Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rondreis California

Discussie gestart

Gert_Jan

Beste allemaal,

Eind volgende week gaat een lang gekoesterde droom van mij in vervulling en ga ik samen met mijn vriending drie weken rondreizen door Californie! De vliegtickets, de cabrio, de alcatraz tickets en enkele hotelovernachtingen zijn geboekt, maar voor het overige staat alles nog open. Hieronder een eerste opzet van het reisschema, ik hoop dat de kenners er een blik op willen werpen om vervolgens hun mening hierover te spuien :)

28/08 (vr) Amsterdam - San Fransisco
29/08 (za) San Fransisco
30/08 (zo) San Fransisco - Monterey
31/08 (ma) Monterey - Pismo Beach
01/09 (di) Pismo Beach - santa barbara
02/09 (wo) santa barbara
03/09 (do) Santa Barbara - Los Angeles
04/09 (vr) Los Angeles - san diego
05/09 (za) san diego
06/09 (zo) san diego - joshua tree
07/09 (ma) joshua tree - sedona
08/09 (di) sedona - page
09/09 (wo) page - grand canyon
10/09 (do) grand canyon - las vegas
11/09  (vr) las vegas - death valley
12/09 (za) death valley - yosemite
13/09 (zo) Yosemite
14/09 (ma) Yosemite - lake Tahoe
15/09 (di) Lake Tahoe
16/09 (wo) Lake Tahoe - Sonora
17/09 (do) Sonora - San Fransisco
18/09 (vr) San Fransisco - Amsterdam

Wat betreft overnachtingen zijn in Yosemite Valley, Grand canyon en San Fransisco de hotels geboekt. Daarnaast wil ik deels komende week nog wat bijboeken (met annuleringsoptie) en voor het overige ter plekke kijken.

Enkele overwegingen die voor ons bij het bepalen van de route hebben meegespeeld:
- naast veel zien, willen we na een jaar lang alleen maar werken ook echt graag af en toe 'relaxen'. Vandaar de dubbele overnachting in Santa Barbara, San Diego en Lake Tahoe.
- wat betreft Lake Tahoe: dit heb ik niet zo heel vaak langs zien komen tijdens het doorspitten van dit forum. Zelf vind ik de foto's die ik heb gezien van dit meer en de omgeving echter heel mooi en daarnaast leek het mij een comfortabele plek om aan het einde van de reis nog even te ontspannen. Qua temperatuur moet dit halverwege september ook nog wel goed zitten begreep ik.
- halverwege staat een bezoek aan Page (en de horseshoe bend) nog op het programma, ik ben benieuwd of dit de extra kilometers waard is. uiteindelijk bewaar ik het liever voor een andere keer indien dit betekent dat ik echt alleen maar in de auto zit. Dit geldt sowieso voor het reisprogramma van de tweede week, mochten jullie denken dat ik te ambitieus ben en dit niet goed haalbaar is dan hoor ik het graag :)

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen en advies over de bovenstaande route. Alle commentaar en kritiek op bovenstaande reis is welkom!

Alvast bedankt,

groet

Gert-Jan
#1 - 19-08-2015, 18:25 uur

Marianne

Hallo, welkom op het forum!

Tja, je begint heel rustig, maar het laatste deel vind ik niet echt relaxed. De kronkel naar Page vind ik wat onhandig zo. Ik zou dat laten vallen en dan een extra nacht nemen bij de Grand Canyon of in Las Vegas, of een stop tussen Death valley en Yosemite. Ik weet niet waar je overnacht bij Yosemite, maar het is een lange rit, en je hebt zo geen tijd voor bezienswaardigheden onderweg, en geen tijd voor het oostelijke deel van yosemite.
Lake tahoe ligt wat uit de route. Het ziet er mooi uit, maar ik zou zelf liever die tijd gebruiken voor het deel bij de Grand Canyon.
Wil je Lake tahoe (en Sonora, is dat een must?) er wel inhouden dan kun je nog overwegen om de route bij de GC iets anders te doen:

06/09 (zo) san diego - joshua tree (Twentynine Palms)
07/09 (ma) joshua tree - Grand canyon
08/09 (di) Grand Canyon - page
09/09 (wo) page - Zion
10/09 (do) Zion - las vegas

Het enige wat je dan mist is Sedona, maar je hebt zo een mooiere en kortere route. Eventueel rij je direct van Page naar Las Vegas, dan heb je daar iets meer tijd. Ik neem aan dat je niet alleen voor Horseshoe Bend naar Page gaat?

