Amerika Forum - USA 4 ALL - Informatie

Amerika forum door USA4ALL!

Amerika Vakantie Routes en hulp bij uw planning. Uiteraard kunt u hier ook terecht voor andere Amerikaans gerelateerde vragen over de Verenigde Staten van Amerika!
Als u zich registreert als lid, ziet u minder advertenties! Bovendien ziet u meer onderwerpen, zoals bijv. voorgestelde routeopties en krijgt u toegang tot de veel gestelde vragen. Bij aanmelding heeft u geen last meer van dit bericht.

Twee weken Utah met het nodige fietsen rond Moab

Discussie gestart

Pino

We hebben vluchten geboekt (naar en van Salt Lake City)  laatste twee weken september en een campervan geregeld.
Plan is mooie MTB-trails in de omgeving van Moab (= MTB-Mekka) te gaan rijden, Zion en Bryce te gaan bezoeken, mogelijk een dag een jeep huren.
Invulling van het rooster gaat beginnen, deel van de voorpret!
Vorig jaar hadden we drie weken San-Fransisco - Oregon. Nu willen we minder kilometers en meer wandelen.

We zijn niet te beroerd wat langere wandelingen te maken dus zullen zoeken naar wat meer dan 10 minuten vanuit de parkeerplaats. Suggesties van mooie "scenic" campgrounds zijn welkom.
#1 - 12-11-2016, 00:21 uur

Hans B

MTB = mountainbike ?
Poeh, wel dapper daar te gaan fietsen.
Downhill lijkt me geweldig, maar je moet eerst de berg op.

In Moab vond ik de wandeling naar de Double-O-Arch en terug via de primitive trail prachtig.
Verder schijnt Fiery Furnace heel mooi te zijn, maar die moet o.l.v. een ranger.

Canyonlands heeftveel makkelijke wandelingen.

Op de fiets de Shafer trail naar beneden lijkt mij fantastisch, maar ja, eerst omhoog ...
#2 - 12-11-2016, 13:22 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Cees A

Op de fiets de Shafer trail naar beneden lijkt mij fantastisch, maar ja, eerst omhoog ... 

@Hans B   je hoeft helemaal niet omhoog te fietsen !!!!   ;D
Er zijn bedrijfjes in Moab die je met je (huur)fiets afzetten aan het beginpunt van de Shafer Trail in Canyonlands.
Hoef je zelf alleen nog maar via de Shafer Trail omlaag te fietsen en dan verder door naar Moab.
Zie o.a. de White Rim tour van dit bedrijf:  http://moabcyclery.com/day-tours/

Als je eigen fietsen hebt moet je op die pagina, bij het rechter menu, eens op "Shuttle" klikken.
Ze hebben namelijk ook een shuttle die je met je (eigen) fietsen afzet op een van de bekende startpunten.
Zoals je ziet is die shuttle een heel stuk goedkoper dan een tour met huurfietsen.
Er zijn in Moab overigens meerdere bedrijven die deze tours aanbieden.  Dit was gewoon de eerste die ik tegenkwam.

Mooi MTB gebied in Moab is Hell's Revenge.  Ligt noordelijk tegen Moab aan.  Zoek op Youtube maar eens naar wat filmpjes.
Bij Hell's Revenge is zelfs een oefenparcours voor beginnende en/of minder ervaren MTB rijders.

Minder avontuurlijk dan MTBen op de Shafer Trail, maar wel leuk:
Er is een paar jaar geleden een aantal mooi geasfalteerde fietspaden aangelegd in en rond Moab.
Een van die fietspaden loopt langs de Colorado River en Hwy 128.
#3 - 12-11-2016, 15:38 uur

Hans B

Ja ik weet het Moab is helemaal ingesteld op avontuur.

Dat fietspad langs de 128 heb ik ook gezien, ziet er mooi uit.
#4 - 12-11-2016, 19:48 uur
Sinds 2001 in 24x al  1250  dagen en 122.500 mile   RV-en door Amerika.

