Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

route USA-CANADA 2008

Discussie gestart

JDJ

voor volgend jaar willen wij graag het noorden van de USA en een gedeelte van Canada bezoeken. Ik heb een voorlopige planning gemaakt en zou graag weten of de afstanden haalbaar zijn.

dag 1 aankomst Seattle
dag 2 rustdag
dag 3 tussenstop
dag 4 Jasper
dag 5 Banff ( via icefields parkway )
dag 6 rustdag
dag 7 tussenstop
dag 8 Kalispell ( via Glacier )
dag 9 Cody
dag 10 West Yellowstone
dag 11 rustdag
dag 12 Jackson ( via Grand Teton )
dag 13 tussenstop
dag 14 Moab
dag 15 Page
dag 16 Las Vegas
dag 17 rustdag
dag 18 terugvlucht naar Amsterdam

Wat is de beste reisperiode voor bovenstaande route?

Alvast bedankt voor de hulp!

gr Johan
#1 - 15-06-2007, 18:45 uur

Hans B

Hallo Johan,

Allereerst niets is onmogelijk.
Maar heb je geen plannen om de mooie steden Seatlle en Vancouver te bezoeken.
Seattle - Jasper is rechtstreeks op mijn routeplanner 560 mile. Dit is in 4 dagen wel te doen.
In en om Jasper kunnen erg mooie wandelingen gemaakt worden. Kun je wel een dag zoetbrengen.
Jasper - Banff is in een dag goed te doen. Enkele hoogtepunten zijn met de bus de gletsjer op, enkele meertjes en watervallen.
Banff is erg toeristisch, vonden wij een beetje "over done", Lake Louise is een erg mooi meer, maar er liggen zoveel van deze bergmeertjes, die vaak veel rustiger zijn.
Banff - Kalispell in 2 dagen kan wel.
Kalispell - Cody in 1 dag is een afstand van 550 mile. Qua afstand wel te doen, maar dan ben je alleen aan het racen en mis je alles onderweg.
Ook de overige dingen die je wilt doen, zou ik zeggen, neem elke dag het vliegtuig en je red het wel.
Mijn mening is dat je veel te veel wilt in 18 dagen.

Overleg eens wat je echt wel en echt niet wilt zien.
Als je alles wilt zien zoals je hebt geschreven, zou ik 6 weken nemen.

Hans
#2 - 15-06-2007, 19:01 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Marianne

Wij hebben ook zitten denken aan een vergelijkbare route; vanaf Seattle, via de parken in Canada en dan via Glacier en Yellowstone en  Las Vegas naar LA, maar wij vonden dat te veel worden voor de 4 weken die we er voor uit wilden trekken.
Om dit te doen in 18 dagen vind ik echt veel te kort. Canada ken ik niet. Maar Glacier verdient echt meer dan alleen er doorheen rijden. Voor Yellowstone heb je minsten 2 dagen nodig, maar wij zijn er eens 5 dagen geweest, en toen hebben we besloten er nog twee aan vast te plakken.
De omweg via Cody lijkt me ook at te veel van het goede, ga gewoon bij de nw-ingang het park binnen als je vanuit Glacier komt.

Bij Moab liggen 2 prachtige parken waar je aan 1 dag niet genoeg hebt.

Ik zou proberen wat langer te gaan, of iets te schrappen - bv door Moab etc weg te laten en te eindigen in Salt Lake City.
doe de parken i het noorden niet al te vroeg in het jaar; juni is oor de bergen aardig vroeg. Wil je bvroeg in het seizoen dan is het misschien handiger om eerst het zuidelijke deel te doen, en dan naar het noorden te rijden. Ga je later in het seizoen, doe dan eerst Canada en Glacier.

