World of San Diego Zoo kan ik me voorstellen om de vakantie / dag te breken. Universal zou ik zonde van mijn vakantie vinden, hiervoor kun je ook een weekend naar Parijs. Dan kun je deze vakantie besteden aan zaken die je in Europa niet ziet.

Genieten van het landschap => Zoals eerder gezegd; vanuit de auto met airco naar buiten kijken is toch een hele andere ervaring dan een wandeling maken. Wij gaan dit jaar juist veel wandelingen maken omdat je in de auto zoveel mis loopt. Kijk eens op http://www.wandelingen-usa.nl/


D4  San Francisco (uitstapje San Francisco - Yosemite) => Uitstapje of ligt het op de route? Yosmite ga je niet 'even' heen
D5  Fresno => Wat verwacht je van Fresno? Je kan beter in Yosemite zelf overnachten, dan kun je daar meer tijd besteden
D7  Las Vegas (uitstapje/route Bakersfield - Death Valley) => Uitstapje? Dit kost je ook meer dan een dag

Waarom ga je niet van SF => Yosemite => Death Valley => Vegas => Grand Canyon?
Steeds pendelen tussen plaatsen kost erg veel tijd

D15  Los Angeles (uitstapje/route Los Angeles - Malibu Beach) => Ik ben ook op muscle beach geweest en nog een paar stranden, maar verwacht er niet veel meer van dan iedere andere badplaats.
#12 - 10-01-2012, 10:37 uur

Marianne

Dirc,
haal je nu niet Universal en Disneyland doorelkaar?
Universal vind ik wel de moeite waard om in LA te doen. Of een losse studiotour bij bijvoorbeeld Warner Bros; het pretparkdeel van Universal is wat minder interessant naar mijn idee.
Met de Studiotour bij Warner bros (2,5 uur) is er nog tijd om andere dingen in LA te doen.

Sea world is leuk, je hebt dan ook geen waterpark meer nodig. gewoon vooraan gaan zitten bij de shows. ;)

Marianne
#13 - 10-01-2012, 10:53 uur

Dirc

oops. dan nog zou ik eerder naar studios in parijs gaan
#14 - 10-01-2012, 11:02 uur

Yessica

Voor een strandvakantie hoef je niet naar Hawaii, dan kun je ook in Santa Monica blijven, of Venice, desnoods je reis zo omgooien dat je in San Diego eindigt. Hawaii is de meest afgelegen archipel ter wereld, dat betekent dat alles van ver moet komen en dus heel duur is. Een avondje stappen is gegarandeerd veel duurder in Honolulu dan San Diego. Ik ben zelf niet zo'n strandmens, maar wil je echt daar 5 dagen aan het strand gaan liggen...?
#15 - 10-01-2012, 14:23 uur



leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15