Dirc

Citaat
Er zijn bedrijfjes in Moab die je met je (huur)fiets afzetten aan het beginpunt van de Shafer Trail in Canyonlands.
Hoef je zelf alleen nog maar via de Shafer Trail omlaag te fietsen en dan verder door naar Moab.
Zie o.a. de White Rim tour van dit bedrijf:  http://moabcyclery.com/day-tours/

Volgens mij is dit wel een MTB tour. Met andere woorden niet zoals we in Nederland kennen een stukje asfalt  ::)
#5 - 13-11-2016, 09:42 uur

Cees A

@Dirc   Dat is ook een MTB tour.   
En vergis je niet, niet alleen het stuk afdaling via de Shafer Trail is ruig terrein.  (met als extra aandachtspuntje de diepe afgrond naast je!! )
Ook de weg daarna, richting Moab is zodanig ruig dat je met een 4WD Jeep op veel plaatsen niet sneller kunt rijden dan stapvoets.
Pas bij de potash fabriek wordt het een geasfalteerde weg. 
Alleen het laatste stuk, potash fabriek - Moab, langs de Colorado is dus gemakkelijk.

Edit:  Kijk maar eens met Google Streetview naar wegnummer 279.
Komend van Moab zie je goed waar het blauwe streetview-streepje ophoudt, net voorbij de potash fabriek, en daar houdt ook het asfalt op.
@Pino  Langs die 279, komend van Moab ongeveer 10 mijl vanaf de afslag op de 191 naar de 279, nog op het "asfaltgedeelte" en dus bereikbaar met een gewone auto of camper , vind je trouwens de parkeerplaats waar de trail begint naar de Corona Arch.  Een aanrader!

#6 - 13-11-2016, 10:10 uur
« Laatst bewerkt op: 13-11-2016, 10:29 uur door Cees A »

Pino

 :D Top!

Als ik  de namen die jullie aangeven invoer op Google krijg ik een stroom info waar ik ook helemaal blij van wordt. We beperken ons in gebieden te bezoeken, maar nu hebben we al tientallen "to do" dingen staan.

Voor de niet MTB-ers onder jullie: Het bereik van een MTB op een dag wordt (in alle landen behalve Nederland)  niet zozeer beperkt door het aantal kilometers, maar meer door het aantal hoogtemeters. Als je in een heuvel/bergachtig gebied veel hoogteverschil hebt, ben je soms 2 uur aan het klimmen en in een half uur weer beneden. Door het inschakelen van "shuttles" kun je die verhouding een beetje rechttrekken.  Houdt niet in dat je helemaal niet klimt, maar dat een flink deel per auto (of skilift) wordt geklommen. Een onverharde weg die in gebruik is voor ook gemotoriseerd verkeer is zelden leuk, smalle paadjes ("singletracks") daarentegen wel. Die singletracks zijn voor wandelaars vaak minder interessant omdat die graag naast elkaar wandelen, en daar zijn ze te smal voor.
#7 - 13-11-2016, 22:43 uur

Cees A

Vorige keer hadden we 't over fietsen, nu iets over wandelen.
De meeste toeristen, zeker de "bustoeristen", komen naar Moab voor Arches.
Canyonlands wordt veel minder bezocht en is een veel rustiger park, je ziet er sowieso veel minder bussen.
Om een idee te geven van de bezoekersaantallen. Arches trok vorig jaar 1,3 miljoen bezoekers. Canyonlands de helft, 634000
Tip: Plan mede daarom je bezoek(en) aan Arches in de (vroege) ochtend. Het is er dan nog rustig en je kunt nog overal parkeren waar je wil.

Ik ben de afgelopen jaren langzaamaan meer fan geworden van Canyonlands dan van Arches.
Dit park heeft, zeker als je wat verder kijkt dan de uitzichtpunten, veel meer te bieden dan men vaak denkt.
Je kunt er mooie tours met een 4WD Jeep maken, er zijn mogelijkheden voor MTB en .... er zijn vele mooi hiking trails.
Een compleet overzicht (en dat geldt voor alle nationale parken) vind je via de website van de National Park Service.
Via deze link zoek je het park van je keuze ----> https://www.nps.gov/findapark/index.htm
Via het menu "Plan your visit" ---> "Things to do" ----> "Hiking" kom je op de pagina met info over hiking trails.
Voor Canyonlands is dat deze pagina:---> https://www.nps.gov/cany/planyourvisit/hiking.htm
Kort overzicht en kaartje: ----> https://www.nps.gov/cany/planyourvisit/upload/island.pdf