Marianne
#3 - 15-06-2007, 21:40 uur

Ine

Je neemt voor Moab erg weinig tijd als je maar 1 overnachting maakt. Niet alleen Canyonlands, maar ook Arches NP en Dead Horse Statepark zijn een bezoek waard. Eventueel aan te vullen met een raft of 4WD tocht in en om de Colorado.
#4 - 16-06-2007, 18:02 uur

Traveller

Ik hoor mensen vaak praten over de te korte tijd die men inpland voor de reis. Maar ik denk dat dit erg afhankelijk is van hoe je zelf inelkaar zit.
Wij zijn altijd meer van de gang er wat inhouden; je kunt niet elke boom een uur gaan staan bewonderen om zo maar te zeggen. We zijn bijvoorbeeld in 1 dag door Yellowstone Park gereden en dat was voor ons genoeg. En een ander kan daar misschien wel een week rondrijden / lopen, maar net wat je wilt. Dus houd hier rekening mee in je planning.
#5 - 18-06-2007, 11:52 uur

pw.van.andel@hccne

>...het noorden van de USA en een gedeelte van Canada bezoeken...; Zoals al is opgemerkt: je ziet veel Interstate en weing Amerika. Van je Canada plannen zie ik (gelukkig) helemaal niks. Mijn advies: doe dat in een ander jaar.
>dag 1 aankomst Seattle; Er is slechts 1 rechtstreekse vlucht per dag en die is meestal bomvol. Dus wil je comfortabel (zonder overstappen) vliegen? Boek dan 11 maanden (minus 1 dag) voor de terugreis-datum. De goedkope stoelen zijn in no time uitverkocht
>Wat is de beste reisperiode voor bovenstaande route?; Elke periode tussen 1 mei en 1 october is te doen. En vliegen in juli+ augustus is vaak zonde van het geld 
>Traveller: Ik hoor mensen vaak praten over de te korte tijd die men inpland voor de reis. Maar ik denk dat dit erg afhankelijk is van hoe je zelf inelkaar zit.; Hartstikke waar. Maar de vragensteller JDJ zegt niets over hun interesse. En er zijn blijkbaar mensen genoeg die zwijmelen van groen en bomen en daar dagen doorheen willen "hiken".   
#6 - 18-06-2007, 23:09 uur

JDJ

canada zit wel degelijk in de route verwerkt, dit gaat om het gedeelt tussen Seattle en Glacier NP. We gaan dan via de icefields parkway van jasper naar banff. heb wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd omdat het anders te krap wordt. wij zijn trouwens wel zo dat we niet lang op een plaats blijven hangen. een dag yellowstone is voor ons dan ook perfect. bovendien is autoreizen op zich al een genot in Amerika en Canada. de route ziet er nu in grote lijnen als volgt uit en we hebben nu 20 dagen tot onze beschikking.

seattle-jasper-banff-glacier-yellowstone-teton-salt lake city-las vegas. ik heb de afstanden gecheckt in rand mc nally en het moet te doen zijn. heeft iemand eerder dez reis ooit gemaakt? graag hoor ik tips of opmerkingen over bovenstaande.

alvast bedankt!
#7 - 08-07-2007, 18:18 uur

BelCan75

Hallo Johan,

Ik weet niet welke route je wil doen van Seattle naar Jasper.  Ik zou richting Vancouver gaan en daar misschien ook iets bezoeken!  wink  Stanley Park is zeker een must, moest je er tijd voor hebben.  Moest je niet naar Vancouver zelf gaan dan zou ik via Seattle noordwaarts rijden via I5 en je neemt in Bellingham de afslag 256A waar je dan Meridian Street (hwy 539) oprijdt en deze  volg je dan tot aan de grens met Canada.  Hier ga je dan de Aldergrove Border Crossing over.  Je blijft dezelfde route noordwaarts volgen en die verandert dan in 264 Street.  Deze neemt je recht naar de Trans-Canada Highway (Higway 1) die je dan oostwaarts gaat volgen.  Volg Highway 1 East tot in Hope en daar neem je dan Highway 5 North (de Coquihalla Highway), dit is een toll highway en het kost $10 CAD per auto.  Blijf Highway 5 North volgen voorbij Kamloops en die neemt je helemaal tot in Tete Jaune Cache waar je dan Highway 16 (Yellowhead Highway) East opgaat richting Jasper.  Ik denk dat dit de snelste route is naar Japser, deze is ongeveer 920km in totaal en ongeveer 10 tot 11 uren rijden (zonder te stoppen en zonder de grens oversteking bij te tellen).  Dus zoiets is goed te doen als je 1 of 2 nachten ergens onderweg kan verblijven. 

