Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Rondreis Westkust zomer 2017

Discussie gestart

Everybodyloveslucy

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, dus ik zal me kort even voorstellen. Ik ben Lucy, heb Amerikanistiek gestudeerd dus dat ik de VS super interessant vind hoef ik denk ik niet uit te leggen :-) Ik ben zelf drie keer aan de oostkust geweest, twee keer voor langere tijd en pas nog een keer op vakantie. Nu willen mijn vriend en ik aankomende zomer een rondreis langs de westkust maken (natúúrlijk vanwege de zonsverduistering, maar we zullen wel niet de enige zijn). Ondanks dat ik dus best wat van de VS weet, heb ik nog nooit zo’n grote reis gepland. Ik hoop dat ik wat plannen aan jullie mag voorleggen en dat iemand zin heeft om met me mee te denken.

Wanneer:
We willen 21 augustus zeker in de VS zijn en als het kan zonder jetlag, dus we denken zelf aan vertrek rond de 15e of 16e.

Hoe lang:
We willen ongeveer 3.5 week weg blijven. Het komt niet op een dag meer of minder, maar er zijn helaas grenzen ;-) Een dag of 25 dus.

Vervoer:
Het lijkt ons het allerleukst om met een camper te gaan.

Route:
-   Vliegen op Portland. Daar via airbnb wat huren en een dag of 2 de stad bekijken.

-   We willen de zonsverduistering in Madras zien. Ik twijfel of we direct daar naartoe zullen rijden, of dat we eerst nog 1 andere stop maken.

-   Oregon lijkt ons vreselijk mooi, dus we willen graag nog wat meer zien. Crater Lake bijvoorbeeld. Ook walvisspotten staat op ons lijstje, iemand daar ervaring mee?

-   Vervolgens willen we langs de kust naar San Francisco rijden. Ik begrijp dat het een behoorlijke afstand is. Verstandig om hier in ieder geval 2 dagen voor uit te trekken?

-   We willen in ieder geval 2, maar het liefst 3  hele dagen in San Francisco blijven.

-   Vanuit San Francisco naar Yosemite. Een hele reisdag lijkt me handig. Hoeveel tijd heb je nodig om echt wat van Yosemite te zien? 2 dagen? Ook wil ik eigenlijk heel graag naar Sequoia National Park, maar dat ligt best nog weer een eindje van Yosemite. Wat raden jullie aan? Is het een must en moeten we er tijd voor maken?

-   Vanuit Yosemite door naar LA. Lukt dit in 1 reisdag?

-   1 dag LA. Lijkt ons beide wel leuk om te zien, maar we brengen liever meer tijd liever door in Portland en San Francisco, vandaar 1 dag.

-   1 dag Disneyland Anaheim.

-   Vanuit Anaheim vertrek richting de Grand Canyon. Dit zou in 1 dag moeten lukken? We willen overigens beide niet naar Las Vegas. Het trekt ons niet en hopelijk komen we er in de toekomst eens omdat we naar Black Hat gaan ;-) Vegas slaan we voor nu dus over.

-   2 dagen Grand Canyon.

-   1 dag Bryce Canyon.

-   Camper inleveren in Las Vegas en terugvlucht naar Amsterdam.

Zoals jullie zien, zijn de plannen nog niet vergevorderd dus tips zijn heel erg welkom. Is het een leuke én haalbare route? Missen we dingen die we absoluut zouden moeten zien of staan er juist dingen tussen die minder de moeite waard zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!  ;D
#1 - 22-08-2016, 18:23 uur

Dirc

Hoi Lucy,

Je zou je reis eens per dag moeten uitschrijven zoals je hier op het forum veel terug ziet. Dus:
Dag 1: Van x naar y
Dag 2: Van y naar z

Je ziet dan meteen hoe ver je komt met je aantal dagen.
Voor wat betreft je vragen:

-Van downtown LA naar Annaheim is nog een stukje rijden. Als je toch alleen maar even LA wilt dan zou ik eerder Santa Monica mee pakken i.p.v. downtown en dan lekker doorrijden naar Annaheim. Dan heb je alle tijd voor Disney. Je zult merken dat je aan 1 dag al snel te weinig hebt.
-Voor Yosemite zou ik zeker 2 hele dagen uittrekken.