Bij onze voorbeeldroute heb ik een paar van die trails kort beschreven:
Zie:  http://forum.verenigdestaten.info/voorgestelde-route-opties/zuid-westen-van-amerika/msg136277/?PHPSESSID=k0ibirmu50mnrcv6u3mjc23r76#msg136277

Edit:  Ik zie ook dat je van plan bent om een 4WD Jeep te huren.  Ik zou zeggen DOEN.  Een absolute aanrader.
Ik kan een heel verhaal schrijven over die jeephuur, maar omdat ik dat verhaal al eens eerder schreef hier een linkje naar dat verhaal:
http://forum.verenigdestaten.info/westen-(west)/rondje-las-vegas/msg139914/?PHPSESSID=duqtt06bde4s1qp7o98g7pchm1#msg139914 
#8 - 14-11-2016, 08:58 uur
« Laatst bewerkt op: 14-11-2016, 10:14 uur door Cees A »

Pino

https://www.evernote.com/l/AH4n4qXsN7RDbLBGWycNx4aaI8T_HNwNtkE

Een eerste poging tot planning
Salt Lake City
Moab-Arches  (3-4 dagen MTB, 1 dag 4WD)
Monument Valley
Page - Antelope Canyon
Zion
Bryce
Capitol Reef
Salt Lake City
#9 - 21-11-2016, 21:57 uur

Cees A

Mooi lijstje met parken en plaatsen waar je actief bezig kunt zijn.  :afro:
Hoeveel dagen wil je in de andere parken / plaatsen doorbrengen en wat zijn daar je plannen ?
Ga je weer, net als de vorige keer, 3 weken naar de VS ?

Edit: Ik lees nu in je openingsbericht dat je de laatste 2 weken van sept. gaat.
Als je van die 2 weken de reisdag van SLC naar Moab + 4 of 5 dagen Moab aftrekt hou je nog maar 1 week over voor de rest.
Je zal die laatste week dan toch een beetje aan moeten poten.

 
#10 - 22-11-2016, 07:44 uur
« Laatst bewerkt op: 22-11-2016, 12:46 uur door Cees A »

Big_mo

Moab the place you'll try but guarantee break something! (geld voor flink wat avonturiers die ik heb ontmoet) ;D

Geen idee of je ervaring hebt met off road rijden. En ik heb totaal geen idee of je instructies krijgt voor het off road rijden in Moab. Maar hier even mijn advies lijstje:

1. Lucht uit de banden halen mits dit nog niet gedaan is. Over het algemeen een goede 15 tot 20 PSI minder lucht in de bandjes geeft een heel verschil qua rij gedrag. Minder gestuiter (geloof me dit maakt een wereld van verschil!)
2. Wanneer je weer op de "gewone verharde" weg rijd haal de Jeep uit 4WD!! Het is slecht voor de Jeep en het sturen zal niet echt gemakkelijk gaan! De Jeep stottert zeg maar als je een draai gaat maken en je draai radius is veel groter!
3. Als je vast komt te staan in modder of dergelijke, SLOW IS GO!!! Elke Jeep is uitgerust met 4WD Hi en Lo. Wanneer ik door de modder ga rijden met mijn Jeep staat deze altijd in 4WD Lo. Sta je echt vast, gebruik je vloer matten van je Jeep. Wellicht niet netjes maar je moet iets doen als je vast staat!
4. In de meeste Off road communities is dit een ongeschreven regel - ga nooit alleen off road rijden!
5. Zorg dat je voldoende water etc bij je hebt, en communicatie middel om het verhuur bedrijf te bereiken mocht er iets met jullie Jeep onderweg gebeuren.