Voor wat leuke dingen om te bezoeken in Jasper & Banff kan je eens kijken op mijn route beschrijving van de Canadese Rockies:   
http://www.angelfire.com/super2/nationalparks/BCroute2.html (route van Jasper naar Lake Louise)
http://www.angelfire.com/super2/nationalparks/BCroute3.html (route van Lake Louise naar Banff)
Misschien kan je er wel een gedeelte van gebruiken!   :)

Nog veel succes met het uitpluizen van de meest geschikte route voor jullie!
Groetjes uit een zonnig en warm (30 graden) Vancouver,
Ann  1smile
#8 - 09-07-2007, 08:05 uur
Belgische in Vancouver, CANADA ~ 
Mijn Blog met Foto's of Mijn Foto Albums


Willem goes Miami

Canada? :o
#9 - 09-07-2007, 08:38 uur
Florida here we come, of toch naar Denver of Winston

Vegas

Jasper en Banff liggen toch echt in Canada.... ;)
#10 - 09-07-2007, 10:26 uur

JDJ

beste ann,

bedankt voor je reactie. de info op je site kan ik zeker wat mee, erg mooie foto's ook. het is inderdaad de bedoeling om niet naar Vancouver te gaan dus inderdaad de kortste route van Seattle naar Jasper. Is de route die je beschrijft ook een mooie route om te rijden of is het puur kilometers maken? Is er vaak veel oponthoud bij de grensovergang of gaat dit redelijk vlot? Moet ik nog met dingen rekening houden wat dat betreft?

Ik neem trouwens aan dat het geen probleem is om met een amerikaanse huurauto een stuk door Canada te gaan.

Alvast bedankt!

gr Johan
#11 - 09-07-2007, 13:13 uur

BelCan75

@Vegas:  Inderdaad...Jasper en Banff liggen inderdaad wel in Canada  shiny 
Sinds ik meer een kenner ben van het westen van Canada, wil ik hier zeker mensen wel helpen die een deel van hun West USA reis combineren met West Canada.  Ik ben zelf wel enkele keren in de USA geweest...maar enkel nog maar naar een paar plaatsen in Washington State en een stukje van Oregon. 

@JDJ:   Ik denk dat je misschien wel een nacht in Kamloops zou kunnen blijven.  Dat is zowat het middenpunt tussen Seattle en Vancouver. Voor wat leuke Bed & Breakfast in deze stad, kan je eens kijken op: http://bbcanada.com/british_columbia/thompson_okanagan/kamloops

*Over de route:
De route van Seattle tot in Hope is wel ok...niet al te fantastisch, maar je hebt wat mooie zichten op de bergen.  De Coquihalla Highway is recht door de bergen heen, voor sommige een saaie weg...persoonlijk vind ik het wel mooi (wij doen deze route elke zomer).  Je rijdt daar door de bergen heen en langs de bossen op.  Dus als je van bergen houdt dan deze route wel mooi.  Hier en daar kan je ook eens stoppen om de natuur wat dichterbij de bekijken.  De route van Kamloops naar Clearwater is dan weer anders, daar heb je meer het woestijnachtige en meer droge heuvels.  Dichterbij Clearwater is het weer meer groen en beginnen de bergen weer wat hoger te worden.  En de route van Clearwater naar Jasper is ook wel mooi, daar krijg je weer de schitterende zichten op de bergen.  Zeker even stoppen aan Mount Robson voordat je in Jasper aankomt.  Deze berg ligt nog in British Columbia net een stukje voor de grens met Alberta en is de hoogste berg in de Canadese Rockies met zijn bijna 4000m.