Met hetgeen jullie willen zou je eerder denken aan (ik begin bij SF):
San Francisco - Yosemite - Death valley - Las vegas - Bryce - Zion - Page - Grand Canyon - Los Angeles - San Diego.

#2 - 22-08-2016, 20:16 uur

Cees A

We willen 21 augustus zeker in de VS zijn en als het kan zonder jetlag, 
Jetlag heb je pas als je terugvliegt naar huis.
Op de heenreis ben je alleen de eerste dagen 's morgens vroeg wakker. Daar heb je verder weinig last van

Het lijkt ons het allerleukst om met een camper te gaan.   
Daar zijn de meningen over verdeeld.  Heb je bijvoorbeeld al eens naar de huurprijzen van een camper gekeken ?
Als je in de natuurparken wil kamperen en het budget is belangrijk kun je beter met een gewone auto gaan en in Amerika een goedkoop slaaptentje en wat basis kampeerspul kopen.

Route:............ 

Mijn mening over je route:
Er zit m.i. weinig logica in je route en je kijkt bepaald niet op een kilometertje extra.
De parken en plaatsen waar je naar toe wil liggen verspreid over het gehele westen van Amerika en in je "race" van plaats naar plaats rij je een heleboel moois voorbij.
Je route uitgezet op Google Maps kom ik op 2500 mijl, dat is 4000 km oftewel 45 uur (da's een hele werkweek incl. overuren) constant achter het stuur.
Hierbij zijn plaatselijke kilometers nog niet eens meegerekend. Die meegerekend schat ik dat je boven de 5000 km gaat komen.

Zet, zoals Dirc ook al adviseert,  je route met behulp van Google Maps eens uit in een reisschema met daarin de mijlen en rijtijden
Zet in dat schema ook het aantal dagen dat je in een bepaalde plaats wil zijn.
Je zal dan snel genoeg tot de ontdekking komen dat je dagen tekort komt en dat je plan simpelweg onhaalbaar is.
Voorbeeld van zo'n schema:
Dag 1: Vlucht Amsterdam - Portland
Dag 2: Portland
Dag 3: Portland
Dag 4: Portland - Madras.  120 mijl, 2½ uur rijden
Dag 5: Madras - Crater Lake. 150 mijl, 3 uur rijden
enz:

Oplossing: Beperk je route tot het stuk tussen Portland en San Francisco.
In dit gebied vind je meer dan genoeg natuurparken om je hele vakantie te vullen.
Minder km betekent meer tijd om iets te ondernemen in die parken.
Bewaar de rest van Amerika voor een aantal volgende vakanties.

Succes met plannen

#3 - 22-08-2016, 20:44 uur

Old Faithful

Hartelijk welkom op het forum.

Ik ben het met Cees en Dirc eens: het gaat waarschijnlijk (te) veel worden. Je kunt daar inderdaad hesdag hebtt beste achter komen door de route van dag tot dag uit te schrijven. Dan zie je ook duidelijker wanneer je een rei en een extra overnachting moet plannen om nog iets van de bezienswaardigheid te zien.
Een voorbeeld: Je kunt wel in één dag van Yosemite naar L.A. rijden, maar je zult die dag heel weinig tijd hebben voor L.A. Je hebt daar dus een overnachting extra nodig.
De rit van L.A. naar de Grand Canyon in één dag zou voor mij sowieso te lang zijn en ik vrees dat het met een camper helemaal geen haalbare kaart is.
Ik denk dat het verstandig is om de lus L.A.-GC-Bryce voor een volgende reis te bewaren. Zoals je het nu plant, ga je in een razend tempo en sla je onderweg een heleboel mooie en/of interessante zaken over. Ik zou daar alleen voor kiezen, als dit de enige reis naar het westen van Amerika wordt en je bepaalde zaken per se wilt zien.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#4 - 23-08-2016, 01:09 uur
Groet,

Old Faithful

Everybodyloveslucy

Dirc, Cees, Old Faithful, dank jullie voor jullie reactie. En sorry dat mijn reactie zo laat komt, duurde even voor ik weer tijd had om na te denken over reisplannen. Ik moet schoorvoetend toegeven dat het inderdaad wel een ietwat vol programma was. Zo heb ik mijn vriend ook ooit tot tranen toe door Frankrijk gezeuld, dat probeer ik deze keer te voorkomen dus wat dat betreft waren jullie een goede eye-opener ;-)

We willen trouwens wel echt graag met een camper en zijn ons bewust van de kosten. Maar goed, ik heb een nieuwe en wat gedetailleerdere planning. Ook om het voor mezelf wat beter op een rijtje te krijgen. Meningen/tips/ideeën zijn meer dan welkom!