Mountainbiken in Moab nooit aangedacht! Lijkt me inderdaad ook wel heel gaaf om te doen, maar eerst een nieuw fietsjes kopen dan! Mountain biken hier in Amerika is inderdaad heel anders dan in Nederland. Colorado bijvoorbeeld, daar kan je met de ski lift naar boven gaan! Helemaal mooi vond ik tijdens een off road rit in Colorado waar mensen met hun Jeeps de bergen in reden, parkeren en vervolgens door op de fiets gaan! Hopelijk volgend jaar! Laat me even weten waar ik je filmpjes kan zien 8)
#11 - 22-11-2016, 15:47 uur

Pino

Leuk, iemand met motoraangedreven terreinervaring!
Op de tandem heb ik mijn vriendin als motor, maar een benzineverbrander lijkt me ook wel wat. Die bandenspanning is iets dat we ook bij het MTB gebruiken.
Ben meer aan de voorzichtige kant en vastzitten is niet de bedoeling.
Zat wat rond te neuzen en dacht in plaats van een "gewone" 4WD, misschien een Polaris te huren. Heb jij daar ervaring mee?


Ben zelf nogal traag met het monteren van filmpjes, de filmpjes van juni 2015 in Oregon staan nog ongemonteerd op een schijfje, maar onderstaand een filmpje van een leuke tocht die we in de Alpen hebben gedaan:
https://youtu.be/jhhseem4_jQ


@ Cees A: inderdaad veel op het programma, maar het idee is om rustig rond Moab te beginnen en dan wel zien wat er allemaal zonder stress kan.
Het verste punt lijkt Page en daarvandaan zouden we in een dag makkelijk terug in SLC kunnen zijn.  We gaan niet afraffelen en als er veel overblijft gaan we toch gewoon nog een keer? (Voor 2019 Yellowstone en Grand Teton op het programma).
Is het handig om voor die (of sommige) parken ook een fiets beschikbaar te hebben ? Je zou dan een wat groter bereik hebben, Maar als paden nergens geschikt of toegestaan zijn heeft het natuurlijk weinig zin.
#12 - 22-11-2016, 21:22 uur

Big_mo

Polaris Razr? Ik zeg doen!! Het offroad park waar ik meestal rij heeft ze te huur staan. Zelfs in Colorado op de Alpine tunnel trail afgelopen zomer kwam ik ze tegen. Zijn heel erg wendbaar en kunnen echt op de meest gekke plekken komen.
Met MTB inderdaad het zelfde qua banden. Mocht je ooit in Chicago zijn stuur me een bericht en neem ik jullie mee naar off road park 8)

Ik ga je filmpje even rustig kijken!

#13 - 23-11-2016, 01:56 uur

Cees A

Goed dat je je realiseert dat je misschien niet alles op je lijstje kunt uitvoeren.
Jouw instelling "dan zien we dat een volgende keer wel" lijkt heel veel op die van mij.

Natuurlijk zijn er ook in andere plaatsen op je route MTB mogelijkheden.
Ik heb ze in Page bezig gezien en ook rondom St.George in Utah.
Om zelf een idee te krijgen moet je eens op deze website kijken: http://www.singletracks.com/ 
Vul een plaatsnaam in en je ziet meteen of er tracks zijn bij die plaats.
Bij Page krijg je dan bv dit: http://www.singletracks.com/bike-trails/page-rimview.html
Bij St.George dit: http://www.singletracks.com/blog/mtb-trails/mountain-biking-st-george-ut/

De nationale parken Zion en Bryce lijken me geen "fietsparken".
Zion bijvoorbeeld is meer een wandelpark.
Je mag in Zion wel door de Canyon fietsen, maar je volgt dan dezelfde route als de shuttlebus. Niet bepaald spannend dus
Als je echt iets van Zion wil zien moet je gaan lopen.
Voor Bryce geldt min of meer hetzelfde.
In (de omgeving van) Capitol Reef zijn weer wel veel mogelijkheden voor MTBers.
Zie o.a.  http://www.capitolreef.org/biking.html
#14 - 23-11-2016, 08:35 uur

Pino

Ik ga weer een tijdje niets meer posten. Weer voldoende goede  links om te bekijken en de natte avonden hier mee door te komen.
 :afro:
#15 - 23-11-2016, 22:43 uur

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15