*Over de grens oversteek: 
Meestal is de grens bij Aldergrove het minder druk dan die van Peace Arch.  Ik raad aan om 's morgens vroeg, midden in de dag of later in de avond richting de grens te gaan, want het kan er soms wel druk zijn...vooral in de weekenden.  Ik raad je aan als je net buiten Seattle bent om de radio op zetten op de AM frequentie en op nummer 1130. Die kan je daar normaal gezien al ontvangen. Hier kan je dan luisteren naar News 1130, waar ze het verkeer (met grens verkeer) en het weer elke 10 minuten laten horen.  Dan heb je tenminste een idee hoelang wachten het is.  Soms moet je niet wachten en andere keren sta je 2 uren aan te schuiven!

En inderdaad, normaal gezien is het geen probleem om met een Amerikaanse huurauto een stuk door Canada te gaan en andersom ook niet. Vraag het altijd even na als je de auto gaat afhalen.  Ze zullen je daar dan wel de instructies geven, als er die zijn! 

Nog veel succes met de route!

Groetjes uit Vancouver,
Ann :)
#12 - 09-07-2007, 19:40 uur
Belgische in Vancouver, CANADA ~ 
Mijn Blog met Foto's of Mijn Foto Albums


JDJ

dank je. dat is al weer heel wat informatie. daar kan ik zeker wat mee. weet iemand wat de beste reistijd is voor onze route. we zitten zelf te denken aan juni of september.
#13 - 10-07-2007, 13:50 uur

Vegas

JDJ, volgens mij is september een hele mooie maand.
Ik wil zelf  volgend jaar ook naar het Canadese gedeelte gecombineerd met de pacific kust van Oregon en Washington.
Hiervoor heb ik op verschillende sites (bv tripadvisor.com) geinformeerd naar de beste maand. Mijn keuze was mei of september. Het algemene antwoord was steeds; september!
Niet zo druk meer, spring break in aantocht, dus mooie kleuren en toch nog lekker weer.

BelCan75;
Ik kom zeker nog een keer terug op je aanbod om te helpen bij de route.
Met name het stuk tussen Vancouver en Jasper (via Kamloops en Clearwater en Well Gray).
En dan van Jasper naar Banff en vandaaruit via Glacier (Montana) dwars door Washinton terug naar Seattle.
Maar goed, nu loop ik al vooruit.
De planning is dus (half) september tot begin oktober volgend jaar.
Tips en must do's zijn al welkom!
#14 - 10-07-2007, 15:23 uur

BelCan75

@JDJ:   Voor de Canadese Rockies is september eigenlijk wel een schitterende maand, omdat dan de bomen al beginnen te kleuren.  Het weer kan dan nog zeer aangenaam zijn met warme en zonnige dagen.  Wees ook wel bereid op koudere dagen en zelfs een sneeuwbui.  Voor de rest van je trip weet ik niet hoe het zit met het weer...maar ik ben er zeker van dat er genoeg mensen zijn op dit forum die je daarbij kunnen helpen!  Juni is ook wel mooi, maar dan zijn vele meren nog een stuk bevroren en dan kan het nog vrj fris zijn. 

Wij zijn vorig jaar eind september-begin oktober nog naar de Canadese Rockies geweest, je kan eens kijken naar mijn foto's van die trip als je wil: http://anninbc.spaces.live.com/Photos/ en klik daar op ALBUM 8 voor de foto's van de Canadese Rockies in september-oktober 2006.

@Vegas:  Als het eens zover is, laat je het mij maar weten...dan help je zeker verder!  Ik heb een volledige uitgebreide route beschrijving online staan.  Je kan al eens gaan piepen voor tips en must do's winkhttp://www.angelfire.com/super2/nationalparks/BCroute.html (het zijn 5 pagina's in totaal).  Jij kan dan wel het gedeelte van de route van Vancouver naar Victoria en Tofino weg laten en de rest ook nog aanpassen naar je eigen zin.  Dit geeft je misschien al een goed idee.  En voor het gedeelte van de Oregon Coast en Washington kan ik je hier en daar ook wel helpen..we zijn er zelf ook al geweest. 1smile

Vele groetjes uit een snikheet (37 graden) Vancouver,
Ann  cheer
#15 - 11-07-2007, 20:09 uur
Belgische in Vancouver, CANADA ~ 
Mijn Blog met Foto's of Mijn Foto Albums


leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15