Dag 1: Amsterdam – Portland
Dag 2: Aankomst Portland
Dag 3: Portland
Dag 4: Portland
Dag 5: -      Camper ophalen
-   Portland →  Madras
112 miles, 180 km, 3 uur
Dag 6: - Zonsverduistering (ochtend)
-   Madras  → … (richting kust)
Dag 7: Oregon (nader te bepalen, bijvoorbeeld Crater Lake)
Dag 8: Oregon (nader te bepalen, bijvoorbeeld walvisspotten)
Dag 9: Start route 101 (langs de kust richting San Francisco)
-   Totale afstand Crater Lake → San Francisco
400 miles, 643 km, 8 uur
Dag 10: Route 101 (langs de kust richting San Francisco)
Dag 11: Route 101
Dag 12: Route 101
-   Reisdag, meeste km maken
-   Aankomst San Francisco
(in totaal dus zo’n 700 km verdeeld over 4 dagen)
Dag 13: San Francisco
Dag 14: San Francisco
Dag 15: San Francisco
Dag 16: San Francisco → Yosemite Valley (willekeurig punt Yosemite)
   190 miles, 305 km, 5 uur
Dag 17: Yosemite
Dag 18: Yosemite
Dag 19: Yosemite → Sequoia National Park (willekeurig punt)
   170 miles, 273 km, 5 uur
Dag 20: Sequoia National Park
Dag 21: Sequoia → Santa Barbara (evt ander strand rondom LA)
   330 miles, 531 km, 7 uur
Dag 22: Strand
   Santa Barbara → Anaheim
   125 miles, 200 km, 2,5 uur
Dag 23: Los Angeles
Dag 24: Disneyland (of toch een ander park…?)
Dag 25: Camper inleveren & terugvlucht (dat is natuurlijk van nu nog onzekere factoren afhankelijk, kan evt overlopen in dag 26)



#5 - 31-08-2016, 14:36 uur

Cees A

Wow, dat is een heel ander schema.
Het ziet er in principe goed uit. Ik loop even alle dagen na.

Dag 1 en 2:
Meestal vallen vertrek uit Amsterdam en aankomst in Amerika op dezelfde dag.
Het tijdverschil (in jouw geval 9 uur) werkt op de heenreis namelijk in je voordeel. Je krijgt er die dag 9 uur bij.
Mits je niet vliegt met een langdurige overstap op een exotische, verafgelegen luchthaven ben je dus gewoon op dag 1 al in Portland.

Dag 6 en 7:
Als je op dag 7 naar Crater Lake wil moet je niet op dag 6 "richting kust" rijden want Crater Lake ligt niet aan de kust
Je kunt dan beter half de middag vertrekken uit Madras richting Crater Lake, daar overnachten en dag 7 Crater Lake bekijken.
Info Crater Lake:  https://www.nps.gov/crla/index.htm
Kampeermogelijkheden vind je in het menu onder "Plan your visit" ----> "Eating and sleeping" ----> "Camping"
Kaart van het park met alle bezienswaardige punten: "Plan your visit" ---> "Directions & transportation" ---> "Maps"

Dag 8 t/m 12:
Op dag 8 (of misschien al einde van dag 7) rij je van Crater Lake richting kust.
Bezoek Redwood national park en Humboldt state park met z'n Avenue of the Giants.
Info Redwood: https://www.nps.gov/redw/index.htm
Opzoeken van campings en kaart van het park via het menu is hetzelfde als bij Crater Lake.
Humboldt state park: http://humboldtredwoods.org/
Avenue of the Giants: http://avenueofthegiants.net/
In rechter menu kun je een brochure en een kaart downloaden