Maar ik zou zelf meer aanpassen, en Yosemite naar achteren schuiven (dan zit je daar ook niet in het weekend). Relaxen kan op meerdere plaatsen daarvoor hoef je niet naar Lake tahoe. Wat dacht je bijvoorbeeld van Lake Powell?

Marianne
#2 - 19-08-2015, 18:49 uur

Cees A

 welkom op dit forum.
In het deel van je route tussen 07/09 en 10/09 is van "relaxen" weinig sprake.  :o
Je bent in Sedona geweest, maar veel tijd om er iets van te zien heb je niet.
In Page en bij Grand Canyon heb je ook niet echt veel tijd.
Bij Grand Canyon is dat geen probleem als je er alleen naar toe gaat voor wat fotostops bij de bekende uitzichtpunten, maar als je meer wil ....
En slechts een halve dag Las Vegas, DE relax-stad bij uitstek, is (volgens mij) echt te weinig.

Lake Tahoe en omgeving wordt inderdaad wat minder bezocht maar het is zeker de moeite waard.
Je zit dichtbij Carson, de hoofdstad van Nevada,  Reno (automuseum is een aanrader) en ook het oude westernstadje Virginia City is een bezoek waard

Oplossingen:
Pismo Beach ligt maar op 1½ uur rijden van Santa Barbara.  Je hebt dus eigenlijk al bijna een volle dag voor Santa Barbara.
Ik zou die extra dag in Santa Barbara schrappen
Rij van Joshua Tree naar Grand Canyon en schrap Sedona (je had daar toch al geen tijd voor) en je hebt een 2e dag over.
Gebruik een van die dagen om bij Lake Powell in Page te relaxen en die 2e dag voor Las Vegas.
Als er in het zuid-westen van Amerika één plaats is waar je kunt relaxen is het Las Vegas wel

Op 11/09 in je schema rij je van Las Vegas naar Death Valley. Wil je in Death Valley overnachten ? 
Toch niet in het overpriced Furnace Creek  zeker ? 
Kijk voor een (goedkoper) en net zo goed alternatief eens hier:  http://www.panamintsprings.com/
Zit je meteen de volgende dag wat dichterbij Yosemite
#3 - 19-08-2015, 19:52 uur

Gert_Jan

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!

Naar aanleiding hiervan heb ik de route wat aangepast.

28/08 (vr) Amsterdam - San Fransisco
29/08 (za) San Fransisco
30/08 (zo) San Fransisco - Monterey
31/08 (ma) Monterey - Pismo Beach
01/09 (di) Pismo Beach - santa barbara
02/09 (wo) santa barbara
03/09 (do) Santa Barbara - Los Angeles
04/09 (vr) Los Angeles - joshua tree
05/09 (za) joshua tree- grand canyon
06/09 (zo) grand canyon
07/09 (ma) grand canyon - page
08/09 (di) page - zion
09/09 (wo) zion - las vegas
10/09 (do) las vegas
11/09  (vr) las vegas - death valley
12/09 (za) death valley - yosemite
13/09 (zo) Yosemite
14/09 (ma) Yosemite - lake Tahoe
15/09 (di) Lake Tahoe
16/09 (wo) Lake Tahoe - Sonora
17/09 (do) Sonora - San Fransisco
18/09 (vr) San Fransisco - Amsterdam

Dit lijkt me dan een betere route, ik baal er alleen van dat ik  San Diego er ook uit heb gehaald.

Ik had sonora enkel erin opgenomen omdat ik dacht dat de afstand lake tahoe-SF nogal groot was maar lees nu dat dit prima in enkele uurtjes te doen is. Daarnaast keek ik er erg naar uit om in Yosemite de sequoia bomen te zien. Nu lees ik dat de voornaamste locatie hier tijdelijk is gesloten maar wel nog andere plekken te bezoeken zijn (http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/mariposagrove.htm). Is het het waard/mogelijk om in plaats hiervan een dag extra uit te trekken om vanuit death valley naar sequoia national park te rijden en van daaruit  naar yosemite te gaan, en dan later sonora over te slaan en in 1 keer van lake tahoe naar SF te rijden?