Dag 16 t/m 18, Yosemite:
Ik begin met een waarschuwing:  Yosemite kan in het weekend erg druk zijn.
Probeer te vermijden dat je in een weekend (vrijdag, zaterdag en zondag) in Yosemite bent.
Nog meer waarschuwingen en attentiepunten:
Yosemite is ook een erg groot park. Een rit van Mariposa Grove naar Yosemite Valley kost je met een camper al gauw 1½ - 2 uur
Als je IN het park wil kamperen zou je vooraf je staanplaats moeten reserveren. Doe dat op tijd !!!!
Als je niks (meer) kunt vinden in het park moet je uitwijken naar een camping buiten het park.
Hier zie je waar die campings buiten het park liggen: http://jrabold.net/yosemite/campn.shtml
Yosemite is een echt wandelpark. Als je van wandelen houdt kun je hier de volle 2 dagen je hart ophalen.
Als je de Panoramatrail wil lopen (van Glacier Point naar Yosemite Valley wordt je met een shuttlebus naar Glacier Point gebracht.
Ook die shuttlebus moet je vooraf reserveren:  http://www.travelyosemite.com/things-to-do/guided-bus-tours/
Kaart en brochure met trails vanaf Glacier Point (o.a. de Panoramatrail) https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/upload/glacierhikes.pdf
Info over campings en kaarten op de gebruikelijke manier via de NPS website: https://www.nps.gov/yose/index.htm

Dag 19 t/m 21, Sequoia en Kings Canyon:
Waarschuwing:
Op het zuidelijke deel van de General Hwy, de weg die door het park loopt, en wat zijwegen gelden restricties voor voertuigen langer dan 22 Ft.
Zie deze kaart: https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/upload/SEKImap3_2015.pdf
Sequoia is minder drukbezocht dan Yosemite, maar toch is het de laatste jaren in de weekends ook best druk.
Het is niet zover rijden van Yosemite naar Kings Canyon.
Probeer op dag 19 vroeg te vertrekken uit Yosemite, bezoek Kings Canyon en kampeer ergens in Kings Canyon of bij Grant Grove.
Je hebt dan de gehele dag 20 voor Sequoia
Verdere info over campings enz. op de gebruikelijke manier: https://www.nps.gov/seki/index.htm

Misschien (waarschijnlijk) ben ik nog e.e.a. vergeten te vermelden, maar daar zullen andere forumleden je dan wel op wijzen.
Als je nog vragen hebt over bovenstaand verhaal hoor ik dat graag.
Succes met verdere planning.
#6 - 01-09-2016, 10:08 uur

Old Faithful

Cees schreef al dat het belangrijk is om voor het reserveren van  een camperplaats in Yosemite N.P. heel accuraat te werk te gaan. In jullie geval betekent dat op 15 april om 16.00u klaar zitten om te reserveren. Je kunt proberen verschillende plekken te reserveren. Waarschijnlijk met meerdere tabbladen open. Ik heb helaas geen eigen ervaring. Misschien kan iemand met ervaring (@Hans B ?)daar meer over vertellen.  De plaatsen zijn binnen enkele minuten allemaal bezet. Als het niet lukt, loont het de moeite het even later nog eens te proberen. Soms komen dan plekken beschikbaar die geannuleerd zijn, omdat er dubbel geboekt was. Het is misschien ook niet verkeerd een maand eerder "droog" te oefenen. https://www.nps.gov/yose/planyourvisit/camping.htm kan je daarbij helpen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
#7 - 01-09-2016, 23:15 uur
Groet,