@Cees: dank voor de tip, dan zal ik zeker daar overnachten ipv furnace creek.
#4 - 19-08-2015, 21:54 uur

Marianne

Ik zou de stop in Sonora sowieso overslaan. Die dag kun je oged ergens anders gebruiken.
Voor Sequoia heb je geen tijd en je mist dan de Tioga Pass. Tenzij je vanuit Yosemite via de Tioga Pass naar Lake Tahoe rijdt. Maar de route vanuit DV naar de Tioga Pass is wel zo mooi, en tijd voor Sequoia heb je niet op deze manier.
Als je daar graag de sequoia's wilt zien zou ik Lake Tahoe laten vallen en na Yosemite naar Sequoia gaan. En dan er zeker een volle dag voor uittrekken.
Wij hebben dit jaar in Yosemite de Merced grove bezocht. Is niet te vergelijken met Sequoia NP, maar je ziet toch zonder omrijden een aantal sequoia's.
Wat je ook kunt doen is via de Tioga Pass naar Yosemite en dan op weg naar Lake tahoe naar Calaveras Big Trees SP gaan. Zie daarvoor ons 2013-verslag.

Qua ligging en voorzieningen is Furnace creek niet gek. Maar met maar één stop tussen Las Vegas en Yosemite zou ik eerder voor Lone Pine of Bishop kiezen als tussenstop.

Marianne
#5 - 19-08-2015, 23:08 uur

Old Faithful

Ik zou Seki ook alleen aandoen als je er twee overnachtingen voor vrij kunt maken.
Een andere optie, naast de door Marianne geopperde, om de Sequoia's in Cavaleras S.P. in de route opnemen is van Lake Tahoe via Highways 89 en 4 over Ebbets Pass naar San Francisco rijden. Je komt dan langs Cavaleras Big Trees S.P.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#6 - 20-08-2015, 00:26 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van je route (ook de 2e versie) moet denken.
Ik weet wel dat in beide routes van de oorspronkelijke opzet om een relaxte vakantie te hebben niet veel terecht komt
Ik mis ook duidelijke keuzes.  Wat bedoel ik hiermee:
Een "stedenmens" kiest voor meer tijd in de steden en minder in de natuurparken.  Een "natuurmens" zal het tegenovergestelde doen.
Aan de reisschema's die men op forums plaatst kun je meestal al afleiden waar de voorkeur ligt. Bij jou is dat moeilijk.
Bij jouw route is het een beetje van alles wat, maar op (te) veel plaatsen, en dat is dan zowel in steden als in natuurparken heb je te weinig tijd.
Dit maakt je route in z'n totaal gehaast. 
Door de beperkte tijd die je hebt EN je keuze om (heel) ver uit elkaar gelegen plaatsen te willen bezoeken is reparatie eigenlijk onmogelijk.
Je blijft zitten met de afstanden die overbrugd moeten worden.

De beste keus die je nu kunt maken is een geheel nieuwe, veel meer compacte, route maken waarin tijd is om meerdere dagen op een bepaalde bestemming te verblijven.
Je zal dan inderdaad dingen moeten schrappen en ik weet dat dat pijn doet. (zie San Diego, een van mijn favoriete steden)

Je kunt dan meteen ook eventuele pijnpunten in je route repareren.
Je zit nu bv in het weekend in Yosemite. Geloof me, als je ergens NIET wil zijn dan is het in Yosemite in het weekend.
Dat park wordt dan overstroomd door dagjesmensen en weekendkampeerders uit de grote woongebieden in de omgeving.
Die zitten allemaal opeengepakt in de nauwe vallei met te smalle wegen en te weinig ruimte voor parkeerplaatsen.
Gevolg is dat je hele dag opgaat aan filerijden en het zoeken van een parkeerplaats. (beetje Ikea op 2e paasdag idee)
Als je schema geen ruimte biedt voor een doordeweeks verblijf in Yosemite, schrap dan dat hele Yosemite en ga in plaats daarvan naar Sequoia/Kings Canyon.
Daar is het in ieder geval veel rustiger. (je rijdt dan, uitgaande van je huidige route, van Death Valley via Bakersfield naar Sequoia/Kings Canyon)

Maar, zoals eerder gezegd, een compleet nieuwe en meer compacte route zou het beste zijn.
Succes met plannen.
#7 - 20-08-2015, 10:41 uur

Gert_Jan

Wederom dank voor al jullie (snelle) reacties, ontzettend fijn! Ik ga vrolijk verder met aanpassen :)

Zie hieronder weer een iets gewijzigd schema:

28/08 (vrijdag) Amsterdam - San Fransisco
29/08 (zaterdag) San Fransisco
30/08 (zondag) San Fransisco – Monterey
31/08 (maandag) Monterey – Cambria/Pismo Beach
01/09 (dinsdag) Cambria/Pismo Beach - Santa Barbara
02/09 (woensdag) Santa Barbara
03/09 (donderdag) Santa Barbara - Los Angeles
04/09 (vrijdag) Los Angeles (of toch nog naar San Diego..?)
05/09 (zaterdag) Los Angeles – Joshua Tree
06/09 (zondag) Joshua Tree – Grand Canyon
07/09 (maandag) Grand Canyon
08/09 (dinsdag) Grand Canyon – Page
09/09 (woensdag) Page – Zion
10/09 (donderdag) Zion – Las Vegas
11/09 (vrijdag) Las Vegas
12/09 (zaterdag) Las Vegas – via Death Valley- naar Lone Pine
13/09 (zondag) Lone Pine – Yosemite Valley (via tioga pass)
14/09 (maandag) Yosemite (overnacht optie bijv net ten westen van Yosemite Vally, -7567 Hamilton Station Loop Rd
Groveland- maakt de rit de volgende dag naar Lake Tahoe weer wat korter)
15/09 (dinsdag) Yosemite – Lake Tahoe  (via 4/88 - via Calaveras Big Trees State Park)
16/09 (woensdag) Lake Tahoe
17/09 (donderdag) Lake Tahoe – San Francisco
18/09 (vrijdag) San Fransisco – Amsterdam

voordeel: dag later in Yosemite, we komen nu zondag aan en gaan dinsdag weg. De dag extra in/around Los Angeles zou ik ook ergens anders nog kunnen plaatsen.

Wat betreft de opmerkingen van Cees ten aanzien van het te snel doorreizen en een voorkeur voor ofwel steden dan wel de parken: Ik heb niet echt een voorkeur en wil graag van beiden wat zien. Parken als Grand Canyon en Yosemite wil ik tijdens mijn eerste bezoek bijvoorbeeld ontzettend graag bekijken. Ik denk echter wel dat 1 volledige dag (dus twee overnachtingen) op deze plekken voor mij voldoende zal zijn. Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik begrijp dat ik tijdens zo'n bezoek niet het volledige park kan meepakken, maar dat vind ik ook niet erg. In de groote steden zit ik nu ook steeds een hele dag. Natuurlijk zou ik hier graag een dag extra hebben, maar als ik moet kiezen tussen het huidige opzet of langere periodes in minder steden,  denk ik nu nog wel voor het eerste te gaan. Maar als dit naief is, let me know!

Wat ik wel wil voorkomen is de situatie  dat ik moet racen om ergens te komen, 2/3 uurtjes heb om eventjes rond te kijken en vervolgens weer in de auto moet springen. Deze kans zit er misschien nog in op plekken waar ik maar 1 overnachting heb. De meeste afstanden die ik met dit schema dagelijks afleg (met uitzondering van joshua naar GC) zouden (op papier) wel redelijk te doen moeten zijn, toch?

Ten slotte: om de reis wat rustiger te maken, ligt denk ik het meest voor de hand om Lake Tahoe laat vallen :(, wat weer 2 dagen oplevert. Waar in het schema zouden jullie deze twee extra dagen dan tussen plakken?

Groeten!

#8 - 20-08-2015, 13:42 uur

Hans B

Ten slotte: om de reis wat rustiger te maken, ligt denk ik het meest voor de hand om Lake Tahoe laat vallen :(, wat weer 2 dagen oplevert. Waar in het schema zouden jullie deze twee extra dagen dan tussen plakken?
Goede keuze.
Wandeling bij Mono Lake naar de tufa's en gohsttown Bodie, voordat je de TIOGA pass op rijdt.
Dagje extra ZION.
#9 - 20-08-2015, 15:14 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Old Faithful

Ten slotte: om de reis wat rustiger te maken, ligt denk ik het meest voor de hand om Lake Tahoe laat vallen :(, wat weer 2 dagen oplevert. Waar in het schema zouden jullie deze twee extra dagen dan tussen plakken?