Old Faithful

Everybodyloveslucy

Wat een goede tips! Ik was al een beetje bang dat het lastig zal zijn om campings te reserveren. Zeker in die periode, we zijn natuurlijk niet de enige die rond de zonsverduistering willen reizen... Hopelijk lukt het nog om voor een redelijke (nou ja...) prijs een camper te vinden, staat voor volgende week op het to do lijstje. Wat betreft vliegen trouwens: ik weet dat je tijd wint, maar toen ik laatst keek zag ik alleen vluchten van 30 uur naar Portland (lange overstap in Frankfurt), dus dan kun je wel een dagje extra reistijd inbouwen zeg maar. Toen ik net keek zag ik gelukkig dat er ook een vlucht van 13 uur bij was gekomen.
Verder ga ik eens rustig kijken en concreter maken wat we nou precies willen doen. Helpen die tips enorm bij, thanks! Ik kom vast weer eens bij dit topic terug met nieuwe vragen  ;)
#8 - 07-09-2016, 11:06 uur

jetusa

In mijn zoektocht naar vluchten in de afgelopen jaren is het mij opgevallen dat vluchten naar Portland  duurder waren dan naar andere steden aan de westkant.  Ik heb geen idee wat de prijzen van camperhuur in Portland doen. Wellicht is het nog een overweging waard om Seattle als start of eindpunt te nemen of de route andersom te rijden.

Bij het  plannen van een reis  begin ik zelf eigenlijk altijd bij de duurste kostenpost: de vlucht. Eerst  zoek ik naar de verschillende prijzen van de vluchten in plaats van bij het maken van een route en dan zoeken naar vluchten. Uiteraard wel met het een ongeveer idee in het achterhoofd. Dit omdat er nogal eens een heel verschillend prijskaartje uit kan rollen of je (in dit geval) naar Portland vliegt of bv Seattle of Los Angeles of San Francisco.
Met, in mijn geval 4 personen, kan dat prijsverschil behoorlijk oplopen.  Dat prijsverschil vind ik dan zwaarder wegen dan het stuk extra rijden tussen in dit geval Seattle en Portland (3 uur rijden).
In geval van camperhuur zou ik ook kijken naar de prijzen van de diverse mogelijkheden (met autohuur is het prijsverschil vaak minder groot).
Op basis van de vluchten vul ik de route dan pas verder in. Uiteraard is het wel handig om alvast globaal een idee te hebben hoeveel dagen je nodig hebt om de parken/steden aan te doen die je echt wilt doen. Maar ook hier kan het soms zo uitkomen dat een dag langer of korter een zodanig prijsverschil in vlucht oplevert dat dan helaas ergens iets uit het beoogde schema geschrapt zal moeten worden.
#9 - 07-09-2016, 11:37 uur

Hans B

De zonsverduistering is op 21 augustus, volgens mij wil je op de woensdag vooraf weg en dan 25 dagen totaal.
Als ik nu op Google Flights kijk, zie ik een prijs van € 1150 vanaf AMS naar PDX en terug vanaf SFO met Icelandair.
Naar SEA is ongeveer hetzelfde € 1190.
13 uur heen vlucht en 14 uur terugvlucht, dat is héél goed.
Veel goedkoper gaat het in het hoogseizoen echt niet worden.

Kijk wat je met de camper huur kan doen, maar ook daarmee zit je in het hoogseizoen en betaal je dus de hoofdprijs.

B.t.w. voor de prijzen heb ik dezelfde dagen in juli gebruikt.
Augustus is nog niet boekbaar, maar juli is ook hoogseizoen, dus zal er weinig verandering zijn verwacht ik.
#10 - 07-09-2016, 11:53 uur
« Laatst bewerkt op: 07-09-2016, 11:59 uur door Hans B »
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Everybodyloveslucy

In mijn zoektocht naar vluchten in de afgelopen jaren is het mij opgevallen dat vluchten naar Portland  duurder waren dan naar andere steden aan de westkant.  Ik heb geen idee wat de prijzen van camperhuur in Portland doen. Wellicht is het nog een overweging waard om Seattle als start of eindpunt te nemen of de route andersom te rijden.

Bij het  plannen van een reis  begin ik zelf eigenlijk altijd bij de duurste kostenpost: de vlucht. Eerst  zoek ik naar de verschillende prijzen van de vluchten in plaats van bij het maken van een route en dan zoeken naar vluchten. Uiteraard wel met het een ongeveer idee in het achterhoofd. Dit omdat er nogal eens een heel verschillend prijskaartje uit kan rollen of je (in dit geval) naar Portland vliegt of bv Seattle of Los Angeles of San Francisco.
Met, in mijn geval 4 personen, kan dat prijsverschil behoorlijk oplopen.  Dat prijsverschil vind ik dan zwaarder wegen dan het stuk extra rijden tussen in dit geval Seattle en Portland (3 uur rijden).
In geval van camperhuur zou ik ook kijken naar de prijzen van de diverse mogelijkheden (met autohuur is het prijsverschil vaak minder groot).
Op basis van de vluchten vul ik de route dan pas verder in. Uiteraard is het wel handig om alvast globaal een idee te hebben hoeveel dagen je nodig hebt om de parken/steden aan te doen die je echt wilt doen. Maar ook hier kan het soms zo uitkomen dat een dag langer of korter een zodanig prijsverschil in vlucht oplevert dat dan helaas ergens iets uit het beoogde schema geschrapt zal moeten worden.

Dank voor je reactie! Opzich heb je een goed punt, denk dat ik het normaal ook zo zou aanpakken. We willen alleen graag in Oregon (Madras) naar de zonsverduistering kijken. Dus we gaan waarschijnlijk toch wel op Portland vliegen. Seattle zou eventueel een mogelijkheid zijn, maar dat betekent ook weer extra dagen reizen. Dat kan natuurlijk wel, maar we hebben al een route van 3,5 week. Ergens houden de vakantiedagen op ;-) En omdat een van ons als zelfstandige werkt, zou het ook zomaar weleens zo kunnen zijn dat die 3 dagen werken meer oplevert dan het prijsverschil tussen Seattle en Portland. Gelukkig reizen we wel maar met z'n tweetjes, scheelt toch alweer de helft  >:D
#11 - 07-09-2016, 12:22 uur

Everybodyloveslucy

De zonsverduistering is op 21 augustus, volgens mij wil je op de woensdag vooraf weg en dan 25 dagen totaal.
Als ik nu op Google Flights kijk, zie ik een prijs van € 1150 vanaf AMS naar PDX en terug vanaf SFO met Icelandair.
Naar SEA is ongeveer hetzelfde € 1190.
13 uur heen vlucht en 14 uur terugvlucht, dat is héél goed.
Veel goedkoper gaat het in het hoogseizoen echt niet worden.

Kijk wat je met de camper huur kan doen, maar ook daarmee zit je in het hoogseizoen en betaal je dus de hoofdprijs.

B.t.w. voor de prijzen heb ik dezelfde dagen in juli gebruikt.
Augustus is nog niet boekbaar, maar juli is ook hoogseizoen, dus zal er weinig verandering zijn verwacht ik.

Google flights? Bestaat dat ookal?  ;D Had geen idee. Ik kijk altijd op Momondo. Voor de terugreis is nog niets beschikbaar inderdaad, maar ik krijg nu op woensdag 17 augustus een vlucht Amsterdam-Portland, met Icelandair via Reykjavik in 13 uur, voor 525 per persoon. Volgens mij is dat inderdaad geen gekke prijs.

Denk dat we nog even goed moeten bekijken wat we eerst boeken, camper of vlucht. Want als je camper eerst boekt, zit je natuurlijk wel echt vast aan een ophaal/drop plek.
#12 - 07-09-2016, 12:26 uur

jetusa

Seattle-Portland is 3 uur rijden dus dat is qua reistijd te overzien en redelijk te compenseren met elders wat meer gas erop of korter blijven  ;)
Uiteraard is het alleen nuttig als het prijsverschil dusdanig is dat het in jullie optiek opweegt tegen de lasten.

Momenteel zie ik ook allerlei vroegboek-advertenties en 2017-nu-boekbaar-advertenties voorbij komen, wellicht ook goed om daar eens een opgave te vragen van vlucht + camper als pakketje, meestal zit in zo'n pakket  dan ook de verplichte 1e hotelovernachting  in de prijs opgenomen.
#13 - 07-09-2016, 14:48 uur

Hans B

J schreef in je schema een dag vliegen naar Portland en op dag 2 kom je daar aan.
Cees gaf dat ook al aan, dat is natuurlijk niet zo.
Of je twee volle dagen in Portland moet / wil zijn is aan jou.

Wat mij betreft zou je dus ook twee dagen later kunnen vertrekken en die dan weer besteden ná de zonsverduistering, geeft je wat meer speling en mogelijkheden.
#14 - 10-09-2016, 10:00 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15