Ga je dan toch nog naar Cavaleras Big Trees S.P. of ga je naar een van de groves in Yosemite?
Opties om uit te kiezen voor die twee dagen: een overnachting bij Bryce tussen Page en Zion en/of een extra nachtje Zion en/of twee overnachtingen tussen Las Vegas en Yosemite ( Death Valley en Mammoth Lakes of Lee Vining) i.p.v. eentje in Lone Pine.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#10 - 20-08-2015, 16:09 uur
Groet,

Old Faithful

Cees A

Je wordt nog niet chagrijnig of moedeloos van al die opmerkingen op je route ?
Begrijp een beetje wat je bedoelt.  Je ziet deze reis als een 1e kennismaking met Amerika en je wil met zoveel mogelijk plaatsen kennismaken.
Dat die kennismaking op sommige plaatsen wat oppervlakkig is vind je niet erg. Formuleer ik het goed ?

Je route is, qua rijtijden e.d. gewoon haalbaar.
Dat je van Joshua Tree naar Grand Canyon een wat langere reisdag hebt is niet erg. De dag daarop heb je immers een hele dag voor Grand Canyon.
Het valt me op dat aan die dag in Santa Barbara niet getornd mag worden. Ik vraag me nog steeds af wat je daar die dag wil doen.
Ik vind het ook een beetje jammer, want deze dag zou je goed als extra dag in Zion kunnen gebruiken.
Maar goed, het is jouw route en je moet doen wat jou het beste lijkt.

De noodzaak om Lake Tahoe te schrappen is er niet echt, zeker niet als je die ene dag Santa Barbara opoffert.
Het is wel zo dat je met het schrappen van Lake Tahoe 2 dagen wint en die kun je op diverse manieren besteden
Ik volg in deze de verdeling van Hans B
Een dag moet er sowieso bij Zion.
De andere dag kun je besteden als extra overnachting tussen Las Vegas en Yosemite.
Je hebt daar nu 1 overnachting, in Lone Pine. Met een 2e overnachting in bv Mammoth Lakes (net voor de Tioga Pass) schep je tijd voor:
Alabama Hills:  http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/alabamahills/alabamahills.html
Mono Lake:  http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/monolake/monolake.html
en Bodie:  http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/bodie/bodie.html
Maar ........ als die dingen je niet zo interesseren gebruik je 'm gewoon voor een extra dagje Las Vegas.  Da's ltijd goed ....... :)
Of je volgt de tip van Old Faithful en gaat een dagje naar Cavaleras Big Trees s.p. of je voegt Bryce tussen Page en Zion.
Je ziet dat je je geen zorgen hoeft te maken over die ene dag.  Nu alleen nog even de keus maken.  :D

Heb je trouwens al bij de informatie van de voorbeeldroute gekeken.
Jij hebt al een route, maar de informatie en de tips over "what to do" in de plaatsen en parken kan natuurlijk voor jou wel belangrijk zijn.
Linkje:  http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/
 
#11 - 20-08-2015, 16:25 uur

Gert_Jan

Dank voor de links, die ga ik nog nader bekijken.

"Begrijp een beetje wat je bedoelt.  Je ziet deze reis als een 1e kennismaking met Amerika en je wil met zoveel mogelijk plaatsen kennismaken.Dat die kennismaking op sommige plaatsen wat oppervlakkig is vind je niet erg. Formuleer ik het goed?"

Ja dat klopt wel enigszins. Als ik in die 3 weken een kleiner gebied zie, is mijn kennismaking met dat gebied inderdaad uitgebreider en ook wel 'dieper'. Aan de andere kant zit ik uiteindelijk zit ik hoe dan ook 3 weken in Californie (en enkele andere staten) en is mijn kennismaking met dit gebied als geheel misschien wel weer diverser (waarbij ik overigens niet ben van het ' even de bekende plekken aftikken op de foto en we kunnen weer door'). Maar dat ik niet elke plek die ik aandoe even uitgebreid kan bekijken (wat het misschien wel verdiend) neem ik dan maar op de koop toe.

De reden voor twee nachten Santa Barbara is tweeledig: (i) enerzijds zie ik die dagen als een stukje ontspanning na een periode lang werken en voordat 'het echte werk' mbt de reis gaat beginnen - en (ii) anderzijds - durf het bijna niet te zeggen- is het hotel al geboekt (no refund ;))
#12 - 20-08-2015, 17:03 uur

Cees A

Ah, oké, duidelijk.  Zal niet meer zeuren over Santa Barbara .....  ;)
#13 - 20-08-2015, 17:21 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15